Tot je AP aanzet… We zijn weer terug bij af in dit draadje, klaar voor een nieuwe ronde…AHB kun je zo uitzetten zodat het gewoon groot licht is ..
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tot je AP aanzet… We zijn weer terug bij af in dit draadje, klaar voor een nieuwe ronde…AHB kun je zo uitzetten zodat het gewoon groot licht is ..
Ik heb geen MS 100D 2018, MCU2, AP3.0 (2.5 retrofit), Midnight Silver, Black decor, Graphite, 21", Sunroof, EAP, FSD, VIN: 5YJSA7E2XJF*, CCS Upgrade, firmware version: 2022.12.3.2
Ik houd mijn auto op dit moment nog even op de oude pre-teslavision versie. Ik heb om te kijken vorige week AHB aangezet, om te kijken hoe dat gaat, maar ik moet na een paar honderd km de eerste keer nog meemaken dat grootlicht automatisch werd aangeschakeld. Ik begrijp niet hoe dat kan.
En ik ben een vrijwilliger die enkel zijn ervaringen deelde, so... sue me.
Misschien dat het op 2022.36.2 nu voor mij ook (eindelijk) slecht gaat. Wie zal het zeggen...?
Kom @Krisja, wie stelt moet bewijzen.Ik snap je punt maar ik heb dit gedrag niet enkel in mijn Model S gezien maar ook in een 3.
Mijn video is toch aardig wat bewijs. Kun je aangeven of je je herkent in het AHB gedrag of wat dat betreft in de parallel- en haaksparkeren acties?
Dat is uw woord. De software, zonder broncode te zien, zeg ik ook, ja deze is dezelfde, maar dat weet jij niet zeker en ik ook niet.Maar je hebt wel dezelfde software en hardware.
Zelfs met dezelfde broncode kunnen er verschillen zijn in wat de wagen doet. Er zullen wel wat vonditionele acties in staan zoals ‘if VIN between X and Y, action A, else action B’, ‘if EAP purchased…’Dat is uw woord. De software, zonder broncode te zien, zeg ik ook, ja deze is dezelfde, maar dat weet jij niet zeker en ik ook niet.
Zou heel goed kunnen. Zonder EAP hoeft de wagen alleen maar met oogkleppen vooruit te kijken binnen de rijstrook. Als iemand van buiten de rijstrook ineens een hindernis zou vormen, dan ligt de verantwoordelijkheid bij hem. Daarvoor zijn gewone lichten al vaker voldoende.Misschien ligt het wel aan EAP of FSD, die ik niet heb...
Beetje erg flauw. Ik heb ook een 3, alleen TACC en heb dezelfde klachten. Het enige wat wij van jou vragen is om ook zo'n filmpje te maken, in het donker met druk verkeer.Dat is uw woord. De software, zonder broncode te zien, zeg ik ook, ja deze is dezelfde, maar dat weet jij niet zeker en ik ook niet.
De hardware? Om eerlijk te zijn, twijfel ik zelfs of er dezelfde camera's in een Fremont en MiC M3 zitten. Sowieso, zitten ze al niet op dezelfde hoogte om maar iets te zeggen. Er zijn zoveel factoren die een vergelijk tussen twee verschillende modellen in twee verschillende werelddelen gebouwd, getest op twee verschillende plaatsen met elkaar te gaan vergelijken. Misschien ligt het wel aan EAP of FSD, die ik niet heb...
Zo als ik al eerder schreef, ik heb mijn ervaringen gedeeld, met de nadruk op gedeeld.
Ik onthou, ik heb geluk gehad en al de anderen hebben pech, ik ben een fanboy (wat ik van mezelf weet dat het niet zo is) en jullie niet, ik weet het beter en jullie niet. Maar vergeet niet dat ik punten heb aangehaald die misschien een reden konden zijn van een slechtwerkende AHB, niet om mijn AHB te verbeteren, want die is/ was (heb de 2022.36.2 nog niet getest) perfect te noemen en jullie...
Laat maar, ik heb mijn lesje geleerd...
Ik houd mijn auto op dit moment nog even op de oude pre-teslavision versie. Ik heb om te kijken vorige week AHB aangezet, om te kijken hoe dat gaat, maar ik moet na een paar honderd km de eerste keer nog meemaken dat grootlicht automatisch werd aangeschakeld. Ik begrijp niet hoe dat kan.
Dan ken je me niet. Ik ben nog steeds ZEER bullish m.b.t. Tesla. Ik vind mezelf kritischer geworden. Ik zit ook niet meer op die roze wolk zoals ik in het eerste jaar van eigendom had. Ik zie mij zelf en zeker de directe mensen om mij heen als een Tesla fanboy.ik ben een fanboy (wat ik van mezelf weet dat het niet zo is) en jullie niet
Ben ik met je eens. Dan krijg je niet eens eens meer een reactie. Spijtig, het is toch een forum.Mijn grootste issue is met de discussies over dergelijke features op het forum is dat telkens als ik dit uit en mensen zeggen het werkt wel echt goed en ik dan aangeef dat ik wel met ze wil afpreken omdat ik dat graag wil ervarendat ik dan nooit de reactie krijg om dan af te spreken. Dan geven mensen niet thuis.... alsof...... het toch niet zo goed werkt als ze beweren.
Eens. @Krisja blijft mijn vriend. Was sich liebt das neckt sichLaten we ook @Krisja niet wegjagen. Hij mag z'n mening hebben en vinden dat het wel goed genoeg werkt net zoals waarschijnlijk @wooter dat vind. We weten wie de echte roze bril op hebben en dat geeft totaal niet. Dat houd het forum scherp en in balans.
Laten we de fanboiiii discussie hier stoppen. Voel vrij om een nieuw draadje hiervoor aan te maken of mij persoonlijk te benaderen.
Toch even voorzichtig melden dat er verschillen zijn in AHB in de 3 en de YLaten we ook @Krisja niet wegjagen. Hij mag z'n mening hebben en vinden dat het wel goed genoeg werkt net zoals waarschijnlijk @wooter dat vind. We weten wie de echte roze bril op hebben en dat geeft totaal niet. Dat houd het forum scherp en in balans.
Laten we de fanboiiii discussie hier stoppen. Voel vrij om een nieuw draadje hiervoor aan te maken of mij persoonlijk te benaderen.
Hier een Y (zonder EAP) en ik heb exact hetzelfde (slechte) gedrag als in het filmpje mbt. AHB.Toch even voorzichtig melden dat er verschillen zijn in AHB in de 3 en de Y
@Krisja heeft een SR+ en ik een LR. Verschil moet er zijn. Maar bon, ik laat deze discussie nu los. We wachten maar af of er iets van een wijziging komt.Toch even voorzichtig melden dat er verschillen zijn in AHB in de 3 en de Y
Youtube filmpjes van FSD Beta in de VS zijn indrukwekkend, maar het feit dat mijn Model X op zowat alle wegen met belijning en voorrang zowat hetzelfde kan, vind ik nog altijd indrukwekkend. FSD Beta vooruitgang doet geen afbraak aan wat mijn Model X in Europa kan, op een consistente en betrouwbare basis. Op de snelweg laat ik de auto rijden, en op gewone wegen gebruik ik AP als rijassistentie en neem vloeiend over van AP en zet ik vloeiend AP weer aan als de verkeerssituatie en de weg het weer toelaten.FSD is awesome maar enkel in de US en voor maar een beperkt aantal mensen en niet hier in EU/NL. Dat slappe aftreksel hier voldoet niet eens aan een 10e van NOA without assist zoals in de US wordt aangeboden. Daarop ben ik zeer kritisch naar Tesla want dat KAN ZOVEEL BETER. Het interesseert ze gewoon simpel weg niet. Waarom niet? Nou, Elon woont hier niet zo simpel is het.
De auto rijd werkelijk heerlijk op de snelweg op lange (rechte) stukken op Autopilot maar zodra je verkeerspleinen moet nemen in de spits dan vliegen de aborts je om de oren en dat zijn feiten!.
Ik vind de zetels van mijn Model X zowat de beste die ik gehad heb. Het gesloten systeem van software is een 'drama' als je Windows en Android gewoon bent, en nog nooit een andere auto hebt gereden (want er is geen enkel merk waar je via een App Store extra apps kan installeren in je auto). De Spotify app is misschien beperkt, maar ik heb 'm liever dan de echte Spotify App, en zelfs Apple Music.Maar ik ben ook kritisch, het comfort van de stoelen is drama voor zo'n dure auto. Het gesloten systeem van de software is drama. Een zeer beperkte Spotify. De software in super intuïtief en goed ontworpen maar zeer beperkt!
Ik ben heel tevreden over auto lane changes. Ja, vroeger was het beter toen je ook buiten de snelweg lane changes kon doen, en dat ie niet annuleerde als ie geen plek kon vinden. Maar in de basis vind ik het nog altijd schitterend dat mijn auto de omgeving herkent, en vrij zelfstandig van rijvak kan wisselen.Autopilot:
Autopilot is giga nerfed en Tesla wil zich niet aan de UNECE regels conformeren dus blijft het klote waar b.v. BMW zich wel aan die kaders wil houden. Ze zetten de US functie liever uit dan dat ze er een EU/UNECE versie van maken.
Lane change assist:
"Vroeger" kon ik auto lane change buiten de snelweg gebruiken.
