Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Merk geen verschil met de vorige versie (nu op .34)

Als er een auto op je rijbaan opdoemt dan remt de AP harder af dan ik zou doen. Ik ben niet de enige die dit meld. Daarnaast heb ik het idee dat de AP met vrachtwagen in het zicht nog harder remt.

Dit doet ie niet beter of slechter dan de vorige versie

verder valt het me op dat auto high beam behoorlijk ver vooruit kijkt. Hij dimt mooi op tijd als er een tegenligger is.
 
Mijn enige punt is dat als AP verder uit ontwikkeld is om te regeneren ipv remmen
Normaal regenereert hij perfect. Maar met 90 km/u naderen op een stilstaande wagen behoort nog tot de 5% niet 'soepel' ondersteunde functies. Daar reageert hij iets te laat voor waardoor de remmen nodig zijn.
Denk ik. Want met AP zie je geen verschil tussen regenereren en remmen. Ik besluit dit op gevoel.
 
Ik denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat de radar maar een 200 meter ver kan zien. 200 meter is ver als je achter iemand rijdt die 70 rijdt en voor je begint te vertragen voor een rood licht. 200 meter is kortbij als je aan 90 nadert en je voorligger al stil staat aan het rode licht.

Het is ook de combinatie radar + camera, want de radar zegt wel dat er een object staat dat niet beweegt, maar de radar kan niet direct herkennen of het een blok beton is waar de weg rond gaat slingeren, of een auto op het rijvak dat gewoon rechtdoor gaat. Daar moeten de camera's dus soelaas in brengen om te achterhalen of de lijnen op het wegdek langsheen het vaste object navigeren, of de lijnen recht op dat object uitkomen. En de camera herkent in de huidige AP evenmin of het object dat de radar herkent op 200 meter al dan niet een auto is...

Eens we met een versie zitten die weet dat ie een kruispunt nadert, de verkeerslichten herkent en de stilstaande auto's aan het verkeerslicht herkent, zal het wel beter gaan, maar daar zitten we nu nog niet aan met onze eigen wagens.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Maar goed, ik wou even weten of mensen aan 90 km/u andere ervaringen hadden en of er al waren die het lef hadden om te wachten tot de wagen zelf de remmen in gaat ipv zelf op een veilige afstand de AP uit te schakelen en met regeneratie naar de voorligger te vertragen :)
 
Mijn ervaring (of in ieder geval mijn gevoel) is dat AP1 dat ietsjes beter doet dan zes maanden geleden, dat remmen voor een stilstaand voertuig op dezelfde rijbaan. Maar wel nog steeds niet iets dat je met passagiers wil proberen, want je jaagt hen daarmee wel de stuipen op het lijf, gelet op het late ingrijpen. Als ik alleen ben durf ik nog wel te wachten tot AP1 reageert. Esthetisch voordeel: de remmen van mijn Classic zagen er steeds verroest uit, deze van mijn AP1 niet meer o_O
 
  • Like
Reactions: nico180 and Phil V
Eindelijk weer wat update nieuws: 2017.36 1b27c6d. Maar of het nu heeft veel nuttigs toevoegt?
upload_2017-9-14_13-33-11.png



Bron:
Firmware 8.1
 
Eens. Natuurlijk is nog niet bekend of het theoretische maximum wordt aangegeven of het daadwerkelijke maximum. Als er 8 stallen zijn en 4 A stallen bezet en dus nog 4 B stallen over..... dan kun je wel eens lager uitkomen dan de 72KW City...
Het zou echt handig zijn als de nav aan zou geven welke paal het hoogste vermogen ter beschikking heeft!
 
Eens. Natuurlijk is nog niet bekend of het theoretische maximum wordt aangegeven of het daadwerkelijke maximum. Als er 8 stallen zijn en 4 A stallen bezet en dus nog 4 B stallen over..... dan kun je wel eens lager uitkomen dan de 72KW City...

Dit loopt vooruit op straks. Dan vervalt A/B verhaal en geeft hij aan wat er resteert na wat de aanwezige auto's afnemen. Stel je hebt twaalf stalls, zou zijn bij max van 135 Kw zes maal 135 is 810 Kw. Nu zijn er 8 bezet waarvan het totaal dat alles auto's afnemen 600 Kw is. (Verschilt per auto en SoC). In dat geval is er nog 210 over dus als je kijkt zie je max 135 Kw (max wat per stall wordt toegelaten). Staan er tien, dus twee stalls vrij en die tien nemen samen 750 Kw af dan zal hij aangeven dat er nog 60 Kw beschikbaar is. Dat kan incidenteel zelfs nog behoorlijk minder zijn en dan is een ritje naar een SuC verder, enkele tientallen kilometers maar op de route, een goed alternatief. Denk ik.
 
