Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.
Foto waarop de snelle vordering in de bouw van de lanceertoren (raket-hijskraan) is te zien.
Onderaan een betonnen fundering en daarboven de toren, gebouwd van stalen balken.

1619421789192.png


Deze week waarschijnlijk de testvlucht van SN15, die aan de andere kant van het lanceerterrein staat.
Voorlopig schema: Vandaag (maandag 26 april) testen van de raketmotoren (static fire), Op 28 april de lancering. Maar meestal wordt het later.
SN15 heeft talloze veranderingen intern, waaronder een andere routering voor de pijpen naar de motor.
In de hoop dat na de Belly-flop (het horizontaal laten dalen van de raket, voor maximale luchtweerstand) de brandstof/zuurstof nu wel op tijd de motor bereikt.
1619421885272.png
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Jeff Bezos van Amazon (met als "hobby" ruimtevaartonderneming Blue Origin) tekent protest aan bij NASA dat SpaceX de maanlander mag leveren.
Elon maakt hem belachelijk:
1619624324851.png

Hij krijgt hem niet omhoog, LOL :D

En even later nog een "aangepast" plaatje van de Blue Origin maanlander:

1619624556883.png

Blauwe ballen, LOL :oops::rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: Firehuntah
Mooi verschil tussen hoe de Crew-1 (na 6 maanden gewichtloos) met SpaceX weer op aarde kwam versus hoe het eerder ging in Rusland.

Na de SpaceX landing kon de bemanning gewoon rechtop staan en lopen, maar in Rusland werd men gedragen en in een fauteuil gezet.
Zou het aan de kwaliteit van de capsule liggen, of is het alleen een gewoonte in Rusland die eigenlijk niet meer nodig is?

1620028344877.png


PS De SN15 lancering is (om onbekende reden) uitgesteld naar dinsdag 4 of later.
 
Voor een volgende vlucht zullen ze wel (het onderste stuk van) de pootjes moeten vervangen. Die zijn nogal verfrommeld.

1620457893733.png


Duidelijk dat de pootjes voor eenmalig gebruik zijn ontworpen. Maar wel gemakkelijk te vervangen omdat onderstuk met bouten is vastgezet. ;)

[EDIT] Nog een foto van een andere poot gevonden. Zo te zien helemaal beschadigd. Moeten ze toch overal de hele poot vervangen.

1620458982594.png


Mooi trouwens hoe ze SN15 hebben vastgezet, tegen eventueel omwaaien:
Ze hebben wat zware opleggers ernaast geparkeerd en de raket daaraan vastgezet. Er is immers geen bevestiging aan het landingplatform aanwezig.
 
Last edited:
Voor een volgende vlucht zullen ze wel (het onderste stuk van) de pootjes moeten vervangen. Die zijn nogal verfrommeld.

View attachment 660480

Duidelijk dat de pootjes voor eenmalig gebruik zijn ontworpen. Maar wel gemakkelijk te vervangen omdat onderstuk met bouten is vastgezet. ;)

[EDIT] Nog een foto van een andere poot gevonden. Zo te zien helemaal beschadigd. Moeten ze toch overal de hele poot vervangen.

View attachment 660481

Mooi trouwens hoe ze SN15 hebben vastgezet, tegen eventueel omwaaien:
Ze hebben wat zware opleggers ernaast geparkeerd en de raket daaraan vastgezet. Er is immers geen bevestiging aan het landingplatform aanwezig.
3 opties zie ik:
1. Pootjes vervangen na elke vlucht ( niet handig lijkt me )
2. Stevigere pootjes ontwikkelen ( al iets beter )
3. De software verbeteren zodat er nog nauwkeuriger wordt geland ( beste en moeilijkste oplossing, dus daar zal elon wel voor zijn )
 
3 opties zie ik:
1. Pootjes vervangen na elke vlucht ( niet handig lijkt me )
2. Stevigere pootjes ontwikkelen ( al iets beter )
3. De software verbeteren zodat er nog nauwkeuriger wordt geland ( beste en moeilijkste oplossing, dus daar zal elon wel voor zijn )

Niet zo moeilijke natuurkunde, maar lastige afweging.
F=M*a.
Stijve poten: vertraging (vermindering snelheid in zeer kort tijdbestek) heel groot, dus ook de krachten op de poten heel groot.
De schok beheerst opvangen met een demper, betekent extra gewicht om die in te bouwen en gewicht proberen ze juist uit te sparen.
Bijvoorbeeld te zien aan de gaten in de staalprofielen van de poten.
Opvangen met brandstof is qua timing erg lastig en kost extra brandstof, dus: een afweging van het één versus het ander.
Ik denk dat ze de laat hoog leggen door het met brandstof te proberen te timen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
3 opties zie ik:
1. Pootjes vervangen na elke vlucht ( niet handig lijkt me )
2. Stevigere pootjes ontwikkelen ( al iets beter )
3. De software verbeteren zodat er nog nauwkeuriger wordt geland ( beste en moeilijkste oplossing, dus daar zal elon wel voor zijn )
Het lijkt mij dat de pootjes juist ontworpen zijn om als eenmalige schokbrekers te fungeren. Ze zullen niet voor niets met gaten verzwakt zijn; nl. om een kreukelzone te creëren.
 
  • Like
Reactions: RobsEV