Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.28

This site may earn commission on affiliate links.
Ik houd mijn auto op dit moment nog even op de oude pre-teslavision versie. Ik heb om te kijken vorige week AHB aangezet, om te kijken hoe dat gaat, maar ik moet na een paar honderd km de eerste keer nog meemaken dat grootlicht automatisch werd aangeschakeld. Ik begrijp niet hoe dat kan.

Groot licht wordt niet automatisch ingeschakeld. Auto high beam houdt in dat als groot licht is ingeschakeld deze automatisch dimt. Dus eigenlijk is het "auto low beam".

Het is echter nu zo dat bij het inschakelen van Autopilot vision only op de 3/Y grootlicht ingeschakeld wordt met AHB.

Als jij nog op een radar versie zit dan gebeurt dat niet. Je mist dat volgens mij ook nog multiposint navigatie en nu dus ook alternatieve routes.

Ik denk dat ik die upgrade gewoon zou uitvoeren. Het uitschakelen van grootlicht gaat vanzelf in je muscle memory zitten net als het opnieuw inschakelen van AP na een verplaatsing.
 
  • Helpful
Reactions: joesgarage
En ik ben een vrijwilliger die enkel zijn ervaringen deelde, so... sue me.
Misschien dat het op 2022.36.2 nu voor mij ook (eindelijk) slecht gaat. Wie zal het zeggen...?

Ik snap je punt maar ik heb dit gedrag niet enkel in mijn Model S gezien maar ook in een 3.

Mijn video is toch aardig wat bewijs. Kun je aangeven of je je herkent in het AHB gedrag of wat dat betreft in de parallel- en haaksparkeren acties?
 
Maar je hebt wel dezelfde software en hardware.
Dat is uw woord. De software, zonder broncode te zien, zeg ik ook, ja deze is dezelfde, maar dat weet jij niet zeker en ik ook niet.
De hardware? Om eerlijk te zijn, twijfel ik zelfs of er dezelfde camera's in een Fremont en MiC M3 zitten. Sowieso, zitten ze al niet op dezelfde hoogte om maar iets te zeggen. Er zijn zoveel factoren die een vergelijk tussen twee verschillende modellen in twee verschillende werelddelen gebouwd, getest op twee verschillende plaatsen met elkaar te gaan vergelijken. Misschien ligt het wel aan EAP of FSD, die ik niet heb...
Zo als ik al eerder schreef, ik heb mijn ervaringen gedeeld, met de nadruk op gedeeld.
Ik onthou, ik heb geluk gehad en al de anderen hebben pech, ik ben een fanboy (wat ik van mezelf weet dat het niet zo is) en jullie niet, ik weet het beter en jullie niet. Maar vergeet niet dat ik punten heb aangehaald die misschien een reden konden zijn van een slechtwerkende AHB, niet om mijn AHB te verbeteren, want die is/ was (heb de 2022.36.2 nog niet getest) perfect te noemen en jullie...
Laat maar, ik heb mijn lesje geleerd...
 
Dat is uw woord. De software, zonder broncode te zien, zeg ik ook, ja deze is dezelfde, maar dat weet jij niet zeker en ik ook niet.
Zelfs met dezelfde broncode kunnen er verschillen zijn in wat de wagen doet. Er zullen wel wat vonditionele acties in staan zoals ‘if VIN between X and Y, action A, else action B’, ‘if EAP purchased…’
Misschien ligt het wel aan EAP of FSD, die ik niet heb...
Zou heel goed kunnen. Zonder EAP hoeft de wagen alleen maar met oogkleppen vooruit te kijken binnen de rijstrook. Als iemand van buiten de rijstrook ineens een hindernis zou vormen, dan ligt de verantwoordelijkheid bij hem. Daarvoor zijn gewone lichten al vaker voldoende.
Voor EAP is ook perifeer zicht nodig om lane changes te kunnen uitvoeren.
Voor FSD is het nog moeilijker, want dat moet zelfs werken als er geen rijstroken zijn, het moet zijstraten opmerken, voetgangers detetecteren, verkeersborden, kegels, …
 
