Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
Dat ervaar ik niet. Flitsen doet hij enkel bij het naar mij toe trekken.
Ik moet dit echt anders verwoorden, want kreeg vorige keer net hetzelfde misverstand. Ik bedoel dat bij activatie van AP het grootlicht aan gaat. Als je binnen de seconde de pook wegduwt, heb je dus een kleine seconde 'geflitst'.
Dit gebeurt in perfect verlichte bebouwde kom, ook als er voetgangers en fietsers zijn. En het gevolg is dat ik me wat idioot voel, alsof ik niet weet wat mijn grootlichten zijn.
 
Ik moet dit echt anders verwoorden, want kreeg vorige keer net hetzelfde misverstand. Ik bedoel dat bij activatie van AP het grootlicht aan gaat. Als je binnen de seconde de pook wegduwt, heb je dus een kleine seconde 'geflitst'.
Dit gebeurt in perfect verlichte bebouwde kom, ook als er voetgangers en fietsers zijn. En het gevolg is dat ik me wat idioot voel, alsof ik niet weet wat mijn grootlichten zijn.
Ik heb het vanochtend ook ervaren. Grootlicht sprong aan op de snelweg terwijl er 200 meter verderop een auto reed, lichtmasten naast de weg stonden én er tegenliggers met verlichting aan in de andere richting reden. Met als gevolg dat ik dus door AHB zo ongeveer 10x mensen heb 'geflitst' zonder dit zelf te willen. Daarna maar geaccepteerd dat ik totdat het licht genoeg was maar gewoon handmatig de AHB uit moest zetten.
 
Grootlicht sprong aan op de snelweg terwijl er 200 meter verderop een auto reed

Iemand die 200 meter voor je rijdt, ga je echt niet storen door met grootlicht te rijden.

eindelijk is er eens iemand met een vergelijkbare Tesla, van ongeveer dezelfde leeftijd die het omgekeerde ervaart dan wat ik ervaar. Tot hiertoe (en ik hou mijn 🤞) heb ik totaal geen verkeerde ervaring met AHB in combinatie met AP. De lichten gaan perfect uit bij een tegenligger of een voorligger vanaf meer dan 100m.
De enige die ik af en toe verblind is mezelf 😱 Als er een verkeersbord op het einde van de bocht staat, dan is AHB net iets te laat met uitschakelen en verblind ik mezelf voor een fractie van een seconde., niet lang genoeg om nog eens te seinen dat ik verblind ben.

Ik heb nog steeds het gevoel dat veel van de ergernissen hier oorzaak zijn van het hier (of elders) eens gelezen te hebben, er beginnen op te letten en dan lekker meepraten over wat voor een slechte wagen we wel hebben.

Zelf heb ik ooit een "slechte" wagen gehad, deze vloog er dan na een jaar (met het nodige verlies) uit en werd vervangen door een "betere" wagen. Het laatste dat mijn rust gaat verstoren is een wagen...
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Iemand die 200 meter voor je rijdt, ga je echt niet storen door met grootlicht te rijden.

eindelijk is er eens iemand met een vergelijkbare Tesla, van ongeveer dezelfde leeftijd die het omgekeerde ervaart dan wat ik ervaar. Tot hiertoe (en ik hou mijn 🤞) heb ik totaal geen verkeerde ervaring met AHB in combinatie met AP. De lichten gaan perfect uit bij een tegenligger of een voorligger vanaf meer dan 100m.
De enige die ik af en toe verblind is mezelf 😱 Als er een verkeersbord op het einde van de bocht staat, dan is AHB net iets te laat met uitschakelen en verblind ik mezelf voor een fractie van een seconde., niet lang genoeg om nog eens te seinen dat ik verblind ben.

Ik heb nog steeds het gevoel dat veel van de ergernissen hier oorzaak zijn van het hier (of elders) eens gelezen te hebben, er beginnen op te letten en dan lekker meepraten over wat voor een slechte wagen we wel hebben.

Zelf heb ik ooit een "slechte" wagen gehad, deze vloog er dan na een jaar (met het nodige verlies) uit en werd vervangen door een "betere" wagen. Het laatste dat mijn rust gaat verstoren is een wagen...
Dit gaat nog leuk worden als er in een sneeuwbui gereden gaat worden🥶
 
AHB problemen had ik al gemerkt voor het hier verscheen, maar ik had al genoeg geklaagd om dat ook nog te melden. Wou ook nog het voordeel vd twijfel geven (had toen, eind augustus, nog maar 1 of 2 keer in het donker gereden met AP).
Als je grootlichten in de spits op de Antwerpse ring constant aan en uit gaan om 18:00, als het lichtjes begint te schemeren, dan is dat geen fantoompijn (dat de gewone lichten aan gaan was nog niet echt nodig, maar kan ik wel begrijpen, grootlichten niet).
Ik denk dat je ofwel geen vision only gebt, ofwel nog niet in half-druk verkeer, hoewel ik het al in veel variaties van drukte gezien heb.
 
Ik veronderstel dat ik met 2022.28.2 Vision only heb, ik ben er vrijwel zeker van, want nu gaat NoICE niet meer naar het midden van een dubbele rijweg zonder belijning, maar blijft hij mooi (misschien ietsje zenuwachtiger) rechts rijden.
AHB heb ik al van in den beginne verdedigd, ik ervaar namelijk geen enkel ongemak zoals er hier zovele gemeld worden. AHB mag dan wel eens "vroeg" aanschakelen, zelfs als het niet echt donker is, maar als je niemand stoort, wat maakt het mij dan uit.
Sommige meldingen laten me dingen als hierboven posten. Als iemand schrijft, dat hij bij het aanzetten van AP al binnen de seconde zijn linker stalk moet naar voor duwen om AHB af te zetten omdat deze alweer mensen aan het verblinden is, dan denk ik (en dat ben ik) dat je terwijl je AP opzet al met je neus op je scherm hangt om dat blauwe lampje te zien opduiken. Is dat niet zo, dan ben je gewoon aan het meelopen... my 2cents.
Ik twijfel er niet aan dat sommigen problemen hebben, maar ligt het dan aan de software? 1 of 0 voor mij is dezelfde 1 of 0 voor elke andere wagen.
Misschien moet de oorzaak toch elders gezocht worden. Camera's, vuil, een kras voor of op de lens, ....
 
Laten we voorop stellen dat AHB nooit goed heeft gewerkt! Leuk benoemd als 'optie' maar beter schakel je het niet in.

Het feit is dat nu AP standaard bij de 3/Y het grootlicht aanzet en daardoor dus AHB.

Ik kan m'n lichtpook naar voren zetten voor grootlicht en daarna dus AHB inschakelen maar daar gaat echt niemand vrolijk van worden.

De reden dat bij de S/X het niet automatisch gaat is omdat in deze auto's dit fysieke schakelaars zijn en niet softtouch.
dan denk ik (en dat ben ik) dat je terwijl je AP opzet al met je neus op je scherm hangt om dat blauwe lampje te zien opduiken.

Dat zie je toch zelf dat je grootlicht aangaat? Daarvoor hoef je toch niet naar je scherm te kijken?

ligt het dan aan de software

Voor zover ik weet heeft iedereen dezelfde software mits op dezelfde hardware revisie. Even negeren dat daar binnen verschillende versies zijn.

Zover ik kan zien is bij mij S100D HW3 qua dim gedrag het nog steeds net zo slecht als toen ik de auto in ontvangst kreeg (September 2018).
Camera's, vuil, een kras voor of op de lens,
Gezien dit het camera huis is met 3 cameras is dit zo ver ik weet nog steeds dezelfde identieke indeling sinds HW2. Iedereen heeft ruitenwissers en vast vrij zicht zonder vuil op z'n voorruit :cool:
 
