Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.
Ervaring 4.5.3 - slechtste sinds jaren!

Gisteren Naarden - Emmeloord (A6) vv gereden. Dit is overigens een route die ik vaker rij (workshop fotografie <grin>) en de laatste keren met 0 of 1 interventie...

Heenweg
- auto gaf aan dat rechtercamera geblokkeerd werd. Was waarschijnlijk de zon, daar hij soms weer terugkwam. Auto schakelt dat van NoA naar EAP en je kan NIET meer naar rechts!
- aangekomen even gecontroleerd en het lijkt of er condens in zit, maar dat lijkt ook links. Ik had dat al verwacht en halverwege de rit al verwarming voor/achterruit aangezet. Niet geholpen.
- onderweg ook nog even restart MCU gedaan, ook niet geholpen.

Terugweg
Levensgevaarlijk! tussen Ketelbrug en Almere hebben ze waarschijnlijk aan de weg gewerkt en is een streep asfalt heel glimmend als een lijn. Voor het eerst in bijna vijf jaar bleef de Tesla *niet* binnen de juiste lijnen maar begon dus als een dronken zeeman tussen de verkeerde lijnen te rijden. Het was zo gevaarlijk dat ik de auto uit NoA/EAP heb moeten halen! En dat ging ook met grof geweld/lawaai, omdat de auto zelf stuurcorrectie wilde doen!

Nuance: het was inderdaad erg onduidelijk, zo erg dat ook ik af en toe twijfelde.

Overige 2022.4 ervaring (verschillende versies)
Bij regen schakelt vaak de NoA uit en wordt EAP ingeschakeld. Op zich is er in NL weinig verschil, maar wel irritant dat je dan elke keer geluidssignaal krijgt. Oplossing is gewoon NoA uitzetten en op EAP rijden.

Vraag: herkent iemand het gedrag op de A6? Ik rij dit volgende week weer en ben benieuwd op het dan weer optreedt.
 
Last edited:
Ervaring 4.5.3 - slechtste sinds jaren!

Gisteren Naarden - Emmeloord (A6) vv gereden. Dit is overigens een route die ik vaker rij (workshop fotografie <grin>) en de laatste keren met 0 of 1 interventie...

Heenweg
- auto gaf aan dat rechtercamera geblokkeerd werd. Was waarschijnlijk de zon, daar hij soms weer terugkwam. Auto schakelt dat van NoA naar EAP en je kan NIET meer naar rechts!
- aangekomen even gecontroleerd en het lijkt of er condens in zit, maar dat lijkt ook links. Ik had dat al verwacht en halverwege de rit al verwarming voor/achterruit aangezet. Niet geholpen.
- onderweg ook nog even restart MCU gedaan, ook niet geholpen.

Terugweg
Levensgevaarlijk! tussen Ketelbrug en Almere hebben ze waarschijnlijk aan de weg gewerkt en is een streep asfalt heel glimmend als een lijn. Voor het eerst in bijna vijf jaar bleef de Tesla *niet* binnen de juiste lijnen maar begon dus als een dronken zeeman tussen de verkeerde lijnen te rijden. Het was zo gevaarlijk dat ik de auto uit NoA/EAP heb moeten halen! En dat ging ook met grof geweld/lawaai, omdat de auto zelf stuurcorrectie wilde doen!

Nuance: het was inderdaad erg onduidelijk, zo erg dat ook ik af en toe twijfelde.

Overige 2022.4 ervaring (verschillende versies)
Bij regen schakelt vaak de NoA uit en wordt EAP ingeschakeld. Op zich is er in NL weinig verschil, maar wel irritant dat je dan elke keer geluidssignaal krijgt. Oplossing is gewoon NoA uitzetten en op EAP rijden.

Vraag: herkent iemand het gedrag op de A6? Ik rij dit volgende week weer en ben benieuwd op het dan weer optreedt.
Vandaag exact dezelfde route terug gereden van noord naar zuid en ook diezelfde ervaring met de asfalt streep daar.. Heen via a28 hetzelfde probleem met de camera (zon stond rechts) en NoA werktedus ook niet voor terugvoegen. Op de terugweg zon aan dezelfde zijde maar nu veel minder problemen ( mogelijk tgv intensiteit - einde middag).

had iig ook het idee dat 4.5.3 een veel mindere versie is tov voorgaande versies!
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Hbrink
Gisteren 4.5.3 geïnstalleerd. Vannacht auto opgeladen (limiet 507 km), echter vanmorgen melding ‘opladen voltooid met batterij op 439 km’. Iemand ook zoiets gehad en zou dit door de nieuwe versie kunnen komen, heb het namelijk nog niet eerder ervaren.
 
Ervaring 4.5.3 - slechtste sinds jaren!

Gisteren Naarden - Emmeloord (A6) vv gereden. Dit is overigens een route die ik vaker rij (workshop fotografie <grin>) en de laatste keren met 0 of 1 interventie...

Heenweg
- auto gaf aan dat rechtercamera geblokkeerd werd. Was waarschijnlijk de zon, daar hij soms weer terugkwam. Auto schakelt dat van NoA naar EAP en je kan NIET meer naar rechts!
- aangekomen even gecontroleerd en het lijkt of er condens in zit, maar dat lijkt ook links. Ik had dat al verwacht en halverwege de rit al verwarming voor/achterruit aangezet. Niet geholpen.
- onderweg ook nog even restart MCU gedaan, ook niet geholpen.

Terugweg
Levensgevaarlijk! tussen Ketelbrug en Almere hebben ze waarschijnlijk aan de weg gewerkt en is een streep asfalt heel glimmend als een lijn. Voor het eerst in bijna vijf jaar bleef de Tesla *niet* binnen de juiste lijnen maar begon dus als een dronken zeeman tussen de verkeerde lijnen te rijden. Het was zo gevaarlijk dat ik de auto uit NoA/EAP heb moeten halen! En dat ging ook met grof geweld/lawaai, omdat de auto zelf stuurcorrectie wilde doen!

Nuance: het was inderdaad erg onduidelijk, zo erg dat ook ik af en toe twijfelde.

Overige 2022.4 ervaring (verschillende versies)
Bij regen schakelt vaak de NoA uit en wordt EAP ingeschakeld. Op zich is er in NL weinig verschil, maar wel irritant dat je dan elke keer geluidssignaal krijgt. Oplossing is gewoon NoA uitzetten en op EAP rijden.

Vraag: herkent iemand het gedrag op de A6? Ik rij dit volgende week weer en ben benieuwd op het dan weer optreedt.

Had afgelopen zaterdag vergelijkbare ervaringen (niet op de A6) met condens in de camera's in de B-stijl. Ook wilde hij mij in EAP op een hek afsturen omdat de linkerstreep niet goed werd herkend. Daarnaast valt op dat de auto in EAP veel meer 'zoekende' is en daardoor meer slingert tussen de strepen. Krijg sterk het idee dat de software mensen van Tesla iets aan het uitproberen zijn met deze versie.

Vervelender vind ik het dat de snelheid die op verkeersborden wordt aangegeven niet kan worden gecorrigeerd of overruled in de Tesla. Het komt best vaak voor dat een verkeerd bord of verouderd bord (na afgeronde wegwerkzaamheden) wordt opgepikt en dan rijdt de auto de rest van de weg op een verkeerde snelheid.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Phantom breaks heb ik al vele maanden niet meer gehad. Top dus.

Wel heel vervelend dat ‘dancing semi’s’ een lane change bruusk onderbreken. Bij eerdere versies alleen in een (flauwe) bocht, nu ook op rechte stukken snelweg. Gebeurd toch enkele keren per week. Heel storend voor de mede weggebruikers.

Dat moet toch ook zonder FSD beta op te lossen zijn?
 
Phantom breaks heb ik al vele maanden niet meer gehad. Top dus.

Wel heel vervelend dat ‘dancing semi’s’ een lane change bruusk onderbreken. Bij eerdere versies alleen in een (flauwe) bocht, nu ook op rechte stukken snelweg. Gebeurd toch enkele keren per week. Heel storend voor de mede weggebruikers.

Dat moet toch ook zonder FSD beta op te lossen zijn?

Idd vervelend, ik los het maar op door op juiste moment een lane change in te zetten. (zodat ik net voorbij een vrachtwagen op de doel strook arriveer)
En soms neem ik de lane change zelf even over.
 
  • Like
Reactions: Woek
Hier heb ik al enkele weken last van, ook al voor de laatste update. Voor zover ik kon zien was het geen condens die het probleem veroorzaakte.
Zelfde ervarin. Bij zon opzij: camera’s op de middenstijl blokkeren. Bij regenweer en opstuivend nat: camera’s op de spatborden blokkeren. Er is alleen nog te rijden met bewolking zonder regen.
 
Wij hebben dat zeker wel, er zijn regelmatig borden 90 langs de snelweg, met een onderbord met "bij nat wegdek". Ook mijn tesla heeft toen afgeremd op de snelweg, waarschijnlijk omdat de ruitenwissers zijn geactiveerd weet de auto dat het regent.
 
Vind 'm wat minder. 1 voorbeeld wil ik uitlichten, anders wordt het weer zo'n lange lijst van zaken die veelal bekend zijn.

Toen ik door een winkelstraat (niet voetgangerszone) heen rolde, ging ie vol in de ankers ivm een voetganger die aan de kant van de weg stond en niet over ging steken. Heb 'm maar complimenten gegeven dat ie de voetganger zag, maar 0 punten voor het herkennen van intentie.
 
  • Like
Reactions: Roden787
Vind 'm wat minder. 1 voorbeeld wil ik uitlichten, anders wordt het weer zo'n lange lijst van zaken die veelal bekend zijn.

Toen ik door een winkelstraat (niet voetgangerszone) heen rolde, ging ie vol in de ankers ivm een voetganger die aan de kant van de weg stond en niet over ging steken. Heb 'm maar complimenten gegeven dat ie de voetganger zag, maar 0 punten voor het herkennen van intentie.
Heb ik ook gehad. Maar ook als je een fietser voorbij rijdt, op AP, vertraagt de auto plots van 70 naar 50 of zelfs lager. Was bij de vorige versie zeker niet.
 
Vind 'm wat minder. 1 voorbeeld wil ik uitlichten, anders wordt het weer zo'n lange lijst van zaken die veelal bekend zijn.

Toen ik door een winkelstraat (niet voetgangerszone) heen rolde, ging ie vol in de ankers ivm een voetganger die aan de kant van de weg stond en niet over ging steken. Heb 'm maar complimenten gegeven dat ie de voetganger zag, maar 0 punten voor het herkennen van intentie
Vind 'm wat minder. 1 voorbeeld wil ik uitlichten, anders wordt het weer zo'n lange lijst van zaken die veelal bekend zijn.

Toen ik door een winkelstraat (niet voetgangerszone) heen rolde, ging ie vol in de ankers ivm een voetganger die aan de kant van de weg stond en niet over ging steken. Heb 'm maar complimenten gegeven dat ie de voetganger zag, maar 0 punten voor het herkennen van intentie.
Heb ik een jaar geleden ook een aantal keer meegemaakt. Ook in een drukke straat bij de school van mijn zoontje, er stak niemand over maar de auto maakte een noodstop. Ik en de andere ouders schrokken ons rot.
 
Vind 'm wat minder. 1 voorbeeld wil ik uitlichten, anders wordt het weer zo'n lange lijst van zaken die veelal bekend zijn.

Toen ik door een winkelstraat (niet voetgangerszone) heen rolde, ging ie vol in de ankers ivm een voetganger die aan de kant van de weg stond en niet over ging steken. Heb 'm maar complimenten gegeven dat ie de voetganger zag, maar 0 punten voor het herkennen van intentie.

Heb ik ook gehad. Maar ook als je een fietser voorbij rijdt, op AP, vertraagt de auto plots van 70 naar 50 of zelfs lager. Was bij de vorige versie zeker niet.

Heb ik een jaar geleden ook een aantal keer meegemaakt. Ook in een drukke straat bij de school van mijn zoontje, er stak niemand over maar de auto maakte een noodstop. Ik en de andere ouders schrokken ons rot.
Ssst, de huidige AP is daar niet voor bedoeld. Breng de EU er niet van op de hoogte dat het daar kan geactiveerd worden…
… en er meestal nog goed werkt ook.