Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Spitsstrook - Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in de afbeelding die je hier ziet de locatie gevonden. De spitsstrook liep rechtdoor (waar de vrachtwagen op de middelste foto zit) over een doorgetrokken streep. AP wilde mij rechtsaf sturen en deed een ingreep toen ik over de lijn ging. Maar uit de reacties begrijp ik dat dit een bekende situatie is die mensen al vaker hebben meegemaakt en dat het voor nu geen nut heeft om dit verder op te volgen. In ieder geval goed om te weten dat ik daar de AP even uit moet zetten... of op de middelste baan moet plakken 😂
Spitsstrook.png
 
Herkenbaar die spitsstrook op de A50. Ik ben één keer met 100 km/h de afslag van het tankstation net onder Apeldoorn in noordelijke richting ingestuurd met de autopilot. Dat was in het volle bewustzijn en met volle aandacht en handen aan het stuur en wetende dat de autopilot dat zou kunnen gaan doen. Les geleerd: de auto stuurt gewon met 100 km/h de afrit op en remt dan niet af. Toen dat duidelijk was heb ik direct ingegrepen natuurlijk door stevig te remmen.
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Het vervelende aan de spitsstroken met die zwabberlijnen zoals ook op de A1 bij Bussum is niet alleen dat de auto op AP de zwabberlijn wil volgen, maar ook dat de auto's die op de spitsstrook rijden door de AP continu als invoegend verkeer wordt geïnterpreteerd. De auto wil dan continu afremmen. Gelukkig zie je het al aankomen omdat de auto op de spitsstrook donkergrijs wordt weergegeven op het Tesla scherm. Maar blijft irritant. Een normaal land legt natuurlijk een gewone extra rijstrook met vluchtstrook aan, maar in Nederland moet altijd alles weer anders ...
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Uit het hart gegrepen! Ik snap nog steeds niet waarom er geen doorbroken lijn wordt gebruikt en wanneer nodig simpel afkruisen.
Ook al open je een spitsstrook dan blijft de doorgetrokken lijn er gewoon staan.
Deze heeft altijd een betekenis en dat is dat je er niet overheen mag.

Regels volgen zoals ze zijn is zo simpel. De manier zoals ze nu de uitzondering maken om op de vluchtstrook te mogen rijden is niet slim idd.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Zelfs al kan deze de kruizen herkennen, dan nog moet deze een overtreding begaan en over een doorgetrokken streek een gaan.
Layout is gewoon niet logisch.
Ik bedoelde in mijn post dat we de doorgetrokken lijn vervangen door een doorbroken lijn, dus feitelijk een extra rijbaan. Wanneer men het nodig acht <grin> kan met een rood kruis weer naar de oude situatie terug worden gegaan. Dan ben je consequent!

Feit dat wij mensen hier mee om kunnen gaan is dat wij ons makkelijker aan uitzonderingen kunnen houden. Ik ben echter een groot voorstander van alle verkeersregels, borden en belijning tegen het licht houden en daar eens flink in te snoeien... Maak het simpel en hou rekening met zelfrijdende voertuigen.
 
Dat waag ik te betwijfelen: plaats op de weg is meest rechterbaan.

Dat gezegd hebbende: ik vermijd de spitsstrook ook zo veel mogelijk. Een van de weinige verkeersregels die ik bewust overtreed ;)
 
Dat waag ik te betwijfelen: plaats op de weg is meest rechterbaan.

Dat gezegd hebbende: ik vermijd de spitsstrook ook zo veel mogelijk. Een van de weinige verkeersregels die ik bewust overtreed ;)
Als ze in de verte een vrachtauto zien gaat zeker de helft niet naar de rechterbaan.
Ik gebruik de verkeersregels als aanwijzing, dus ik overtreed er regelmatig een bewust. Ik ben geen Amerikaan of Duitser.