Vanavond een rondje gereden om eens te kijken hoe 40.4.1 het deed met EAP en het nieuwe kaartmateriaal.
En ik moet zeggen dan ik aangenaam verrast ben hoe de auto zich in het donker met regen gedroeg.
Bij het wegrijden gaf de auto een waarschuwing dat meerdere camera's geblokkeerd waren, maar de achteruitkijk beelden waren prima te zien. En zodra ik de doorgaande weg op draaide kon ik EAP aanzetten.
Vanuit Diemen in de bebouwde kom binnendoor via de Maxis naar Weesp gereden. Een mooi rustig bochtig stuk deels verlicht en deels on verlicht.
Alleen op de brug bij de Maxis ging de auto in het midden van de weg rijden; in plaats van rechts te houden. Halverwege staat er ergens een korte streep midden op de weg en daar stuurde de auto dan weer netjes omheen.
Wat ook opviel is dat de auto binnen de bebouwde kom wel vertraagde van 50 naar 30 en vervolgens weer versnelde naar 30 toen dat mocht. Maar niet versnelde van 60 naar 80 toen dat mocht (en de auto dat wél detecteerde).
Vanaf Weesp over de Provinciale weg weer terug naar Diemen gereden. Helaas zag de auto 'einde 50' niet toen ik Driemond uit reed en dus mocht ik zelf het pedaal bedienen tot 80. Ook na de diverse kruisingen die ik passeerde werd er niet naar 80 getest. Tot ik de auto bij de Bijlmerweide even het parkeerterrein op reed; toen stond de max snelheid terug op de Provinciale weg plots wel op 80.
Tot mijn verbazing remde de auto voor het 50 bord al langzaam af zodat we iets na het binnenrijden van Diemen ook daadwerkelijk 50 reden.
Vervolgens nog een rondje snelweg gedaan A1/A9 > A2 > A10 > S113. Helaas stelt de auto bij het oprijden van de A1 op de afslag nog steeds voor om naar rijstrook 2 op te schuiven, terwijl je voor de A9 gewoon op rijstrook 3 moet blijven zitten.
Vervolgens bleef de auto 100 rijden, na het 80 bord om pas aan het einde van de beperking, vlak voor het 100 bord opeens denkt dat 70 de max snelheid is. Kennelijk zit hier nog steeds een fout in het kaartmateriaal/fleet speed.
In de tunnel ging voorheen de auto 80 rijden, nu werd dat wel aangegeven als Max snelheid, maar bleef de instelling op 100 staan. Het is echt willekeur waneer de auto de Max snelheid wel handhaafd en wanneer je dat dan wel of niet kunt overrulen.
De verplaatsingen op de snelweg gingen dan weer super vloeiend. Beter dan lange tijd het geval was. Helaas werden de bochten A9 > A2 en A2 > A10 niet vloeiend gedaan en moest ik ingrijpen.
AHB heeft zich overal keurig gedragen en niemand onnodig verblind. Hij gaat later aan - soms zelfs vrij laat waar het van mij wel eerder had gemogen.
De ruitenwissers waren met de miezer soms nog steeds aan de late kant. Dus twee keer het knopje moeten bedienen.
Al met al dus zeker niet ontevreden en een hele verbetering ten opzichte van de vorige versie én 28.