Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.36

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week op en neer geweest naar Frankrijk +/- 2300 km. Auto zit op 36.2.
- Veel last van verblinde camera's waardoor van baanwissel niet lukt
- Bij het inhalen van vrachtwagens stuurt de auto naar links om naar het passeren weer naar het midden van de baan te gaan. Dit probleem had ik met mijn MS ook lange tijd. Maar nu begint de MY met de geslinger.
- Groot licht. Tja....
- Als de auto voor je weer gaat rijden in de file dan trekt de MY als een dolle op en gaat dan gelijk weer vol in de remmen. Onbruikbaar.
Ook 2 keer een laad sessie gedaan bij Ionity en Total omdat we daar toch even moesten stoppen Bij beide moest ik een aantal pogingen doen om het laad aan de gang te krijgen. Ionity App gaf foutmeldingen en onduidelijke instructies. Wat zijn we toch verwend met Tesla SC.
 
ik zat op 36.2. Vannacht 36.5 aangeboden gekregen. Waarom zo laat eigenlijk?
Hoezo laat? De uitrol is nog maar een paar dagen bezit. Check:

chart_main.png


Bron: https://www.teslafi.com/firmware.php
 
Ja, das auto probeert de boel dwars te zitten. Net zoals ze proberen de levensduur van de verbrandingsmotor te verlengen. Maar wat FSD het afgelopen half jaar aan achteruitgang heeft laten zien heeft daar weinig tot niets mee te maken. Dat is toch volledig voor rekening van de programmeurs bij Tesla.
70 of 50 als max snelheid aangeven na het passeren van een matrixbord, maar dan weer 100 aangeven omdat er een gewoon bord langs de weg staat. Of 70 aangeven omdat in de baan rechts van me een max van 70 geldt terwijl in mijn eigen baan 90 de max is (op matrix borden). Allemaal incompetent gebroddel.
Misschien best toch eens kijken voor een ander merk van auto te kopen.
 
  • Disagree
Reactions: djlorenz
Misschien best toch eens kijken voor een ander merk van auto te kopen.

Offtopic: ik snap je reactie als je net een maand je Model Y hebt, en dat is ook prima.

@pvkeep heeft enkele jaren ervaring met Tesla en ik onderschrijf wat hij hierover zegt, er is een groter referentiekader. Ik zit er echter iets milder in, maar hij heeft wel een punt, zeker als je ziet dat er bij iedere subsequente releases FSD minder goed werkt of er meer corner cases niet goed meer worden verwerkt.
 
Gisteren overdag terug gereden vanuit Noord Limburg via Nijmegen naar Amsterdam. Het hele stuk zonder ingrepen op de EAP gereden.

In de file vergroot ik de volgafstand 2 naar 7 en als het een beetje begint de rijden naar 4 en dan weer op 2 als de file is opgelost. Dat voorkomt te abrupt optrekken en remmen.

Tot de A1 bij de oprit Naarden, waar ik op de meest rechter rijstrook zit en er naast mij te veel verkeer zit om een baan op te schuiven voor de twee auto's die van de oprit Naarden komen. Eén auto zit ruim voor me en kan zo invoegen, maar de tweede zit bij het begin van de oprit naast mij.

Geen probleem, want ik rij hardere met die snelheid heeft de invoegende auto ruim tijd om achter mij in te voegen. Toch besluit de auto om vol het anker uit te gooien 😡. kennelijk met de gedachten dat dit de beste oplossing is om de ruimte te maken.

Zoals pvkeep het al noemde: broddelwerk van een programmeur. Ten eerste rij ik op een voorrangsweg en is het aan de invoegende auto om zijn plek te vinden. Ten tweede veroorzaakt juist dit harde remmen files en mogelijk ongelukken, omdat niemand dit verwacht. Inclusief die invoegende auto niet, want die was óók zijn snelheid aan het aanpassen om achter mij in te voegen.

Enige remedie was om snel stroom bij te geven, maar het was alles behalve comfortabel én de andere auto zou dit zomaar als pesterij hebben kunnen opvatten of ten minste incompetent.

Dus jammer van een verder vlekkeloze rit.
 
Gisteren overdag terug gereden vanuit Noord Limburg via Nijmegen naar Amsterdam. Het hele stuk zonder ingrepen op de EAP gereden.

In de file vergroot ik de volgafstand 2 naar 7 en als het een beetje begint de rijden naar 4 en dan weer op 2 als de file is opgelost. Dat voorkomt te abrupt optrekken en remmen.

Tot de A1 bij de oprit Naarden, waar ik op de meest rechter rijstrook zit en er naast mij te veel verkeer zit om een baan op te schuiven voor de twee auto's die van de oprit Naarden komen. Eén auto zit ruim voor me en kan zo invoegen, maar de tweede zit bij het begin van de oprit naast mij.

Geen probleem, want ik rij hardere met die snelheid heeft de invoegende auto ruim tijd om achter mij in te voegen. Toch besluit de auto om vol het anker uit te gooien 😡. kennelijk met de gedachten dat dit de beste oplossing is om de ruimte te maken.

Zoals pvkeep het al noemde: broddelwerk van een programmeur. Ten eerste rij ik op een voorrangsweg en is het aan de invoegende auto om zijn plek te vinden. Ten tweede veroorzaakt juist dit harde remmen files en mogelijk ongelukken, omdat niemand dit verwacht. Inclusief die invoegende auto niet, want die was óók zijn snelheid aan het aanpassen om achter mij in te voegen.

