Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag naar Rouen gereden. Tussenstop in Lille bij de SuC. Onderweg heb ik me verbaasd hoe slecht de bord herkenning is. 90, 70 of 50, het werd allemaal niet herkend. Laat staan de matrixborden (die met de rode randjes 😃).

Dit is echt heel slecht. Niet eens gewoon slecht, maar héél slecht..

Zo... Dat lucht op.
In Italië herkende het systeem alles maar in Zwitserland en België niets. Zou het landafhankelijk zijn vraag ik me af?
 
Had ik me ook al afgevraagd. Iemand met het juiste antwoord?
Geen idee, maar de borden zijn in het buitenland (binnen EU) toch redelijk hetzelfde kwa uitzicht of niet?

Iedere dag opnieuw in de richting van Genk -> Brussel op E314 herkent hij bij mij ergens 80 km/h (geen idee wel bord) 🙈. Eerste keren was het schrikken, intussen weten we al dat we moeten overrulen op die plaats.

Mijn vrouw heeft een tijdje terug een testrit gedaan met de ID.3, geen enkel bord foutief of niet herkend. Is natuurlijk een momentopname, maar er zaten plaatsen tussen waar Tesla in de fout gaat. Volgens jaar in August kan ik beter vergelijken als haar auto geleverd is. Ben benieuwd. ;)
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Hier ook nog steeds een dagelijkse ergernis sinds de laatste updates.
Ondertussen nogmaals een poging gedaan om te resetten en de camera's opnieuw te kalibreren maar het blijft gewoon slecht.

- Ik gebruikte AP al weinig (heb geen EAP) omdat het irritant is om steeds aan te moeten zetten inclusief irritant geluidje maar nu er nog een handeling bijmoet (uitzetten automatisch grootlicht) hoeft het echt niet meer. Andere merken kunnen dit al jaren automatisch aanzetten na (handmatig) wisselen van rijstrook en zonder geluidsmelding.
- Dat ik geen AP heb kan ik nog mee leven maar ik heb sinds de update ook 2-3 keer per week de melding Cruise Control niet beschikbaar (zonder reden) of dat mijn snelheid wordt beperkt door slecht zicht. Dat laatste bij (weinig) regen, voor dat eerste heb ik nog geen reden kunnen ontdekken. Het lijkt dan de hele rit gewoon niet te werken.
Als ik TACC al krijg aangezet dan remt die veel te nerveus voor dingen zoals afslaande wagens, fietsers op het afgescheiden fietspad, geparkeerde wagens of zelfs tegenliggers (vooral als er geen middenstrook is). Meestal om dan ook zeer traag te reageren als het "gevaar" verdwenen is (bijvoorbeeld afslaande auto). Dat de afstand nu beperkt is tot 2 ipv. 1 helpt in ieder geval ook niet. Je moet constant anticiperen of voorliggers die ver vooruit zijn en laat te grote gaten waar andere weggebruikers natuurlijk gebruik van maken. In plaats van dingen makkelijk maken is dit één brok frustratie geworden persoonlijk. Ik rij al 15+ jaar bijna altijd op CC en de laatste 7-8 jaar met active CC en de werking hiervan bij Tesla is veruit de slechtste van alle merken die ik daarvoor heb gereden... Een domme CC of een ACC met simpele radar die de wagen voor je volgt zou een verademing zijn.
- Sinds vision-only rij ik ook veel meer met de automatische lichten aan. Bijna altijd bij het starten waarna ze soms tijdens de rit uitgaan, ander keren blijven ze de hele rit aan (op een zonnige/klare dag).
- Verder merk ik ook dat de lane departure warning veel gevoeliger is geworden. In de helft van de gevallen kom ik inderdaad in de buurt van de lijn (wat meestal niet anders kan door een te smalle rijbaan, fietssuggestiestrook,...) en in de andere helft wordt de lijn niet correct herkend (bijvoorbeeld een ander kleur asflat of uitzettingsvoeg tussen de wegdelen etc). De feature staat uit maar het uitzetten van het uitzijken voor de veiligheid kan precies niet permanent uitgezet worden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
In Italië herkende het systeem alles maar in Zwitserland en België niets. Zou het landafhankelijk zijn vraag ik me af?
Lijkt het wel op. Ik weet niet of het nog afhankelijk is van je thuisland?
Uit mijn eigen ervaringen worden er geen borden gelezen op snelwegen in Europa (sample size FR, DE, A, BE), behalve NL.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: DTTS and Enzo63
Heb het gemeld door op het auto icoon te klikken en middels een service request en verwacht daar niet te veel van.

