Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
De tijd dat je een rukje aan het stuur moet geven is inderdaad verkort en ik vind er eerlijk gezegd nu geen bal meer aan om met autopilot te rijden. Ook al hou je het stuur gewoon vast dan krijg je de melding en moet je echt een beetje sturen. in mijn voorgaande auto's reed ik altijd met cruise control aan, ook op korte stukjes maar nu rijd ik eigenlijk gewoon bijna altijd zelf.
 
  • Like
Reactions: vincentnl and Tozz
De tijd dat je een rukje aan het stuur moet geven is inderdaad verkort en ik vind er eerlijk gezegd nu geen bal meer aan om met autopilot te rijden. Ook al hou je het stuur gewoon vast dan krijg je de melding en moet je echt een beetje sturen. in mijn voorgaande auto's reed ik altijd met cruise control aan, ook op korte stukjes maar nu rijd ik eigenlijk gewoon bijna altijd zelf.

Zo zie je maar hoe het kan verkeren. Elon had een goede toelichting over het "waarom" en om eerlijk te zijn. ik heb vandaag een kleine 200 km gereden en merkte inderdaad verschil maar had ook stukken waar ik een minuut telde tussen de meldingen. Maar kom je boven de snelheid komt hij sneller en ook als het druk is. Ik heb er geen moeite mee en wacht rustig de volgende update weer af. Ben er nog steeds blij mee.
Heb ergens ook een beetje het idee dat het de schuld van de rijders (me included) is en dat men daarom de touwtjes tijdelijk wat strakker trekt. Als dat één ongeval, al is het met een gekneusde duim, kan voorkomen scheelt dat weer mediawaanzin.
 
  • Like
Reactions: J-Peters
Helemaal eens! Ik hoop iedere keer bij een nieuwe update dat eindelijk die tijd wat langer wordt (nag) want zeker op lange ritten vindt ik het behoorlijk irritant om iedere minuut een "snokje" aan het stuur te moeten geven. En wat doen ze in deze update: ze verkorten de periode naar zo'n 40 sec of daar omtrent! Het inhouden en gas geven was mij ook al opgevallen op de provinciale wegen hier op de Veluwe.

Ik heb het gister getimed, in mijn geval was het elke 15 seconden. Nou schijnt de nag interval afhankelijk te zijn van een aantal factoren, waaronder of er een auto voor je zit (wat blijkbaar voor AP veilig wordt geacht, omdat hij die kan volgen) en het aantal bochten in de weg samen met de snelheid.

Ik was er met elke 15 seconden aan het stuur trekken na een uur wel echt helemaal klaar mee en zelf verder gereden. Heb ook SeC gemailed dat ik hier niet blij mee ben en graag een oplossing zie. (Ik dacht, klagen op 't forum gaat 't ook niet oplossen)
 
Heb ergens ook een beetje het idee dat het de schuld van de rijders (me included) is en dat men daarom de touwtjes tijdelijk wat strakker trekt. Als dat één ongeval, al is het met een gekneusde duim, kan voorkomen scheelt dat weer mediawaanzin.

Ik heb helaas ook het idee dat dit een beetje paniekvoetbal van Tesla is gezien alle media-aandacht bij elk ongeluk waar een Tesla bij is betrokken. Ik vraag mij echter af of dit wel zin heeft.

- Veel ongelukken was AP niet bij betrokken als je Tesla's persberichten mag geloven.
- Sommige ongelukken waar AP wel bij was betrokken heeft de bestuurder meerdere nags genegeerd.

- Bijvoorbeeld die man in de US die tegen die middengeleider aangereden is schijnt op Youtube filmpjes te hebben staan waar hij tijdschriften leest en dergelijke terwijl de auto op AP rijdt.
- Die dodo die van stoel ging wisselen terwijl AP actief was.
- Onze eigen Vincent Evers doet daar ook aan mee (met krantje lezen onder het rijden).
- En dan staat er ergens op Dumpert nog een Tesla rijder die met zijn jonge heer aan het spelen is

Kortom, op basis van wat ik gelezen heb nav. die ongelukken is het toch vooral de bestuurder die zelf stuurt danwel bewust risico neemt. Dat soort stupiditeit ga je niet oplossen door de nag interval te verhogen en het enige dat je er mee bereikt is dat mensen gaan proberen het systeem te omzeilen. Ik ben daar een goed voorbeeld van, want ik heb inmiddels die AP buddy gekocht (want een firmware downgrade ga ik toch niet voor elkaar krijgen bij Tesla)

Ik begreep ook dat heel vroeger de nag interval nog veel hoger was (30 minuten?). Is misschien wat voor mijn tijd, maar volgens mij zijn er niet minder AP ongelukken geweest door het verlagen van die nag intervals.

Ik denk dat dit een verkeerde keuze is. Dit is wel voor mij de laatste keer dat ik klakkeloos een nieuwe firmware installeer. Ik wacht eerst de reacties wel af :)
 
Ik denk dat we het er wel een poosje mee moeten doen. Per slot van rekening is het vanaf het begin duidelijk geweest dat de handen op het stuur moeten blijven. Daar kunnen we dus niets tegenin brengen. Dat ze ook van het stuur konden blijven is erg mooi maar leidt tot gevaar en afleiding. Deze update is bedoeld om mensen weer dichter op het stuur te brengen. Waarschijnlijk zullen ze het wel iets gaan aanpassen maar we moeten hier nu niet al te gek van opkijken.
Steentjes en flesjes ophangen helpen daarbij natuurlijk ook niet echt.

edit, inderdaad had de eerste versie nagenoeg geen waarschuwing en kon je hele stukken alles aan de auto overlaten. Dat was achteraf gezien ook een overschatting van de bestuurder.

Schermafbeelding 2018-06-12 om 22.09.37.png
 
Tsja zoals die twitteraar al meldt, helpt het handen aan het stuur hebben niet. Dat schijnt per persoon te verschillen, afhankelijk hoe je je hand erop hebt liggen ofzo. Maar hoe ik normaliter rij detecteert AP mijn hand niet. Ik moet dan elke 15 tot 30 seconden een rukje aan het stuur geven (een bewuste handeling). Dat moest ik voorheen ook, maar met elke 3 a 5 minuten is dat nog te overzien. Elke 15 seconden gaat dat heel snel vervelen en rijdt heel vervelend. Je bent je continue bewust van 'Ik moet zo weer even aan het stuur trekken'. Die popupjes in het IC helpt ook niet om de aandacht op de weg te houden.

Omdat ik bewust even aan het stuur moet trekken blijf ik kijken totdat de popup weg is (als bevestiging). Al met al heb je ik dus elke 15 tot 30 seconden 2 a 3 seconden mijn ogen op IC gericht en niet op de weg.

In mijn bescheiden mening komt dit de veiligheid niet ten goede.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jelger
Ik heb nergens last van gehad tot nu toe qua handen aan het stuur. Ik houdt altijd 1 hand (links) lichtjes hangen aan het stuur. Dat is an sich niet ‘handen aan het stuur’ maar daar ben ik al een tijd geleden vanaf gestapt omdat ik dan altijd nags kreeg.

Deze manier werkt prima voor mij en uiteindelijk gaat het er om dat je alert bent; zowel op onverwachte AP bewegingen als mede weggebruikers die even iets raars doen. Daar gaat geen systeem sluitend voor zijn denk ik.
 
Ik begrijp de klachten dat je nu het stuur moet vast houden niet zo.... Dat is sinds de intro van AP altijd al zo geweest. Sterker nog, is gewoon wettelijk voorschrift. Zelfs losjes aan de onderkant van het stuur je hand losjes laten rusten is niet toegestaan...
Daarnaast, die handen heb je toch altijd bij je? Waar laat je ze anders, wat wil je daar dan mee doen? Daarbij - je kan nog steeds een hand losjes aan de onderkant van het stuur laten "hangen" - werkt prima.
 
Heb sinds gisteren de laatste firmware binnen 2018.21.9 en AP is echt een groot verschil. AP is veel minder nerveus en ook zichtbaarheid andere auto's (eindelijk) in je scherm zoals bij AP1. Het zeer frequent je stuur vasthouden zie ik niet als hinder, eigenlijk wel verstandig...….
Vooral op lagere snelheid had ik voorheen dat AP heen en weer slingerde tussen de lijnen, nu gewoon stabiel rechtuit....
 
Gisteren ook 2018.21.9 gehad. Ik vond dat je altijd veel moeite moest doen om een "handen aan het stuur" waarschuwing weer weg te krijgen, zeker als je je hand al losjes aan het stuur hebt. Gisteren merkte ik dat de flash melding (nu alleen bovenaan inderdaad) veel makkelijker weg is te krijgen, dus voor mij een verbetering. Hierboven ook al gezegd is waarschijnlijk heel persoonlijk hoe je je handen aan het stuur houd.
 
Ik begrijp de klachten dat je nu het stuur moet vast houden niet zo.... Dat is sinds de intro van AP altijd al zo geweest. Sterker nog, is gewoon wettelijk voorschrift. Zelfs losjes aan de onderkant van het stuur je hand losjes laten rusten is niet toegestaan...
Daarnaast, die handen heb je toch altijd bij je? Waar laat je ze anders, wat wil je daar dan mee doen? Daarbij - je kan nog steeds een hand losjes aan de onderkant van het stuur laten "hangen" - werkt prima.
Het klopt dat de handen altijd aan het stuur gehouden moeten worden. Volgens mij zit het probleem nu meer in het feit (bij sommigen) dat om de 20 seconden er een melding plaatsvindt. Omdat AP niet altijd herkent dat de handen aan het stuur zijn wordt je daar iedere keer op geattendeerd en dat geeft een onrustig gevoel. Vanmorgen nog een keer wat testen gedaan. In sommige gevallen is het genoeg om de handen losjes aan het stuur te houden maar regelmatig is dat niet voldoende. Er moet dan actief aan het stuur bewogen worden om de melding te voorkomen. Ik kan ook nog niet helemaal ontdekken wat nu de juiste methode is van het vasthouden van het stuur om de melding te voorkomen. Het is in ieder geval wel zo dat de druk op het stuur nu minder groot hoeft te zijn dan bij vorige versies. Dat scheelt in ieder geval al.
 
Ik begrijp de klachten dat je nu het stuur moet vast houden niet zo.... Dat is sinds de intro van AP altijd al zo geweest. Sterker nog, is gewoon wettelijk voorschrift. Zelfs losjes aan de onderkant van het stuur je hand losjes laten rusten is niet toegestaan... Daarnaast, die handen heb je toch altijd bij je? Waar laat je ze anders, wat wil je daar dan mee doen? Daarbij - je kan nog steeds een hand losjes aan de onderkant van het stuur laten "hangen" - werkt prima.

Die vind ik interessant. Ik heb dat opgezocht, maar kan in de WVW en Weense verdrag niets vinden waarin staat dat je je handen aan het stuur moet houden van een motorvoertuig.. Die eis is er wel voor (brom-/motor)fietsers. Verder is er slechts een algemene bepaling die stelt dat de bestuurder in staat moet zijn het voertuig te besturen. Dat is een kapstokartikel waarmee je het nuttigen van een drie gangen diner tijdens het rijden zou kunnen beboeten.

Zelfs losjes laten rusten is niet toegestaan
Kom maar met dat wetsartikel!

Voor zover ik dit heb kunnen vinden in zowel de WVW en 't Weense verdrag is er dus niets mis met het laten rusten van je hand(en) op het stuurwiel.
 
Door defecte sensoren in de falcon wing doors kwamen bij mij sinds een eeuwigheid geen updates meer door. Gisteren zijn de sensoren vervangen en is de firmware geüpdatet. Ik was geen groot fan van AP, maar dit is een enorme stap voorwaarts (nogmaals, ik zat op heel oude firmware). Het viel me direct op dat het hierboven besproken rukje veel vaker nodig is. Ik heb mijn handen eigenlijk altijd losjes onderaan het stuur vast, maar dat is kennelijk niet voldoende, dus inderdaad om de haverklap de waarschuwing. Ik zoek dan even de weerstand van het stuur op, het is eigenlijk niet eens een rukje, en dan is hij weer voor een halve minuut gerust gesteld. Best irritant, maar bij mij overheerst nu even de euforie van een eindelijk bruikbare AP, zonder abrupte snelheidsminderingen bij een lane change en ook een veel geleidelijkere lane change. Goede vooruitgang.
 
Ik heb mijn linkerhand, elleboog ondersteund, altijd losjes aan het stuur "hangen". Op deze manier kan ik tientallen kilometers rijden zonder een melding te krijgen. Van rijbaan wisselen doe ik door, met mijn rechterhand door de bovenkant van het stuur, de richtingaanwijzer te bedienen.
 
Ik vind het ook een stuk minder relaxed om te rijden, zo vaak die melding... Ik begrijp ook niet waar het verschil in veiligheid ligt tussen 'het stuur losjes vasthouden aan de onderkant' en 'het stuur niet vasthouden maar handen dichtbij hebben'. Volgens mij is de reactietijd zeker niet sneller, zeker niet als je met je palm omlaag het stur onderaan vasthoudt, dan heb je minder controle om in te grijpen indien nodig.

Bij mij is sinds de update de 3G verbinding ook verdwenen. SeC gaat er eens naar moeten kijken. Lastig als je een langere trip plant, of als je maps niet meer updaten...