TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Standkachel

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by BMW740iL, Nov 23, 2019.

  1. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    268
    Location:
    Amsterdam
    Met de eerste Model 3 winter ben ik benieuwd of er meer rijders zijn die denken dat de verwarming niet efficient is.
    Bij winterse kou gaat de range hard omlaag, zijn lange ritten oncomfortabel koud en duurt opladen langer.
    Ik heb bij Webasto gevraagd of het mogelijk is een standkachel in de Model 3 in te bouwen zodat de elektrische verwarming van mijn Tesla minder stroom zal verbruiken bij het opwarmen voor vertrek en tijdens het rijden van lange stukken en het laden van de batterij sneller gaat als het koud is.

    Zijn er Teslabezitters die hier ervaring mee hebben?
     
  2. Sj-trekhaak

    Sj-trekhaak Member

    Joined:
    Jul 12, 2019
    Messages:
    176
    Location:
    Nederland
    Standkachel? Gaan ze ook een brandstoftank inbouwen dan?
     
    • Funny x 3
    • Like x 1
  3. michelh

    michelh Member

    Joined:
    Jan 22, 2018
    Messages:
    902
    Location:
    Arnhem
    Eh... hoe stel je je dat voor zonder benzine of diesel?

     
  4. Devils son

    Devils son Active Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    1,544
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Er zijn ook elektrische standkachels, gewoon op 220v.

    Het lijkt mij verder geen slim idee, maar dat terzijde.
     
  5. pieter!

    pieter! Member

    Joined:
    Mar 26, 2019
    Messages:
    121
    Location:
    Leiden
    Waar haal je vandaan dat opladen langer duurt? Ongetwijfeld wel bij de supercharger maar thuis merk ik geen verschil, gewoon 11kw.

    Daarnaast denk ik niet dat de verwarming inefficient is.Ik rijd vooral lange afstanden en mijn ervaring is dat ik circa 15% onzuiniger rijdt dan in de zomer. Vind ik niet schrikbarend. Een oncomfortabel koude rit heb ik daarbij nog nooit gehad. Gewoon 20 graden.

    Op hele korte afstanden lijkt het verbruik inderdaad heel veel hoger. Maar noem mij een benzine of diesel waarbij al warme lucht uit de ventilatieroosters komt bij het uitrijden van de straat? Grote verschil is natuurlijk dat een disel/benzine verwarmt met restwarmte, maar voor de luxe van een instant warme cabine moet je wat overhebben.
     
  6. nico180

    nico180 creating simple things - is true talent

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    1,140
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Wat is het probleem precies? Het verbruik van stroom tijdens het voor verwarmen?

    Ik begrijp het oncomfortabel koud niet helemaal, wat is oncomfortabel?
     
  7. Sj-trekhaak

    Sj-trekhaak Member

    Joined:
    Jul 12, 2019
    Messages:
    176
    Location:
    Nederland
  8. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    268
    Location:
    Amsterdam
    ja, en ook een uitlaat met uitlaatgassen
     
    • Like x 1
  9. DutCH_CourA_64

    Joined:
    May 4, 2019
    Messages:
    402
    Location:
    Leusden
    Serieus, of is het een grap? De Tesla is, mits aangesloten aan een laadkabel, één grote standkachel. Waar denk je dat een reguliere standkachel zijn energie vandaan haalt?
     
  10. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,670
    Location:
    Zuid Holland
    Je zult om hiermee voordeel te behalen een warmtepomp moeten inbouwen. Een modificatie op de aanwezige warmtepomp zou wel gaaf zijn. Ptc verwarming gaat net zoveel energie gebruiken als de originele verwarming en een benzinetank wil je niet lijkt me.
     
  11. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    268
    Location:
    Amsterdam
     
  12. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    268
    Location:
    Amsterdam
  13. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    268
    Location:
    Amsterdam
    Om het interieur te verwarmen heeft M3 een 400V warmteelement, type haardroger en de stoelverwarming. Het koelsysteem dat vloeistof circuleert door batterij, motor, electronica, airco chiller en de superbottle heeft geen circuit om het interieur te verwarmen.
     
  14. BMW740iL

    BMW740iL Member

    Joined:
    Nov 9, 2019
    Messages:
    268
    Location:
    Amsterdam
    #14 BMW740iL, Nov 23, 2019
    Last edited: Nov 23, 2019
    Bedenk dan dat als je in de herfst, winter en het voorjaar het interieur van je M3 lekker comfortabel voorverwarmt, je dan een ruimte zonder enige isolatie (energielabel G) met een haarföhn laat verwarmen gedurende 30-60 minuten.
    Een diesel standkachel kan dat veel efficienter.
     
  15. MartijnS

    MartijnS Member

    Joined:
    Sep 2, 2019
    Messages:
    40
    Location:
    Schalkwijk
    Omdat een diesel standkachel tenminste een rendement heeft van 70% ?

    Het rendement van diesel daar gelaten kun je denk ik heel wat jaartjes je kachel een paar graden warmer zetten voor de investering die je zou maken. Bovendien; een dieselstandkachel staat toch ook een energielabel G te verwarmen gedurende die periode?
     
  16. Gaetandp

    Gaetandp Member

    Joined:
    Apr 21, 2019
    Messages:
    168
    Location:
    Ghent
    ik heb er ook al over nagedacht hoor. ik heb zo'n webasto in mijn bestelwagen en dat werkt echt ongelofelijk goed, en heel zuinig... nadeel is die tank die je hier (nog) niet hebt natuurlijk
     
  17. L@urens

    [email protected] Family, Racing, Karting, MTBing

    Joined:
    Sep 25, 2013
    Messages:
    911
    Location:
    Enschede, NL
    Wat versta jij onder veel efficiënter? Tegen veel lagere kosten? Veel sneller? Met veel minder CO2 uitstoot? Geen van dat alles naar mijn mening.

    Mijn S en 3 zijn in 15-20min warm. Dat was minimaal de tijd die de af-fabriek standkachel van mijn 535d ook nodig had inclusief herrie en stank.
     
  18. Gaetandp

    Gaetandp Member

    Joined:
    Apr 21, 2019
    Messages:
    168
    Location:
    Ghent
    veel lagere kosten. Als enkel moet verwarmd worden is electriciteit heel inefficiënt. Die webasto voor vrachtwagen laadruimtes verbruikt MAX. per uur een halve liter. Denk voor een interieur van een auto te warmen bijna niks.
    CO2 uitstoot zal ook verwaarloosbaar zijn met zo'n klein verbruik

    die 5 moest wel de (rest)warmte van zijn motor gebruiken, geen dedicated kachel, toch?
     
  19. MoManTai

    MoManTai Member

    Joined:
    Sep 16, 2019
    Messages:
    494
    Location:
    Oude-Tonge
    Ben benieuwd naar de commentaren die je krijgt als je bij het tankstation diesel staat te tanken voor je kachel :rolleyes:
     
    • Funny x 5
  20. Hayden

    Hayden Active Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    1,058
    Location:
    Belgium
    Ik merk ook wel dat de M3 tijdens de rit moeilijk zij temperatuur kan vasthouden.
    Bij staat hij altijd op 21° en na het voorverwarmen terwijl hij nog aan de stekker hangt is het interieur goed op temperatuur.
    Tijdens de rit echter begint hij regelmatig oude lucht ertussen te blazen omdat het dan waarschijnlijk iets te warm is volgens mijn 21°.
    Hij blijft moeilijk op een constante temperatuur en blaast dan afwisselend warme en koude lucht.
    Mijn passagiers valt het ook op want ze vragen regelmatig om die koude luchtstroom uit te zetten.
     
    • Like x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC