Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds gisteren de 44 (vanaf 32) - maar sindsdien doet de autopilot het niet meer en de adaptieve headlights trouwens ook niet; ook niet na reset. Heb de SeC maar gevraagd ernaar te kijken.

Ik vroeg me af rijdt de auto nu ook zuiniger bij gecombineerde chill mode en autopilot??
Ik vind dat de AP nl ook vrij hard accelereert als de snelheid even onder de instelling heeft gezeten. Zelfs als je ziet dat het over 100m toch al weer rustiger moet. Dus wat geleidelijker snelheid variëren zou en prettiger rijden (zonder dat de AP eigenlijk hoeft te anticiperen) en kWh tjes schelen.

Ik had een loaner X100D mee van Tilburg en die had hetzelfde probleem, ging naar update 44 en toen werkte de AP ineens niet meer, ze zouden er in het SeC naar gaan kijken toen. Maar was toch een paar dagen "afzien" zo zonder AP :)
 
Bij mij werkt mijn AP2 en CC niet meer na update 42. Vanuit Tesla is op afstand de software gecontrolleerd en ik kreeg de volgende uitslag via email.

Concern: Customer: After the latest software update the cruise control and auto pilot aren't working anymore.
Corrections: Cruise Control General Diagnosis
Issue is caused due to a known firmware bug, this will be solved in a newer version.

Maar met de bovenstaande berichten vraag ik me af of het bij 44 opgelost zal zijn?
 
Volgens mij is de uitrol van 2017.44 ook piepend tot stilstand gekomen....
upload_2017-11-13_13-31-12.png
 
  • Like
Reactions: ultima
Vandaag nog op snelwegritje retour van Nijmegen naar Schiphol vrijwel volledig op AP + CC gereden.

AP2 + 2017.44 02fdc86 (vorige week 'opgehaald' bij SeC)

Geen noemenswaardige problemen.
Vind 'm wel iets te veel naar rechts 'uitlijnen' na de update. Vooral vlak na lane change.
Met regelmaat van AP moeten halen...

Vraagje:
Weet iemand wat er gebeurt als de auto op AP 'te dicht' langs bv een vrachtwagen komt?

Ik laat 'm tot nu redeljk vaak z'n gang maar gaan (soms met klamme handjes aan het stuur) als de sensoren in scherm rood oplichten als ik een te veel naar links rijdende vrachtwagen inhaal.
Ik heb ook het idee dat de auto ietwat naar links uitwijkt, heel klein beetje, maar vroeg me af of dit bewust/echt gebeurd als de auto te dicht op een andere auto aan de zijkant komt te rijden.
Of misschien is dit 'wishful thinking' van mij en is het wachten op nieuwe striping op m'n rechtervlank
 
Vandaag nog op snelwegritje retour van Nijmegen naar Schiphol vrijwel volledig op AP + CC gereden.

AP2 + 2017.44 02fdc86 (vorige week 'opgehaald' bij SeC)

Geen noemenswaardige problemen.
Vind 'm wel iets te veel naar rechts 'uitlijnen' na de update. Vooral vlak na lane change.
Met regelmaat van AP moeten halen...

Vraagje:
Weet iemand wat er gebeurt als de auto op AP 'te dicht' langs bv een vrachtwagen komt?

Ik laat 'm tot nu redeljk vaak z'n gang maar gaan (soms met klamme handjes aan het stuur) als de sensoren in scherm rood oplichten als ik een te veel naar links rijdende vrachtwagen inhaal.
Ik heb ook het idee dat de auto ietwat naar links uitwijkt, heel klein beetje, maar vroeg me af of dit bewust/echt gebeurd als de auto te dicht op een andere auto aan de zijkant komt te rijden.
Of misschien is dit 'wishful thinking' van mij en is het wachten op nieuwe striping op m'n rechtervlank

Dat had ik in het begin ook. Maar ook als hij er voor het gevoel erg dicht langs rijdt is er voldoende ruimte. Het is een kwestie van even wennen. Het is een computer en die denken alleen in termen van Kan het? of Kan het niet? Zoja, gaan dan.
 
Dat had ik in het begin ook. Maar ook als hij er voor het gevoel erg dicht langs rijdt is er voldoende ruimte. Het is een kwestie van even wennen. Het is een computer en die denken alleen in termen van Kan het? of Kan het niet? Zoja, gaan dan.

Hmm ja, is voor mij wennen, maar ik maak me meer zorgen over die 10 tonner die naast me rijdt.
Zonder computer a la mijnes + een chauffeur die misschien minder gecharmeerd is van medeweggebruikers die zich in zijn/haar aura begeeft.

Maar ik moet zeggen dat ik steeds meer vertrouw op de S, veel relaxter rijd, en ik kom na lange ritten stukken minder vermoeid op mijn eindbestemming aan dan toen ik nog rond reed in mijn A6.
 
  • Like
Reactions: KrisB and S-19910
Wel leuk en aardig die AP2, maar haalt nog lang niet de functionaliteit die beloofd is en eigenlijk geen enkel verschil met AP1... en intussen begin ik mij steeds meer te ergeren aan het feit dat de regensensor het nog steeds niet doet. Zit je dan in het wisselvallige Nederland steeds te draaien aan de ruitenwisserhendel.
 
Wel leuk en aardig die AP2, maar haalt nog lang niet de functionaliteit die beloofd is en eigenlijk geen enkel verschil met AP1... en intussen begin ik mij steeds meer te ergeren aan het feit dat de regensensor het nog steeds niet doet. Zit je dan in het wisselvallige Nederland steeds te draaien aan de ruitenwisserhendel.
Regensensor, stand 1 & 2 hebben bij mij een vaste interval (1 grote interval, 2 korte interval).
Ik ben nog steeds blij dat het nu een vaste interval (met 2 snelheden) is, in mijn S “functioneerde” de regensensor wel maar gebruikte ik die bijna nooit aangezien deze meestal te snel “te snel” ging.
 
Toch niet 100% op AP vertrouwen.
Gisteren zelf een noodstop moeten maken bij 125km/u toen, na het grijpen naar iets op de achterbank, het verkeer voor mij pots volledig stil stond. Het was nat en hoewel de wagen verbazend goed remt voor zijn gewicht, is de benodigde remweg veel te lang om AP(1) zijn werk te laten doen. Ik heb nog redelijk comfortabel kunnen remmen, 1 schokje van ABS en dan smooth naar stilstand.
AP(1) werkt schitterend als voorliggers vertragen en versnellen, maar schiet te kort als er ineens stilstaande obstakels zijn.
Ik heb geluk gehad dat ik deze verwittiging heb mogen krijgen. Ik begon er inderdaad te veel op te vertrouwen.
Bij deze zijn jullie ook gewaarschuwd. Daar ligt het echte gevaar van AP denk ik.
 
Toch niet 100% op AP vertrouwen.
Gisteren zelf een noodstop moeten maken bij 125km/u toen, na het grijpen naar iets op de achterbank, het verkeer voor mij pots volledig stil stond. Het was nat en hoewel de wagen verbazend goed remt voor zijn gewicht, is de benodigde remweg veel te lang om AP(1) zijn werk te laten doen. Ik heb nog redelijk comfortabel kunnen remmen, 1 schokje van ABS en dan smooth naar stilstand.
AP(1) werkt schitterend als voorliggers vertragen en versnellen, maar schiet te kort als er ineens stilstaande obstakels zijn.
Ik heb geluk gehad dat ik deze verwittiging heb mogen krijgen. Ik begon er inderdaad te veel op te vertrouwen.
Bij deze zijn jullie ook gewaarschuwd. Daar ligt het echte gevaar van AP denk ik.

Als verkeer stil staat is er kans dat hij het niet ziet (althans niet reageert vanuit nog de voorzichtigheid dat hij niet vol in de remmen gaat voor een reflecterend blikje op de weg) en er op knalt. Dat is nog een zwakke plek maar is bekend. Hij rijdt vrolijk op stilstaande objecten zoals pijlwagens. Daarom steeds mee en vooruit blijven kijken. Het zal steeds beter worden maar dit is een bekend gegeven. Ook als ze stil staan voor een stoplicht.
 
Gisteren binnen de bebouwde kom reed ik 50km/u en kwam plots met hoge snelheid een auto van rechts uit een zijstraat (ik reed op een voorrangsweg) waardoor ik een noodstop moet maken en rechts uitwijken en de auto vlak voor mij schoot en links verdween. Geen enkel alarm of reactie van mijn MX....
 
Gisteren binnen de bebouwde kom reed ik 50km/u en kwam plots met hoge snelheid een auto van rechts uit een zijstraat (ik reed op een voorrangsweg) waardoor ik een noodstop moet maken en rechts uitwijken en de auto vlak voor mij schoot en links verdween. Geen enkel alarm of reactie van mijn MX....
Snel van links of rechts komende voertuigen ziet de radar, noch van AP1 noch van AP2, niet of veel te laat. Een dwars op de rijrichting overstekende hond ziet AP1 dan weer wel. Gewoon lekker mee blijven kijken en genieten van hoe fantastisch AP1 het nu al doet.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Snel van links of rechts komende voertuigen ziet de radar, noch van AP1 noch van AP2, niet of veel te laat. Een dwars op de rijrichting overstekende hond ziet AP1 dan weer wel. Gewoon lekker mee blijven kijken en genieten van hoe fantastisch AP1 het nu al doet.
Als straks de camera's aan de zijkant actief gaan meedoen verandert dat wel, denk ik. Inderdaad voorlopg opletten en genieten van zowel AP1 als 2 :)
 
Vandaag de update naar .46 gehad. Eerste indruk is dat Autopilot weer wat vloeiender werkt. Verder geen veranderingen. De easy entry, chill mode, keuze voor Spaans en camper mode had ik al in .44. Volgens mij een extra in Homelink, je kunt de afstand waarop de garagedeur opent bepalen. Of zat dit er ook al in? Ik gebruik dit niet.
 
Eergisteren ook 2017.46 gehad en AS doet het eigenlijk heel lekker. Het is natuurlijk vloeken in de Tesla kerk, maar ik ben nu 2 dagen intensief aan het rijden in de Chill modus, en eerlijk gezegd snap ik het idee erachter wel. Ik rijdt wel 80-85% van de tijd op Autosteer en dan is de Chill modus eigenlijk wel lekker. En de keren dat ik de snelle acceleratie in de overige 15-20% van de tijd nodig heb ik ook eigenlijk heel sporadisch en dan is de auto nog sneller dan het gros van de auto's. Vooral voor de passagiers is Chill modus een stukje comfortabeler. En rij ik alleen.... dan is hij zo uitgezet ;-)
 
Blijft jammer dat je een update download niet kunt forceren zodra deze beschikbaar is in je regio. Helpt het nou om op WiFi te zitten? Ik lees daar tegenstrijdige dingen over. Gaat er een signaaltje naar de Tesla servers “ik heb WiFi, kom maar op met die update”?