Dat is uw woord. De software, zonder broncode te zien, zeg ik ook, ja deze is dezelfde, maar dat weet jij niet zeker en ik ook niet.
De hardware? Om eerlijk te zijn, twijfel ik zelfs of er dezelfde camera's in een Fremont en MiC M3 zitten. Sowieso, zitten ze al niet op dezelfde hoogte om maar iets te zeggen. Er zijn zoveel factoren die een vergelijk tussen twee verschillende modellen in twee verschillende werelddelen gebouwd, getest op twee verschillende plaatsen met elkaar te gaan vergelijken. Misschien ligt het wel aan EAP of FSD, die ik niet heb...
Zo als ik al eerder schreef, ik heb mijn ervaringen gedeeld, met de nadruk op gedeeld.
Ik onthou, ik heb geluk gehad en al de anderen hebben pech, ik ben een fanboy (wat ik van mezelf weet dat het niet zo is) en jullie niet, ik weet het beter en jullie niet. Maar vergeet niet dat ik punten heb aangehaald die misschien een reden konden zijn van een slechtwerkende AHB, niet om mijn AHB te verbeteren, want die is/ was (heb de 2022.36.2 nog niet getest) perfect te noemen en jullie...
Laat maar, ik heb mijn lesje geleerd...
Beetje erg flauw. Ik heb ook een 3, alleen TACC en heb dezelfde klachten. Het enige wat wij van jou vragen is om ook zo'n filmpje te maken, in het donker met druk verkeer.

Jij immers schreef:
"Ik heb nog steeds het gevoel dat veel van de ergernissen hier oorzaak zijn van het hier (of elders) eens gelezen te hebben, er beginnen op te letten en dan lekker meepraten over wat voor een slechte wagen we wel hebben."

Je zet ons weg als zeurkousen. Inmiddels ben jij wel een uitzondering die de regel bevestigt. Dan vragen we ons af waarom jij jezelf niet wilt bewijzen? Wi kaatst moet de bal verwachten. Of zwijg dan.
 
Ik houd mijn auto op dit moment nog even op de oude pre-teslavision versie. Ik heb om te kijken vorige week AHB aangezet, om te kijken hoe dat gaat, maar ik moet na een paar honderd km de eerste keer nog meemaken dat grootlicht automatisch werd aangeschakeld. Ik begrijp niet hoe dat kan.

Heel verstandig om NIET over te gaan naar de nieuwe versie.

Het is wederom een stap achteruit en het automatisch grootlicht is ronduit gevaarlijk.

Regelmatig word je verblind door de weerkaatsing van het felle licht via bv verkeersborden. De borden zijn dan ook slecht leesbaar.

Gelukkig maakt de rijhulp van Tesla gebruik van een verkeersdatabase en hoeft het niet daadwerkelijk borden te lezen…
 
  • Like
Reactions: joesgarage
ik ben een fanboy (wat ik van mezelf weet dat het niet zo is) en jullie niet
Dan ken je me niet. Ik ben nog steeds ZEER bullish m.b.t. Tesla. Ik vind mezelf kritischer geworden. Ik zit ook niet meer op die roze wolk zoals ik in het eerste jaar van eigendom had. Ik zie mij zelf en zeker de directe mensen om mij heen als een Tesla fanboy.

FSD is awesome maar enkel in de US en voor maar een beperkt aantal mensen en niet hier in EU/NL. Dat slappe aftreksel hier voldoet niet eens aan een 10e van NOA without assist zoals in de US wordt aangeboden. Daarop ben ik zeer kritisch naar Tesla want dat KAN ZOVEEL BETER. Het interesseert ze gewoon simpel weg niet. Waarom niet? Nou, Elon woont hier niet :) zo simpel is het.

De auto rijd werkelijk heerlijk op de snelweg op lange (rechte) stukken op Autopilot maar zodra je verkeerspleinen moet nemen in de spits dan vliegen de aborts je om de oren en dat zijn feiten!

Maar ik ben ook kritisch, het comfort van de stoelen is drama voor zo'n dure auto. Het gesloten systeem van de software is drama. Een zeer beperkte Spotify. De software in super intuïtief en goed ontworpen maar zeer beperkt!


Autopilot:

Autopilot is giga nerfed en Tesla wil zich niet aan de UNECE regels conformeren dus blijft het klote waar b.v. BMW zich wel aan die kaders wil houden. Ze zetten de US functie liever uit dan dat ze er een EU/UNECE versie van maken.

Lane change assist:

"Vroeger" kon ik auto lane change buiten de snelweg gebruiken.

Hier de verplaatsingstijd waar Tesla gewoon er heeeeel lang over kan en mag doen maar ze liever de effort er niet voor willen doen. Niks in UNECE weerhoud ze hier van maar wij krijgen in de spits gratis aborts :cool:

Dan de lane changes op de snelweg die nog steeds bijna altijd in aborts resulteren als je op rijbaan 1 zit, met een vrachtwagen in 3 en je de lane change start bij het passeren om naar rijbaan 2 te gaan omdat Tesla denkt dat de vrachtwagen opeens op rijbaan 2 zit.

Dat laatste is hoop ik met de single stack opgelost want de FSD beta videos zijn zo hoopgevend maar ja wanneer? Hoelang blijven wij nog op de giga verouderde dual stack zitten in de EU?


Nags:

Vroeger had ik grotere delays tussen de nags. De driver monitoring is vrij strict en op lange rechte stukken bij vakantieritten gebeurd het nog steeds wel eens dat Autopilot uitschakelt om mij te straffen terwijl ik gewoon beide handen aan het stuur heb maar de torsie detectie zo ongevoelig is.

Ook dit is simpel op te lossen door de auto binnen de baan te laten 'swerven'. OP die manier zou het stuur licht gaan roteren en dus zou ik als bestuurder 'tegen' sturen. Heel het nag issue opgelost maar Tesla zal dit nooit doen want het issue speelt niet in de US.


Autopark:

Voor vision kon je tussen elke 2 geparkeerde auto's parkeren. Nadeel was, veel P'tjes waar geen parkeerplek was, voordeel je kon parkeren tussen auto's en palen, muren etc. met vision worden veel parkeervakken genegeerd terwijl het duidelijk parkeervakken zijn. Autopark doet niks zoals deze omdat de neural nets er niet op getraind zijn.

1665647426894.png


Daar werkte het "vroeger" dus wel gewoon omdat enkel de ultrasone sensoren werden gebruikt.

Verder staat de auto vaak te ver van de stoep, niet recht in een vak of gewoon schuin, of rijdt een lage stoep op of zou schade rijden. Hoevaak dit is? Nou ruim meer dan de helft van de gevallen en meer richting bijna altijd maar ook al zou het de helft zijn is het nog steeds een onzinnige functie.

Ik vind dat de vorige enkel gebaseerd USS meer toegevoegde waarde had dan de huidige Vision+USS versie. De mensen die die versie wellicht nooit hebben gereden of nooit echt uitvoerig hebben getest zullen het waarschijnlijk niet echt weten.

Neem XPeng Autopark van 2 jaar (!!!) geleden en veegt Tesla Autopark van de kaart
of nog beter deze recente XPeng
met ondersteuning voor volledig automatisch parkeren in een ondergrondse parkeergarage! Wat nou smart summon of de door Tesla aangekondigde "Park Seek" (reverse smart summon).


Wipers:

Stukken beter maar nog steeds vage zaken met spontaan hard bewegende wipers op een kurk droog raam. Steeds minder maar nog steeds gebeurd het dat ze zo maar aan gaan. Gelukkig kan ik met de S ze gewoon echt uitzetten maar na regen bui vergeet ik dat meestal.


User interface:

Toen ik m'n auto kreeg wat de UI voor de S/X gewoon beter. Je kon boven en onder wisselen en de schermruimte werd beter benut. Nu ziet het er grafisch beter uit maar werkt het slechter. De "flat" UI performance was ook beter omdat niet continue de kaart op de achtergrond aanwezig was welke op MCU2 en vooral MCU1 veel rekenkracht kost.

Hoe dit komt is omdat de 3/Y een ander UI nodig had en ze hebben geen zin in 2 UI stacks te onderhouden dus moet de UI geoptimaliseerd voor portret mode zich maar opofferen.


Summon:

Werkte voorheen ook beter met S/X omdat de afstand restrictie van de autosleutel niet zo debiel was. Hier ook weer de lompe oplossing van Tesla. Ze "conformeren" zich aan UNECE door zeer strict te zijn ipv de implementatie zo aan te passen naar wat kan volgens UNECE.

Werkt redelijk goed tegenwoordig. Sinds een paar maanden hebben ze iets veranderd in de app of de software in de auto waardoor nu vaak het verplaatsen wel in 1x lukt als ook vlot start.


Smart summon:

Was toen het net kwam TOTAAL NUTTELOOS. Te graag! Niet te gebruiken op een parkeerplaats waar verkeer is. Nu is het wel te gebruiken en werkt het zelfs ZEER goed. Echter, het issue is dat het totaal generfed is.

Waarom kun je dit nou niet gewoon op een meter of 6-10 doen? Waarom moet je naast de auto staan? Hier ook weer de UNECE opvolging die Tesla te strict neemt want dat is de makkelijk manier om te conformeren zonder hart voor de klant.

Waarom enkel op parkeerplaatsen? Andere merken kunnen met hun reverse park ondersteunen bij het uitrijden. Het zou toch fijn zijn dat "een computer op wielen" dat ook gewoon kan? Tesla's kunnen dat gewoon niet. De Duitsers bieden daar gewoon meer comfort.

Hier ook zou Tesla zoooo eeenvoudig meerwaarde kunnen bieden aan EU/UNECE klanten maar ze zijn er blind voor. Het interesseert ze gewoon niet. UNECE heeft geen focus. EU heeft geen focus.... ja als afzet markt voor de auto's zelf en de energiemarkt voor de Tesla superchargers maar niet voor de software.


Verkeersborden:

Do I need to say more.......

Nu pas sinds kort matrix borden met HW2/HW3 maar niet automatisch toepassen. Gelukkig ook maar want dat schommelt alle kanten op.

Helaas enkel detectie nog steeds van limieten en niet op basis van andere borden die de snelheid impliciet bepalen maar dat valt al meer onder verkeersregels

De (nog steeds...) slechte GPS data terwijl Tesla een feedback loop kan maken van verkeerdborden detectie om hun eigen database te zuiveren.


Verkeersregels:

Vasthouden aan verkeerde snelheden na kruispunten. Onjuiste overgang van snelheden.

Niet afremmem VOOR het bord maar pas remmen NA het bord.


Auto high beam:

Werkt gewoon slecht zoals m'n video aantoont. Ik rij er dan ook echt never nooit mee behalve als ik het dan bij nieuwe software versies weer test.


Autopilot vision only:

Nou.... minder phantom breaks maar daar krijgen we andere vreemde langdurige snelheidsreducties voor terug. Ook een kleinere volgafstand die minder geschikt is om te gebruiken in de spits met de files. Dan ook nog het vervelende optrek/afrem gedrag in "stop and go" verkeer. Dat was met radar gewoon veel en veel soepeler! Hierin geloof ik wel dat dit "snel" beter wordt het komende jaar maar het is nu nog slechter dan voorheen.

Wel kijk ik uit naar de wintersport met sneeuwval onderweg! Dat was voorheen altijd een issue waarom Autopilot en TACC uitschakelden omdat de radar geblokkeerd was. Dan moest je stoppen om de sneeuw weg te schrapen en dat weer te doen na 15 minuten en je dan maar zonder AP/TACC verder gaat. Ik ben HEEEEEEL benieuwd hoe dat met Vision Only is want ik hoop dat AP dan blijft functioneren.

Minder top snelheid op AP. Tsja, persoonlijk vind ik dit wel jammer maar raakt het me weinig. Over het algemeen rij op lange stukken 118km/u (don't ask me why... ) tenzij ik weet dat ik m'n bestemming haal met buffer en rij ik graag 135km/u en in Duitsland 150km/u. Gaat het veel schelen? Nee, zeer weinig en dat zeker overdag maar het is wel iets wat is afgenomen en ik denk nooit terug komt. Althans, niet in de huidige hardware setup (camera resolutie/fps + HW3).


