Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.8.x

This site may earn commission on affiliate links.
After releasing Full Self-Driving (FSD) Beta in Canada this week, Tesla CEO Elon Musk has commented again on the expansion of the software to Europe.

Last week at Giga Berlin, Musk said he feels the software should be at a point where it can be shown to European Union regulators “within 2 or 3 months.”

On Twitter today, Musk explained the potential release dates a little further, saying it could arrive in left-hand drive (LHD) markets, which is the majority of Europe, this summer.

For those countries that are right-hand drive (RHD), including just Cyprus, Ireland, Malta and the United Kingdom, FSD could appear “a few months later.”
 
Gisteren ritje Naarden - Breukelen VV met versie 2022.8.3

Heen geen probleem, één disengagement toen een rijbaan door ongeluk was afgesloten en ik door drukte niet een baan naar links kon.

Terug een ramp...
- op de A9 ga je de Gaasperdammertunnel in richting A1. Vrij rustig, wat auto's ruim 100-200 meter voor mij, niemand naast mij en achter zie ik alleen koplampen. Phantom Braking! In een tunnel!!!! Die had ik echt niet eerder meegemaakt, geen gekke schaduwen, niets. Heb hier veel vaker gereden en dit nog nooit meegemaakt.
- Terug speel ik altijd vals en rij dan Naarden op EAP in. Gaat altijd goed, alleen bij verkeerslicht even licht stroompedaal aantikken. Nu opeens een voor de kruising een levensgevaarlijke zwaai naar rechts, buiten de baan! Behalve wat lichte regen kon ik daar reden voor zien... Gelukkig kon de auto in de baan rechts nog op tijd remmen, maar die was niet blij met mij. En ik zat ook even te shaken.

Blijft apart dat op trajecten die je vaak rijdt opeens zulke rare dingen gebeuren. Gelukkig heb ik altijd mijn stuur vast, maar heel eerlijk ben toch iets minder aandachtig dan dat je zelf zou rijden. Goede les helaas dus weer, die ik graag wil meegeven.
 
Kan je wel grapje om maken. Maar in Canada, dus buiten de US, is wel FSD actief...

Canada is altijd de volgende geweest. Dat was het al toen E.M. de HW3 release deed.

En ook achter de komma, staat duidelijk de afhankelijkheid benoemd.

O ja, deze weer... "regulatory approval"... de dooddoener want je maakt software die eigenlijk totaal niet goed werkt doet voorkomen of het door regelgeving komt.

b.v. het niet remmen voor een snelheidslimiet? Het niet remmen VOOR de bocht ipv in de bocht. Het niet over de doorgetrokken streep gaan. Het niet herkennen van matrixborden, het niet kunnen toepassen van indirecte snelheidslimieten (bebouwde kom, voorrangsbord, etc.) is natuurlijk allemaal de schuld van de wetgeving.

Het niet een afhankelijkheid... het geen aan dat de software gewoon nog niet goed is maar dat Tesla niet de prioriteit heeft om deze onderwerpen te prioriseren.
 
Gisteren ritje Naarden - Breukelen VV met versie 2022.8.3

Heen geen probleem, één disengagement toen een rijbaan door ongeluk was afgesloten en ik door drukte niet een baan naar links kon.

Terug een ramp...
- op de A9 ga je de Gaasperdammertunnel in richting A1. Vrij rustig, wat auto's ruim 100-200 meter voor mij, niemand naast mij en achter zie ik alleen koplampen. Phantom Braking! In een tunnel!!!! Die had ik echt niet eerder meegemaakt, geen gekke schaduwen, niets. Heb hier veel vaker gereden en dit nog nooit meegemaakt.
- Terug speel ik altijd vals en rij dan Naarden op EAP in. Gaat altijd goed, alleen bij verkeerslicht even licht stroompedaal aantikken. Nu opeens een voor de kruising een levensgevaarlijke zwaai naar rechts, buiten de baan! Behalve wat lichte regen kon ik daar reden voor zien... Gelukkig kon de auto in de baan rechts nog op tijd remmen, maar die was niet blij met mij. En ik zat ook even te shaken.

Blijft apart dat op trajecten die je vaak rijdt opeens zulke rare dingen gebeuren. Gelukkig heb ik altijd mijn stuur vast, maar heel eerlijk ben toch iets minder aandachtig dan dat je zelf zou rijden. Goede les helaas dus weer, die ik graag wil meegeven.

Ik mag vandaag 2x heen-en-weer naar Bloemendaal en op de terugweg even omgereden om de bovenstaande twee pijnpunten nogmaals te testen.

En voila: beiden niet meer aanwezig... Op zich baart mij dat nog meer zorgen: de onvoorspelbaarheid...

Verder na rit 1 van vandaag:
- autowipers stuk slechter dan de .4 versie. Te hard of te zacht, voor het eerst in jaren dat ik weer naar handmatig moest.
- met iets drukker verkeer en wat complexere routes (twee, drie banen opschuiven) was het aantal disengagements boven de vijf. Daarna stop ik met tellen... Zowel heen als terug...
- groot aantal malen verkeerde snelheidslimiet in beeld gehad: te danken aan fly-overs ed waar de snelheid van een andere rijbaan werd genomen..

Ik ben wel toe aan een echt nieuwe versie van EAP/NoA gebaseerd op FSD USA, vision. Ik snap dat de eerste maand een no-go wordt qua relaxed rijden, maar dan zo er eindelijk weer eens echte progressie moeten komen...
 
Ik heb nu de 2022.8.3 erop. Rijden gaat prima maar de V-Max indicatie werkt niet meer goed.
Overal waar het 's-nachts 120 is en overdag 100 gaat hij nu overdag naar de 130 😢

Hopelijk is dit bij de volgende update gefixed...
Ik zal er vandaag even expliciet op letten, maar heb dat niet geconstateerd. Gisteren dus 2x heen en weer naar Bloemendaal, maar nergens 130 in de auto, overal max 100 (was overdag).
 
Ik mag vandaag 2x heen-en-weer naar Bloemendaal en op de terugweg even omgereden om de bovenstaande twee pijnpunten nogmaals te testen.

En voila: beiden niet meer aanwezig... Op zich baart mij dat nog meer zorgen: de onvoorspelbaarheid...

Verder na rit 1 van vandaag:
- autowipers stuk slechter dan de .4 versie. Te hard of te zacht, voor het eerst in jaren dat ik weer naar handmatig moest.
- met iets drukker verkeer en wat complexere routes (twee, drie banen opschuiven) was het aantal disengagements boven de vijf. Daarna stop ik met tellen... Zowel heen als terug...
- groot aantal malen verkeerde snelheidslimiet in beeld gehad: te danken aan fly-overs ed waar de snelheid van een andere rijbaan werd genomen..

Ik ben wel toe aan een echt nieuwe versie van EAP/NoA gebaseerd op FSD USA, vision. Ik snap dat de eerste maand een no-go wordt qua relaxed rijden, maar dan zo er eindelijk weer eens echte progressie moeten komen...

En voor de tweede maal:

- autowipers nog steeds 'bagger': vreemd, tot op heden (dus voor deze versie) was ik eigenlijk best tevreden. Niet perfect, maar wel heel goed naar mijn mening. Nu bijna onbruikbaar;
- op exact dezelfde stukken waar eerst een verkeerde snelheid werd gepakt, nu geen probleem. Kan natuurlijk zijn dat ik paar centimeter meer of minder links reed en dat net niet of net wel het juiste GPS signaal pakt.

Verder blijft het mij verbazen dat bij regen NoA regelmatig uitschakelt en EAP inschakelt. Dat zijn toch dingen die voordat FSD komt opgelost moeten worden.

Dat er in tunnels van NoA naar EAP wordt overgeschakeld, begrijp ik. Maar dat zou bij 'Vision only' opgelost moeten zijn (hoop ik).

Maar, positief, géén één disengagement! op de terugweg! Heen 2x wegens drukte zelf geïnitieerd.
 
En voor de tweede maal:

- autowipers nog steeds 'bagger': vreemd, tot op heden (dus voor deze versie) was ik eigenlijk best tevreden. Niet perfect, maar wel heel goed naar mijn mening. Nu bijna onbruikbaar;
- op exact dezelfde stukken waar eerst een verkeerde snelheid werd gepakt, nu geen probleem. Kan natuurlijk zijn dat ik paar centimeter meer of minder links reed en dat net niet of net wel het juiste GPS signaal pakt.

Verder blijft het mij verbazen dat bij regen NoA regelmatig uitschakelt en EAP inschakelt. Dat zijn toch dingen die voordat FSD komt opgelost moeten worden.

Dat er in tunnels van NoA naar EAP wordt overgeschakeld, begrijp ik. Maar dat zou bij 'Vision only' opgelost moeten zijn (hoop ik).

Maar, positief, géén één disengagement! op de terugweg! Heen 2x wegens drukte zelf geïnitieerd.

Net even een stukje in de regen gereden. Ik was niet ontevreden over de huidige werking van de wissers.
Werkte beter dan voorheen iig.

Heen en weer schakelen van NoA naar EAP en terug is nog steeds zoals het eerder was.
Wissen is slecht weer en dus geen NoA.

Met FSD mag je idd verwachten dat het blijft werken. Vraag is alleen of en wanneer FSD komt en of het volgens EU-regelgeving ook feiten een FSD mag zijn.
 
Wat @Hbrink zegt is inderdaad ook mijn punt. De AP software van Tesla is te onvoorspelbaar in zijn gedrag. Gisteren ook weer dat op een schijnbaar onschuldig punt opeens alarmbellen en rode stuurwaarschuwingen kwamen. En er was echt helemaal niets aan de hand.

En om toch nog af en toe iets positiefs te melden: Ik was onderweg naar SCHC (Bilthoven) en bij Utrecht reed ik op de A12 in de tweede baan. Om af te slaan naar de A27 ging AP niet aandringen om rechts te rijden maar nam keurig uit zichzelf de linker van de twee afslag banen. Dat was wel weer aangenaam.
 
2022.8.3 Naarden - Rotterdam (A1-A27-A12-A20) en vv

- autowipers: hoop dat dit in een volgende versie weer op oude niveau komt
- auto brak in totaal (heen en terug) drie maal een ingezette lane change af. Dat zijn de mindere dingen omdat je daarmee het verkeer in twee of zelfs drie rijbanen behoorlijk laat schrikken;
- bij regen schakelt NoA uit: dat is sinds 2022 een nieuw dingetje zover ik mij kan herinneren
- in bochten twee maal de disco plus melding overpakken - Die melding heeft trouwens bij mij nog nooit daadwerkelijk geleidt tot een verplichte overpakactie!
+/+ geen Phantom Brakes
 
Even een waarschuwing voor de wasstraat op 2022.8.3
Nooit eerder problemen gehad met het in N zetten of nu met de carwash mode, bij de lokale wasstraat van Loogman ging het eerste stuk prima maar
tijdens de tweede sectie ging de free roll enabled ineens eraf terwijl ik op de rails stond(en kon het niet weer opnieuw activeren), heb gelukkig het stuur redelijk snel stevig kunnen vastpakken om het draaien te voorkomen.
Wel even schrikken en ben er weer uit gereden zonder schade.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik normaal een reset doe na een software update maar dat ben ik schijnbaar vergeten dit keer..
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
- auto brak in totaal (heen en terug) drie maal een ingezette lane change af. Dat zijn de mindere dingen omdat je daarmee het verkeer in twee of zelfs drie rijbanen behoorlijk laat schrikken;
Had dit ook steeds, en het is me gelukt met allemaal tips op dit forum om er vanaf te komen. De stuursensor detecteert niet of je het stuur vast hebt, maar een bepaalde druk naar links of rechts (torsie). Dus als je het stuur netjes met 2 handen vast houdt, dan is er geen torsie en dus geen gedetecteerde hand(en)-aan-het-stuur en dus afbreken van baanwisselingen.

Heb daarom het rood-stuurtje-alarm gefixt:
Tesla-one-hand-steering.png

Want zo detecteert de stuursensor wel dat je het stuur vast hebt. Heb je ook een hand volledig vrij voor de richtingaanwijzer!
 
Had dit ook steeds, en het is me gelukt met allemaal tips op dit forum om er vanaf te komen. De stuursensor detecteert niet of je het stuur vast hebt, maar een bepaalde druk naar links of rechts (torsie). Dus als je het stuur netjes met 2 handen vast houdt, dan is er geen torsie en dus geen gedetecteerde hand(en)-aan-het-stuur en dus afbreken van baanwisselingen.

Heb daarom het rood-stuurtje-alarm gefixt:
View attachment 791288
Want zo detecteert de stuursensor wel dat je het stuur vast hebt. Heb je ook een hand volledig vrij voor de richtingaanwijzer!

Dank voor de tip, maar ik hou altijd al torsie aan, kan niet anders met EAP/NoA rijden. Maar dit is echt iets van 'lane change inzetten' en dan waarschijnlijk een andere auto die iets te ver naar een andere baan gaat, danwel vesnelt...

NB Ik steun met ellebogen op de houders in deur en middenbak. Met rechts geef ik torsie, linkerhand houd wel stuur vast maar schakelt alleen in noodgevallen bij :)
 
Niet eens, want dat zijn idd de bekende valkuilen :)

Ik rij op een vierbaansweg en heb een auto ingehaald en rij dus nu op baan 2 (van rechts geteld). Ik wil terug naar baan 1. Ik heb ruimte, geef aan met richtingaanwijzer, auto bevestigd, ik geef extra torsie en auto zet verplaatsing in. Halverwege (auto rijdt dan ongeveer tussen de banen in) zwenkt de auto dan weer terug naar baan 2!

Kan zijn dat: auto's op baan 1 extra versnellen, auto op baan 2 achter mij ook de move naar rechts inzet, enz enz....

Maar het gevolg is wel dat je je passagiers en de andere automobilisten een hartinfarct geeft.

Gekke is dat ik dit al maanden niet heb gehad, en nu dus opeens drie maal. Omdat iedere verkeerssituatie anders is, kan in het niet met zekerheid zeggen maar het lijkt mij een 2022.8 dingetje te zijn.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Niet eens, want dat zijn idd de bekende valkuilen :)

Ik rij op een vierbaansweg en heb een auto ingehaald en rij dus nu op baan 2 (van rechts geteld). Ik wil terug naar baan 1. Ik heb ruimte, geef aan met richtingaanwijzer, auto bevestigd, ik geef extra torsie en auto zet verplaatsing in. Halverwege (auto rijdt dan ongeveer tussen de banen in) zwenkt de auto dan weer terug naar baan 2!

Kan zijn dat: auto's op baan 1 extra versnellen, auto op baan 2 achter mij ook de move naar rechts inzet, enz enz....

Maar het gevolg is wel dat je je passagiers en de andere automobilisten een hartinfarct geeft.

Gekke is dat ik dit al maanden niet heb gehad, en nu dus opeens drie maal. Omdat iedere verkeerssituatie anders is, kan in het niet met zekerheid zeggen maar het lijkt mij een 2022.8 dingetje te zijn.
Als er op het scherm verder geen bijzonderheden* te zien zijn lijkt het op een verstreken tijd welke beschikbaar is voor een rijbaanverplaatsing???
Heb je het idee/gevoel dat e.a. langer duurt dan voorheen? (tijd gaat in na activeren richtingaanwijzer/pinker**)

*= rode strepen / "dansende voertuigen" / andere bijzonderheden
**=vertaling voor onze zuiderburen
 
Als er op het scherm verder geen bijzonderheden* te zien zijn lijkt het op een verstreken tijd welke beschikbaar is voor een rijbaanverplaatsing???
Heb je het idee/gevoel dat e.a. langer duurt dan voorheen? (tijd gaat in na activeren richtingaanwijzer/flèche**)

*= rode strepen / "dansende voertuigen" / andere bijzonderheden
**=vertaling voor onze zuiderburen
Updated **
😄