Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SR+ range anxiety ?

This site may earn commission on affiliate links.
Haha kom op, je bent met een SR+ sneller onderweg dan met een S85*!

* Utrecht-Gerlos bij 5 °C: SR+ 11:15, S85 11:55, bron: ABRP

Ik neem aan dat je met ABRP abetterrouteplanner.com bedoelt? Dat is wel een super coole site (uitgaande dat de data en conclusies ook echt betrouwbaar zijn). Is het eenvoudig om een route die je via ABRP bepaald hebt in de Tesla routeplanner te krijgen zodat die dezelfde SuperChargers heeft ingesteld als bestemming als dat je hebt gekozen in ABRP?
 
Vanmorgen (18 September) vertrokken met een buitentemperatuur van 5°c voor een rit van 100 km (Noord Limburg-Luik, hoogteverschil 250m) verbruik 182wh/km. Dat is 10% meer dan enkele weken terug toen het 18°c was en ik ergens rond 165wh/km zat. Nog geen paniek. Doe deze rit 2x per week, dus ben benieuwd. 30 a 35% meerverbruik lijkt me heel erg veel..?
Tussen 23°C en -10°C zit ongeveer 30% verschil in range.
 
Lijkt me extreem veel, zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van meerdere factoren. Mij heeft men bij Tesla aangeraden de auto in de winter steeds op voorhand op te warmen met netstroom (zodat hij niet het interieur en batterij dient te verwarmen met stroom uit batterij). Zal ook afhankelijk zijn in hoeveel ritten je de kilometers maakt, etc.
Ik houd het nauwgezet bij, ik merkte vanmorgen bij 6°c een verhoging van zo'n 10% ten opzichte van enkele weken terug bij 18°c voor identiek dezelfde rit. Spannend... ik heb geen Superchargers op dit traject, dus ik hoop dat ook in een elfstedenwinter 200km zal blijven lukken. Ik heb geen zin om in de winter met 90kmh tussen de vrachtwagens te rijden. Dan is het plezier van elektrisch rijden ver weg
 
Na 10000 km met de SR+ weinig tot geen last van range anxiety.
148 Wh/km gemiddeld of iets van een 6,8 km/Wh
Op de autostrade is het iets van een 6 km/Wh
De batterij heeft 50 KWh als capaciteit.
Dus 80% van 90% tot 10% is 40 KWh of 240 autostrade km.
Niet superveel maar toch wel een 2 uur rijden.
En dan aan de supercharger tot 50% aan 100 KW op 75 % laadt die nog aan 50KW . In een 25 minuten zit je aan 75% daarna gaat het echt wel traag en kan je beter naar de volgende supercharger rijden.
Als je echt lange tochten wil doen is de SR+ wel gehandicapt en ga je wat later aankomen maar je gaat zeker aankomen supercharges genoeg. En voor de paar keer dat ik zo'n tocht doe is die 10000 euro dat hij goedkoper is het wachten wel waard.

Correctie eenhedenpolitie:

148 Wh/km gemiddeld of iets van een 6,8 km/kWh
Op de autostrade is het iets van een 6 km/kWh
De batterij heeft 50 kWh als capaciteit.
Dus 80% van 90% tot 10% is 40 kWh of 240 autostrade km.

En dan aan de supercharger tot 50% aan 100 kW op 75 % laadt die nog aan 50kW . In een 25 minuten zit je aan 75% daarna gaat het echt wel traag en kan je beter naar de volgende supercharger rijden.
 
De SR+ heeft praktisch dezelfde range als een S85. Toen de 85kWh batterij de grootste batterij beschikbaar was, had niemand echt range anxiety, en dat met veel minder SuC's onderweg, ook op skivakantie :).

Geen zorgen maken, gewoon rijden zoals je als je altijd deed. Moet je eens 15min laden omdat je een drukke reisdag hebt is dat ook geen zwaar probleem, en weegt dit niet op tegen de 10k€ die je hebt uitgespaard. Uiteraard is meer range altijd beter als je die kan betalen, maar het hoeft niet per se. Je hebt nu al de beste EV op de markt, met het beste laadnetwerk.

Tot vorig jaar kocht iedereen nog een S75D omdat het prijs/kwaliteit de interessantste auto in het gamma was (ook zelfde bereik als een SR+), de 100D upgrade was 20k€ en de meesten hielden dit graag in hun zak. Nu zijn we verwend met een SR+ die een zeer goede range heeft, of een LR die een uitstekende range heeft.
 
Neen, ga eigenlijk nooit met de auto op vakantie. Eens een weekendje Nederland of Duitsland maar veel verder niet. En de LR krijgt dezelfde hit op range in de winter dus voor mij geen argument om 10k meer uit te geven. Als je niet dagelijks meer dan 250km moet rijden dan is de SR+ de beste koop volgens mij.
Wij gingen ook nooit met de auto op vakantie. Tot het Tesla tijdperk:)
 
Als je dagelijks slechts een km of 10/20 rijdt dan kan dat misschien best kloppen. Maar zodra de kou uit de batterij en de warmte in de auto dan valt het meerverbruik best mee imho. Zeker geen 30/35%

Ik kan niet spreken voor een Tesla, maar met de Leaf van Almere naar Groningen (~175km) zou ik maar zeer nipt halen (met twee kleine kids achterin toch maar bij 15% gaan laden bij een FastNed voordat we er waren). Dat is ruim meer dan 20km en in de zomer haal ik zeker wel een bereik van 250 km (100%-0%)
 
Ga er maar van uit dat je bij een temperatuur rond het vriespunt zo'n 20% minder range hebt dan bij plus 25 - 30 graden in de zomer. Gewoon de luchtdichtheid die bij vriespunt dan 10% dichter is, en netto een fors slechtere luchtweerstand en dus verbruik oplevert. Dat is dan nog exclusief eventueel verbruik van de verwarming, en bij identieke rijstijl.
Als ik op de snelweg rijd en ik zie dat het krap wordt om de bestemming / lader te halen met 130 km/u, probeer ik altijd achter een Mercedes Sprinter of vergelijkbare grote bestelbus te hangen die die snelheid rijdt. Dan bespaar je makkelijk 25%.
 
Langs de Benelux autosnelwegen staan er bij zowat elk tankstation een snellaadstation dan 55kw of meer levert. Op de tijd dat je binnen een flesje drinken hebt genomen en afgerekend heb je zowat 50 a 100km extra range geladen. Genoeg om mee op je bestemming te raken. Is eigenlijk geen issue..
 
  • Like
Reactions: flarvb and TM3LR
Maar vergeet niet dat je in de winter zomaar een derde van je range kwijt bent. Op wintersport gaan (wat je wellicht niet van plan was) is er met een SR+ waarschijnlijk niet bij.

Zoals eerder al gezegd: op reis gaan ook in de winter zal geen probleem zijn met een SR+.
Dit jaar zal de 5de skivakantie op nieuwjaar naar de bergen in Frankrijk zijn en het lukt moeiteloos.
Niet alleen is range geen zorg, maar de Tesla (achterwiel aandrijving met onze S85) rijdt bijzonder moeiteloos op sneeuw.

Ik heb nu 3 maanden mijn SR+ en ruim 10.000 km gereden. Nee heb geen last van Range Angst, maar het is gewoon even een andere manier van denken en doen dan bij een ice. Andere gewoonte aanleren kost even tijd. Echter kan ik eigenlijk altijd laden en altijd ‘vol’ zijn. Ik haal juist de kick uit het zo goedkoop mogelijk doen en dan moet je soms even plannen.

Ik ben ermee naar Berlijn geweest, oostende en afgelopen weekend zuid limburg (start in Amersfoort) en heb het als heerlijk relaxed ervaren. Eind januari ga ik met de SR+ naar Zell am See in Oostenrijk. We zullen zien van verminderde range maar ik denk dat bij Tesla dit minder is dan bij de Leaf door de batterij koeling/verwarming. De Leaf heeft dit geloof ik niet. Succes en geniet van de auto!

Inderdaad, no worries. Duitsland en Oostenrijk zeer goed geserveerd met SuCs.
En er zijn zoveel meer SuC nu dan in 2015...

ABRP is uiteraard zeer betrouwbaar en het kan rekening houden met parameters zoals buitentemperatuur, regen,... dus aangeraden om ermee te plannen, dit bouwt vertrouw.
 
  • Like
Reactions: Danny1410
dus ik lees dat ik met de SR+ zo'n 380 moet kunnen halen ( met de wielkappen) , maar in de praktijk 300 afhankelijk van temperatuur, snelheid, stad/snelweg etc, in de winter weer wat minder,
Maar voor een 'tweede wagen" lijkt me dat genoeg. die dagelijks kan opladen. Voor de vakanties pakken we de andere wagen.

tja en over restwaarde. dat is lastig want een SR+ kan voor mensen makkelijker aan te schaffen zijn (minder duur, eerder bereikbaar) en een LR is weer aantrekkelijker maar duurder dus minder populair. Bovendien lees ik dat de accu van de SR+ eigenlijk 55 kwH is ipv 50. dus degradeert ie dan kan ie nog een keer geupgrade waarschijnlijk. Dat lukt bij de LR ws niet. Op lange termijn is een eventuele vervangaccu is voor de SR+ dan ook weer goedkoper. Het blijft koffiedik kijken.


upload_2019-9-19_10-5-5.png
 
Door ongeveer een uurtje voor je vertrek de verwarming van de auto via de app op bijvoorbeeld 20° te zetten. Dan wordt het interieur van de auto opgewarmd via stroom vanuit de laadkabel en niet via de batterij. Dat schijnt een stuk te schelen.