Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Steentje tussen de schijfrem!

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag bij het wegrijden hoorde ik een afschuwelijk knarsend geluid aan de voorzijde van mijn nieuwe Tesla. Na 50 meter rijden ben ik maar gestopt, vervolgens Tesla gebeld. De zeer behulpzame technische dienst opperde de suggestie dat er wellicht een kiezelsteentje tussen en remklauw en de remschijf terecht was gekomen. Er schijnt aan de binnenkant van de remschijf een soort plaat te zitten waar weleens steentjes tussen komen. Vervolgens de auto in tow/sleep stand gezet en met de hand een beetje heen weer bewogen. Uiteindelijk hoorde is het steentje wegschieten en liep alles weer geruisloos. Blijft een vreemd verhaal voor een auto van deze klasse.
Vraag: Komt dit vaker voor? Zo ja alleen bij 21" velgen?




Model S 85D full option
 
Meer dan 85.000 km gereden nu in mijn S.
Ook over kiezelpaden (E-rally 2014! :scared:). 's Zomers op 21", 's winters op 20". Nooit last van gehad.
Ook niet eerder op dit forum tegen gekomen, het was echt wel aan de orde gekomen als het bij een ander al eerder gebeurd was.
Zou mij er geen zorgen over maken, lijkt mij uitzonderlijke gebeurtenis.
 
Mijn broer heeft dit recentelijk ook gehad met zijn volvo v60 hybrid. Zelf gisteren bij de Sec Den Haag geweest waar ze binnenkort gaan onderzoeken waarom mijn remschijven voor een 2e keer wederom krom getrokken zijn. Werd gisteren bij de Sec bevestigd.

Eerste gedachte was dat dit komt omdat niet de standaard Tesla banden gemonteerd zijn (1e keer 3rd party winterbanden bij de standaard 21" velgen, 2e keer 3rd party zomerbanden bij nieuwe 3rd party 20" velgen). Wellicht is grind een reden dat schijven krom getrokken zijn. 3rd banden geloof ik niet, dan zouden er veel meer mensen last van moeten hebben.
 
Ik kan absoluut in de verste verte geen link leggen tussen kromme remschijven en banden. Ligt dat aan mij? Lijkt erop de Tesla hier een uitweg probeert te vinden om er onderuit te komen...

Eerst werd de link gelegd dat het door after-market velgen kwam, echter dat was bij de 1e keer niet het geval. Toen waren het de standaard 21" velgen met andere banden.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat het door after-market banden komt, dan zou het veel vaker moeten optreden. Maar Sec Den Haag wil graag goed onderzoeken wat nu de oorzaak is dus dat klinkt goed. Ik wil ook niet mijn remschijven vervangen en dan straks voor de 3e keer weer kromme remschijven ervaren...
 
Ik heb het ook twee keer gehad. Bij de eerste keer is mijn auto is zelfs afgesleept omdat het geluid zo verschrikkelijk was dat ik er geen meter meer mee durfde te rijden. Tweede keer bleek een keer rustig aan het stuur draaien voldoende om het steentje er uit te laten vallen.