Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1 voor AP1 & Classic

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren update gekregen van 17.24.28 naar 17.26.17. AP pas een paar km getest op doorgaande 50km weg. Hij voelt heel goed 'locked' op de baan. Geen gezwerf of onzeker gedrag.
Wel zag hij ergens een niet bestaande 30km beperking.
Die snelheidsbeperking moet er echt weer af naar mijn mening. Zo lang AP1 een drivers assist is moet hij geen zaken voor mij gaan bepalen. Dat is tegenstrijdig. Mij de verantwoordelijkheid geven maar dan wel zelf gaan afremmen vind ik niet acceptabel. Zeker niet als het de helft van de tijd onterecht is.
 
Gisteren update gekregen van 17.24.28 naar 17.26.17. AP pas een paar km getest op doorgaande 50km weg. Hij voelt heel goed 'locked' op de baan. Geen gezwerf of onzeker gedrag.
Wel zag hij ergens een niet bestaande 30km beperking.
Die snelheidsbeperking moet er echt weer af naar mijn mening. Zo lang AP1 een drivers assist is moet hij geen zaken voor mij gaan bepalen. Dat is tegenstrijdig. Mij de verantwoordelijkheid geven maar dan wel zelf gaan afremmen vind ik niet acceptabel. Zeker niet als het de helft van de tijd onterecht is.
Eens. Ondertussen heb ik 17.26.76. Nog niet getest op provinciale wegen. Ik hoop dat daar de limiting functie in weg is gelaten.
 
Gewetensvraag voor ons allen:
AP is toch alleen bedoeld/toegestaan op vierbaanswegen althans wegen zonder tegemoetkomend verkeer?
Daar heb ik voor 'getekend' toen ik de AP aanzette in okt 2015.
Dus ap gedrag op andere wegen is eigenlijk irrelevant. En gebruik daar niet toegestaan.

(bukt om dekking te zoeken)

Ook op vierbaans niet-snelwegen vertoont hij dit gedrag. Zelfs op sommige snelwegen (waarvan hij dan kennelijk denkt dat het geen snelweg is).
 
Ook op vierbaans niet-snelwegen vertoont hij dit gedrag. Zelfs op sommige snelwegen (waarvan hij dan kennelijk denkt dat het geen snelweg is).
Klopt en dat is dus echt niet goed. dat moet zo snel mogelijk verholpen worden. Dit was overigens ook al voor 24.28 een probleem op sommige snelwegen A4 bij Leiderdorp bijv.

Ik vind wel dat je in de stad, een 30 of 50 km zone, de AP niet moet gebruiken. En als je dat toch doet, kan je m.i. niet klagen dat het niet goed werkt.
 
Last edited:
Mocht je toch wat harder willen rijden kun je de snelheid verhogen in het tabje settings naar "relative" en maximaal +10 km/h.
De AP zal dan 10km/h sneller rijden dan de door hem gelezen snelheid. Helaas werkt het niet bijj de absolute instelling.
 
Klopt en dat is dus echt niet goed. dat moet zo snel mogelijk verholpen worden. Dit was overigens ook al voor 24.28 een probleem op sommige snelwegen A4 bij Leiderdorp bijv.

Ik vind wel dat je in de stad, een 30 of 50 km zone, de AP niet moet gebruiken. En als je dat toch doet, kan je m.i. niet klagen dat het niet goed werkt.

We hebben naast snelweg en bebouwde kom nog wel wat andere wegen in Nederland. N11 bijvoobeeld: 4 banen, gescheiden door een mooie brede middenberm met geleiderails (niet vangrails, die dingen zijn er niet om je op te vangen ;-) ) en een maximum snelheid van 100km / u. Toch denkt AP / AS dat je daar maar 70 mag op sommige stukken en weigert dus om harder te gaan.

De weg voldoet aan de eisen van Tesla maar je 'mag' niet harder dan de maximum snelheid, althans: wat de Tesla denkt dat de maximum snelheid is.

Maar goed, zo maar eens kijken op die weg of 17.26.76 dat beter doet.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: BjörnTM
Vandaag 17.26.76 gekregen. Met de beste verbetering sinds ik de hem heb. Op sport stand stuurt hij duidelijk zwaarder dan voorheen. De verschillen tussen de verschillende standen zijn ook groter. Pre facelifts sturen veel fijner (zwaarder) viel mij al op bij een loaner. Nu dus ook bij de facelift verbeterd (maar nog niet hetzelfde).
 
