Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren voor het eerst dit rode waarschuwingsteken op mijn scherm gezien. Dit symbool geeft aan dat de USB stick vol is en er geen films meer bewaard worden.

Aangezien ik vroeger regelmatig las dat het niet mogelijk is/was om na te gaan wanneer de USB stick (of SSD) vol was, veronderstel ik dat dit een aanpassing is bij één van de recente updates ?

Ik zit momenteel op 28.3.1.

View media item 120307
 
Ja maar er stond bij mij ook (V1) achter die melding. Bij de update (of in de release notes) stond (V2) dus zal voor een nieuwer type keyfob zijn dacht ik.

Begin 2018 is Tesla overgegaan van V1 naar V2. Van 40bits encryptie naar 80bits. Eerlijk gezegd is Pin to Drive het beste verdedigingsmiddel en dan is overgang naar 40bits niet echt noodzakelijk.
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
Voor EU later pas lijkt het. Mijn Juni 2028 (datum kenteken, productie april/mei?) heeft v1 fobs. Kun je v2 fobs kopen?

Vraag is dus of dat nodig is:
Er zijn twee gevaren: (1) diefstal spullen uit de auto en (2) diefstal van de auto

Om diefstal van de auto te voorkomen is Pin to Drive de beste oplossing. Vergelijk het met je bankpas (keyfob) en pincode. Je hebt wat en je weet wat.

Om diefstal van spullen uit de auto te voorkomen zou 80bits sterker zijn. Maar de meest gebruikte aanval is relay. En dan helpt 40/80/160 niet echt. Ik zou dus PtD aanzetten en mijn sleutels in een afgeschermd doosje/hoesje doen. Dan heb je denk ik al 99% van het risico onder controle....
 
Vraag is dus of dat nodig is:
Er zijn twee gevaren: (1) diefstal spullen uit de auto en (2) diefstal van de auto

Om diefstal van de auto te voorkomen is Pin to Drive de beste oplossing. Vergelijk het met je bankpas (keyfob) en pincode. Je hebt wat en je weet wat.

Om diefstal van spullen uit de auto te voorkomen zou 80bits sterker zijn. Maar de meest gebruikte aanval is relay. En dan helpt 40/80/160 niet echt. Ik zou dus PtD aanzetten en mijn sleutels in een afgeschermd doosje/hoesje doen. Dan heb je denk ik al 99% van het risico onder controle....
Auto-present handles moet je ook uitzetten. Dus altijd dubbelklikken om de deuren te openen.
 
Vraag is dus of dat nodig is:
[...]

Om diefstal van spullen uit de auto te voorkomen zou 80bits sterker zijn. Maar de meest gebruikte aanval is relay. [...]
Is de meest gebruikte aanval niet 'baksteen'? :eek:

Mijn favoriete middel tegen diefstal van spullen uit de auto is om nooit, helemaal nooit iets van waarde in de auto achter te laten. Een aantal keer bij een ingeslagen ruit teruggekomen, waar ik dan toch nog iets van een voldaan gevoel aan overhield, wetende dat de moeite voor niets was.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Pin-to-drive heb ik een tijdje aangehad, maar ergonomisch kan ik hier niet aan wennen. Dat valt in de categorie geel stuurslot qua gemak voor mij. Ik hoop(te) eigenlijk dat die v2 fob ook iets van een bewegingssensor heeft? Dwz, ligt hij stil dan zend hij niet uit. Relay attack opgelost.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Pin-to-drive heb ik een tijdje aangehad, maar ergonomisch kan ik hier niet aan wennen. Dat valt in de categorie geel stuurslot qua gemak voor mij. Ik hoop(te) eigenlijk dat die v2 fob ook iets van een bewegingssensor heeft? Dwz, ligt hij stil dan zend hij niet uit. Relay attack opgelost.
Keylessprotector.nl - dé oplossing tegen relay attack voor elk automerk!
Goedkoper dan een nieuwe FOB en werkt als beloofd. Erg tevreden mee. Heb de ‘simpele’ variant die zolang de FOB in beweging is werkt - en die de FOB uitzet als deze 3 minuten stil ligt.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: peter85 and Sjon
Keylessprotector.nl - dé oplossing tegen relay attack voor elk automerk!
Goedkoper dan een nieuwe FOB en werkt als beloofd. Erg tevreden mee. Heb de ‘simpele’ variant die zolang de FOB in beweging is werkt - en die de FOB uitzet als deze 3 minuten stil ligt.
Oh wow, slim product door hem om de batterij heen te bouwen. Merk je er iets van bij normaal gebruik? Moet je soms je sleutel wakker maken bijv? Het enige dat ik mij bedacht is: sleutel in je auto laten liggen wordt hopen dat je je telefoon nog wel bij je hebt!
 
Oh wow, slim product door hem om de batterij heen te bouwen. Merk je er iets van bij normaal gebruik? Moet je soms je sleutel wakker maken bijv? Het enige dat ik mij bedacht is: sleutel in je auto laten liggen wordt hopen dat je je telefoon nog wel bij je hebt!
Als ik het zo lees kun je net zo goed keyless entry uitzetten dan dit gebruiken. Als je dat niet uit kunt zetten, zoals bij alle andere merken dan Tesla :)p:D) dan is dit een leuke optie.
 
Wat mij wel opviel met de laatste update die ik heb gekregen, is dat het lijkt alsof er meer kWh’en in het luchtledige lijken te verdwijnen. Zaterdag ging ik met 90% van huis voor een ritje naar mijn ouders met een kleine tussenstop. Afstand heenreis iets van 115km, terug 95km. Het verschil tussen de verbruikte kWh’en en het percentage van de “kWh%soc-meter” was 10%. Volgens de boordcomputer heb ik iets van 50kWh verbruikt, de kWh%soc-meter staat op 30% (60kWh verbruikt) Voorheen was dit een procentje of 4 wat de systemen opslokten. Eventjes in de gaten houden, misschien weer eens even leegrijden en tot 100% opladen om de boel weer te balanceren.
 
Sinds versie V9.2019.24.4 kan ik de laadpoort niet meer openen via het touchscreen. Resetten heeft geen resultaat gegeven.
Gelukkig reageert de laadpoort nog op de sleutel.
Heeft nog iemand hetzelfde probleem? En kunnen oplossen?

hoi weet niet of je het zelf al gevonden heb,. Maar bij mij moet ik eerst mijn voet van de rem halen en dan doet hij het tot nu toe altijd. Thanks Stan.
 
Oh wow, slim product door hem om de batterij heen te bouwen. Merk je er iets van bij normaal gebruik? Moet je soms je sleutel wakker maken bijv? Het enige dat ik mij bedacht is: sleutel in je auto laten liggen wordt hopen dat je je telefoon nog wel bij je hebt!

Ik heb de simpele variant ook en hij werkt perfect, je merkt er niks van dat hij erin zit. Duurde alleen wel een paar weken voordat ik de goede opgestuurd kreeg, tot 2x toe de verkeerde gekregen zelfs terwijl ik de type batterij, foto's en afmetingen vermeld had omdat iemand hier op het forum ook de verkeerde had gekregen...maar al mijn extra effort mocht niet baten om pas na de 3e keer de goede te krijgen.

Misschien beetje overkill maar gebruik pin2drive ook just in case
 

Attachments

  • DSC_0382.JPG
    DSC_0382.JPG
    355.9 KB · Views: 52
Oh wow, slim product door hem om de batterij heen te bouwen. Merk je er iets van bij normaal gebruik? Moet je soms je sleutel wakker maken bijv? Het enige dat ik mij bedacht is: sleutel in je auto laten liggen wordt hopen dat je je telefoon nog wel bij je hebt!
Ja, dat in de auto laten liggen is wel een dingetje dan :confused:
Maar ik hen de sleutels altijd in mijn broekzak, dus nog niet gehad dat ze in de auto bleven liggen.
Het werkt zo eenvoudig (je hoeft er niets voor te doen), dat ik nu al twee keer gehad heb, dat ik na het instappen nog even met een collega stond te praten (raam open'), en dat de auto bij schakelen naar D een 'key not detected' melding gaf. Instinctief mijn heup richting dashboard gedraaid (sleutel 'line of sight' geven), en toen werkte het weer. Pas later realiseerde ik me, dat de keyless protector gewoon zijn werk deed. . Dus je merkt er in het dagelijks gebruik niets van. Ik gebruik overigens ook 'pin to drive' (dubbel genaaid houdt beter).
 
Ik heb net beide keyfobs geupdate. Ik ben zaterdag van 2019.28.3.1 naar 2019.32.1 gegaan. Bewust één keyfob flink buiten de auto gehouden. Krijg steeds de melding "update failed" en daarna maar de andere keyfob geprobeerd en had hetzelfde issue. Ik denk dat ik het wel 15x geprobeerd heb. Volgens de tekening moet de "trunk" richting de 12V stekker liggen maar toen ik de "frunk" van de keyfob naar de 12V aansluiting legde ging de update wel goed. Toen hetzelfde bij de andere keyfob gedaan en daar ging toen ook meteen de update goed.

Dus voor hen die wellicht dezelfde melding krijgen, draai de keyfob om en misschien werkt het dan wel.