Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.4

This site may earn commission on affiliate links.

Attachments

  • 41B55361-BF37-4446-AEF4-471712D6A5BE.jpeg
    41B55361-BF37-4446-AEF4-471712D6A5BE.jpeg
    797.1 KB · Views: 74
  • Like
Reactions: job-lek and Niek
De autopilot van mijn Model S (2018 met EAP) is echt schandalig slecht op dit moment. Ik reed vandaag overdag terug van Amsterdam naar Enschede. Prima weer, zonnetje hoog aan de hemel (dus geen verblinding) en zeker 3x gehad dat de auto spontaan hard in de ankers ging. Op een 3-baansweg rijd ik meestal op de middelste baan. Maar ook weigert de auto regelmatig een vrachtwagen in te halen. Dan gaat die op het laatst ook behoorlijk afremmen om er toch naast te blijven hangen.

Toen de auto spontaan terugschakelde naar 60km/u (op een snelweg!) en dus hard in de ankers ging was het klaar en heb ik EAP maar weer vaarwel gezegd. Dit is echt zo bedroevend slecht dat je bijna een gevaar op de weg wordt. Op de N34/N36 (waar ik de meeste kilometers maak) gaat het eigenlijk best prima. Maar dat is ook vrij "dom" rijden. Enige wat daar fout gaat zijn de onjuiste max. snelheden, maar daar zijn veel werkzaamheden geweest, dus dat wordt wellicht beter als het kaartmateriaal geupdate wordt.

Ik vind EAP in de huidige staat dramatisch. Snap niet hoe ze deze wagens in de VS "volautomatisch" durven te laten rijden. Dit is echt nog mijlenver af van FSD...

Automatisch inparkeren kan je enkel gebruiken in de volgende gevallen:
  1. Je hebt absoluut geen haast.
  2. Je vind groeven in je velg een mooi gezicht.
  3. Je geniet van het gekraak van het onderstel bij het sturen bij stilstaande wagen.
Ik gebruik het dan ook nooit...
 
Ervaringen 2022.4.5.5 : Naarden - Emmeloord vv

Heen:

- geen laaghangende zon, rustig op de weg;
- ging verbazen relaxed, geen enkele keer van de NoA afgehaald!
- bij bochten (met lage adviessnelheid) flipper ik zelf de snelheid naar beneden en na de bocht zet ik hem weer op max;
- nergens harden dan max (lees: 100) gereden en alleen ingehaald als ik onder de 90 kwam én er ruimte was.

Terug:
- geen laaghangende zon, gemiddeld druk op de weg;
- nog steeds last van de reflecterende asfalt strepen, alhoewel dat per week minder wordt;
- op één punt moet ik naar rechts (richting Lelystad) afslaan en wordt dat meteen twee-baans. Normaal gaat de auto één baan zwiebelend naar rechts, nu werd vrij stabiel de meteen de meest rechterbaan gepakt!
- één keer van de NoA afgehaald, kreeg geen ruimte voldoende om naar rechts te gaan.

Conclusie;
Ik zie toch duidelijk steeds kleine stapjes vooruit. We zijn in mijn ogen nog vrij ver van echt autonoom rijden (zelfs op de snelweg), maar als rij hulp assistent bij geen haast is het erg fijn om te hebben.

Laaghangend fruit voor Tesla:
- kaartupdates, snelheidsupdates
- (snelheids)borden herkennen én gebruiken op snelweg, desnoods eerst nog met bevestiging
- in bochten geen melding dat automatisch sturen beperkt wordt, gewoon snelheid aanpassen!

Volgende week ritje Zwolle vv.
 
Last edited:
Irritant snel optrekken en afremmen in files bij lage snelheden (Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Mobiliteit - GoT)
Dat heb ik nu ook ervaren inderdaad met 2022.4.5.3. Het maakt niet uit welke afstand tot de voorganger je gebruikt en ook chill mode bracht niet echt een verbetering. Ik werd er misselijk van. Zelfs twee schattige kleine mini-phantom-brakejes doordat er links een vrachtwagen reed...
 
  • Like
Reactions: OttoR and Woek
Dat heb ik nu ook ervaren inderdaad met 2022.4.5.3. Het maakt niet uit welke afstand tot de voorganger je gebruikt en ook chill mode bracht niet echt een verbetering. Ik werd er misselijk van. Zelfs twee schattige kleine mini-phantom-brakejes doordat er links een vrachtwagen reed...
Zelfde ervaring, springt vooruit en wanneer de voorganger dan eventjes vaart verminderd gaat hij hij bruusk kort in de remmen om dan terug vooruit te springen. Onbruikbaar geworden in de file.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Woek
Zelfde ervaring, springt vooruit en wanneer de voorganger dan eventjes vaart verminderd gaat hij hij bruusk kort in de remmen om dan terug vooruit te springen. Onbruikbaar geworden in de file.
Heel vreemd dat een auto zoveel anders kan reageren op dezelfde versie.
Ik heb enorm lang in de file gereden in Dld op weg naar Oostenrijk en daar juist NoA gebruikt en ook TACC. Hinderlijk was wel dat gele strepen bij wegwerkzaamheden vaak slecht herkend werden (daarom dan terug naar TACC) en in Dld gaat de auto ook niet goed om bij file rijden met het vrijhouden van ruimte voor de hulpdiensten dus ook daarom dan ook weer terug naar TACC.

Natuurlijk gaat auto lane change daar met de snelheidsverschillen ook niet altijd goed omdat manoeuvre door snel achteropkomend verkeer niet op tijd kan worden uitgevoerd.

Een paar kleine (onnodige)snelheids ingrepen door de auto maar goed op te vangen met het voetje en daardoor geen ergernis van achteropkomend verkeer.

Snelheden in het scherm kloppen veelal niet dus dat blijft opletten.

Ik werd door de navigatie door een gebied gestuurd waar een umweltsticker noodzakelijk was maar daar werd geen melding van gemaakt. Die sticker heb ik dus niet en weet niet of je daar met een Tesla ingeval van aanhouding mee weg zal komen. Had in mn planning niet voorzien dat ik door umweltzones zou gaan rijden anders die sticker natuurlijk wel gekocht
 
Heel vreemd dat een auto zoveel anders kan reageren op dezelfde versie.
Ik heb enorm lang in de file gereden in Dld op weg naar Oostenrijk en daar juist NoA gebruikt en ook TACC.
Het file rijden is ook heel erg afhankelijk van de voorligger. Als die rustig rijdt is jouw ervaring ook super goed maar zit er een 18 jarige met een Civic voor je dan weet je dat je file sprintjes in je Tesla gaat maken. Je kunt dat enigszins compenseren door je snelheid b.v. op 10 te zetten maar dan moet je weer zelf gas bijgeven als het gat iets groter is.
 
  • Informative
Reactions: Hayden
Ik werd door de navigatie door een gebied gestuurd waar een umweltsticker noodzakelijk was maar daar werd geen melding van gemaakt. Die sticker heb ik dus niet en weet niet of je daar met een Tesla ingeval van aanhouding mee weg zal komen. Had in mn planning niet voorzien dat ik door umweltzones zou gaan rijden anders die sticker natuurlijk wel gekocht

Altijd met Waze rijden want die weet het wel. Had Waze maar koppeling met de Tesla API en verstand van Superchargers.....
 
Die sticker heb ik dus niet en weet niet of je daar met een Tesla ingeval van aanhouding mee weg zal komen. Had in mn planning niet voorzien dat ik door umweltzones zou gaan rijden anders die sticker natuurlijk wel gekocht
De stikker heb je nodig zelfs als je een Tesla rijd. In duitsland hebben EV‘s een kenteken dat op “-E” eindigd en ook die hebben een stikker nodig;)
 
  • Like
Reactions: shthpnz
De stikker heb je nodig zelfs als je een Tesla rijd. In duitsland hebben EV‘s een kenteken dat op “-E” eindigd en ook die hebben een stikker nodig;)
Ik weet dat ik de umwelt sticker nodig heb maar mijn opmerking ging erom dat de navigatie je zonder meldingen een restricted zone laat inrijden. Als je het bord ziet op een semi-snelweg/doorgaande route dan ben je dus al te laat. Heb daar in de omgeving ook geen optie gezien om de sticker te gaan kopen.
 
Discussie milieu-sticker kan je hier vinden:


En nee, de Tesla navi houdt er geen rekening mee. Je moet inderdaad al op Waze terugvallen om een route te berekenen die hopelijk rondom zo een milieuzone routeert. Maar sommige superchargers liggen in zo een milieuzone.

Maar je zorgen maken over het binnen rijden van een milieuzone zonder sticker is zoals rijden zonder je gordel om: een overtreding waar als je het niet te vaak doet, niemand over valt.
 
Ervaringen 2022.4.5.5 : Naarden - Zwolle vv

Heen:
bewolkt, rustig op de weg, nergens harder dan max (lees: 100) gereden en alleen ingehaald als ik onder de 90 kwam én er ruimte was

+/+ ging wederom verbazend relaxed, onderweg geen enkele keer van de NoA afgehaald!
+/+ bij de aansluiting van A1 naar de A28 voor de eerste compleet op NoA!!! Was wel rustig dus het korte klaverblad kon ik nemen. De snelheid in de bocht werd zonder alarmmeldingen genomen. Absoluut een vooruitgang!
0/0 éénmaal kwamen twee vrachtwagens op de invoegstrook terwijl ik in de rechterbaan reed. Ik gaf wat gas (excuse) bij, maar bij loslaten verminderde de auto meteen vrij drastisch snelheid. Met weer indrukken gas, ging alles weer goed;
0/0 bij de laatste uitvoegstrook (Zwolle centrum) zelf van NoA afgehaald wegens drukte.

Terug: zonnig, gemiddeld druk op de weg, rijstijl conform heenweg
+/+ slechts één disengagement. Daar waar de A28 weer naar de A1 gaat moet je meerdere malen van weg verwisselen. De laatste maal (invoegen op A1) is een zeer korte invoegstrook en dat ging niet naar wens.

Conclusie;
Blij te zien dat de ervaring van afgelopen zaterdag geen incident was, maar inderdaad gestage vooruitgang.

Laaghangend fruit voor Tesla (ongewijzigd tov vorige post):
- kaartupdates, snelheidsupdates
- (snelheids)borden herkennen én gebruiken op snelweg, desnoods eerst nog met bevestiging
- in bochten geen melding dat automatisch sturen beperkt wordt, gewoon snelheid aanpassen!