Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Steenslag voorbumper Tesla Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden,

Ik heb nu 3000km met de Tesla Model Y RWD gedaan.
Bevalt perfect, ben vorige week op wintersport in Oostenrijk geweest en de Tesla legde dit zonder problemen af.
Ik weet dat ik steenslag kan verwachten (zeker bij wintersport), maar dit heb ik eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt bij een auto.
Bij terugkomst merkte ik op dat de auto naar mijn mening toch al erg veel steenslag heeft.

Zijn er meerdere met dit probleem?
Bij mijn vorige auto had ik volledige PPF (folie) aan de voorkant, heb uiteraard spijt dat ik dat bij deze niet gedaan heb. 😃
Het zal uiteindelijk wel wat bijgewerkt kunnen worden, maar het blijft zonde.
 

Attachments

  • IMG_5391.jpg
    IMG_5391.jpg
    204.3 KB · Views: 448
  • IMG_5393.jpg
    IMG_5393.jpg
    150.4 KB · Views: 376
Ja hoor, ik heb er ondertussen 12.000 km op zitten en ik heb er ook last van, alsook dat je al 'puntjes' ziet in de koplampen en de voorruit. Tenzij je een PPF hebt valt er weinig aan te doen denk ik.

Ik troost mezelf met de gedachte dat een auto tenslotte een gebruiksvoorwerp blijft en dat gebruikssporen dan ook met de tijd verschijnen
 
Alles is plastic, dus geen issue. En optisch verhelp je veel met een lakstift. Niet perfect, maar een ppf is ook niet mooi.
En de wagen blijft het even goed doen.
Was ik ook aan het denken, met een lakstift kan ik het wel een beetje camoufleren.
Het is tenslotte ook een gebruiksvoorwerp, dus ik kan er zeker ook mee leven.
Ik vond het alleen wel erg snel, met andere merken heb ik hier nooit echt last vast gehad. Zelfs bij auto's met hoge kilometerstanden.
Vandaar dat het eventjes 'schrikken' was dat het bij 3000km al zo eruit ziet. 😃

Denk dat de lak gewoon wat harder / dunner is waardoor het sneller optreed?
Klopt, PPF is inderdaad ook niet altijd mooi!
 
Dat is aardig wat steenslag, wat heb je gedaan? Achter een vrachtwagen gereden?
Op de autobahn gewoon vlot met het verkeer meegereden, nooit lange tijd achter een vrachtwagen gehangen.
Wat eventueel wel zou kunnen is de lokale wegen in Oostenrijk, ik weet niet of ze daar nog steeds steentjes op de B-wegen strooien.
Eerlijk gezegd is het me niet opgevallen toen, maar dit zou eventueel wel een oorzaak kunnen zijn.
 
Op de autobahn gewoon vlot met het verkeer meegereden, nooit lange tijd achter een vrachtwagen gehangen.
Wat eventueel wel zou kunnen is de lokale wegen in Oostenrijk, ik weet niet of ze daar nog steeds steentjes op de B-wegen strooien.
Eerlijk gezegd is het me niet opgevallen toen, maar dit zou eventueel wel een oorzaak kunnen zijn.
Dat denk ik dan.. is namelijk geen normale steenslag m.i. na 3.000 km.
 
Best heftig hoor! De witte lak is juist een hele harde lak ivm voorkomen verkleuring.

Helaas achteraf niets aan te doen. Denk dat het ook erger is dan je voorheen hebt gezien omdat de auto geen gril heeft.
Misschien dat het juist wat sneller 'kapot springt' omdat het juist zo'n harde lak is.
Het is inderdaad ook een heel groot vlak zonder grill. 😃
Als iemand een goede touch-up kit weet om het wat bij te werken, tips zijn altijd welkom. :)
 
  • Like
Reactions: PeDuvelt
Misschien dat het juist wat sneller 'kapot springt' omdat het juist zo'n harde lak is.
Het is inderdaad ook een heel groot vlak zonder grill. 😃
Als iemand een goede touch-up kit weet om het wat bij te werken, tips zijn altijd welkom. :)

De tip kan zijn: vergis je niet in de kosten van corrigeren. Zeer waarschijnlijk is het een bumper zonder USS, een volledig nieuwe zal denk ik paar honderd kosten:)
 
  • Informative
Reactions: giomgiom
Viel het aantal laadstops mee op deze manier?