  • Informative
Reactions: Qualiture
Ik ben net een stukje gaan rijden en het voelde alsof de cruise control op mijn S85 uit 2013 veeeeeeel fijner werkt. Blijft netjes op 100km/h en resumed ook veel fijner als hij daar voor deed.

Het viel mij echt direct op dat dit gedrag veranderd was. Anderen dat ook gemerkt?
 
Drie dagen een loaner gehad: een P90D met AP1. Ik heb nu het verschil gemerkt met AP2. Mijn mening: AP2 is nog zeker niet on par met AP1!

Wat verschillen:
- AP1 staat inderdaad wat variatie rond het midden toe. Hierdoor is hij veel minder nerveus, zeker bij het inschakelen van AP
- AP1 heeft geen last van glimstrepen op de weg. AP2 reageert daar heel nerveus op
- AP1 neemt bochten op de snelweg veel soepeler en slingert echt niet (AP2 is hier al veel verbeterd, maar AP1 voelt stabieler)
- AP1 heeft niet 1 keer geremd voor vrachtwagens op de rechterstrook. AP2 doet dit all the time
- De regensensor.... Hier alleen al voor zou ik wel AP2 on par willen hebben!
- In het display zie je bij AP1 de voertuigen op meerdere rijstroken. Ook wordt een vrachtwagen als vrachtwagen afgebeeld en een motor als motor. Dit geeft veel vertrouwen in het systeem
- Inhalen gaat bij AP1 soepeler. De rijstrookwissel is veel geleidelijker en nadat je een auto hebt ingehaald hoef je niet die gekke 5 seconden te wachten voor hij weer naar rechts wil

Overigens verbruikt die pre-facelift P90D wel een stuk meer dan mijn facelift 75D (ook als ik NIET die insane acceleratie gebruik). Zelfs zoveel meer, dat de actieradius van de P90D lager is dan van mijn 75D. Ook vind ik de 21 inch wielen echt teveel geluid maken. Mijn 19 inch zijn duidelijk veel stiller.

Maar goed, morgen haal ik mijn eigen auto weer op. Nu maar hopen dat Tesla AP2 snel op hetzelfde niveau heeft.......
 
Drie dagen een loaner gehad: een P90D met AP1. Ik heb nu het verschil gemerkt met AP2. Mijn mening: AP2 is nog zeker niet on par met AP1!

Wat verschillen:
- AP1 staat inderdaad wat variatie rond het midden toe. Hierdoor is hij veel minder nerveus, zeker bij het inschakelen van AP
- AP1 heeft geen last van glimstrepen op de weg. AP2 reageert daar heel nerveus op
- AP1 neemt bochten op de snelweg veel soepeler en slingert echt niet (AP2 is hier al veel verbeterd, maar AP1 voelt stabieler)
- AP1 heeft niet 1 keer geremd voor vrachtwagens op de rechterstrook. AP2 doet dit all the time
- De regensensor.... Hier alleen al voor zou ik wel AP2 on par willen hebben!
- In het display zie je bij AP1 de voertuigen op meerdere rijstroken. Ook wordt een vrachtwagen als vrachtwagen afgebeeld en een motor als motor. Dit geeft veel vertrouwen in het systeem
- Inhalen gaat bij AP1 soepeler. De rijstrookwissel is veel geleidelijker en nadat je een auto hebt ingehaald hoef je niet die gekke 5 seconden te wachten voor hij weer naar rechts wil

Overigens verbruikt die pre-facelift P90D wel een stuk meer dan mijn facelift 75D (ook als ik NIET die insane acceleratie gebruik). Zelfs zoveel meer, dat de actieradius van de P90D lager is dan van mijn 75D. Ook vind ik de 21 inch wielen echt teveel geluid maken. Mijn 19 inch zijn duidelijk veel stiller.

Maar goed, morgen haal ik mijn eigen auto weer op. Nu maar hopen dat Tesla AP2 snel op hetzelfde niveau heeft.......
2 vraagjes: welke firmware versie zat er op? En is de tijd dat je druk op het stuur moet geven bij AP1 langer dan bij AP2? (bij AP2 ongeveer iedere minuut)
 
Is geen rechte kant aan te krijgen. Soms na een 2 à 3-minuten andere keren rijdt ie wel 10 minuten 'alleen'.
Ik meen dat het sneller gebeurt bij drukker verkeer.

Xavier
Lijkt mij risico-afhankelijk.
- tijd is korter als de lijnen minder duidelijk zijn, drukker verkeer, buien
- vraagt consequent altijd om even via het stuur te melden, dat je nog leeft, bij extra watt bijgeven