  • Like
Reactions: T-Rob and Enzo63
Ik veronderstel dat ik met 2022.28.2 Vision only heb, ik ben er vrijwel zeker van, want nu gaat NoICE niet meer naar het midden van een dubbele rijweg zonder belijning, maar blijft hij mooi (misschien ietsje zenuwachtiger) rechts rijden.
AHB heb ik al van in den beginne verdedigd, ik ervaar namelijk geen enkel ongemak zoals er hier zovele gemeld worden. AHB mag dan wel eens "vroeg" aanschakelen, zelfs als het niet echt donker is, maar als je niemand stoort, wat maakt het mij dan uit.
Sommige meldingen laten me dingen als hierboven posten. Als iemand schrijft, dat hij bij het aanzetten van AP al binnen de seconde zijn linker stalk moet naar voor duwen om AHB af te zetten omdat deze alweer mensen aan het verblinden is, dan denk ik (en dat ben ik) dat je terwijl je AP opzet al met je neus op je scherm hangt om dat blauwe lampje te zien opduiken. Is dat niet zo, dan ben je gewoon aan het meelopen... my 2cents.
Ik twijfel er niet aan dat sommigen problemen hebben, maar ligt het dan aan de software? 1 of 0 voor mij is dezelfde 1 of 0 voor elke andere wagen.
Misschien moet de oorzaak toch elders gezocht worden. Camera's, vuil, een kras voor of op de lens, ....
Rij jij wel eens op een snelweg @Krisja? Want het is geen onzin wat @Stijntje schrijft. Ik kan me niet voorstellen dat jouw Tesla anders reageert dan de onze.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Rij jij wel eens op een snelweg @Krisja? Want het is geen onzin wat @Stijntje schrijft. Ik kan me niet voorstellen dat jouw Tesla anders reageert dan de onze.
Niet dagelijks, maar ik rijd al eens op de snelweg, zowel overdag, bij valavond als bij duisternis.
Nu ja, ik heb twee opties. Of ik deel mijn ervaringen niet meer of ik maak een service ticket aan omdat mijn AHB niet doet wat hij bij al die anderen (wie het dan ook allemaal mag zijn) wel doet...

@ramonneke:
Als we dan toch allemaal dezelfde software hebben en allemaal dezelfde camera's en iedereen heeft ruitenwissers, aan wat ligt dan het verschil in ervaring? Zeg het mij dan...
btw, in het donker zie je dat je grootlicht aangaat, maar er wordt hier zelfs gemeld dat AHB inschakelt bij het opzetten van AP door de dag... Effe serieus blijven hé...

Nu ja, ik hoop voor jullie dat het ooit beter wordt...
 
Last edited:
Iemand die 200 meter voor je rijdt, ga je echt niet storen door met grootlicht te rijden.

eindelijk is er eens iemand met een vergelijkbare Tesla, van ongeveer dezelfde leeftijd die het omgekeerde ervaart dan wat ik ervaar. Tot hiertoe (en ik hou mijn 🤞) heb ik totaal geen verkeerde ervaring met AHB in combinatie met AP. De lichten gaan perfect uit bij een tegenligger of een voorligger vanaf meer dan 100m.
De enige die ik af en toe verblind is mezelf 😱 Als er een verkeersbord op het einde van de bocht staat, dan is AHB net iets te laat met uitschakelen en verblind ik mezelf voor een fractie van een seconde., niet lang genoeg om nog eens te seinen dat ik verblind ben.

Ik heb nog steeds het gevoel dat veel van de ergernissen hier oorzaak zijn van het hier (of elders) eens gelezen te hebben, er beginnen op te letten en dan lekker meepraten over wat voor een slechte wagen we wel hebben.

Zelf heb ik ooit een "slechte" wagen gehad, deze vloog er dan na een jaar (met het nodige verlies) uit en werd vervangen door een "betere" wagen. Het laatste dat mijn rust gaat verstoren is een wagen...
Ik rijd weleens wat harder dan toegestaan op rustigere wegen. Die 200 meter werd dus al snel minder, maar dat was de afstand waarop ik AP inschakelde. Voordat ik te dichtbij kwam heb ik het al handmatig uitgezet voor de inhaalactie.
 
Ter afleiding van de AHB discussie.... Als ik iemand, een Tesla en/of een Belg tegemoet rij die op 200 m afstand zijn groot licht aanzet zal ik toch echt even terugseinen (handeling: stengel 3 maal kort naar je toe trekken..)