Verkeerslichtdetectie:

Hoevaak met regen/donker de auto opeens plots even hard remt omdat de software opeens denkt een stoplicht op oranje/rood staat om daarna weer door te rijden.

Of... bij oranje knipperende borden voor b.v. opkomende verkeerslichten, bruggen, spoorwegovergangen steeds bij oranje gaan inhouden omdat Autopilot dan opeens een verkeerslicht op oranje ziet.

Of een "ding" geeft voor groen terwijl dat voor een andere rijbaan is.






Maar ieder die zegt dat bovenstaande wel goed werkt... dan gebruik je het zelden of je gebruikt het enkel als je de enige op de weg bent :) maar ik test al deze features sinds ik de auto heb en soms ook met andere modellen. Dat vind ik ook leuk om te doen. Elke keer weer testen en daardoor weet ik zeer goed de beperkingen en de werking. Niet om Tesla af te zeiken maar weten wat het kan en wanneer ik het functioneel kan toepassen.


Mijn grootste issue is met de discussies over dergelijke features op het forum is dat telkens als ik dit uit en mensen zeggen het werkt wel echt goed en ik dan aangeef dat ik wel met ze wil afpreken omdat ik dat graag wil ervarendat ik dan nooit de reactie krijg om dan af te spreken. Dan geven mensen niet thuis.... alsof...... het toch niet zo goed werkt als ze beweren.
 
Mijn grootste issue is met de discussies over dergelijke features op het forum is dat telkens als ik dit uit en mensen zeggen het werkt wel echt goed en ik dan aangeef dat ik wel met ze wil afpreken omdat ik dat graag wil ervarendat ik dan nooit de reactie krijg om dan af te spreken. Dan geven mensen niet thuis.... alsof...... het toch niet zo goed werkt als ze beweren.
Ben ik met je eens. Dan krijg je niet eens eens meer een reactie. Spijtig, het is toch een forum.
 
  • Like
Reactions: Dan84
Wat mij vooral opvalt is dat als je 'fanboy' zou zijn je kennelijk niet kritisch mag zijn. Of als je kritisch bent plotseling geen fanboy meer bent.

Ik ben best fan van Tesla en wat ze proberen te doen, maar als auto gebruiker vind ik de auto nu niet leveren wat belooft wordt én wat kan.

Als andere merken dit zo zouden doen, zouden ze geen auto meer verkopen.

Dus prima dat we dit accepteren onder het mom dat we nieuwsgierig zijn naar hoe het opgelost wordt met de volgende software update.

Neemt niet weg dat er functies zijn die gewoon horen te werken en wat bijzonder vervelend is dat het (in Europa) niet goed werkt. (Zie post @ramonneke hierboven)
 
  • Like
Reactions: Dan84
Laten we ook @Krisja niet wegjagen. Hij mag z'n mening hebben en vinden dat het wel goed genoeg werkt net zoals waarschijnlijk @wooter dat vind. We weten wie de echte roze bril op hebben en dat geeft totaal niet. Dat houd het forum scherp en in balans.

Laten we de fanboiiii discussie hier stoppen. Voel vrij om een nieuw draadje hiervoor aan te maken of mij persoonlijk te benaderen.
 
Laten we ook @Krisja niet wegjagen. Hij mag z'n mening hebben en vinden dat het wel goed genoeg werkt net zoals waarschijnlijk @wooter dat vind. We weten wie de echte roze bril op hebben en dat geeft totaal niet. Dat houd het forum scherp en in balans.

Laten we de fanboiiii discussie hier stoppen. Voel vrij om een nieuw draadje hiervoor aan te maken of mij persoonlijk te benaderen.
Eens. @Krisja blijft mijn vriend. Was sich liebt das neckt sich:)
 
Laten we ook @Krisja niet wegjagen. Hij mag z'n mening hebben en vinden dat het wel goed genoeg werkt net zoals waarschijnlijk @wooter dat vind. We weten wie de echte roze bril op hebben en dat geeft totaal niet. Dat houd het forum scherp en in balans.

