Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.12.*

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren weer eens 780 km gereden met 2023.6.8. En het is nog allemaal niet zoals het zou moeten zijn.
- Als de zon laag staat weigert AP te werken, want 'camera's geblokkeerd'.
- Als de zon laag staat weigert cruise control ook te werken, want 'slecht zicht'.
- Op de snelweg wordt ongeveer een derde van de baanwissels naar links niet doorgezet. Richtingaanwijzer stopt vrijwel meteen en auto doet geen poging om van baan te wisselen.
- Op de snelweg wordt bij ongeveer een op de vijf wissels naar rechts de baanwissel ingezet, daarna gaat de auto weer terug naar zijn eerdere baan, om daarna nog een poging te doen en vervolgens te concluderen dat de vijf seconden voorbij zijn en dat de baanwissel geannuleerd moet worden. En ja, de rechterbaan is echt leeg.

Herkenbaar? Of ben ik de enige?

Vandaag weer naar Frankrijk gereden. Geen last gehad van de laag staande zon, maar punten 3 en 4 zijn in 2023.12.* net zo erg als in 2023.6.*.
Dat aarzelen en dan afbreken van baanwissels naar rechts is echt irritant.
Wat ook opviel was dat het inhouden bij het einde van opritten weer terug is. Dit is als je op de snelweg rijdt en je langs een invoegstrook komt. Aan het einde van die invoegstrook houdt de auto regelmatig in met alle gevolgen voor het achter mij rijden verkeer. Het maakt daarbij niet uit of er een auto op de invoegstrook rijdt of niet.
 
Dat aarzelen en dan afbreken van baanwissels naar rechts is echt irritant.
Zet je de richtingaanwijzer niet te vroeg aan? Bij mijn MY (landscape scherm) moet de wagen die ik inhaal zo goed als helemaal uit beeld verdwenen zijn of toch binnen de limiettijd verdwijnen. Op die manier breekt de baanwissel naar rechts bij mij nooit af.
Naar links heb je minder in de hand. Er kan altijd een achterligger opduiken die als showstopper gezien wordt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zet je de richtingaanwijzer niet te vroeg aan? Bij mijn MY (landscape scherm) moet de wagen die ik inhaal zo goed als helemaal uit beeld verdwenen zijn of toch binnen de limiettijd verdwijnen. Op die manier breekt de baanwissel naar rechts bij mij nooit af.
Naar links heb je minder in de hand. Er kan altijd een achterligger opduiken die als showstopper gezien wordt.
Ik zal er op de terugweg eens expliciet op letten. Normaal zet ik de richtingaanwijzer aan op het moment dat de auto rechts van me niet meer rood kleurt.
 
Ik moet anderzijds een ander geluid laten horen... Ik merk ook dat van rijstrook wisselen naar rechts weeral niet goed gaat op mijn MX. Daar had ik vorig jaar in de zomer ook al last van, en een wisseling van camera in het knipperlicht aan de rechterkant bracht geen soelaas. Maar toen werd het koeler, en toen deed ie het plots weer wel. Nu met het warme weer loopt het weer mis, maar op de camerabeelden zie ik geen probleem. Eigenaardig.
 
Daarom zeggen we dat auto-lanechange in druk verkeer eigenlijk weinig toegzvozgde waarde heeft.
Als je het andere verkeer niet wil hinderen, moet je toch overnemen.
En ik vind dat eigenlijk fout.

Ik vind dat men in Nederland veel te vroeg terug in voegt, net om het verkeer op de linkerbaan misschien te hinderen, maar je hindert er wel het verkeer mee waarvoor je net invoegt.

Ik voeg pas in als ik de neus van de auto die ik heb ingehaald in mijn achteruitkijkspiegel zie, en dat is net rond het moment dat NoA ook vind dat je kan invoegen.