Ik heb zelf ook een RWD en ben zeer benieuwd hiernaar met het oog op de ski vakantie volgende winter :)
Viel heel goed mee! Vrienden van mij snapten er zelf niks van dat het eigenlijk zo vlot ging. 😄
Afstand naar Sankt Anton was voor mij ongeveer 830km, 3 laadstops was misschien net mogelijk, maar 4 ging eigenlijk vlotter.
Gewoon altijd zorgen dat je ongeveer van 10 of 15% weer bijlaadt naar 80% en weer verder.
In totaal ben ik er ongeveer 1u30min mee kwijt geweest, waarvan ook nog een half uur middag / eetpauze tussen zat.
Het effectieve 'wachten' viel dus heel goed mee.

Waren helemaal vol geladen, verbruik lag rond de 205-225Wh/Km.
Stevig doorgereden voor een elektrische dan toch ;), gemiddeld rond de 135-140Km/u aan gehouden en uitschieters tot 150-160Km/u.
Lagere snelheid zal wel iets efficiënter geweest zijn, maar ik vond het wel zalig rijden zo. :cool:
Als ik tot de volgende Supercharger iets meer over had aan voorspelling reed ik liever iets harder door, die eerste paar procent zijn er toch zo weer bij.

Was het met een Long Range misschien fijner geweest? Zal wel iets voordeel in gezeten hebben, maar ik vond de RWD echt de perfecte auto zo.
 
In totaal ben ik er ongeveer 1u30min mee kwijt geweest, waarvan ook nog een half uur middag / eetpauze tussen zat.

Was het met een Long Range misschien fijner geweest? Zal wel iets voordeel in gezeten hebben, maar ik vond de RWD echt de perfecte auto zo.

Wow dat valt heel goed mee! Ik ben enkele weken geleden naar Kitzbuehel geweest en dan ben ik in totaal ook 2u gestopt onderweg met een diesel wagen, dus dat maakt niet zo veel uit dan.

Met een LR ga je in theorie even lang moeten laden, maar verspreid over minder en langere stops was mijn redenering bij de keuze voor de RWD,

Bedankt voor de info, ik had eigenlijk een beetje schrik dat mijn volgende rit naar de sneeuw tegen 100km/u op autopilot zou zijn ;)
 
Wow dat valt heel goed mee! Ik ben enkele weken geleden naar Kitzbuehel geweest en dan ben ik in totaal ook 2u gestopt onderweg met een diesel wagen, dus dat maakt niet zo veel uit dan.

Met een LR ga je in theorie even lang moeten laden, maar verspreid over minder en langere stops was mijn redenering bij de keuze voor de RWD,

Bedankt voor de info, ik had eigenlijk een beetje schrik dat mijn volgende rit naar de sneeuw tegen 100km/u op autopilot zou zijn ;)
Inderdaad, de stops zijn zeker niet vervelend en ook gewoon fijn!
Rijdt ook relaxter en we hadden totaal niet het idee dat we noodgedwongen moesten stoppen.
Elke keer als we weer door konden was het antwoord van mijn vrienden: "ow kunnen we nu alweer". 😄

Wat ik wel merkte is dat er veel 150Kw laders op onze route lagen, wat voor de RWD zeker niet nadelig is. Met een LR heb je hier misschien meer 'hinder' van. Gelukkig heb ik de lader nooit moeten delen met de buurman.

Gelukkig niet! Al bij al ben ik erg tevreden over deze trip met de RWD! ;)
 
  • Like
Reactions: Cascada and davesc