Enige remedie was om snel stroom bij te geven, maar het was alles behalve comfortabel én de andere auto zou dit zomaar als pesterij hebben kunnen opvatten of ten minste incompetent.

Dus jammer van een verder vlekkeloze rit.
Dit gebeurt bijna altijd als er een auto van rechts vlak naast je zit, remmen is dan het enige wat Tesla kan bedenken
 
Autopilot op basis van vision is echt minder dan met radar in onze Model X. Zenuwachtig rijgedrag en veel minder soepel remmen en afstand houden dan voorheen.

Ook wanneer een voorligger weer versneld dan duurt het te lang voordat de AP gaat versnellen. Achterliggers of mensen op de rechterbaan vinden het heel irritant.

Ik merk dat ik de AP minder gebruik dan voorheen.

Echt een stap terug. Jammer.
 
Tot het volgende matrixbord. Vrij simpele logica.
Zelfs dat klopt niet.

Toen men op de Antwerpse Ring de snelheid dmv matrixborden naar 100 verlaagde, werden enkel de eerste matrixborden na een oprit gebruikt. Volgende matrixborden bleven zwart. En dat was correct, want in België vervalt een snelheidslimiet pas na het volgende kruispunt (='samenkomst van wegen').

Mijn probleem is dat vele andere landen daar anders mee om gaan. In Duitsland en Oostenrijk is die regel er bv niet, maar als er dan nergens een bord staat dat een andere snelheidslimiet geeft, of de snelheidslimiet opgeeft, hoor je dus trager verder te rijden...
 
Het ging Tesla een heel stuk beter af tijdens zijn/haar/het afrijden, vorig jaar. Zie rond 15 minuten voor achteruit inparkeren.

Dus het oordeel: het ligt aan jou, omdat je niet in California rijdt, en niet aan Tesla. :)

(Fanboyisme is best moeilijk zeg)

Je bent erg grappig!

Dat is niet een parkeervak! Maar een bushalte! Daar kan ik nog met gemak een vrachtwagen parkeren.

Daarnaast, de man doet de deur open en zeg 12 inches van de stoep! Dat is een schoollineaal (30cm). 30cm is hier in NL toch ECHT onacceptabel.

Dus een totaal niet representatieve test die ook nog eens gewoon overdag is gemaakt.
 
Zelfs dat klopt niet.

Toen men op de Antwerpse Ring de snelheid dmv matrixborden naar 100 verlaagde, werden enkel de eerste matrixborden na een oprit gebruikt. Volgende matrixborden bleven zwart. En dat was correct, want in België vervalt een snelheidslimiet pas na het volgende kruispunt (='samenkomst van wegen').

Mijn probleem is dat vele andere landen daar anders mee om gaan. In Duitsland en Oostenrijk is die regel er bv niet, maar als er dan nergens een bord staat dat een andere snelheidslimiet geeft, of de snelheidslimiet opgeeft, hoor je dus trager verder te rijden...

Zoals ik al zei... dat geldt voor dynamische snelheden in NL. Als de oranje lampen knipperen is het dynamisch. Bijvoorbeeld omdat er plots filevorming is. In dat geval is er geen EIND signalering.

Bij wegwerkzaamheden is het niet dynamisch. De oranje lampen knipperen dan niet. Enkel bij aanvang en dan zie je bij het laatste portaal wel een einde signalering.

Ja hebt gelijk, hoe matrixborden werken scheelt per land. Echter in NL hebben we bijna overal portalen om de paar honderd meter. Beter gezegd, je hebt vaak al zicht op de opvolgende portalen op bijna alle snelwegen. Dat is vrij uniek en heb ik nog nooit in een ander EU land zo gezien.

Ik had het ook natuurlijk over de NL situatie.


Maar als in BE een portaal zwart is dan zeg jij dat de limiet van het eerdere portaal nog actief is? Dat lijkt me erg stug... maar ik geef je het voordeel van de twijfel en zal er rekening mee houden. Sowieso is het in BE een wirwar met de matrixborden en de normale borden. Vooral in het zuiden is dat echte een totale chaos op sommige trajecten.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Maar als in BE een portaal zwart is dan zeg jij dat de limiet van het eerdere portaal nog actief is? Dat lijkt me erg stug... maar ik geef je het voordeel van de twijfel en zal er rekening mee houden. Sowieso is het in BE een wirwar met de matrixborden en de normale borden. Vooral in het zuiden is dat echte een totale chaos op sommige trajecten.
Er was heel wat heisa rond want er staan ook flitspalen op dat traject, en mensen gingen dus lekker versnellen na zo een zwart matrixbord in de veronderstelling dat de 100-limiet opgeheven was. Was niet zo.

In België zijn er geen knipperende lampen bij matrixborden dus is het ofwel de snelheidslimiet, ofwel een bord met diagonale streep om de limiet op te heffen, of gewoon de verkeersregels (en dus wachten tot volgende kruising/oprit om snelheidslimiet te 'resetten'). Net zoals in Duitsland, overigens.

Ik 'begrijp' je uitleg van knipperende lampen bij matrixborden in NL, maar vraag me af waarom het niet kan dat er na een traject met knipperende lampen en lagere snelheidslimiet, een volgende portiek niet gewoon het bord met diagonale streep kan afbeelden...
 
  • Like
Reactions: ramonneke