Sowieso denk ik dat ik aan vMax + 6km niet veel mensen zal hinderen.
 
maar je hindert er wel het verkeer mee waarvoor je net invoegt.
Niet akkoord.
Je kan veel vroeger invoegen dan AP het toelaat zonder te hinderen. Zelfs als je na 10m al invoegt, door het snelheidsverschil hinder je niet (je hebt de wagen rechts van jou immers ingehaald).
Bij een vrachtwagen (120km/u vs 90km/u) zet ik mijn richtingaanwijzer al aan, nog voor ik aan de bestuurderscabine ben. De lijntjes worden dan eerts rood, maar nog voor de tijdsliemiet worden ze blauw en wordt de rijstrookwissel ingezet.
Vergde wat oefening (en wat time-outs), maar lukt perfect nu.
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Niet akkoord.
Je kan veel vroeger invoegen dan AP het toelaat zonder te hinderen. Zelfs als je na 10m al invoegt, door het snelheidsverschil hinder je niet (je hebt de wagen rechts van jou immers ingehaald).
Bij een vrachtwagen (120km/u vs 90km/u) zet ik mijn richtingaanwijzer al aan, nog voor ik aan de bestuurderscabine ben. De lijntjes worden dan eerts rood, maar nog voor de tijdsliemiet worden ze blauw en wordt de rijstrookwissel ingezet.
Vergde wat oefening (en wat time-outs), maar lukt perfect nu.
Als je een vrachtwagen inhaalt terwijl je 130 mag, kan je perfect na het inhalen de richtingsaanwijzer al aanzetten en NoA zal zich niet verslikken.

Maar als je een auto inhaalt met een minimaal snelheidsverschil, dan gaat het niet werken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als je een vrachtwagen inhaalt terwijl je 130 mag, kan je perfect na het inhalen de richtingsaanwijzer al aanzetten en NoA zal zich niet verslikken.

Maar als je een auto inhaalt met een minimaal snelheidsverschil, dan gaat het niet werken.
Als je een auto voorbijsteekt met minimaal snelheidsverschil, zou je je kunnen afvragen waarom je überhaupt voorbijsteekt.

Ik merk persoonlijk dat ik met NoA veel vaker achter een wagen zal blijven hangen als die minder dan 5 a 10km/u trager rijdt dan mijn gewenste snelheid.
 
Ik zal er op de terugweg eens expliciet op letten. Normaal zet ik de richtingaanwijzer aan op het moment dat de auto rechts van me niet meer rood kleurt.
Er is echt geen patroon in te herkennen. Soms gaat de baanwissel naar rechts prima vloeiend, ook als ik mijn richtingaanwijzer aanzet als ik nog naast een vrachtwagen zit. Soms gaat het mis en wordt de baanwissel opeens half afgebroken en dan alsnog doorgezet. Vaak is dat als er een auto vlak achter me aan het drukken is maar ook dat is niet consequent zo.
Ik heb het gisteren zelfs een keer meegemaakt bij een baanwissel naar links, dat is weer nieuw en dat zonder nieuwe software. Ik verlang terug naar de tijden van AP1, die gewoon deed wat ie moest doen.
 
Er is echt geen patroon in te herkennen. Soms gaat de baanwissel naar rechts prima vloeiend, ook als ik mijn richtingaanwijzer aanzet als ik nog naast een vrachtwagen zit. Soms gaat het mis en wordt de baanwissel opeens half afgebroken en dan alsnog doorgezet. Vaak is dat als er een auto vlak achter me aan het drukken is maar ook dat is niet consequent zo.
Ik heb het gisteren zelfs een keer meegemaakt bij een baanwissel naar links, dat is weer nieuw en dat zonder nieuwe software. Ik verlang terug naar de tijden van AP1, die gewoon deed wat ie moest doen.
Een baanwissel moet binnen een bepaalde tijd plaats vinden, het kan zijn dat de tijd te lang is. Ik zou de baanwissel pas bevestigen als er niets mer naast je zit.
Ik heb ook gemerkt dat een baanwissel wordt afgebroken als er een auto achter je zit en op vrijwel hetzelfde moment van baan wisselt, blijkbaar denkt de auto dat er alsnog iemand voorbij wil via de andere baan.
 
Een baanwissel moet binnen een bepaalde tijd plaats vinden, het kan zijn dat de tijd te lang is. Ik zou de baanwissel pas bevestigen als er niets mer naast je zit.
Ik heb ook gemerkt dat een baanwissel wordt afgebroken als er een auto achter je zit en op vrijwel hetzelfde moment van baan wisselt, blijkbaar denkt de auto dat er alsnog iemand voorbij wil via de andere baan.
Ik rij intussen zeven en een half jaar in Tesla's en heb er ruim 200K km op zitten. Dus ja, ik weet van de timeouts. En ja, als er iemand achter me ook naar links gaat breekt AP de baanwissel af.
Dat zijn allemaal andere situaties dan degene die ik hier beschrijf.