Hier de verplaatsingstijd waar Tesla gewoon er heeeeel lang over kan en mag doen maar ze liever de effort er niet voor willen doen. Niks in UNECE weerhoud ze hier van maar wij krijgen in de spits gratis aborts
Dan de lane changes op de snelweg die nog steeds bijna altijd in aborts resulteren als je op rijbaan 1 zit, met een vrachtwagen in 3 en je de lane change start bij het passeren om naar rijbaan 2 te gaan omdat Tesla denkt dat de vrachtwagen opeens op rijbaan 2 zit.
Dat laatste is hoop ik met de single stack opgelost want de FSD beta videos zijn zo hoopgevend maar ja wanneer? Hoelang blijven wij nog op de giga verouderde dual stack zitten in de EU?
Nag vind ik geen probleem. Voorheen reed ik inderdaad 2 minuten zonder handen rond, maar nu laat ik een hand hangen op het stuurNags:
Vroeger had ik grotere delays tussen de nags. De driver monitoring is vrij strict en op lange rechte stukken bij vakantieritten gebeurd het nog steeds wel eens dat Autopilot uitschakelt om mij te straffen terwijl ik gewoon beide handen aan het stuur heb maar de torsie detectie zo ongevoelig is.
Ook dit is simpel op te lossen door de auto binnen de baan te laten 'swerven'. OP die manier zou het stuur licht gaan roteren en dus zou ik als bestuurder 'tegen' sturen. Heel het nag issue opgelost maar Tesla zal dit nooit doen want het issue speelt niet in de US.
Autopark gebruik ik nooit, dus ik mis het nooitAutopark:
Ik vind de autowipers vrij goed.Wipers:
Stukken beter maar nog steeds vage zaken met spontaan hard bewegende wipers op een kurk droog raam. Steeds minder maar nog steeds gebeurd het dat ze zo maar aan gaan. Gelukkig kan ik met de S ze gewoon echt uitzetten maar na regen bui vergeet ik dat meestal.
Ik ben heel tevreden met de user interface.User interface:
Toen ik m'n auto kreeg wat de UI voor de S/X gewoon beter. Je kon boven en onder wisselen en de schermruimte werd beter benut. Nu ziet het er grafisch beter uit maar werkt het slechter. De "flat" UI performance was ook beter omdat niet continue de kaart op de achtergrond aanwezig was welke op MCU2 en vooral MCU1 veel rekenkracht kost.
Hoe dit komt is omdat de 3/Y een ander UI nodig had en ze hebben geen zin in 2 UI stacks te onderhouden dus moet de UI geoptimaliseerd voor portret mode zich maar opofferen.
Summon werkt niet meer voor mij, maar ik gebruik het zo zelden dus ik ben enkel gefrustreerd als ik het eens nodig heb en het niet lukt.Summon:
Werkte voorheen ook beter met S/X omdat de afstand restrictie van de autosleutel niet zo debiel was. Hier ook weer de lompe oplossing van Tesla. Ze "conformeren" zich aan UNECE door zeer strict te zijn ipv de implementatie zo aan te passen naar wat kan volgens UNECE.
Werkt redelijk goed tegenwoordig. Sinds een paar maanden hebben ze iets veranderd in de app of de software in de auto waardoor nu vaak het verplaatsen wel in 1x lukt als ook vlot start.
Nooit gebruiktSmart summon:
Het vasthouden aan snelheden omdat er een snelheidsbord was, maar vervolgens geen bord dat de lagere snelheid annuleert (omdat dat volgens de BE wetgeving niet hoeft) vind ik irritant, maar ook niet zo van dat niveau dat ik m'n buik vol heb van Tesla. Het valt op te lossen.Verkeersborden:
Do I need to say more.......
Nu pas sinds kort matrix borden met HW2/HW3 maar niet automatisch toepassen. Gelukkig ook maar want dat schommelt alle kanten op.
Helaas enkel detectie nog steeds van limieten en niet op basis van andere borden die de snelheid impliciet bepalen maar dat valt al meer onder verkeersregels
De (nog steeds...) slechte GPS data terwijl Tesla een feedback loop kan maken van verkeerdborden detectie om hun eigen database te zuiveren.
Verkeersregels:
Vasthouden aan verkeerde snelheden na kruispunten. Onjuiste overgang van snelheden.
Niet afremmem VOOR het bord maar pas remmen NA het bord.
Gebruik het met grote tevredenheid sinds het begin. Ja, matrix zou nog beter geweest zijn, maar don't let perfect stand in the way of good enough (of on dit geval beter dan halogeen of xenon peertjes).Auto high beam:
Werkt gewoon slecht zoals m'n video aantoont. Ik rij er dan ook echt never nooit mee behalve als ik het dan bij nieuwe software versies weer test.
Heb het nog altijd nietAutopilot vision only:
Ik vind het geweldig. Ja, soms herkent ie een knipperend oranje licht als een oranje licht, of een groen kruis bij een apotheek als een verkeerslicht, maar ook weer beperkte irritatie voor een hele nuttige feature.Verkeerslichtdetectie: