Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt maar dat heeft meer te maken met achterstalligheid bij het beschikbaar stellen van de gegevens. Ik ben wel nieuwsgierig waar die vandaan komen. Is dat een RWS taak? Iemand moet ze ergens "intekenen". In Duitsland werkt het veel beter omdat daar de info klopt.
Dat zou wel kunnen maar niet handig dan van Tesla om mij daar lastig mee te vallen. Beter dan een optie maken om die beperkingen uit te kunnen zetten. Trouwens ik wil in de meeste gevallen dat ook zelf bepalen.
 
Hi Rob,

Heb hetzelfde gehad. 's Ochtends kreeg de mobile app geen verbinding meer met de auto. Dat duurde een paar uur. In de auto gekeken, bleek het grote scherm zwart te blijven. Het kleine scherm werkte nog wel. Tijdje gewacht, gebeurde niets. Toen ik de rem intrapte verscheen een melding dat ik moest wachten en dat het systeem opgestart werd. Weer lang gewacht, er gebeurde niets. Uiteindelijk gereset door beide stuurwielknoppen ingedrukt te houden. Toen startte het centrale scherm weer op. Even een melding over een software update, maar voor ik iets kon doen kwam de melding dat de update mislukt was en dat ik moest wachten op een nieuwe update. Dat was afgelopen vrijdag, sindsdien niets meer gebeurd.

Bij jou nog nieuws...?
Lang verhaal... zal 't proberen kort te houden, maar ik moest 't toch nog eens volledig uitschrijven voor m'n eigen overzicht / archief.

Paar weken terug zat ik in de auto, geeft 'ie opeens "key no longer inside, car will not restart" aan. Die melding verdween diezelfde rit weer vrij snel. Meh, fluke. Misschien sleutelbos teveel metaal ofzo, ongelukkige hoek in m'n broekzak o.i.d. Geen aandacht aan geschonken. Twee weken terug zaterdag geeft de auto opeens aan "keyfob battery needs replacement"... ah, that explains it! Ondanks dat de auto nog geen 6 weken in mijn bezit is; een slecht batterijtje kan iedereen overkomen. Sh*t happens. Ik sta bij een supermarkt en haal dus meteen een setje van 4*.

Thuisgekomen vervang ik het batterijtje, hang de sleutel aan 't sleutelrekje en denk er verder niet meer over na. Totdat ik 's avonds de auto wil pakken en de sleutel niets meer doet. Net op 't moment dat ik wat familie wil imponeren met een proefritje. Ik pak de tweede keyfob en maak 't ritje. Het zit me niet lekker en als 't bezoek weg is bel ik, om 0:30 notabene, Tesla. Screw it, ze zijn 24/7/365 bereikbaar zeggen ze, dus daar maak ik dan gebruik van. Aardige mevrouw, engelssprekend, uit Cali probeert wat zaken met me maar niets werkt (sleutel tegen USB aansluiting houden, 5x rem intrappen en dat soort gein). Ook het wisselen van de batterijen van keyfob B naar A werkt niet. Keyfob wordt helemaal niet meer herkend. Dus ze laat het Sec (Tilburg) maandag contact met me opnemen. Dat doen ze en ik word verzocht langs te komen.

Afgelopen vrijdag naar Tilburg gereden. Ritje van een uur, maar hey, we rijden een Model S dus da's alleen maar genieten. Daargekomen, verhaal uitgelegd, aardige mevrouw neemt beide keyfobs mee. Komt na een half uur terug. 1 Keyfob (de niet-herkende) is vervangen, de ander is preventief voorzien van een nieuwe batterij. Yay! Ik probeer de nieuwe keyfob, die werkt, en dus tjok ik lekker naar huis.

Thuisgekomen probeer ik de andere ("oude") keyfob waarvan de batterij vervangen is door het Sec: niets. Wel potver... Dus Tesla gebeld, maar omdat sluitingstijd gepasseerd is word ik weer door een engelstalige meneer geholpen. Die zou het SeC maandag (weer) laten bellen. Toen kwam zaterdag en dus het verhaal met de mislukte update (waarbij ik ook nog eens een stroomuitval tijdens het laden heb gehad eerder die dag; wellicht dat die de update om zeep geholpen heeft**). Ik had het idee dat, omdat ik bij het SeC in de 'geofence' was geweest, ik eindelijk een update kreeg. En toen kwam maandag (vandaag, nja, technically gisteren) en ik braaf wachten op 't telefoontje van het SeC. Dat kwam maar niet dus uiteindelijk om 16.30 zelf maar gebeld voor 't weer 17.00 zou zijn. De Nederlands sprekende meneer zag wel een "concern" in het systeem staan maar er was dus geen opvolging aangegeven dus het SeC wist van niets. Nja, het verhaal (weer) uitgelegd, hij de "security module" gereset maar omdat ik alleen de werkende keyfob bij me had op 't werk kon ik de andere niet proberen tot ik thuis was. Ik heb meteen 't verhaal van de falende update verteld en dat heeft hij meteen bekeken in de 'logfiles' van de auto. Daar klonk 'ie redelijk zorgelijk over (als in "hmmm, dat is niet goed" en iets met een "late failure" ofzo). Ik heb, als IT'er, uit interesse en nieuwsgierigheid proberen lospulken wat 'ie nou precies zag maar dat liet 'ie niet los. Ik zou morgen (vandaag) gebeld worden door 'r SeC om dat issue op te lossen. Kon ik 'm meteen vertellen hoe 't met de tweede keyfob afgelopen is (wat dus niet werkt). Ik vréés dat 't een ritje Tilburg wordt weer. Geen idee of ze op afstand die update (nogmaals?) kunnen 'forceren' maar ik ben ook bang dat die keyfob(s) hun pairing o.i.d. op de één of andere manier verliezen. Een nieuwe keyfob opsturen o.i.d. zal er dus wel niet in zitten...

tl;dr: Ik word morgen, als het goed is, gebeld door het SeC over de mislukte update. Ik heb echter het idee dat er meer aan de hand is (had al een eerder akkefietje) en weet dus niet of mijn situatie vergelijkbaar is met die van jou (hoewel de symptomen rondom de update exact hetzelfde klinken, incluis het niet bereikbaar zijn middels de app overigens). Zodra ik iets meer weet laat ik het hier weten.

Don't get me wrong; ik ben nog steeds super-happy met m'n S en het SeC en Tesla doen hun best. Maar het doet wel een klein beetje afbreuk aan de totaalervaring. Vooral het feit dat je als 'poweruser' niet nét dat kleine beetje meer controle over je auto kunt nemen door bijv. handmatig zélf updates te 'forceren' of op z'n minst te 'retryen' middels een 'update now' of 'check for updates' knopje o.i.d. Then again, als ik de ervaringen hier zo lees vraag ik me af of ik misschien niet beter nog even op 17.17.17 kan blijven zitten en de volgende update afwachten. Sowieso vraag ik me af of de recentere updates wel écht de "silky smooth" update is waar op gehint werd. Die zou vorige maand uitgerold worden volgens Elon en sindsdien zijn er wel wat updates verschenen (17.24.x en 17.26.x) maar van elk van die updates is, zover ik zie en in ervaringen lees, het gedrag niet bepaald 'silky smooth'. Ik hoor vooral van de 'auto-lane-change' dat die met de recentste updates eigenlijk gewoon gevaarlijk is (als in: lomp hard / snel van baan wisselen). Met wat geluk komt de échte "Silky Smooth" er dus nog aan en hadden we gewoon rekening moeten houden met EST.

Verder vind ik 't langzaamaan ook wel eens stiekem een beetje tijd worden dat AP2 op z'n minst AP1 parity (auto wipers anyone?) bereikt en wat van z'n beloofde features gaat tonen (herkennen van snelheidsborden bijv., blind spot detection, nemen van (snelweg) afslagen). Ik stel me geduldig op en heb goede hoop, maar ik zou een 8.2 of desnoods 9.0 toch wel graag binnen een paar maanden zien. En dan langzaam aan toch ook wel weer eens een beetje wat andere zaakjes die wat ruwe kantjes hebben zien worden opgelost (graftrage browser, ondanks dat ik 'm niet (veel) gebruik, nieuwe(re) kernel, media-player-dinges UX en UI mag ook stukken beter).

---

* By the way; ik heb er later een voltmeter bij gepakt, van de 4 gaven er 2 iets meer dan 3V aan en 2 amper 1V! Schandalig, en dat voor een A-merk batterij. Tientje weggegooid (als het niet meer was)
** Wat me stug lijkt; er zat >75% in de auto en als de charger uitvalt draait 'ie toch gewoon lekker door op z'n batterij? Hooguit dat de 'power failed' melding / procedure tijdens het downloaden het geheel heeft verstoord o.i.d.
 
Last edited:
Ik geef het nog twee maand en de Tesla gaat de deur uit. Het zal met spijt zijn maar ik vind de prijs niet verantwoord gelijk het nu is.
Update 17.26.76 uitgevoerd en eens op autopilot gezet op de autostrade met veel verkeer, een nieuwe manier om zelfmoord te plegen.
En wat dan? Dan moet je de waardevermindering slikken en heb je nog altijd geen auto met AP. Toen ik een bevriend BMW dealer over mijn MX sprak was ie verbaast hoe lang je het stuur niet moest vasthouden; een 7 reeks begint al na 5 seconden te klagen.

17.26.76 vind ik tot nog toe goed werken. Inderdaad nog geen volledige feature parity maar ik rij er me niet dood mee en we zijn nog maar 9 maanden ver op AP2 en het enige wat we missen zijn automatische ruitenwissers, grootlichtassistent en het weergeven van correcte type van voertuig in 3 rijstroken.
 
Trouwens ik wil in de meeste gevallen dat ook zelf bepalen.
Het lijkt erop dat ze bij Tesla beslist hebben dat als ze moeten sturen, ze ook de snelheid moeten regelen en niet comfortabel zijn om veel sneller dan de snelheidslimiet dat te doen. Misschien om zich te beschermen van eigenaars die een snelheidsboete tijdens AP toch op Tesla willen verhalen?

Ik heb wel nog niet meegemaakt dat ie sterk vertraagde, al was het maar omdat ik dan snel met het wattpedaal ‘m terug laat versnellen.
 
Zit er verschil in 17.26.76 bij onze US vrienden? Ik heb deze niet in mijn update gezien:
 

Attachments

  • upload_2017-7-11_7-53-10.png
    upload_2017-7-11_7-53-10.png
    1.1 MB · Views: 56
Ik geef het nog twee maand en de Tesla gaat de deur uit. Het zal met spijt zijn maar ik vind de prijs niet verantwoord gelijk het nu is.
Update 17.26.76 uitgevoerd en eens op autopilot gezet op de autostrade met veel verkeer, een nieuwe manier om zelfmoord te plegen.
Als classic rijder zeg ik, AP is nog lang niet volwassen, gewoon uitzetten voorlopig,lekker zelf sturen en genieten van een geweldige auto.
 
Hi Rob,
Bij jou nog nieuws...?
Hij heeft vannacht de update upnieuw gedownload; zag vanochtend de notificatie op m'n telefoon. Bij aankomst op de zaak de auto geparkeerd en update aangezet. Klein half uurtje later notificatie in m'n app dat de update gelukt is en ik zit nu op 17.26.76. Nu hopen dat die update bevalt als ik zo de geluiden hoor her-en-der... :rolleyes:
 
Zo zou ik het ook benaderen.
Ik zie AP vooralsnog als een leuke extra. Gaaf om te te proberen, spannend om de ontwikkeling ervan mee te maken. Zonder AP had ik precies dezelfde auto gekozen.

En tegelijkertijd heerlijk ontspannend op de snelweg. Ja, relaxed mee blijven kijken hoe hij het doet en verder vooruitkijken en wat meer van het landschap zien. Laat het domme werk, lijntjes volgen en afstand houden, maar door de computer gedaan worden, en dat kan hij best.
 
  • Like
Reactions: Chief
Hij heeft vannacht de update upnieuw gedownload; zag vanochtend de notificatie op m'n telefoon. Bij aankomst op de zaak de auto geparkeerd en update aangezet. Klein half uurtje later notificatie in m'n app dat de update gelukt is en ik zit nu op 17.26.76. Nu hopen dat die update bevalt als ik zo de geluiden hoor her-en-der... :rolleyes:

Ik kreeg vanochtend ook een notificatie. Gescheduled voor vannacht. Zal dan wel goed komen dus.
 
En wat dan? Dan moet je de waardevermindering slikken en heb je nog altijd geen auto met AP. Toen ik een bevriend BMW dealer over mijn MX sprak was ie verbaast hoe lang je het stuur niet moest vasthouden; een 7 reeks begint al na 5 seconden te klagen.

17.26.76 vind ik tot nog toe goed werken. Inderdaad nog geen volledige feature parity maar ik rij er me niet dood mee en we zijn nog maar 9 maanden ver op AP2 en het enige wat we missen zijn automatische ruitenwissers, grootlichtassistent en het weergeven van correcte type van voertuig in 3 rijstroken.

Een P85D zonder autopilot en alle andere rommel dat nog in een begin stadium zit. Of drie model 3 zonder alle toeters dan ben ik nog goedkoper uit.
 
Ik zit nog steeds op 17.14.23, gelukkig maar als ik dit allemaal lees.
Maar misschien een domme vraag: hebben jullie al bij Tesla zelf geklaagd?
[email protected]
Mijn ervaring met service is, geen ticket, geen oplossing.
Hoe meer tickets voor hetzelfde probleem, hoe prioritairder de behandeling.
Dus allemaal melden zou ik zeggen.
Dit is toch een garantie- en zelfs veiligheidsissue.
Enne, misschien is het dan opgelost tegen de tijd dat ik de update krijg .
 
  • Like
  • Funny
Reactions: RobIII and PaulusdB
Ik zit nog steeds op 17.14.23, gelukkig maar als ik dit allemaal lees.
Maar misschien een domme vraag: hebben jullie al bij Tesla zelf geklaagd?
[email protected]
Mijn ervaring met service is, geen ticket, geen oplossing.
Hoe meer tickets voor hetzelfde probleem, hoe prioritairder de behandeling.
Dus allemaal melden zou ik zeggen.
Dit is toch een garantie- en zelfs veiligheidsissue.
Enne, misschien is het dan opgelost tegen de tijd dat ik de update krijg .

Ik ben geen proefkonijn, als dat het geval is stuur ik wel een rekening. Ik verwacht dat software uitgebreid getest wordt, dat moet ik ook doen.
 
Ik wil toch even een lans breken voor Tesla. Ja, ook ik tel bijna 1 1/2 ton neer voor een auto waar Elon heel vakkundig het mooiste product op aarde verkoopt: zijn visie! AS (Autosteer) is maar 1 van de onderdelen van een fantastische auto, of je nu een S rijd of een X. En natuurlijk werkt het nog niet zoals ongetwijfeld bedoeld is, en natuurlijk is de navigatie een doorn in mijn oog en had ik graag al automatische ruitenwissers gehad. En natuurlijk is 1 1/2 ton veel te duur voor deze auto. Maar.... we wisten allemaal dat we graag deelgenoot van de reis van de visie van Elon wilden zijn en ook nog eens een verdomd mooie auto rijden! We mogen dan ook best kritische geluiden laten horen. Kritisch maar realistisch! Maar uiteraard mag iedereen zijn mening erop nahouden en ventileren, maar dit is hoe ik er persoonlijk naar kijk. AS is een Driver Assistance met een eigen willetje en het is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is. Maar ik houdt het scherp in de gaten als ik op AS rijd en voel me er erg relaxed onder maar altijd op mijn qui vive om in te grijpen indien nodig. En zo kan ik er toch enorm van genieten :).