Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SpaceX (en aanverwante ruimte avonturen)

This site may earn commission on affiliate links.

Het gaat niet altijd goed; maar als je eruit leert én nadien kan mee lachen....
Filmpje door SpaceX gemaakt. ;)

Voor de liefhebbers : volgende lanceringen door SpaceX zijn gepland op 2 oktober : Falcon 9 • SES 11/EchoStar 105 (met een ' IRL geteste' eerste trap) ; en op 4 oktober : Falcon 9 • Iridium Next 21-30.
Hopelijk duiken deze later niet op in een nieuwe fail-compilatie.
 
Last edited:
Mi. ligt de echte passie van Elon Musk bij ruimtevaart.
Ik was vanochtend toevallig net hetzelfde aan het denken! (nav. de Cassinni-missie die vandaag ten einde loopt)

Ondanks het enorme financiële risico dat hij genomen heeft tussen 2009 - 2011 in Tesla. Ligt zijn echte passie inderdaad in de ruimte.
 
Groene energie zal dat wel niet zijn.
Doe die dan maar voor mijn dagelijks woon-werk verkeer want met file erbij doe ik daar soms langer over :)
Om ook eens 'visionair' te denken en nu het groene aspect geen must meer lijkt te zijn: waarom ontwerpt hij geen zelfvliegende drones voor passagiersvervoer? Lijkt mij veel gemakkelijker dan zelfrijdende auto's. Eens je je route (virtuele tunnel in de lucht) gereserveerd hebt, komt niemand er meer in en zijn obstakels uitgesloten. Wegens de derde dimensie (hoogte) zijn files meteen ook uitgesloten.
 
Om ook eens 'visionair' te denken en nu het groene aspect geen must meer lijkt te zijn: waarom ontwerpt hij geen zelfvliegende drones voor passagiersvervoer? Lijkt mij veel gemakkelijker dan zelfrijdende auto's. Eens je je route (virtuele tunnel in de lucht) gereserveerd hebt, komt niemand er meer in en zijn obstakels uitgesloten. Wegens de derde dimensie (hoogte) zijn files meteen ook uitgesloten.

Musk is geen fan van vliegende auto's: Ooit komt er eens een naar beneden gestort, en dan is het rap gedaan met die industrie. Of als er eentje tegen een gebouw vliegt, kan in de US wel slechte herinneringen opbrengen.
Daarom: derde dimensie benutten naar beneden met tunnels de graven --> The Boring Company

Idee ziet er fantastisch uit, maar inderdaad is een raket nemen om in 60min aan de andere kant van de wereld te zitten, geen 'sustainable transport' meer, hoewel dat ook niet het doel is. Interplanetair reizen ook niet groen, maar het dient wel een groter goed. Sneller reizen op aarde is dat niet echt. Het is wel een leuk 'extraatje' dat mogelijk is met de Falcon raketten. Ik zie het niet op grote schaal gebeuren, hoewel ik een gek idee van Musk niet wil onderschatten ;)

De wereld wordt al verbeterd met elektrische auto's en zonnepanelen, men mag dan al eens zot doen met een arsenaal raketten :D
 
Groene energie zal dat wel niet zijn.

Om ook eens 'visionair' te denken en nu het groene aspect geen must meer lijkt te zijn: waarom ontwerpt hij geen zelfvliegende drones voor passagiersvervoer? Lijkt mij veel gemakkelijker dan zelfrijdende auto's. Eens je je route (virtuele tunnel in de lucht) gereserveerd hebt, komt niemand er meer in en zijn obstakels uitgesloten. Wegens de derde dimensie (hoogte) zijn files meteen ook uitgesloten.
Zoiets? A new two-seater electric VTOL manned aircraft launches in burgeoning passenger drone industry
 
Heb even door het filmpje op spacex gescrolled maar het is weer heel interessant.
Falcon 9 is maar een kleine raket met zijn volgende plan. Hij is bezig meet een raket voor 100 man met cargo etc voor de reis naar Mars.
De raket gaat in orbit bijgetanked worden zodat ie met volle tank richting mars kan vertrekken. Op mars word een station gebouwd om brandstof te maken zodat ie ook weer terug kan.
En dan als laatste noemde hij het reizen op aarde met een raket. Je kan overal komen binnen een uur. krijgt woon werk verkeer een andere dimentie zeg maar..
 
Heb even door het filmpje op spacex gescrolled maar het is weer heel interessant.
Falcon 9 is maar een kleine raket met zijn volgende plan. Hij is bezig meet een raket voor 100 man met cargo etc voor de reis naar Mars.
De raket gaat in orbit bijgetanked worden zodat ie met volle tank richting mars kan vertrekken. Op mars word een station gebouwd om brandstof te maken zodat ie ook weer terug kan.
En dan als laatste noemde hij het reizen op aarde met een raket. Je kan overal komen binnen een uur. krijgt woon werk verkeer een andere dimentie zeg maar..
Je kunt overal komen als er maar een raketlanceer/land-installatie in de buurt is... Daarna nog een paar uur reizen over land van en naar die installatie... Bij de lanceerinstallatie 2 uur securitycheck en douane geneuzel voordat je erin zit...
Dat wordt geen woon/werk verkeer (of je moet maar halve weken werken) ;)
 
Alle security poespas eromheen zal inderdaad wel veel langer worden dan de vlucht zelf. Groen zal het ook wel redelijk zijn. Die raketten vliegen op vloeibare zuurstof en RP-1. Dat RP-1 is een soort kerosine die je vast synthetisch kan maken. De CO2 emissie per passagier kilometer zal wel extreem laag zijn omdat je vrijwel geen weerstand hebt gedurende 95% van de vlucht.
Capaciteit is wel een issue. Je kunt niet elke vijf minuten een raket lanceren zoals op een luchthaven.

Geef mij maar de hyperloop.
 
  • Like
Reactions: FVO