Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie autopilot test op een bochtige weg:


Je ziet ook meteen dat de roap mapping niet de beelden gebruikt van de pillar cams. Dat verklaart ook het huidige gedrag dat krappe bochten niet goed werken als ok 'slingers'. De pillar cams lijken ook fish eye views te zijn wellicht maakt dat het lastig deze voor roap mapping te gebruiken. Ook vind ik de resolutie wel tegen vallen als deze een goed juiste route naar scherp links of rechts moet plotten.
 
Het fijne aan de pillar cams is dat ze echt op de zijkant zitten en daardoor goed gebruikt kunnen worden om objecten te vermijden die recht op de auto af komen maar voor scherpe bochten naar links of rechts lijkt me een voorwaartsgerichte camera waar nu de knipperlichten zitten ideaal om eerder op te hoek te hoeken maar dat zijn weer 2 cameras meer. Een paar fisheyes naar beneden op de spiegels had ook handig geweest om mooi naar de velgen te kunnen kijken tijdens het parkeren want die zijn echt niet te zien met de cameras aan de zijkant. Ook begrijp ik niet waarom er zoveel 'lucht' wordt gefilmd. Natuurlijk zal dat gedeelte grotendeels genegeerd worden maar het lijkt me niet handig i.v.m. inval van zonlicht.
 
Mooie autopilot test op een bochtige weg:


Je ziet ook meteen dat de roap mapping niet de beelden gebruikt van de pillar cams. Dat verklaart ook het huidige gedrag dat krappe bochten niet goed werken als ok 'slingers'. De pillar cams lijken ook fish eye views te zijn wellicht maakt dat het lastig deze voor roap mapping te gebruiken. Ook vind ik de resolutie wel tegen vallen als deze een goed juiste route naar scherp links of rechts moet plotten.

Ik zie niet waarom de side pillars cams gebruikt zouden moeten worden voor path planning, je rijdt immers niet opzij.
Dat (als?) AP2x nog problemen heeft met scherpe bochten dan lijkt me het issue meer dat de software nog niet volledig gebruik maat van de wide angle front cam.
Voor wisselen van rijstrook zijn de pillar cams bijvoorbeeld wel belangrijk.
 
k zie niet waarom de side pillars cams gebruikt zouden moeten worden voor path planning, je rijdt immers niet opzij.
Dat (als?) AP2x nog problemen heeft met scherpe bochten dan lijkt me het issue meer dat de software nog niet volledig gebruik maat van de wide angle front cam.

Succes op een rotonde als de pillar cams niet gebruikt worden voor path planning of een fijne haarspeldbocht in de bergen! Uiteraard ook noodzakelijk voor praktisch elke 90 gradenbocht in menig woonwijk of willekeurig kruispunt.

Die cameras zijn essentieel omdat anders de auto niet weet dat de bocht gewoon erg scherp is of waar naar toe gestuurd moet worden.

Je hebt wel gelijk dat het lijkt of de ultra wide niet hier getoond wordt als ik naar het volgende plaatje kijk. Op de huidige beelden heb ik het idee dat er geen overlap is tussen de pillar cams en de forward camera waaruit ik dan maar de conclusie trek dat dat de "Main Forward Camera is".

tesla-second-gen-autopilot-sensors-suite.png




Maar als, die al wel gebruikt zou worden dan had het pad mooi in scherpe bochten moeten doorlopen en dat ziet er nu niet strak uit dus verwacht het niet
 
Ik heb even lopen zoeken in dit topic, maar vooralsnog niet gevonden. Wat betreft V9 (sinds dit weekend geïnstalleerd):

1) Help! Ik kan stuurverwarming nergens meer vinden. Ook de verwarming van de stoelen achter niet. Zit vast ergens verstopt, maar waar?

2) Ik heb HW2 (geen 2.5). Voor zover ik weet werkt de dashcam-functie daarmee niet?

Verder geen problemen. Ook niet wat betreft AP.
 
Die cameras zijn essentieel omdat anders de auto niet weet dat de bocht gewoon erg scherp is of waar naar toe gestuurd moet worden.
Die beelden lijke me voor de besturing in dit geval niet van belang: ze zien een gebied waar je vanwege de draaicirkel van de auto nooit kan komen, althans niet zonder vooruit/achteruit te steken. Wel van belang is of er daar geen obstakels dichtbij staan, daarvoor hebben we de ultrasoon sensoren dan weer. Op het plaatje van Tesla worden de side cams ook niet getoond als onderdeel van het AP systeem.
 
1) Help! Ik kan stuurverwarming nergens meer vinden. Ook de verwarming van de stoelen achter niet. Zit vast ergens verstopt, maar waar?

Als je op het ventilatie icoontje klikt, dan zie je aan de linkerkant een verwarmings icoontje en het ventilator icoontje.
Klik dan op het verwarmingsicoontje. Ze hebben de ventilatie en stoelverwarming onder het zelfde menu gezet. Als je stuur verwarming hebt kun je die ook daar aanzetten. Het is wel logisch dat het daar zit. Al met al is het soms zoeken maar vindt het een hele verbetering.

@chrgra je was me net voor :)
 
Het fijne aan de pillar cams is dat ze echt op de zijkant zitten en daardoor goed gebruikt kunnen worden om objecten te vermijden die recht op de auto af komen maar voor scherpe bochten naar links of rechts lijkt me een voorwaartsgerichte camera waar nu de knipperlichten zitten ideaal om eerder op te hoek te hoeken maar dat zijn weer 2 cameras meer. Een paar fisheyes naar beneden op de spiegels had ook handig geweest om mooi naar de velgen te kunnen kijken tijdens het parkeren want die zijn echt niet te zien met de cameras aan de zijkant. Ook begrijp ik niet waarom er zoveel 'lucht' wordt gefilmd. Natuurlijk zal dat gedeelte grotendeels genegeerd worden maar het lijkt me niet handig i.v.m. inval van zonlicht.
De Volvo XC90 heeft camera’s onder de spiegels, daarmee heb je ( in combinatie met een camera voor en achter ) 360 graden view, wat bij parkeren erg handig is.
 
Twee dingen zijn me opgevallen, zit op 42.3.

"Charge scheduled" info niet meer zichtbaar in de app. Deze heb ik al eerder door iemand gemeld gezien. Lastig, vanavond voor de zekerheid naar buiten gelopen om te controleren, de app zegt "gestopt", en dat is verwarrend, zal wel een bug zijn.

Het charge scherm in de auto geeft niet meer aan dat er 3 fasen geladen wordt. Je ziet alleen 24A, of 16A en je moet dan uit de laadsnelheid concluderen dat het om 3 fasen gaat.
Kan een versimpeling zijn, maar ik vond het wel makkelijk
 
Last edited:
ze zien een gebied waar je vanwege de draaicirkel van de auto nooit kan komen, althans niet zonder vooruit/achteruit te steken.

Dat klopt dus niet wat je zegt. Je ziet op deze video heel duidelijk bochten die de path planner niet kan volgen terwijl die cruciaal zijn om de juiste bochtsnelheid te bereken maar ook om te bepalen of je wellicht in de bocht wel eens zou moeten inhalen. Dit valt allemaal binnen de draaicirkel van de auto. Ultrasoon staat hier als max 8 meter en zien trouwens de belijning en bewijzering van het wegdek niet. Die zijn waardeloos.

Zeggen dat de pillar cams niet gebruikt hoeven worden voor path planning is zeggen dat jij je zijramen kunt afplakken op het stukje van je achteruitkijkspiegels na. Ik weet het niet maar ik kijk toch wel graag ver vooruit in bochten om te zien of op mijn baan er redenen zijn om van rijstrook te wisselen of af te moeten remmen.

Wel ben ik het met je eens dat niet het gehele deel van de pillar cams gebruikt hoeft te worden voor voorwaartse path planning.

Helaas dus geen beelden van de wide lens. Misschien vallen deze delen van de pillar cams daar binnen maar we gaan het zien in een hopelijk toekomstige video.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik merk dat ik elke keer als ik de auto start even de USB stick er uit en in moet doen, omdat anders het dashcam icon niet verschijnt. Meer mensen met dit "probleem"?

Ja, dat heb ik ook. Niet altijd, wel vaak. Ook heb ik gehad dat het symbooltje verdwijnt tijdens het rijden. Uit en in is dan weer voldoende. Dus ik moet nu geregeld controleren of de dashcam actief is of niet.
 
Twee dingen zijn me opgevallen, zit op 42.3.

"Charge scheduled" info niet meer zichtbaar in de app. Deze heb ik al eerder door iemand gemeld gezien. Lastig, vanavond voor de zekerheid naar buiten gelopen om te controleren, de app zegt "gestopt", en dat is verwarrend, zal wel een bug zijn.

Het charge scherm in de auto geeft niet meer aan dat er 3 fasen geladen wordt. Je ziet alleen 24A, of 16A en je moet dan uit de laadsnelheid concluderen dat het om 3 fasen gaat.
Kan een versimpeling zijn, maar ik vond het wel makkelijk
Klopt. Ik krijg ook geen meldingen meer dat laden gestart cq gestopt is.
 
Die beelden lijke me voor de besturing in dit geval niet van belang: ze zien een gebied waar je vanwege de draaicirkel van de auto nooit kan komen,

Hier toch duidelijk te zien dat de beelden op 7:41 ruim in de draaicirkel vallen trouwens.


Hier zie je de wide angle camera en die levert echt te weinig data. Duidelijk te zijn dat de data van de pillar cams nodig is.
 
Ja, dat heb ik ook. Niet altijd, wel vaak. Ook heb ik gehad dat het symbooltje verdwijnt tijdens het rijden. Uit en in is dan weer voldoende. Dus ik moet nu geregeld controleren of de dashcam actief is of niet.
Idem hier. Heb er ook "last" van dat hij automatisch alles op slaat zonder na een uur te verwijderen. Dus moest nu al een paar keer de usb legen zonder dat ik expliciet beeld had opgeslagen. (All aside wel een van de leukere onderdelen van de update als je het mij vraagt)