Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software wil niet updaten, tenzij geforceerd bij SC

This site may earn commission on affiliate links.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik heb alleen soms wifi (parkeerplaatsen veel te ver van kantoor en huis), maar zowel navigatiedata als de software wil niet updaten op die momenten dat ik goed signaal heb voor minimaal enkele uren in een rij. Ik verwacht op z'n minst een voortgangsbalk in beeld.

Bij aflevering was een update voor de helft gedownload. Maar er was geen mogelijkheid om maar 1% te downloaden, ook al legde ik bijvoorveeld een dongel in de auto. De navigatie-data is van juni en dan mag ik bijvoorbeeld nog 130 op de A28 en bestaan er enkele nieuwe wegen niet. De software zit op 32.2.2 (1.3% op teslafi).

Ook bij de SC ging downloaden niet op hun wifi. Na de geforceerde update werd navigatiedata niet geupdate. Een weekend op een sterke wifi gaf nog steeds "up-to-date".

Alle soorten restarts, sterke wifi voor een hele nacht, e.d. al geprobeerd. Dus ik denk nu aan 2 opties:
- VIN staat administratief geblokkeerd, omdat de auto eigenlijk naar iemand anders zou gaan.
- Controleren op updates gebeurt alleen op gezette tijden en ik heb altijd verkeerd gegokt.

Indien 1 van bovenstaande, zijn daar oplossingen voor? Wat anders zou het kunnen zijn?
 
Lijkt mij dat je het beste een call kan inschieten via de app. Mn. of de VIN geblokkeerd staat kan jij nergens zien en moet je gewoon navragen.

Navigatiedata: zie draadje, je bent bij. Helaas is het kaartmateriaal (en snelheidsdatabase) dat niet.
 
Verbaas me enorm om de navigatiedata, en al helemaal dat er niet maandelijks een delta wordt opgestuurd. Bij de SC zeiden ze dat de nieuwe versie "zo snel mogelijk" komt, maar dat was me een te vaag antwoord.

Maandag hoor ik of ze iets hebben kunnen vinden waardoor ik in bijna 2 maand geen 1 update heb kunnen krijgen. Ook heb ik ze gevraagd of ze de auto juist niet een geforceerde update wilden geven en wachten of het vanzelf zou gaan. Er was een update beschikbaar, dus ben benieuwd of ze geluisterd hebben.

Wat ze me al konden vertellen is dat een aangeboden update gestopt kan worden - onduidelijk hoe het dan verder gaat. Dus je moet op de juiste momenten aan de wifi hangen. Dit verbaasde me enorm, want een lange vakantie kan dus voor update-problemen zorgen. Omdat niet te zien is of het ooit was aangeboden en wanneer het weer aangeboden gaat worden, is er slechts 1 oplossing: leg een 4G-dongle elke nacht in je auto.

Het verbaast me echt dat het update-proces zo ondoorzichtig is - daar heeft echt iemand over nagedacht, maar met een aanname gedaan dat 99,9% van de gebruikers wifi heeft op de parkeerplek. Nu is het gewoonweg niet mogelijk om problemen te identificeren en op te lossen. Mijn verwachting is dat de checks over LTE lopen en dan een melding komt dat je aan de wifi moet hangen - dit kost minder data in een maand dan een paar seconden Spotify. Of dat ik weet wanneer er voor het laatst succesvol gecontroleerd is op updates (of hoe het systeem met pushen en pullen ook werkt) - begint die datum op te lopen, dan weet ik dat er iets niet goed is.
 
Ik heb nog nooit automatisch updates ontvangen (model s100d van mei 2018). Iedere avond aan de WiFi. Al meerdere keren weggebracht met die melding en dan pushen ze m een keer en ben je weer bij, maar automatisch ophalen doet’ie vervolgens nog steeds niet. Maar dat merk je pas in de weken daarna. Ook wel eens gebeld, na 1,5 uur krijg je iemand aan de lijn die zegt ‘there is a problem with your car, I need a technician’. En dan krijg je na een dag of wat een eenmalige melding dat er een update is. Heb nog 20.000 km garantie, dus de tijd gaat dringen...
 
Ik heb nog nooit automatisch updates ontvangen (model s100d van mei 2018). Iedere avond aan de WiFi. Al meerdere keren weggebracht met die melding en dan pushen ze m een keer en ben je weer bij, maar automatisch ophalen doet’ie vervolgens nog steeds niet. Maar dat merk je pas in de weken daarna. Ook wel eens gebeld, na 1,5 uur krijg je iemand aan de lijn die zegt ‘there is a problem with your car, I need a technician’. En dan krijg je na een dag of wat een eenmalige melding dat er een update is. Heb nog 20.000 km garantie, dus de tijd gaat dringen...

Ik heb het 1 keer gehad, ook gebeld en toen zagen ze dat er een update 'vast' zat ... Ticket aangemaakt en idd na een dag ineens update gekregen (vanuit Palo Alto loggen ze in op je auto en zullen wss wat tempfiles deleten en wat scriptjes draaien ofzo, harde resets hielpen niet). Verder krijg ik de updates tegenwoordig veel later. Paar maanden geleden zat ik steevast bij de eerste paar % van als een versie op Teslafi begon te rollen, nu hobbel ik er vaak wat achteraan. Geen idee waarom ,staat iedere dag minstens 12-14uur lang vol in de wifi
 
Oh absoluut... Alleen als je dan toch betaald voor premium connectiviteit, en always online bent, kan de kaart-data ook gewoon realtime zijn, incl werkzaamheden/flitsinfo/waze/flitsmeister-achtige info.
De snelheidsinfo per weg uit openstreetmap o.i.d.
Het hangt ervan af welke bronnen men kan hanteren. Waze is crowdsourced, inclusief de kaart, maar dat betekent ook dat de kaart fout kan zijn. Nu, in praktijk betekent het vaker dat Waze correct is en TomTom/HERE/Google het fout hebben, maar bon... Ik weet niet of Google de navigatiekaart van Waze vrijgeeft.