Hi there. Ik heb een M3 SR+ besteld maar heb af en toe nog twijfels over te stappen naar de AWD LR, maar ja toch 10k meer. daar kun je leuke dingen mee doen.
Mijn vraag: wat is nu de werkelijke range van de SR+? Wat halen jullie bij 90% laden?
Hi there. Ik heb een M3 SR+ besteld maar heb af en toe nog twijfels over te stappen naar de AWD LR, maar ja toch 10k meer. daar kun je leuke dingen mee doen.
Mijn vraag: wat is nu de werkelijke range van de SR+? Wat halen jullie bij 90% laden?
Hou er wel rekening mee dat je in de winter 30% - 35% minder range hebt. Dan wordt het wel erg weinig als je vaak langere afstanden moet overbruggen.Na 10000 km met de SR+ weinig tot geen last van range anxiety.
148 Wh/km gemiddeld of iets van een 6,8 km/Wh
Op de autostrade is het iets van een 6 km/Wh
De batterij heeft 50 KWh als capaciteit.
Dus 80% van 90% tot 10% is 40 KWh of 240 autostrade km.
Ik rij sinds vrijdag met mijn SR+.
Eerste dag had ik er wel last van maar uiteindelijk maakte ik mij zorgen om niets.
Mijn auto opgehaald in Gent waar hij afgeleverd werd met 90% lading. Naar huis gereden in Diksmuide, zonder bijladen naar Kortrijk gereden waar ik naar een receptie diende te gaan, terug naar Diksmuide en dan nog eens op en af naar Brugge. Uiteindelijk thuis gekomen met nog 20%. Maar zat toch constant de range in de gaten te houden. Kon eigenlijk makkelijk bijladen in Kortrijk of Brugge dus zat nooit echt in de problemen. Het klopt dat ik nooit lange ritten doe maar als je zo'n dagje hebt tikt het ook aardig aan. Maar sinds die dag altijd netjes bijgeladen op kantoor en thuis tot 85%. Heb ook de batterij op % gezet en niet meer op km's wat minder stresserend is om op te volgen. Maar volgens mij rij je niet anders met een LR want zoveel verschil is dit niet, zou die dag misschien met 30% thuisgekomen zijn. Er zijn laadmogelikkheden genoeg.
Neen, ga eigenlijk nooit met de auto op vakantie. Eens een weekendje Nederland of Duitsland maar veel verder niet. En de LR krijgt dezelfde hit op range in de winter dus voor mij geen argument om 10k meer uit te geven. Als je niet dagelijks meer dan 250km moet rijden dan is de SR+ de beste koop volgens mij.Maar vergeet niet dat je in de winter zomaar een derde van je range kwijt bent. Op wintersport gaan (wat je wellicht niet van plan was) is er met een SR+ waarschijnlijk niet bij.
Precies verwoord zo wij het met onze Zoe mee hebben gemaakt. Je komt er wel maar uiteindelijk reden wij voornamelijk op eco-stand 96km pu. Vooral als je naar huis rijdt is de verleiding telkens groot om met een lage snelheid en de beperkte range toch nog net (zonder bij te laden) thuis te komen.Wij hebben nu een Nissan Leaf (270 km WLTP bereik) dus dat is niet helemaal vergelijkbaar, maar toch mijn input. Wat vooral opvalt is dat je bereik enorm achteruit gaat bij koud weer. Maar dan ook echt 35% minder is geen uitzondering.
Nu kom je met wat onderweg laden echt wel waar je wilt zijn, maar in ons geval merken we wel dat we vaker dan we zouden willen 90 of 100 gaan rijden op 130km/u wegen omdat het anders wel erg krap wordt.
Wat namelijk de boel nog krapper maakt is dat je naast de enorme range afname in de winter ook nooit tot 0% doorrijdt, maar doorgaans bij 15% al niet meer lekker zit.
Gevolg: 250km max praktijk range (100-0%) is in de winter maar 175km, wat dus maar 140km is tot je op ~15% zit met klamme handjes
En dan heb ik het nu over een nieuwe auto, als de batterij over 5 jaar minse wordt is het vast helemaal feest (hoewel dit bij Tesla's minder extreem is heb ik vernomen)
Al met al hebben wij er nu een model 3 long range bij gehaald voor de lange ritten ter vervanging van onze 2e (ICE) auto. Super spannend, we hebben dus zometeen helemaal geen ICE meer...
Anyway, als je het kunt missen zou ik zeker de long range nemen, heb je ook nog AWD en andere pro's. Maar vooral omdat het laatste wat je wilt is dat je achteraf spijt gaat krijgen als je vaker moet laden dan je had gehoopt.
Precies verwoord zo wij het met onze Zoe mee hebben gemaakt. Je komt er wel maar uiteindelijk reden wij voornamelijk op eco-stand 96km pu. Vooral als je naar huis rijdt is de verleiding telkens groot om met een lage snelheid en de beperkte range toch nog net (zonder bij te laden) thuis te komen.
Was daarom al bereid 3.500 euro voor het omwisselen van de Zoe huuraccu neer te leggen, besloten dat bedrag in Tesla LR te stoppen (maar dan geen huur maar koop).
Overigens verwacht ik dat kopers van die extra 10.000 euro bij verkoop nog een deel terug ontvangen.
Voor mijn Tesla leven ging ik ook nooit met de auto op vakantie. Nu hebben we bijna heel west Europa doorkruis. Daarom na 2 jaar de S60 omgeruild voor de S85.Neen, ga eigenlijk nooit met de auto op vakantie. Eens een weekendje Nederland of Duitsland maar veel verder niet.
Haha kom op, je bent met een SR+ sneller onderweg dan met een S85*!Op wintersport gaan is er met een SR+ waarschijnlijk niet bij.