Laten we de fanboiiii discussie hier stoppen. Voel vrij om een nieuw draadje hiervoor aan te maken of mij persoonlijk te benaderen.
Toch even voorzichtig melden dat er verschillen zijn in AHB in de 3 en de Y
 
Een heel grote post met heel wat dingen die ik dus niet ervaar of ander interpreteer, en wat van mij dus een tesla fanboi maakt:

FSD is awesome maar enkel in de US en voor maar een beperkt aantal mensen en niet hier in EU/NL. Dat slappe aftreksel hier voldoet niet eens aan een 10e van NOA without assist zoals in de US wordt aangeboden. Daarop ben ik zeer kritisch naar Tesla want dat KAN ZOVEEL BETER. Het interesseert ze gewoon simpel weg niet. Waarom niet? Nou, Elon woont hier niet :) zo simpel is het.

De auto rijd werkelijk heerlijk op de snelweg op lange (rechte) stukken op Autopilot maar zodra je verkeerspleinen moet nemen in de spits dan vliegen de aborts je om de oren en dat zijn feiten!.
Youtube filmpjes van FSD Beta in de VS zijn indrukwekkend, maar het feit dat mijn Model X op zowat alle wegen met belijning en voorrang zowat hetzelfde kan, vind ik nog altijd indrukwekkend. FSD Beta vooruitgang doet geen afbraak aan wat mijn Model X in Europa kan, op een consistente en betrouwbare basis. Op de snelweg laat ik de auto rijden, en op gewone wegen gebruik ik AP als rijassistentie en neem vloeiend over van AP en zet ik vloeiend AP weer aan als de verkeerssituatie en de weg het weer toelaten.
Maar ik ben ook kritisch, het comfort van de stoelen is drama voor zo'n dure auto. Het gesloten systeem van de software is drama. Een zeer beperkte Spotify. De software in super intuïtief en goed ontworpen maar zeer beperkt!
Ik vind de zetels van mijn Model X zowat de beste die ik gehad heb. Het gesloten systeem van software is een 'drama' als je Windows en Android gewoon bent, en nog nooit een andere auto hebt gereden (want er is geen enkel merk waar je via een App Store extra apps kan installeren in je auto). De Spotify app is misschien beperkt, maar ik heb 'm liever dan de echte Spotify App, en zelfs Apple Music.

Autopilot:

Autopilot is giga nerfed en Tesla wil zich niet aan de UNECE regels conformeren dus blijft het klote waar b.v. BMW zich wel aan die kaders wil houden. Ze zetten de US functie liever uit dan dat ze er een EU/UNECE versie van maken.

Lane change assist:

"Vroeger" kon ik auto lane change buiten de snelweg gebruiken.

Hier de verplaatsingstijd waar Tesla gewoon er heeeeel lang over kan en mag doen maar ze liever de effort er niet voor willen doen. Niks in UNECE weerhoud ze hier van maar wij krijgen in de spits gratis aborts :cool:

Dan de lane changes op de snelweg die nog steeds bijna altijd in aborts resulteren als je op rijbaan 1 zit, met een vrachtwagen in 3 en je de lane change start bij het passeren om naar rijbaan 2 te gaan omdat Tesla denkt dat de vrachtwagen opeens op rijbaan 2 zit.

Dat laatste is hoop ik met de single stack opgelost want de FSD beta videos zijn zo hoopgevend maar ja wanneer? Hoelang blijven wij nog op de giga verouderde dual stack zitten in de EU?
Ik ben heel tevreden over auto lane changes. Ja, vroeger was het beter toen je ook buiten de snelweg lane changes kon doen, en dat ie niet annuleerde als ie geen plek kon vinden. Maar in de basis vind ik het nog altijd schitterend dat mijn auto de omgeving herkent, en vrij zelfstandig van rijvak kan wisselen.

Nags:

Vroeger had ik grotere delays tussen de nags. De driver monitoring is vrij strict en op lange rechte stukken bij vakantieritten gebeurd het nog steeds wel eens dat Autopilot uitschakelt om mij te straffen terwijl ik gewoon beide handen aan het stuur heb maar de torsie detectie zo ongevoelig is.