Nee, ik had een leuke Vision only ervaring vandaag: De snelheidsbordjes van de hectometerpalen werden herkend!

Dat was hieronder: Op het scherm zie je keurig het 80 km bordje op je scherm voorbij komen.

Jammer is dan wel weer dat iedere 3 kilometer Christine er 60 van maakt waardoor je ineens en automatisch 20 km langzamer gaat rijden, met knipperende achterliggers tot gevolg....:(

Schermafbeelding 2022-10-11 om 18.40.08.png
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Dan nog eentje die met Vision only echt beter is geworden: Phanom breaks bij dit soort 80 km wegen zonder midden streep (Voorbeeld N919). Daar ging Christine steevast vol in de remmen bij een tegemoet komende vrachtwagen of busje, zie onderstaand beeld. Als mijn vrouw meerijden het dan wat doet ze nou weer!

Met 2022.28.2 is deze gevoeligheid echt heel veel minder.

Schermafbeelding 2022-10-11 om 19.06.59.png
 
Ik heb nog steeds het gevoel dat veel van de ergernissen hier oorzaak zijn van het hier (of elders) eens gelezen te hebben, er beginnen op te letten en dan lekker meepraten over wat voor een slechte wagen we wel hebben.
Ik heb er best begrip voor dat je sceptisch bent als het zich bij jou niet voordoet; maar omdat dan maar naar het land der fabelen te verwijzen vind ik wat ver gaan.

Ik heb heel lang met AHB geen probleem gehad, soms wat vroeg aan, soms net iets te laat naar mijn zin; maar stoorde mij er niet echt aan.
Tot paar weken geleden opeens de hele rit op maandagavond homeles was. (Zie eerdere post). Heb er toen ook bug meldingen van gemaakt en een service request voor ingeschoten en Tesla heeft hierop meer informatie gevraagd.

Gisterenavond reed ik exact dezelfde route op het zelfde tijdstip. Niet zo hyper als vorige keer, maar wel te pas en te onpas aan uit, aan uit.

Allemaal op dezelfde software versie en geen regen. Waarom het gedrag nu anders was, geen idee. Waarom het tot voor kort wel gewoon werkte, ook geen idee.

En 'flitsen' bedoel ik echt mee aan/uit/aan/uit. Ik vind het al storend, laat staan de tegenligger.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Het blijft bijzonder en onverklaarbaar de verschillende ervaringen die er zijn met AHB. Zelf ervaar ik net als @Krisja geen probleem met AHB (althans tot op heden). Afgelopen week nog een eind in het donker gereden met een mix van provinciale wegen en snelweg met wisselende drukte en AHB werkte naar behoren.
Een tijd terug waren er ook discussies over de phantom brakes en ook toen had de één er vaak last van en de ander vrijwel nooit. Hetzelfde lijkt nu ook het geval te zijn met AHB.
 
Ter afleiding van de AHB discussie.... Als ik iemand, een Tesla en/of een Belg tegemoet rij die op 200 m afstand zijn groot licht aanzet zal ik toch echt even terugseinen (handeling: stengel 3 maal kort naar je toe trekken..)

Nee, ik had een leuke Vision only ervaring vandaag: De snelheidsbordjes van de hectometerpalen werden herkend!

Dat was hieronder: Op het scherm zie je keurig het 80 km bordje op je scherm voorbij komen.

Jammer is dan wel weer dat iedere 3 kilometer Christine er 60 van maakt waardoor je ineens en automatisch 20 km langzamer gaat rijden, met knipperende achterliggers tot gevolg....:(

Weet je zeker dat er geen Tesla met AHB achter je reed? 😅
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Als ik iemand, een Tesla en/of een Belg tegemoet rij die op 200 m afstand zijn groot licht aanzet zal ik toch echt even terugseinen (handeling: stengel 3 maal kort naar je toe trekken..)
AHB werkt vanaf 200m tussenafstand met een voorligger, en vanaf dat een tegenligger met zijn lichten zichtbaar is.

Dus nee, er valt niet veel te seinen.