Misschien ervaar ik zo een dingen niet omdat ik wel oplet en niet de auto spontaan van 130 tot 60 laat vertragen. Waar ben je mee bezig als je dat laat doen? Dan zit je toch op de achterbank, niet?
Natuurlijk grijp ik zelf voortijdig in en zal de snelheid hooguit 10km/u gezakt zijn voordat ik op het gas ga. Ik zie dat die terug wil naar 60km/u, omdat dit op het instrumentenpaneel verschijnt. Dit komt waarschijnlijk doordat er (langdurige) wegwerkzaamheden zijn geweest en de kaart heeft dat stuk op 60km/u staan. Een auto die flink vertraagt en daarna versnelt (je schrikt en gaat wat impulsiever op het pedaal dan normaal) is niet prettig. Helemaal niet als het om de haverklap gebeurd.
De waarheid is dat er hier een hele hoop overdreven wordt, maar ik ben helemaal niet mee waarom er recent zo een groep posters is beginnen overdrijven en maar blijft overdrijven.
Het is jouw mening dat het overderven wordt (niet de waarheid). De reden dat er nu geklaagd wordt is omdat er nu problemen zijn. Daarbij zal er ook een nieuwe groep rijders zijn bijkomen die kritischer is. In het begin waren vooral de pioniers degene die een Tesla kochten. Daar zijn nu ook veel zakelijke rijders bijgekomen en die hebben wellicht wat andere verwachtingen.
Ik heb jaren op het Audi forum gezeten en daar werd over van alles en nog wat geklaagd, maar over ACC heb ik nooit zoveel gehoord als hier. Ik vind dat het voor een auto uit deze klasse onder de maat is. Tesla klopt zichzelf op de borst m.b.t. dit soort functies en het is gewoon niet goed genoeg. EAP/NoA valt me juist wel weer mee, maar daar ligt mijn verwachting ook veel lager.
Tesla heeft besloten om alles zelf te willen doen. Met HW1.0 werkte verkeersbordherkenning en TACC prima. Dat hebben ze overboord gegooid en belooft dat het terug zou komen (letterlijke statement is dat op termijn HW2.0 alles zou kunnen dat HW1.0 kon). TACC is er weer (maar minder soepel) en snelheidsherkenning (dat veel problemen zou oplossen denk ik) is er nog steeds niet. Ik begrijp waarom ze verticale integratie willen, maar gooi niet bestaande features overboord totdat je het redelijk werkend hebt.
Niet vergeten dat ik zelf de upgrade van 2019.12.x naar 2019.16.x heb uitgesteld omdat ik niet zo tevreden was van hoe de Model 3 reed, maar dat zat echt niet op het niveau van phantom noodstops en dergelijke.
Ik denk dat de oude software bij mij ook vol in de ankers was gegaan. Het probleem is dat Tesla de snelheid afhankelijk maakt van de (verouderde) kaartgegevens. Tesla roept hard dat alles op basis van vision moet en dat je voor FSD vooral niet afhankelijk wil zijn van kaarten. Waarom dan nu wel voor TACC? Daar werkt het net zo slecht.
Als je echt comfortabel wilt rijden met betrouwbare berijdersassistentie, dan is een Tesla momenteel niet de meest voor de hand liggende keuze.
Dat is toch eigenlijk te zot voor woorden? Ik ben echt happy met mijn Tesla. Ben nu een week onderweg (roadtrip Noorwegen) en tot nu toe doet die het erg goed. Lekker comfortabel en EV rijden in de bergen is heerlijk. Ben alleen niet happy met de houding van Tesla over hoe TACC werkt (en een aantal andere basale features).
Ik ken het fenomeen phantom brakes natuurlijk ook, maar wat ik absoluut niet herken is dat er zo hard en zoveel afgeremd wordt dat het gevaarlijk is voor degene achter je. Laat staan dat er zonder reden vertraagd wordt van 120 naar 60kmh. Ik heb dat nog nooit meegemaakt, en denk inderdaad dat anderen regelmatig overdrijven.
Als op de kaart een limiet staat van 60km/u (wegwerkzaamheden die er niet meer zijn), dan gaat mijn wagen onverwachts maximaal de regeneratie in. In Duitsland gebeurt dit echt heel regelmatig en dat is nog gevaarlijker, omdat de snelheidsverschillen daar groter zijn. Als je een seintje zou krijgen (alleen in je dashboard) in de trant van "over 5sec wordt snelheid aangepast naar 60km/u" dan kun je daarop anticiperen.
Echte phantom brakes heb ik ook zelden. Wel eens een brug gehad waarvoor de auto in de ankers ging en op 60km/u wegen grijpt TACC soms ook hard in. Die laatste kan ik nog een beetje voorstellen, maar daardoor is TACC op dit soort wegen ook slecht te gebruiken.
Ik reed vrijdag op de A16 en moest afslag Ridderkerk afslaan. Er is volop ruimte en tijdens het verlaten van mijn baan remt de auto ruim 10kmh af. Direct een blazende Scania achter me.
Ik kan het me wel voorstellen. Natuurlijk moet je als bestuurder altijd blijven opletten, maar een auto die zonder reden flink vertraagd is toch echt even schrikken. Helemaal als je met een 30-tonner onderweg bent...[/QUOTE]
Ik vermoed dat je nog de oude MCU hebt? Met de nieuwe MCU gaat het al veel sneller
We zijn het ook wel eens eens
De browser vind ik prima werken. Ik krijg alleen de popups bij ABRP soms niet weggedrukt. Verder bevalt het me prima. TuneIn ook. Kan op vakantie af en toe nog lekker het Nederlandse nieuws meekrijgen.