Gisteren een follow up van Tesla om meer details te geven voor waar en wanneer het zich voor deed. Dus niet een simpel "het wordt opgelost in een volgende release"

Daarnaast viel mij vandaag op dat er in de service afspraak een aantal dingen bij gepland zijn:

  1. Model 3/Y Heat Pump PT Sensor Replacement (P2)
  2. Inspect Trunk Power Strut for Presence of O-ring
  3. Install O-ring On Trunk Power Strut
 
Hier ook nog steeds een dagelijkse ergernis sinds de laatste updates.
Ondertussen nogmaals een poging gedaan om te resetten en de camera's opnieuw te kalibreren maar het blijft gewoon slecht.
....
Een reactie uit m'n hart. Eens met iedere letter. Maar ja, hoe kan deze auto ook goed reageren als je kijkt naar de visualisatie op het dashboard: Als je in de file staat zie je op je scherm bestelauto's veranderen vrachtwagens, autos zwalken van links naar rechts op de rijstrook, etc, etc. De software heeft gewoon geen idee
 
Een reactie uit m'n hart. Eens met iedere letter. Maar ja, hoe kan deze auto ook goed reageren als je kijkt naar de visualisatie op het dashboard: Als je in de file staat zie je op je scherm bestelauto's veranderen vrachtwagens, autos zwalken van links naar rechts op de rijstrook, etc, etc. De software heeft gewoon geen idee

Ik zou voorzichtig zijn met "visualisatie op het scherm" gelijk trekken met "aansturing AP/FSD" :rolleyes:
 
Een reactie uit m'n hart. Eens met iedere letter. Maar ja, hoe kan deze auto ook goed reageren als je kijkt naar de visualisatie op het dashboard: Als je in de file staat zie je op je scherm bestelauto's veranderen vrachtwagens, autos zwalken van links naar rechts op de rijstrook, etc, etc. De software heeft gewoon geen idee

De software heeft wel degelijk ‘een idee’. Er is een significant verschil tussen het renderen van plaatjes op jouw scherm en de daadwerkelijke waarneming van het systeem. Jouw auto ziet meer en beter dan dat er getoond wordt.
 
De software heeft wel degelijk ‘een idee’. Er is een significant verschil tussen het renderen van plaatjes op jouw scherm en de daadwerkelijke waarneming van het systeem. Jouw auto ziet meer en beter dan dat er getoond wordt.
pfrt.

Het wordt dus expres klungelig getoond om ons op het verkeerde been te zetten. Dat ik daar niet opgekomen ben!
 
pfrt.

Het wordt dus expres klungelig getoond om ons op het verkeerde been te zetten. Dat ik daar niet opgekomen ben!

Eens lezen, indien je niet in de FSD beta zit, worden er dus veel dingen niet getoond.
 
En opeens was daar de grote lichtshow. Waar ik een tijdje terug nog melde dat AHB het bij mij prima deed, met een enkele keer een verkeerde interpretatie die dan met het hendeltje gecorrigeerd moest worden; was het gisteren avond van Diemen naar Aalsmeer v.v. bal.

Ik rij deze route minimaal 1x per week en dit was de eerste keer dat AHB te pas en te onpas aanging. Met tegenliggers en voorliggers in zicht, maar ook met niemand in de buurt bleef de auto 'seinen'. (Aan/Uit/Aan/Uit)

Erg hinderlijk en ik ben blij dat niemand er (zichtbaar) aanstoot aan heeft gegeven.
Heb het gemeld door op het auto icoon te klikken en middels een service request en verwacht daar niet te veel van.

Maar snap volledig als dit altijd de werking van AHB is, de klachten en ergernissen van andere berijders.

Het gekke is, is dat er geen wijzigingen zijn geweest in de software (zit op 28.2), het weer de afgelopen weken niet anders was; sterker nog, de rit waarin hij het prima deed regende het en gisteren was het droog.
Gisteren met de Y naar SeC gereden donker en slecht weer, AHB werkte slecht, terug gekomen met onze 3, geen probleem (mijn vrouw begreep zelfs niet over wat ik het had). Deze avond kan ik de Y gaan halen en ga ik haar met de y
laten rijden en ik met de 3 😇
 
Ja, je maakt een afspraak bij een SeC of de mobile ranger, en je klaagt dat de grootlichten nodeloos aanfloepen.

Er doet iemand aan kant van de SeC een triage, en die zal wel weten dat dat aan de software ligt, en misschien roepen "dat wordt opgelost bij een volgende software update". Of niet, je legt het probleem uit aan de SeC en ze weten ervan.

Ik bedoel maar, je regelt je bankzaken toch ook niet via Twitter? En geld overschrijven doet je bank ook niet op een mailtje, maar enkel via hun app of in hun gebouw.
 
  • Like
Reactions: Mars2020