Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Even confused: hebben we het nou over Autosteer (dus dat het stuur icoontje oplicht), of over auto lane change ? (dus dat je de auto van rijbaan kan laten wisselen). Want dat laatste krijg je nergens 'te zien'.

We hebben het over auto lane change. Dat krijg je wel degelijk te zien, namelijk met extra lijnen aan de linker en/of rechterkant van je huidige rijbaan.
 
Even confused: hebben we het nou over Autosteer (dus dat het stuur icoontje oplicht), of over auto lane change ? (dus dat je de auto van rijbaan kan laten wisselen). Want dat laatste krijg je nergens 'te zien'.



Toch staan er in die kaarten wel degelijk snelheden. Ik test het elke dag bij het opdraaien naar de A4 vanuit Hoofddorp. Voorafgaand aan een scherpe haakse bocht verminderd mijn auto vaart van 80 naar +/- 55 km/uur terwijl op het hele stuk de maximum snelheid 80 blijft.
Vervolgens vliegt mijn auto altijd de bocht uit, de AP1 camera kan de belijning niet tot vlak voor de auto zien.
Wellicht doet een AP2 wagen die bocht wel goed.


Je kan nu ook op andere wegen dan snelwegen middels je knipperlicht de auto van baan laten wisselen.
 
Misschien niet het juiste draadje, maar ik weet bijna zeker dat ik sinds gisteren ineens Auto Lane Change kan gebruiken op een weg waar dat voorheen niet kon. Dit is namelijk de N2 langs Eindhoven. Sinds gisteren kan ik hier gewoon met autosteer van baan wisselen!

Ik heb mijn MX100D pas ruim een week, maar bij mij werkt dit op de N2 al sinds dag 1 : zowel van Noord -> Zuid als van Zuid -> Noord. Software-versie is 2018.18.2 301aeee
 
Herstel: een deel van de N11(??)
Vanmorgen vanaf Leiden kreeg ik hem niet te zien:oops:
Er is duidelijk wat veranderd op de N11. Met mijn AP1 auto, waar lane change prima werkt, zijn nu die rare stukken waar de auto denkt dat de maximum snelheid 70 is opeens verdwenen. Daar word ik wel blij van want ik zit 6-8 keer per week op die weg nu.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ik lees nu ook op Reddit dat steeds meer mensen merken dat de speciale ADAS tiles geupdatet zijn. Dat is zeker goed nieuws. Hopelijk zijn die rare plekken waar de auto ineens afremt door verkeerde informatie nu weg. (Rustig afremmen is meestal geen phantom braking, maar verkeerde informatie in de ADAS tiles). Ook mooi om te zien dat deze los van de firmware updates voor iedereen geupdate kunnen worden.
 
Misschien niet het juiste draadje, maar ik weet bijna zeker dat ik sinds gisteren ineens Auto Lane Change kan gebruiken op een weg waar dat voorheen niet kon. Dit is namelijk de N2 langs Eindhoven. Sinds gisteren kan ik hier gewoon met autosteer van baan wisselen!

Het interessante vindt ik dat dit niet gerelateerd is aan een software update, ik heb 2018.18 sinds een week of twee. Zo ver ik weet komt deze informatie uit de Adas tiles. Deze bevatten informatie over snelheden en dus of je van baan mag wisselen. Deze tiles staan los van de navigatie kaarten, en worden gedownload als je in een gebied bent (en ook omringende tiles zodat je niet uit het gebied rijd).

Heeft iemand dit toevallig ook recentelijk opgemerkt op andere wegen?
Ook op de A24 in Belgie (fw = 2018.10.4)
 
Ik lees nu ook op Reddit dat steeds meer mensen merken dat de speciale ADAS tiles geupdatet zijn. Dat is zeker goed nieuws. Hopelijk zijn die rare plekken waar de auto ineens afremt door verkeerde informatie nu weg. (Rustig afremmen is meestal geen phantom braking, maar verkeerde informatie in de ADAS tiles). Ook mooi om te zien dat deze los van de firmware updates voor iedereen geupdate kunnen worden.
Dat is dus het vreemde: die zijn niet geupdate.
Tenzij Tesla gebruik is gaan maken van een nieuwe set tiles.
 
Inderdaad, ik lees net je reply in het Engelstalige gedeelte. Heel bijzonder, er is ergens een switch omgezet dat is duidelijk. Ik denk dat de n wegen er gewoon inzaten en dat iemand heeft gezegd N wegen mogen vanaf nu ook auto lane change.
De verandering ziet niet alleen op N wegen. Op een nieuw stuk snelweg kon ik tot kort geleden nog niet inhalen en nu wel. Dit stuk snelweg staat ook nog niet op de kaart. Het lijkt er volgens mij op dat de camera’s nu een onderbroken lijn herkennen en dan toestaan dat daar over ingehaald wordt.
 
Blijft zo een raadsel waar de verandering precies in zit.

Nieuwe kaartgegevens? Met meer wegen autolane change enabled.
Zou kunnen verklaren dat er geen software update nodig was. Functionaliteit bestaat al, alleen meer wegen bij gekomen waar dit toegelaten is.
btw, ik heb op een bepaalde plaats in Gooik, op een secondaire weg meermaals het probleem gehad dat toen ik mijn pinker naar links op zette om een paar 100 meter verder links af te slaan, dat de autolane change in werking trad. Levensgevaarlijk, want hij zag de tegenliggers niet. Mss AP1 vs AP2 verschilletje?
 
Nieuwe kaartgegevens? Met meer wegen autolane change enabled.
Zou kunnen verklaren dat er geen software update nodig was. Functionaliteit bestaat al, alleen meer wegen bij gekomen waar dit toegelaten is.
btw, ik heb op een bepaalde plaats in Gooik, op een secondaire weg meermaals het probleem gehad dat toen ik mijn pinker naar links op zette om een paar 100 meter verder links af te slaan, dat de autolane change in werking trad. Levensgevaarlijk, want hij zag de tegenliggers niet. Mss AP1 vs AP2 verschilletje?
Of wellicht een kaartfout, want het gaat hier toch om een weg met 2 rijbanen (één voor elke rijrichting)?
 
Op de Belgische (gewest)wegen waar je vroeger 90 mocht rijden en nu maar 70 : een tijdlang bleef-ie toch verder 90 als max kiezen maar blijkbaar nu toch de juiste 70 na de updates.
Yep, heb het ook gemerkt. Jammer genoeg is er wel ergens iets mis gegaan want in een bepaalde richting geeft ie eens in de bebouwde kom 50 aan, maar remt de AP niet automatisch af naar 50+marge maar blijft gewoon vrolijk 70+marge doen.
 
Ja, hier ook bevestigd op de N201, ring rond Hoofddorp. Nav de eerste melding hier direct gaan proberen, maar toen werkte het nog niet, nu (weekje later) wel. Geen software update gehad. Maar die "map data change" is dus blijkbaar ook niet 1 big-bang geweest, of het moet al zijn dat de Tesla dit nog heeft moeten leren/kalibreren eerst.
 
Gisteren map update gehad.Geen verschil met de laatste update...lanechange deed het hiervoor ook al op de N wegen

735B0ACB-E620-42AF-8E7F-DCF572C5A1A8.jpeg