Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een ”vision only” ervaring van de week (toen nog 2022.24.5) bij opgaande zon tegenlicht besloot Christine ineens langzamer te gaan rijden vanwege beperkt zicht. Was wel een verrassende actie voor achterliggers. Vroeger kreeg je pas bij veel slechter zicht de melding dat je zelf weer aan de beurt was. Dat was een stuk minder verstorend.
Overigens gisteravond in de regen met behoorlijk matig zicht bleef ze netjes haar werk doen.
 
Nee, je leest niet goed: Als je per rit kan kiezen aan of uit zou het prima zijn, maar per baanwissel uit moeten zetten is gewoon een BUG!
Volgens mij wil vision graag het groot licht kunnen aanzetten, ik gok dat binnenkort, net als automatische ruitenwissers je het niet meer uit kan zetten, misschien dat alleen de regels rondom verlichting dat nog voorkomen? Ik denk dat Tesla engineers dit als een feature zien en niet als een bug, het infamous 'this behavior is by design ' ook bekend van de Microsoft documentatie
 
Ik zet AP aan en het "automatisch groot" licht symbool (niet de lichten zelf) gaat aan.
Als er een voorligger of tegenligger is, gaat het groot licht pas aan als deze uit het gezichtsveld verdwenen zijn.

Na alle ervaringen met Vision over de spontane AHB (zie ook UK forum) was ik hier ook huiverig voor, maar tot nu toe had deze dit gedrag ook nog niet vertoond.

Gisterenavond met regen terug gereden van Zandvoort nar Amsterdam en zodra ik EAP aan zet, gaat het grijze symbool aan, maar 'flitst' hij niet de voorganger. Groot licht gaat pas daadwerkelijk aan als er geen auto's voor rijden of er tegenliggers zijn.

In de bebouwde kom zou hij het eigenlijk nooit moeten doen, maar dat terzijde.

Nu herstart ik ook elke keer de auto als er een update is geweest, dus wellicht helpt dat.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Gisteren 2022.28.1 geïnstalleerd, alternatieve routes icm mn premium connectivity werken goed, als er maar 1 daadwerkelijk logische route is om te navigeren zal die geen alternatieven laten zien wat opzich logisch is.
Werkt nu ondertussen ook bij mij.
Implementatie is OK, ik mis wel nog de afstand van de verschillende routes. Zeker met een elektrische wagen. Wanneer ik de test doe voor mijn reisbestemming van de zomer, geeft Tesla een route aan die net te lang is om zonder laadbeurt aan te komen als snelste. Maar ik heb een laadpaal in het hotel, dan verkies ik de alternatieve route die 15 min langer duurt maar wel 50 km korter is.
 
maar per baanwissel uit moeten zetten is gewoon een BUG!

Maar waarom wil je het telkens uitzetten? Is dat beetje extra licht in het donker dan zo storend voor u?
Tenzij dat het groot licht bij u ongepast gaat branden en andere weggebruikers stoort zie ik niet echt een probleem (vandaar mijn vraag, heb je een reset gedaan na de update en heb je je camera's al eens gekalibreerd). Dat is wat ik dan ook zeg, bij mij werkt het perfect en gaan de grote lichten automatisch uit als er een voorligger op minder dan (pakweg) 250 meter rijdt of als er een tegenligger in het beeld verschijnt.

Ik veronderstel dat je toch echt niet voor elke rit wil instellen dat je vandaag graag automatische lichten wil, maar geen automatische klimaatregeling en de automatische stoelverwarming voor deze rit enkel maar wil op de rechter achterbank en... en... en...
Dit lijkt me meer een check up list van een F-35A piloot voor take off.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Vandaag de alternatieve routes kunnen proberen en dat werkt wel goed eigenlijk! Nog een andere verandering is dat bij uitzoomen op de kaart, deze niet direct weer inzoomt. Echt fijn want ik wil onderweg nog wel eens kijken of er op een alternatieve route file staat of dat ik gewoon wat meer overzicht wil over de route. Dat werkt nu ineens stuk beter.
 
  • Like
Reactions: MaH
Alternatieve routes werkt prima bij mij ook. Maar nog fijner vind ik dat de kaart nu uitgezoomd blijft als je bv even op de kaart wil kijken naar alternatieven. Voorheen zoomde de kaart bijna direct weer in, soms zelfs nog voor alle lijntje mbt verkeersdrukte zichtbaar waren.
Heb de indruk dat het navigatiescherm sowieso ineens veel sneller reageert of zou dat te maken hebben met het verwijderen van alle games (heb ik gisteren ook gedaan).
 
Je ervaart hetzelfde denk ik, ik wil AG uit namelijk en jij aan… AG uit is nu bijna onmogelijk zoals ik aangaf. Daar komt bij dat AG op de snelweg slecht functioneert of onbruikbaar is.

Als je per rit kan kiezen hoe je wilt rijden zou het prima zijn, maar per baanwissel uit moeten zetten is gewoon een BUG!
Als je voor een Tesla kiest, dan weet je dat je voor een merkt hebt gekozen dat autonoom rijden nastreeft. Dat betekend dan ook dat elke firmware update een stap in de richting van autonoom rijden is, waarbij de auto steeds vaker zelf keuzes gaat maken als je op AP rijd. Als je dat niet wilt, had je naar mijn idee geen Tesla moeten kiezen.
Zelf zou ik sommige dingen ook anders geïmplementeerd willen zien, maar ik heb bewust gekozen voor een merk dat vooruit wil in de techniek. En voor wat betreft de implementatie van softwarefeatures zal het altijd per persoon verschillen hoe het wordt ervaren.
 
Nee, je leest niet goed: Als je per rit kan kiezen aan of uit zou het prima zijn, maar per baanwissel uit moeten zetten is gewoon een BUG!

Als ik het goed begrijp heb je AP?

Ik denk dat het meer is dat 'you get what you pay for'. AP is standaard en heeft in vergelijking met EAP/FSD minder faciliteiten. Zoals het opnieuw moeten inschakelen na een baanwissel. En daar is dit een logisch bijeffect van. Wil je meer gebruikersgemak en rijondersteuning zal je moeten upgraden.
 
Als je voor een Tesla kiest, dan weet je dat je voor een merkt hebt gekozen dat autonoom rijden nastreeft. Dat betekend dan ook dat elke firmware update een stap in de richting van autonoom rijden is, waarbij de auto steeds vaker zelf keuzes gaat maken als je op AP rijd. Als je dat niet wilt, had je naar mijn idee geen Tesla moeten kiezen.
Zelf zou ik sommige dingen ook anders geïmplementeerd willen zien, maar ik heb bewust gekozen voor een merk dat vooruit wil in de techniek. En voor wat betreft de implementatie van softwarefeatures zal het altijd per persoon verschillen hoe het wordt ervaren.
Dat vind ik nu een gekke mening. Toen ik de M3P bestelde wist ik niet dat dit het doel van Tesla was. Tijdens het verkooppraatje is daar met geen woord over gerept. Dus hoe had ik het toen kunnen weten?

En vooruit willen in techniek? Hmm... drie jaar geleden werkte AP en TACC nagenoeg perfekt. Nu merk ik na elke update een achteruitgang ipv vooruitgang... .
Betekent dit dat ik niet meer tevreden ben? Zeker wel. Het is en blijft een fijne auto en de volgende gaat wss opnieuw een Tesla worden maar zeker niet owv Tesla's gedachtegang over autonoom rijden.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Als ik het goed begrijp heb je AP?

Ik denk dat het meer is dat 'you get what you pay for'. AP is standaard en heeft in vergelijking met EAP/FSD minder faciliteiten. Zoals het opnieuw moeten inschakelen na een baanwissel. En daar is dit een logisch bijeffect van. Wil je meer gebruikersgemak en rijondersteuning zal je moeten upgraden.
Ja, ik ben heel erg positief over Tesla na 100.000 km, ik maak waar mogelijk gebruik van AP en kan meer dan leven met de onvolkomenheden die er nog steeds in zitten. Ik zou nu ook geen extra geld uitgeven voor het zelf wisselen van baan. Heb dat een keer 2 weken op proef gehad en was blij dat het weer voorbij was.