AS wisselt echt beter van rijstrook en is over het algemeen soepeler. Wel heel erg jammer dat op provinciale wegen de snelheid erg faak fout is. 80km weg dan 70, 50 of zelfs maar 30 rijden. Zal misschien liggen aan kaart info of wat dan ook. Maar op mij komt het over dat de functie stuk is. Laten ze het mogelijk maken om het door de gebruiker uit te zetten. Veiliger en comfortabeler.
 
We hebben naast snelweg en bebouwde kom nog wel wat andere wegen in Nederland. N11 bijvoobeeld: 4 banen, gescheiden door een mooie brede middenberm met geleiderails (niet vangrails, die dingen zijn er niet om je op te vangen ;-) ) en een maximum snelheid van 100km / u. Toch denkt AP / AS dat je daar maar 70 mag op sommige stukken en weigert dus om harder te gaan.

De weg voldoet aan de eisen van Tesla maar je 'mag' niet harder dan de maximum snelheid, althans: wat de Tesla denkt dat de maximum snelheid is.

Maar goed, zo maar eens kijken op die weg of 17.26.76 dat beter doet.

Tesla moet er echt iets aan doen.

Overigens: de AP zou toch nog steeds in beta zijn. Ik zette de AP functie uit en toen weer aan en kreeg dit scherm: Gebruiken op snelwegen met duidelijke markeringen en op andere wegen 'while in slow moving traffic' ?! Dat is nou niet echt logisch.
IMG_5688.JPG
 
Ik had een andere vraag over een fenomeen welke me al enige tijd frustreert:

Als de auto op AP een klein beetje bergop rijdt, begint mijn AP vrij hard te schommelen, precies of hij een lijn aan het zoeken is om op vast te zetten. Dit gebeurt elke keer bergop, steeds met zeer duidelijke markeringen trouwens die niet onderbroken zijn.

Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt, maar gisteren op de Brusselse ring vloog de wagen uit zichzelf bijna tegen de betonblokken toen het plots een beetje bergop ging (nog geen 5% helling). Ik moest hard ingrijpen, niet leuk en zeer gevaarlijk aan 90km/u.

Komt dit bij jullie ook voor? Op sommige plekken weet ik waar de AP zal beginnen te schommelen omdat ik er vaak voorbij rijdt (zoals bvb net voor oprit E17 richting Antwerpen als je de SuC net gepasseerd bent), maar op nieuwe plaatsen is het erg verschieten...
 
Ik had een andere vraag over een fenomeen welke me al enige tijd frustreert:

Als de auto op AP een klein beetje bergop rijdt, begint mijn AP vrij hard te schommelen, precies of hij een lijn aan het zoeken is om op vast te zetten. Dit gebeurt elke keer bergop, steeds met zeer duidelijke markeringen trouwens die niet onderbroken zijn.

Ik heb het nu al een paar keer meegemaakt, maar gisteren op de Brusselse ring vloog de wagen uit zichzelf bijna tegen de betonblokken toen het plots een beetje bergop ging (nog geen 5% helling). Ik moest hard ingrijpen, niet leuk en zeer gevaarlijk aan 90km/u.

Komt dit bij jullie ook voor? Op sommige plekken weet ik waar de AP zal beginnen te schommelen omdat ik er vaak voorbij rijdt (zoals bvb net voor oprit E17 richting Antwerpen als je de SuC net gepasseerd bent), maar op nieuwe plaatsen is het erg verschieten...

Het lukt mij helaas niet om de betreffende filmpjes terug te vinden, maar dit is een bekend "gevaar" van autopilot in de huidige vorm. Een van de eigenaren in de filmpjes gaf aan dat het na een software update opeens wel goed ging (bij heuvel die eerst fout ging), dus geef het tijd en het komt goed. Wat je kunt doen, is feedback geven aan Tesla op het moment dat het gebeurt. Dat kun je doen door de spraakfunctie te gebruiken en "report" (of een andere: Tesla Model S Voice Commands) te zeggen met vervolgens je omschrijving.

*schoolmeester modus aan* zolang je je handen aan het stuur houdt, zul je geen sterke/plotselinge ingrepen hoeven doen *schoolmeester modus uit*:p

EDIT: 1 filmpje gevonden waarbij de auto slingerde bij een heuvel, maar wel in zijn baan bleef en die heuvel ging eerder (volgens de eigenaar) niet goed: vanaf 00:45
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: simonsmidt