Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ga ervan uit dat je een flink aantal kilometers moet hebben gereden echt honderden, voordat AP2 zich "gezet" heeft. De eerste rit zegt niet veel over de praktijk. Probeer het na een paar dagen nog eens. Mogelijk had hij net de laatste update gehad en dan speelt dat ook nog mee.
Dit ter geruststelling. Mijn AP2 doet het beter dan destijds mijn AP1. (Even los van 150 km/uur kwestie).
De X van mijn zoon had bij Tesla al 1000 km ervaring opgebouwd. AP2 was volledig ingeleerd.
Nou ben jij een bijna onverbeterlijke optimist Hans, maar ik denk dat degenen die op dit moment met én AP2 én AP1 rijden, het niet met je eens zijn.
 
  • Like
Reactions: BjörnTM and HWS
De X van mijn zoon had bij Tesla al 1000 km ervaring opgebouwd. AP2 was volledig ingeleerd.
Nou ben jij een bijna onverbeterlijke optimist Hans, maar ik denk dat degenen die op dit moment met én AP2 én AP1 rijden, het niet met je eens zijn.

Ja, die reputatie heb ik, dus ik stel toch voor dat je hetzelfde nog eens probeert over een weekje of zo. Direct nadat ik de laatste versie kreeg heb ik een "parcours", dat ik standaard rijd na een update omdat dan vergelijking mogelijk is, gereden en was hij erg onzeker. Wilde afritten nemen, ging schokkend (in meerdere opzichten) door een scherpe bocht en koos bij stoplichten met voorsorteervakken de verkeerde strook (niet die voor rechtdoor). Toevallig gistermiddag nog eens gedaan en toen was het weer goed. Er zit toch iets meer in dan we denken.
 
Ah, dus meer mensen die een instabiele AP hebben met 46.8. Als ik de cruiscontrol te snel naar AP tik, dan gaar ie sputteren dat AP niet werkt. Vanmorgen ook de “take immediate control” waarschuwing meegemaakt, op een kaarsrechte weg, maar was wel donker. Ik kijk al uit naar de volgende update ;)
 
Ah, dus meer mensen die een instabiele AP hebben met 46.8. Als ik de cruiscontrol te snel naar AP tik, dan gaar ie sputteren dat AP niet werkt. Vanmorgen ook de “take immediate control” waarschuwing meegemaakt, op een kaarsrechte weg, maar was wel donker. Ik kijk al uit naar de volgende update ;)

Die momenten, dus waarop hij er zelf mee stopt, worden doorgegeven en geanalyseerd naast vele andere momenten, zoals die waarbij je het zelf overneemt of hij aarzelt. Voorlopig moeten wij hier op bedacht blijven. Heeft denk ik met update niet veel te maken maar met intensivering van neural net. We zitten in transitiefase en moment van nu is niet meer dan momentopname.

Ik weet, het klinkt als een dooddoener maar we moeten gewoon alert blijven en meekijken.

AP2 is een leerling en wij zijn de instructeur. Straks is het omgekeerd :)
 
Er zijn op het Amerikaanse deel een paar diepgaande draadjes die meer inzicht geven in het huidige ontwikkelingstraject.

Autonomous Vehicles

En meer specifiek met diepgaande analyses van codes, geo tags en verwerken van nieuwe info in de tiles die gebruikt (gaan) worden in de navigatie:

Tesla Autopilot maps

En over de voor AP relevante ontwikkeling van neural networks:

Neural Networks

Gaat mijn petje vaak te boven maar plaatst wel de wisselende ervaring na nieuwe updates in een perspectief.
 
Ik rij sinds zaterdag met mijn MS, al 8 jaar bmw met afstandcruise gehad, die werkte goed maar kan bij benadering niet tippen aan AP2. In september had in een test MS auto waarvan ik de ap al best goed vond. Ik verbaas me nu (update 46.9) hoe vloeiend de ap2 werkt tussen sept. en nu. Hoeveel situaties al goed gaan en hoe weinig ik moet ingrijpen op de afstandscruise. Ik lees als software techneut ook mee op het Amerikaanse deel en verwacht veel de komende tijd. M.I. klopt het dat we in een overgangsfase zitten. Overigens na 30 km kon de AP al aan, morgen de 1000 km maar eens doorbreken.
 
