Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je Sentry mode uit staan?
Daar had ik ook al aan gedacht. Meende daar iets over te hebben gelezen. Had "Bewakingsmode" bij de 2de en 3de poging uit gezet via de app maar dat lijkt niet voldoende te zijn. Toen ik net in de auto stapte om naar het werk te gaan stond er inderdaad dat de update gecancelled was omdat "Bewakingsmode" actief was. Maar die was inmiddels niet meer actief.

Net bij aankomst op het werk een nieuwe poging gestart. Maar op basis van wat ik nu op het scherm zie heb ik er nog niet veel vertrouwen in. Even afwachten.
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze via wifi eerder binnen komen dan via LTE. Maar meer dan geduldig afwachten zit er niet in vrees ik :oops:

Ik had vorig jaar een paar keer ‘beet’ toen ik de telefoon als hotspot in de wagen liet, nu nog steeds op 2018.50. Truc met hotspot nog eens geprobeerd deze week, maar zonder succes.
Blijkbaar zijn er zo veel bugs te fixen in nieuwe modellen, dat de good old AP1 wagens even on hold staan.
 
Ik heb nu zo'n 2 weken release 9.12. Zo'n beetje het slechtste release dat ik ooit gehad heb. MCU reset regelmatig spontaan. Radio valt regelmatig enkele seconden uit. En spotify en podcasts geven regelmatig een ha-ha-haperend ge-ge-geluid. Navigatie start soms niet (spontane rebot) of heeeeel traag op. Ik krijg de indruk dat er te veel van de hardware gevraagd wordt (door een software fout) en deze het niet meer kan bij benen. Browser ook nog even geprobeerd, maar deze doet het helemaal niet.
Harde reset haalt helaas ook niets uit.
Hoop dat er snel een nieuw release uit komt.
 
Last edited:
Ik merk dat ik af en toe denk dat ik EAP heb geactiveerd, maar het blijkt dat ik de auto slechts op cruise-control heb gezet. Natuurlijk kun je dat zien en hoor je een ander toontje, maar het is me nu al 3x gebeurd (in 6 maanden). Vooral als je wat minder aan het opletten bent, dan gaat het mis.

Het is bijna tweede natuur om op geschikte wegen twee keer aan die stengel te trekken, maar soms doe ik dat blijkbaar niet goed. Het vervelende is dat de auto gewoon snelheid houdt en rechtdoor rijdt. Sturen doet die natuurlijk niet en daar word je op gewezen als je de streep overgaat. Je krijgt dan de melding "De auto verlaat de rijbaan. Stuur overnemen". Als je net de pech hebt een scherpe bocht te hebben, dan kon je wel eens te laat zijn. Gelukkig houd ik altijd vrij trouw het stuur vast, maar het is best schrikken.

Het is mijn fout natuurlijk, maar ik vroeg me af of anderen het ook wel eens hebben?
Herkenbaar. Ik wissel heel vaak tussen Autosteer, TACC, NOA en zelf rijden. Het vereist dat je je voortdurend bewust bent van de ‘drivermode’. Dat is soms best lastig en ik merk dat ik ook wel eens niet in de juiste ‘state of mind’ zit. Omdat de auto nog zo slecht omgaat met baanwissels in druk verkeer, rijd ik vaak gewoon zo veel en lang mogelijk op de linkerbaan op een ingestelde snelheid van max+4 op de autosteer (noa heeft weinig toegevoegde waarde op een dagelijks saai en bekend woon werk traject). Alleen als ik word opgedrukt door een overgeprikkelde audi/bmw bumperklever ga ik dan nog aan de kant. Meestal is het zo druk dat ik de hele rit op de linkerbaan zit, op autosteer, met een nette afstand tot mijn voorganger en lekker wachtend tot ik op de eindbestemming aankom.
 
Deze week naar 2019.12 gebracht door Elon (kwam van 2018.50 of zoiets). Vandaag een lange rit gedaan, maar AP was niet bruikbaar meer - begon enorm te slalommen tussen de lijnen. Ik werd er zelfs misselijk van. Nu heb ik ook banden laten wisselen deze week, zou er iets mis zijn met de uitlijning van de banden of met de AP? Iemand nog zo'n ervaring gehad?
 
Deze week naar 2019.12 gebracht door Elon (kwam van 2018.50 of zoiets). Vandaag een lange rit gedaan, maar AP was niet bruikbaar meer - begon enorm te slalommen tussen de lijnen. Ik werd er zelfs misselijk van. Nu heb ik ook banden laten wisselen deze week, zou er iets mis zijn met de uitlijning van de banden of met de AP? Iemand nog zo'n ervaring gehad?
Banden hebben weinig met uitlijning te maken. Als je winterbanden een goed uitgelijnd weggedrag vertoonden, zou dit met je zomerbanden niet anders mogen zijn. Wel even controleren of de banden goed zijn geroteerd. D.w.z. dat de voorwielen aan één zijde nu op de achterwielpositie aan dezelfde zijde zitten. Je mag banden niet kruiselings roteren.

Ik heb deze week mijn 19" winterbanden vervangen door 21" zomerbanden.
Mijn AP1 doet het nog steeds even fantastisch. Met als prijs wat meer bandenlawaai en een paar procent hoger verbruik, rijdt de S met Michelin Pilot Super Sport banden weer als op rails.

Ik rij nog wel met 2018.50.6. Deze uitstekende versie ga ik niet zomaar vervangen.
 
  • Like
Reactions: AustinP and GIO1974
Vanochtend had ik een bijzondere situatie rijdend op EAP (2019.8.5) op de A12 richting Den Haag.
Veel verkeer was vanaf de toerit Zevenhuizen de snelweg opgereden en bleven vanwege het snelheidsverschil met het overige verkeer noodgedwongen achter een vrachtwagen op de rechterbaan hangen. Ik reed op de middenbaan en passeerde de auto's aan de linkerkant met een snelheidsverschil van ca 30 km/u. Best fors.
Een van de auto's die achter de vrachtwagen reed, had zijn knipperlicht naar links uitstaan.

EAP zag dat opeens (wel erg laat) en remde fors af en liet de auto voorgaan. Heel bijzonder gezien de situatie.
Door het abrupt afremmen moest de auto achter mij ook ook fors afremmen met de nodige geluids- en lichtsignalen.

Ik wist niet dat richtingaanwijzers al worden herkend door EAP.
Wel een voordeel voor medeweggebruikers. Richtingsaanwijzer aanzetten, Tesla op EAP laat je toch wel voor.

Hebben andere ook deze ervaring?