Ook dit is simpel op te lossen door de auto binnen de baan te laten 'swerven'. OP die manier zou het stuur licht gaan roteren en dus zou ik als bestuurder 'tegen' sturen. Heel het nag issue opgelost maar Tesla zal dit nooit doen want het issue speelt niet in de US.
Nag vind ik geen probleem. Voorheen reed ik inderdaad 2 minuten zonder handen rond, maar nu laat ik een hand hangen op het stuur

Autopark:
Autopark gebruik ik nooit, dus ik mis het nooit 🤣
Wipers:

Stukken beter maar nog steeds vage zaken met spontaan hard bewegende wipers op een kurk droog raam. Steeds minder maar nog steeds gebeurd het dat ze zo maar aan gaan. Gelukkig kan ik met de S ze gewoon echt uitzetten maar na regen bui vergeet ik dat meestal.
Ik vind de autowipers vrij goed.
User interface:

Toen ik m'n auto kreeg wat de UI voor de S/X gewoon beter. Je kon boven en onder wisselen en de schermruimte werd beter benut. Nu ziet het er grafisch beter uit maar werkt het slechter. De "flat" UI performance was ook beter omdat niet continue de kaart op de achtergrond aanwezig was welke op MCU2 en vooral MCU1 veel rekenkracht kost.

Hoe dit komt is omdat de 3/Y een ander UI nodig had en ze hebben geen zin in 2 UI stacks te onderhouden dus moet de UI geoptimaliseerd voor portret mode zich maar opofferen.
Ik ben heel tevreden met de user interface.
Summon:

Werkte voorheen ook beter met S/X omdat de afstand restrictie van de autosleutel niet zo debiel was. Hier ook weer de lompe oplossing van Tesla. Ze "conformeren" zich aan UNECE door zeer strict te zijn ipv de implementatie zo aan te passen naar wat kan volgens UNECE.

Werkt redelijk goed tegenwoordig. Sinds een paar maanden hebben ze iets veranderd in de app of de software in de auto waardoor nu vaak het verplaatsen wel in 1x lukt als ook vlot start.
Summon werkt niet meer voor mij, maar ik gebruik het zo zelden dus ik ben enkel gefrustreerd als ik het eens nodig heb en het niet lukt.
Smart summon:
Nooit gebruikt :)
Verkeersborden:

Do I need to say more.......

Nu pas sinds kort matrix borden met HW2/HW3 maar niet automatisch toepassen. Gelukkig ook maar want dat schommelt alle kanten op.

Helaas enkel detectie nog steeds van limieten en niet op basis van andere borden die de snelheid impliciet bepalen maar dat valt al meer onder verkeersregels

De (nog steeds...) slechte GPS data terwijl Tesla een feedback loop kan maken van verkeerdborden detectie om hun eigen database te zuiveren.


Verkeersregels:

Vasthouden aan verkeerde snelheden na kruispunten. Onjuiste overgang van snelheden.

Niet afremmem VOOR het bord maar pas remmen NA het bord.
Het vasthouden aan snelheden omdat er een snelheidsbord was, maar vervolgens geen bord dat de lagere snelheid annuleert (omdat dat volgens de BE wetgeving niet hoeft) vind ik irritant, maar ook niet zo van dat niveau dat ik m'n buik vol heb van Tesla. Het valt op te lossen.

Auto high beam:

Werkt gewoon slecht zoals m'n video aantoont. Ik rij er dan ook echt never nooit mee behalve als ik het dan bij nieuwe software versies weer test.
Gebruik het met grote tevredenheid sinds het begin. Ja, matrix zou nog beter geweest zijn, maar don't let perfect stand in the way of good enough (of on dit geval beter dan halogeen of xenon peertjes).
Autopilot vision only:
Heb het nog altijd niet :)
Verkeerslichtdetectie:
Ik vind het geweldig. Ja, soms herkent ie een knipperend oranje licht als een oranje licht, of een groen kruis bij een apotheek als een verkeerslicht, maar ook weer beperkte irritatie voor een hele nuttige feature.