Dit is wat er gebeurde:
  • 11:42:41 de auto kruipt tegen de linker streep aan
  • 11:42:47 de auto begint naar rechts te driften
  • 11:42:49 AP geeft een alarm, take control immediately (om onverklaarbare redenen)
  • 11:42:51: AP schakelt uit en de auto vliegt naar rechts (waarop ik het stuur overneem)

Ik denk dat hij in de war geraakt door de schuine lijnen die de schaduwen van de verlichtingspalen daar maken. Ik heb hetzelfde al eens meegemaakt, maar toen waren het uitgewiste lijnen van werken aan de weg. Ze waren asfaltkleurig overschilderd, maar brachten de AP2 toch in de war (en ik was plots heel wakker!).

Wij zien zoiets niet omdat we de wereld kunnen interpreteren en veel ook vanzelf wordt uitgefilterd door onze hersens. Maar een systeem met enkele sensoren en 1 cameraatje kan dat niet. Ik heb er weinig vertrouwen in dat het zonder aanpassingen aan de weginfrastructuur ooit zal lukken.
 
Ik denk dat hij in de war geraakt door de schuine lijnen die de schaduwen van de verlichtingspalen daar maken. Ik heb hetzelfde al eens meegemaakt, maar toen waren het uitgewiste lijnen van werken aan de weg. Ze waren asfaltkleurig overschilderd, maar brachten de AP2 toch in de war (en ik was plots heel wakker!).

Wij zien zoiets niet omdat we de wereld kunnen interpreteren en veel ook vanzelf wordt uitgefilterd door onze hersens. Maar een systeem met enkele sensoren en 1 cameraatje kan dat niet. Ik heb er weinig vertrouwen in dat het zonder aanpassingen aan de weginfrastructuur ooit zal lukken.
AP2 is nog gevoelig voor lengterichels in een afwijkende kleur, AP1 totaal niet meer.
Juist de nu sterk in ontwikkeling zijnde AI moet dit soort zaken beter gaan interpreteren en vervolgens negeren.
 
AP2 is nog gevoelig voor lengterichels in een afwijkende kleur, AP1 totaal niet meer.
Juist de nu sterk in ontwikkeling zijnde AI moet dit soort zaken beter gaan interpreteren en vervolgens negeren.

Een van de grote problemen waren tot voor kort inderdaad de "valse" lijnen, zoals lasnaden in het wegdek die in de lengterichting liepen. Zo was het op de A2 niet mogelijk om AP2 te gebruiken zonder een rijstrook te kiezen waar die naad niet liep. Omdat die naad af en toe van rijstrook versprong was dat heel hinderlijk
Sinds de laatste update is het mij niet meer gelukt om hem te interesseren voor die valse lijnen en houdt hij keurig de juiste aan.
Wat ik overigens niet doe is de spitsstrook volgen als deze aan de rechterkant ligt. Dat is vaak een chaos aan lijnen en daar begin ik niet aan. Misschien gaat het wel goed maar ik blijf wel op de gewone rechter rijstrook.
 
Een van de grote problemen waren tot voor kort inderdaad de "valse" lijnen, zoals lasnaden in het wegdek die in de lengterichting liepen. Zo was het op de A2 niet mogelijk om AP2 te gebruiken zonder een rijstrook te kiezen waar die naad niet liep. Omdat die naad af en toe van rijstrook versprong was dat heel hinderlijk
Sinds de laatste update is het mij niet meer gelukt om hem te interesseren voor die valse lijnen en houdt hij keurig de juiste aan.
Wat ik overigens niet doe is de spitsstrook volgen als deze aan de rechterkant ligt. Dat is vaak een chaos aan lijnen en daar begin ik niet aan. Misschien gaat het wel goed maar ik blijf wel op de gewone rechter rijstrook.
AP2 leert bij elke update bij. Wel vind ik het lang duren voordat AP2 op hetzelfde niveau zit als AP1.
 
AP2 leert bij elke update bij. Wel vind ik het lang duren voordat AP2 op hetzelfde niveau zit als AP1.

Ik zou voorstellen dat je zoon dit weekend eens een flinke rit gaat maken in zijn nieuwe 100D.
Daarna nog eens kijken hoe hij het doet.
Hij leert niet per definitie van een update maar krijgt betere algoritmes waar hij dan mee aan de gang gaat.
Hou me ten goede, ik ben geen specialist maar herleid dit uit wat ik lees en mijn eigen ervaringen die ik zoveel als mogelijk is probeer te objectiveren. Zo rijd ik ook af en tope de hele stad door (ringbanen) om te zien hoe hij dat doet. Gaat steeds beter, stopt nu ook vaker voor een stilstaande auto voor ons maar als er een auto erg dicht tegen de rijbaan geparkeerd staat gaat hij er eng dicht langs.

En ik zou niet meer terugwillen naar AP1. Pas iemand een paar honderd km bij me inde auto gehad die AP1 gewend was aan wie het ook opviel dat hij het nu gewoon goed doet.

Maar ik blijf nieuwsgierig naar de verdere voortgang.
 
Ga ervan uit dat je een flink aantal kilometers moet hebben gereden echt honderden, voordat AP2 zich "gezet" heeft. De eerste rit zegt niet veel over de praktijk. Probeer het na een paar dagen nog eens. Mogelijk had hij net de laatste update gehad en dan speelt dat ook nog mee.
Dit ter geruststelling. Mijn AP2 doet het beter dan destijds mijn AP1. (Even los van 150 km/uur kwestie).

@Hans Noordsij, Ik geloof er helemaal niets meer van dat AP "individueel" moet/kan leren.

Na ~7500 km AP2.5 is hij nog altijd even slecht als bij km1 (mijn X 'hangt' nog steeds op .42, geen nieuwe update meer ontvangen)
AP2.5 is zo slecht dat ik het van mijn vrouw en kinderen zelfs niet meer mag gebruiken want ze worden er misselijk van.
Ik rijd hoofdzakelijk alleen en gebruik AP dan maximaal (zodat hij zeker veel kan leren) maar helaas heeft de AP2.5 nog helemaal niets geleerd.
 
@Hans Noordsij, Ik geloof er helemaal niets meer van dat AP "individueel" moet/kan leren.

Na ~7500 km AP2.5 is hij nog altijd even slecht als bij km1 (mijn X 'hangt' nog steeds op .42, geen nieuwe update meer ontvangen)
AP2.5 is zo slecht dat ik het van mijn vrouw en kinderen zelfs niet meer mag gebruiken want ze worden er misselijk van.
Ik rijd hoofdzakelijk alleen en gebruik AP dan maximaal (zodat hij zeker veel kan leren) maar helaas heeft de AP2.5 nog helemaal niets geleerd.

Op .42 deed ook de mijne het slecht. Wacht tot de .46 of nu .48 krijgt, dan gaat het echt een stuk beter. AP 2.5 is niet beter of slechter dan AP 2.0, dat is bovendien hardware en die leert niet. Benieuwd naar je ervaringen als je de update hebt gehad (en er dan daarna een stuk mee hebt gereden).
 
  • Informative
Reactions: Pebe
Dit is wat er gebeurde:
  • 11:42:41 de auto kruipt tegen de linker streep aan
  • 11:42:47 de auto begint naar rechts te driften
  • 11:42:49 AP geeft een alarm, take control immediately (om onverklaarbare redenen)
  • 11:42:51: AP schakelt uit en de auto vliegt naar rechts (waarop ik het stuur overneem)

Kon je daarna wel weer de AP aanzetten? of was die de rest van de rit uitgeschakeld?
Bij mij schakelt de AP onverwacht voor de hele rit uit (ook als zicht, belijning etc goed is).
Zelfs als ik alleen de CC aanzet en niet de autosteer, schakelt die zichzelf uit.
Ik vermoed toch dat er iets mis is met deze update, althans bij mij.
Voorgaande versies heb ik hier nooit last van gehad.
 
Echt een hardnekkig groot misverstand dat onze Tesla's zouden leren. Het enige dat je leren zou kunnen noemen is dat er bij ingrepen en bepaalde situaties, o.a. wegwerken, een paar beelden en wat data naar het moederschip gestuurd wordt, waarmee (een van de) neurale netwerken wordt getraind om objecten te kunnen herkennen en om het algoritme voor het bepalen van het rijpad te verbeteren.

In de auto wordt de computer en het neuraal netwerk gebruikt om objecten te herkennen en een veilige rijpad uit te rekenen. Om dat snel te kunnen doen heb je die processing power nodig.

Pas als je een update krijgt, leert ie wat. Klinkt wel leuk dat je een auto hebt die leert, het is alleen strikt genomen niet waar.
 
  • Like
Reactions: pvkeep