Over de kwaliteit van automatisch grootlicht kan je van alles vinden. Perfect is het op geen enkele auto is mijn ervaring en ook niet op een Tesla. Ik gebruk het regelmatig, maar waar ik het zinvol vind.

Mijn enige opmerking die ik wil(de) maken is dat het fout is dat Automatisch Grootlicht vanzelf aanspringt nar iedere baanwissel als je AP weer activeert. Dat was niet zo en is volkomen nutteloos. Gisteren in een uur rijden zeker 30 keer eerst AP aan, dan AG uit, twee handelingen, een te veel.
Als je AG aan wilt, zet het aan (No Ice), als je het uit wilt, zoals ikzelf, laat het gewoon uit als je van baan wisselt…

Dat je een evoluerende auto hebt vind ik super, maar soms wordt een verkeerde weg ingeslagen, zoals dit dingetje.
 
  • Like
Reactions: Twiztlock
Wat ik vooral mis - en waar ik niet van snap dat Tesla dat niet al lang heeft geïmplementeerd zijn matrix koplampen. Bij mijn vorige auto werkte dat nu juist super icm AG/HBA. Een tegenligger, of vooligger werd met een soort lamellen perfect uitgevlakt zonder dat het grootlicht uit hoefde.
 
Wat ik vooral mis - en waar ik niet van snap dat Tesla dat niet al lang heeft geïmplementeerd zijn matrix koplampen. Bij mijn vorige auto werkte dat nu juist super icm AG/HBA. Een tegenligger, of vooligger werd met een soort lamellen perfect uitgevlakt zonder dat het grootlicht uit hoefde.
Mijn MY heeft matrixlampen. Maar de aansturing ontbreekt nog.
24DAEAF8-107D-4AD7-B564-DEDA989EEFC3.jpeg
 
Dat vind ik nu een gekke mening. Toen ik de M3P bestelde wist ik niet dat dit het doel van Tesla was. Tijdens het verkooppraatje is daar met geen woord over gerept. Dus hoe had ik het toen kunnen weten?

En vooruit willen in techniek? Hmm... drie jaar geleden werkte AP en TACC nagenoeg perfekt. Nu merk ik na elke update een achteruitgang ipv vooruitgang... .
Betekent dit dat ik niet meer tevreden ben? Zeker wel. Het is en blijft een fijne auto en de volgende gaat wss opnieuw een Tesla worden maar zeker niet owv Tesla's gedachtegang over autonoom rijden.
Als je de afgelopen 10 jaar een beetje het nieuws en de berichten van Elon Musk heb gevolgd zou je in elk geval weten wat de ambities van Tesla zijn.

Ik rijd nu bijna 3 jaar Tesla en ik heb nog geen achteruitgang gemerkt. De vooruitgang is met name in de US te merken omdat de Europese regelgeving Tesla heeft gedwongen om zaken aan te passen die vroeger beter werkten.
 
  • Disagree
Reactions: djlorenz
Als je AG aan wilt, zet het aan (No Ice), als je het uit wilt, zoals ikzelf, laat het gewoon uit als je van baan wisselt…
Maar je (T-Rob)zegt nog steeds niet waarom je AG uit wil hebben. Werkt het bij u niet?
Over een AP die zich uitschakelt en die je terug moet inschakelen na een baanwissel heb je dan weer geen probleem... 🧐

Maar goed. Jij wil het niet ik wil het wel (of beter gezegd, het stoort me niet).
Het welles, nietes spelletje ga ik niet aangaan. Hopelijk verandert het voor u ooit eens in uw voordeel...
 
Service ingeschoten voor de verplichte auto high beam. Verwacht niet dat het direct helpt maar helemaal niks laten horen lijkt me ook niet handig. Zit in de randstad en daar gebruik ik nooit groot licht. Daarbij is de detectie van Tesla slechter dan op m’n vorige Toyota. Erg irritant.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf