Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.
De president en COO van SpaceX was in een interview op CNBC te zien.

CNBC speaks to SpaceX president Gwynne Shotwell

Ze schetst een erg verhelderend beeld in dit stukje reportage als verklaring waarom het momenteel zo goed gaat met SpaceX. Dat komt mede doordat het bedrijf twee/drie jaar geleden op z’n gat lag door een aantal mislukte lanceringen. Daardoor bleven opdrachten uit, maar dat gaf -naar haar zeggen- de technici juist de tijd om wat op adem te komen en de techniek op orde te krijgen.

Ik weet niet goed wat dit betekent voor Tesla, met een stuwmeer aan openstaande reserveringen voor Model 3 en toekomstige voertuigen...
 
De president en COO van SpaceX was in een interview op CNBC te zien.

CNBC speaks to SpaceX president Gwynne Shotwell

Ze schetst een erg verhelderend beeld in dit stukje reportage als verklaring waarom het momenteel zo goed gaat met SpaceX. Dat komt mede doordat het bedrijf twee/drie jaar geleden op z’n gat lag door een aantal mislukte lanceringen. Daardoor bleven opdrachten uit, maar dat gaf -naar haar zeggen- de technici juist de tijd om wat op adem te komen en de techniek op orde te krijgen.

Ik weet niet goed wat dit betekent voor Tesla, met een stuwmeer aan openstaande reserveringen voor Model 3 en toekomstige voertuigen...
Volgens mij kan Elon een paar $$$$ van SpaceX naar Tesla schuiven.
Zo gaat dat toch als je een paar BV tjas hebt?
 
De president en COO van SpaceX was in een interview op CNBC te zien.

CNBC speaks to SpaceX president Gwynne Shotwell

Ze schetst een erg verhelderend beeld in dit stukje reportage als verklaring waarom het momenteel zo goed gaat met SpaceX. Dat komt mede doordat het bedrijf twee/drie jaar geleden op z’n gat lag door een aantal mislukte lanceringen. Daardoor bleven opdrachten uit, maar dat gaf -naar haar zeggen- de technici juist de tijd om wat op adem te komen en de techniek op orde te krijgen.

Ik weet niet goed wat dit betekent voor Tesla, met een stuwmeer aan openstaande reserveringen voor Model 3 en toekomstige voertuigen...

De produktie van de M3 heeft anders ook een tijd op zijn gat gelegen, en de lange levertijd zal niet geholpen hebben om extra bestellingen te krijgen.
 
Een oudere presentatie van Musk over SpaceX die ik nog niet kende, uit 2014.
o.a. beelden van eerste lanceringen.


En over Tesla en laadinfrastructuur:
“The need for recharge stations drops with the square of the range.
With a range of 500 miles you don’t need any recharge station except for the one at the hotel you’re staying, because almost nobody drives more then 500 miles per day.”
 
  • Like
Reactions: Maarten and S-19910
Straks opnieuw een lancering voor Falcon9, de tweede op drie dagen.

De 14e al dit jaar, SpaceX heeft ruim het grootste aandeel in lanceringen.
De Russen zijn voorlopig aan het nadenken hoe ze weerwerk kunnen bieden en blijven ver achter (enkele jaren terug waren zij marktleider).
De dichtste achtervolger zijn de Europeanen met Ariane - welke toevallig vandaag ook een lancering gepland heeft, 14 minuten voor de lancering van Falcon9.

Ook de 3e lancering van de Block-5, we krijgen dan ook weer een landing.
én MrSteven zal nog eens proberen of hij fairings te pakken krijgt (benieuwd of we daar beelden gaan van zien)

Bovendien start dit alles rond 13.15 (met de lancering van Ariane om 13:25). Dus dit keer niet in het putteke van de nacht.
Ik denk dat ik er wat tijd ga voor vrij maken.;)



edit : schijnbaar hebben de russen de handdoek gegooid : Russia appears to have surrendered to SpaceX in the global launch market

On Tuesday, however, Russia's chief spaceflight official, Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin, made a remarkable comment about that country's competition with SpaceX.

"The share of launch vehicles is as small as 4 percent of the overall market of space services," Rogozin said in an interview with a Russian television station. "The 4 percent stake isn’t worth the effort to try to elbow Musk and China aside. Payloads manufacturing is where good money can be made."

Vrij vertaald : "we kunnen het armworstelen met Musk toch niet winnen; we gaan vanaf nu satellieten maken"
 
Last edited:
Straks opnieuw een lancering voor Falcon9, de tweede op drie dagen.

De 14e al dit jaar, SpaceX heeft ruim het grootste aandeel in lanceringen.
De Russen zijn voorlopig aan het nadenken hoe ze weerwerk kunnen bieden en blijven ver achter (enkele jaren terug waren zij marktleider).
De dichtste achtervolger zijn de Europeanen met Ariane - welke toevallig vandaag ook een lancering gepland heeft, 14 minuten voor de lancering van Falcon9.

Ook de 3e lancering van de Block-5, we krijgen dan ook weer een landing.
én MrSteven zal nog eens proberen of hij fairings te pakken krijgt (benieuwd of we daar beelden gaan van zien)

Bovendien start dit alles rond 13.15 (met de lancering van Ariane om 13:25). Dus dit keer niet in het putteke van de nacht.
Ik denk dat ik er wat tijd ga voor vrij maken.;)



edit : schijnbaar hebben de russen de handdoek gegooid : Russia appears to have surrendered to SpaceX in the global launch market

On Tuesday, however, Russia's chief spaceflight official, Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin, made a remarkable comment about that country's competition with SpaceX.

"The share of launch vehicles is as small as 4 percent of the overall market of space services," Rogozin said in an interview with a Russian television station. "The 4 percent stake isn’t worth the effort to try to elbow Musk and China aside. Payloads manufacturing is where good money can be made."

Vrij vertaald : "we kunnen het armworstelen met Musk toch niet winnen; we gaan vanaf nu satellieten maken"
Ik las eens ergens het prijsverschil. Dit was gewoon belachelijk groot. (hoe goedkoop SpaceX was)
 
met alle opwinding rond $TSLA zouden we nog vergeten dat SpaceX vandaag de eerste Block-5 opnieuw ge-her-lanceerd heeft; én deze is ook opnieuw geland.
Block-4 kon in de praktijk "maar" 1 maal herbruikt worden, anders dan Block-5.

Overigens is de satelliet verder succesvol in een baan gebracht.

Volgende lancering niet voor 18/08
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN