Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
bij mij versprong de max snelheid niet in de display, express op gelet.
Hierin zit volgens mij inderdaad de verklaring.
Niet de statische wegeninformatie veroorzaakt deze kamikaze noodstops, maar de dynamische 'fleet learning'.
De auto's leren immers van wat hun broertjes en zusjes eerder op een bepaalde locatie deden. Als er dus ooit een paar forse remacties waren op zo'n plek, dan gaan alle auto's voortaan op die plek in de remmen.
Hetzelfde effect veroorzaakt dat je met een AP gestuurde auto na verloop van tijd niet meer hoeft in te grijpen bij (scherpe) bochten in een snelweg.
 
Hierin zit volgens mij inderdaad de verklaring.
Niet de statische wegeninformatie veroorzaakt deze kamikaze noodstops, maar de dynamische 'fleet learning'.
De auto's leren immers van wat hun broertjes en zusjes eerder op een bepaalde locatie deden. Als er dus ooit een paar forse remacties waren op zo'n plek, dan gaan alle auto's voortaan op die plek in de remmen.
Hetzelfde effect veroorzaakt dat je met een AP gestuurde auto na verloop van tijd niet meer hoeft in te grijpen bij (scherpe) bochten in een snelweg.
Volgens mij zit er toch ook een dynamische factor in.... ik heb de ervaring dat mijn Tesla af en toe ook remt als ik vrachtwagens inhaal terwijl er een laagstaande zon tegenover me schijnt. Mogelijk ziet de camera/radar in de reflectie op de wand van de vrachtwagen een auto...
 
Volgens mij zit er toch ook een dynamische factor in.... ik heb de ervaring dat mijn Tesla af en toe ook remt als ik vrachtwagens inhaal terwijl er een laagstaande zon tegenover me schijnt. Mogelijk ziet de camera/radar in de reflectie op de wand van de vrachtwagen een auto...

Dat laatste heb ik ook regelmatig, maar het is niet echt storend of gevaarlijk. Wellicht zijn het kleine porretjes richting de bestuurder om hem/haar even mee te laten kijken.
 
Op vakantie geweest met de 17.17.17 en sinds maandag de c528869 update.

Wat me op vakantie leek op te vallen was dat de AS het in NL en D beter doet dan in Italië en Frankrijk (snelwegen). Ik weet niet of dat aan de wegen ligt (minder heuvelachtig / bochten / breder), het rijgedrag van de lokalen of dat de Tesla's beter "geleerd hebben" op ons wegennet.

De c528869 update is wel stuk beter: sstuurt strakker met minder zenuwachtige correcties door bochten, is de weg niet meer kwijt na hobbels en de lane change gaat nu ook meer natuurlijk / geleidelijk en ook in bochten (voorheen heel abrupt en met veel acceleratie en remmen).

Tuurlijk nog niet perfect. Grotere punten voor nu wat mij beteft:
- als auto voor je uitvoegt en op de uitvoegstrook vaart mindert, gaat de Tesla ook op de rem.
- Wil altijd precies midden houden: bij bochten naast vrachtwagens is dat heel irritant.
- Bochten neemt die bijna altijd op de hoogste snelheid.
- De glimmende zwarte "strepen" op de weg (hierdoor maakt auto ook ineens onverwachte manoeuvres zijwaarts).
- Betere snelheid herkenning. Ik denk dat bordherkenning nog niet werkt en GPS info onvolledig. Bovendien in NL al die uitzonderingen bordjes / electronisch borden waar geen rekening mee wordt gehouden.

De eerste 3 punten zijn in feite dat de auto verder om zich heen moet gaan kijken en eerder anticiperen.

En vergeet belangrijkste: overall ben ik er erg blij mee en kijk uit naar de volgende verbeteringen.
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Bij mij versprong de snelheid ook niet. Gisteren hetzelfde traject, zelfde (rustige,want vakantie) traject op de A16, klaar voor de ingreep en ..... er gebeurd niks. Zeer vreemd, onvoorspelbaar kennelijk en daarom zorgelijk. Op dat zelfde stuk weg staan nog de afdrukken van een paar oude omleidingsstrepen, waar de linkerbaan naar rechts wordt geleid. AP volgt opeens die strepen en duikt naar rechts, waar een auto rijdt. Niet leuk...

Stuk tussen de tunnel bij Dordt en de afslag ri. Maasvlakte voor wie het eens wil meemaken.
 
Dat laatste heb ik ook regelmatig, maar het is niet echt storend of gevaarlijk. Wellicht zijn het kleine porretjes richting de bestuurder om hem/haar even mee te laten kijken.

Ik vind dit soms toch wel ronduit gevaarlijk, vooral voor de wagens achter mij... Als mijn auto voluit in de rem gaat voor een fictief voertuig, dan kan ik me voorstellen dat de wagen na mij dat compleet niet verwacht.
Zo'n bugs moeten er gewoon uit.
 
  • Like
Reactions: HWS
...
- De glimmende zwarte "strepen" op de weg (hierdoor maakt auto ook ineens onverwachte manoeuvres zijwaarts).
...

De voorbije dagen ook ondervonden dat glimmend asfalt een probleem is. Op de E34 Lille-Turnhout is het wegdek vernieuwd en het nieuwe asfalt blinkt als een spiegel. Met de zon in het aangezicht heeft de AP2 problemen om een onderscheid te maken tussen de reflecterende witte lijnen en het blinkend asfalt waardoor er inderdaad regelmatig zijwaartse bewegingen ontstaan.
Op dat stuk moet ik nu elke morgen de AP afzetten om het waggelen te voorkomen...
 
Ik vind dit soms toch wel ronduit gevaarlijk, vooral voor de wagens achter mij... Als mijn auto voluit in de rem gaat voor een fictief voertuig, dan kan ik me voorstellen dat de wagen na mij dat compleet niet verwacht.
Zo'n bugs moeten er gewoon uit.
Sterker: jouw auto is in overtreding volgens huidige wetgeving.

Het kan gebeuren dat een automobilist zonder verkeersreden plots remt. Dit is op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 verboden. Staat eenmaal vast dat de remmende automobilist op grond van plotseling remmen schuld draagt, dan rijst vervolgens de vraag of de achteroprijder eigen schuld heeft. Hier komt artikel 19 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 bij kijken. De bestuurder moet in staat zijn het voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. In de huidige rechtspraak gaat in de volgende situaties de achteroprijder vaak vrijuit:

  1. Als de remmende automobilist ten onrechte remt bij oranje of groen licht;
  2. Als de remmende automobilist onverwacht en nodeloos remt op een autoweg (waar een stopverbod geldt, meestal vluchtbermen beschikbaar zijn en met hoge snelheid gereden wordt). Het motief voor het remgedrag moet voor anderen niet waar te nemen of te verwachten zijn.
Beoordeeld dient te worden of dit krachtig remmen geoorloofd was. Indien de voorligger zonder verkeersnoodzaak heeft geremd, kan dit ertoe leiden dat deze gedeeltelijk of zelfs geheel aansprakelijk is voor alle ontstane schade.
Met als resultaat dat men Tesla weer aansprakelijk zal stellen...?
 
  • Informative
Reactions: JohnT
Ben gestraft door mijn eigen Tesla...

Wist dat AP maar tot 150km/h werkte, maar wist niet dat wanneer je dan gas/watt bij geeft dat hij direct afbreekt na een melding EN AP voor de rest van de rit niet meer wilt werken. Had geen zin om te stoppen en hem in park te zetten om AP terug te kunnen activeren. Dus ouderwets manueel zelf moeten verder rijden.

Ps: alles vond plaats op een afgesloten private weg onder toezicht van blablabla..
 
Ben gestraft door mijn eigen Tesla...

Wist dat AP maar tot 150km/h werkte, maar wist niet dat wanneer je dan gas/watt bij geeft dat hij direct afbreekt na een melding EN AP voor de rest van de rit niet meer wilt werken. Had geen zin om te stoppen en hem in park te zetten om AP terug te kunnen activeren. Dus ouderwets manueel zelf moeten verder rijden.

Ps: alles vond plaats op een afgesloten private weg onder toezicht van blablabla..

Wow, heb jij zo'n lange oprit?
 
  • Like
Reactions: Robster
Ik weet niet of de app zaken hier ook thuishoren..maar de laatste dagen connect mijn app heel traag en soms niet met mijn auto. Herkent iemand dit?

Heb ik ook. App geeft aan "wake up". Maar dat gebeurd niet >> connection failure.
Ik heb wel alle energie besparende opties aan staan (voor als de auto geparkeerd staat, maar dat was voorheen ook).
 
Ben gestraft door mijn eigen Tesla...

Wist dat AP maar tot 150km/h werkte, maar wist niet dat wanneer je dan gas/watt bij geeft dat hij direct afbreekt na een melding EN AP voor de rest van de rit niet meer wilt werken. Had geen zin om te stoppen en hem in park te zetten om AP terug te kunnen activeren. Dus ouderwets manueel zelf moeten verder rijden.

Ps: alles vond plaats op een afgesloten private weg onder toezicht van blablabla..

Euh? Jouw vrouw ?
 
Ik weet niet of de app zaken hier ook thuishoren..maar de laatste dagen connect mijn app heel traag en soms niet met mijn auto. Herkent iemand dit?

Ik weet niet of de app zaken hier ook thuishoren..maar de laatste dagen connect mijn app heel traag en soms niet met mijn auto. Herkent iemand dit?

Heb ik ook. App geeft aan "wake up". Maar dat gebeurd niet >> connection failure.
Ik heb wel alle energie besparende opties aan staan (voor als de auto geparkeerd staat, maar dat was voorheen ook).


Niks van gemerkt. Werkt vlekkeloos.
 
Ben gestraft door mijn eigen Tesla...

Wist dat AP maar tot 150km/h werkte, maar wist niet dat wanneer je dan gas/watt bij geeft dat hij direct afbreekt na een melding EN AP voor de rest van de rit niet meer wilt werken. Had geen zin om te stoppen en hem in park te zetten om AP terug te kunnen activeren. Dus ouderwets manueel zelf moeten verder rijden.

Ps: alles vond plaats op een afgesloten private weg onder toezicht van blablabla..
Drukte net op de P stand om mn ruiten te sproeien:oops:. Weet niet of dat voldoende is om de blokkering op te heffen