Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Stekkerclub

This site may earn commission on affiliate links.
Het bovenstaande lezende moet ik toch even de vraag stellen: die blauwe "camping stekker" is toch altijd 16A?
Zie bijgevoegde foto's. Ik heb de versie Blauw CEE naar shuko voor op de camping. Gewoon verbinden via goede verlengkabel naar de UMC.
Dan heb je deze (zie andere foto) of de (veel te dure Tesla verloop blauw) toch niet nodig ?


De blauwe stekker 16A is dus monofase 230V met drie pennen en een body diameter van 44 mm
De 32A uitvoering is qua looks gelijkaardig maar met een body diameter van 56 mm en heeft ook dikkere koperen pennen.
Beide zijn dus niet mechanisch compatibel, maar een verloopkabeltje kan zonder probleem gemaakt worden.

images.jpeg
 
Na 3 maanden rondrijden binnen Nederland en een paar tripjes 'net over de grens' (Brussel, Roergebied, regio tussen Aken en Keulen) begin ik maandag 20 maart met 'het echte werk'. Ik wil met mijn 75D naar Bratislava rijden waar ik die week een klus heb aangenomen (EU project, thema energietransitie...)

Omdat ik tot nu toe (in / rondom Nederland) prima vooruit kan met thuisladen (eenvoudigweg via de rode 3 fase stekker) en de SuC heb ik ook niet geinvesteerd in extra laadaccessoires (en ik heb die rondom huis ook nooit nodig denk ik, alhoewel die ene nacht laden op Ameland via de gewone 1 fase 240V wel een leerpuntje was...)

Ik merk dat ik voor deze trip, mede gezien ontbreken van een type 2 laadkabel, toch wel wat zenuwachtig ben (met name vanwege het verblijf in Slowakije gedurende 5 dagen). Voor een SuC moet ik dan op en neer naar Wenen (gezien het volle programma wat onhandig). In Slowakije (Bratislava) schijnen er echter wel aardig wat chademo laadpunten te zijn.

Daarom de vraag: wie in de regio Arnhem / Nijmegen of Eindhoven / Den Bosch is bereid me een of twee weken een chademo adapter te lenen?

Uiteraard ben ik bereid desgewenst borg achter te laten en neem ik bij het inleveren ook graag een symbolisch flesje rood of zo voor je mee - niet perse uit Slowakije hoor, tenzij je erg graag nieuwe dingen ontdekt natuurlijk :)

Misschien ga ik hem ook wel nooit gebruiken maar voor deze eerste keer denk ik: voor als de nood aan de man zou komen qua bereik. En ik sluit niet helemaal uit dat ik toch een paar kilometers maak, om een aantal mede-Europeanen te laten kennismaken met Tesla die week... :)

PS: mogelijk is dit het verkeerde draadje hiervoor maar kom zo hier en daar (oude?) info tegen over een type 2 ADAPTER voor aan de standaard laadkabel van Tesla, die is kennelijk leverbaar ( geweest?) in de VS. Daarmee voorkom je dus in principe aanschaf van een extra type 2 laadkabel... weet iemand of die adapters ook compatibel zijn met onze (EU) laadkabel van Tesla en heeft iemand misschien zo'n ding om eens te lenen / uit te proberen / te bekijken? Als dit bestaat ben ik daarin namelijk wel geinteresseerd.
 
Heren,
Ik begrijp het onbegrip niet echt. Met een Tesla icm SuC is 'range anxiety ' toch onnodig? :rolleyes:

Mijn 75D rijdt een kleine 350 kilometer op een volle accu. Dat wil zeggen als ik de rechtervoet een beetje in bedwang houd en het buiten niet te koud is.

Bij klusjes in bijvoorbeeld Brussel of Groningen ga ik dus onderweg wel eens langs bij een SuC. En op al die andere dagen, met dagelijkse beslommeringen en klusjes 'rondom huis' (90%) rijd ik soms 30, soms 100 en misschien een enkele keer 200km op een dag. En dat kan dus prima als je thuis vol vertrekt.

Dus waarom zou ik dan de moeite doen om telkens een paaltje op te zoeken waar ik druppelsgewijs een paar KWh kan laden? Ik vraag me inmiddels af of de businesscase voor de standaardlaadpaal wel zo sterk is als straks voldoende mensen rondrijden met een voldoende groot accupakket.

Ik bewijs nu al 2,5 maand en 6000 km dat als je in Nederland voor een auto met voldoende accucapaciteit kiest je prima zonder een losse type 2 kabel en de bijbehorende frustratie over 'een ICE of een Outlander op de laadplek' kan leven :D

Kortom: de enige reden dat ik in de aanloop naar Bratislava eigenlijk een beetje zenuwachtig werd en heb verzocht om een chademo adapter te kunnen lenen zit hem in het feit dat ik de situatie daar ter plekke nog niet ken maar me realiseer dat de situatie mbt SuC aan de randen van Europa nog wel een beetje werk vraagt....
 
Heren,
Ik begrijp het onbegrip niet echt. Met een Tesla icm SuC is 'range anxiety ' toch onnodig? :rolleyes:
....

Jij woont wel in Nederland! o_O Vandaag 450km gereden en euh dan moet ik wel eens de grens over om bij te laden, want wij hebben aan de Kust en in Dardennen geen SuC! Om dan maar niet te spreken dat ik in de winter gepakt en gezakt richting Metz moet en dan mag je al een 90D hebben ...
 
Volgens mij ging het onbegrip ook over de adapter die je bedoelde.
Maar verder onbegrip over waarom een EV standaard een type 2 kabel aan boord zou moeten hebben: omdat er ook mensen zijn die geen eigen oprijlaan of garage hebben en dus aangewezen zijn op publieke laadpalen (voor zover ze niet op het werk kunnen laden).
En omdat het bij heen en weer rijden toch een stuk comfortabeler is om je auto (druppel) op te laden als hij toch al stil staat dan dat je er bij een SuC of Chademo lader op moet gaan wachten ?

Als je nog nooit een publieke lader hebt gebruikt dan kan ik me voorstellen dat je voor deze trip enigszins zenuwachtig wordt.
We zijn in Nederland behoorlijk verwent met de laadinfrastructuur, maar in andere landen / rand van Europa is het nog allemaal niet zo goed geregeld. Vorig jaar voorbeelden gezien van mensen die onvoorbereid naar Italie vertrokken en met 0km aankwamen en vervolgens niet konden laden. Een plan B is wel zo fijn voor je gemoedsrust, wat als die ene Chademo lader defect is bijvoorbeeld ?
 
@PeDuvelt ik realiseer me terdege dat we in Nederland een beetje verwend zijn met oplaadmogelijkheden

@robertvg dank voor het meeleven en het goede advies. Maar we moeten de zaak ook niet nog dramatischer voorstellen dan die is (zelfs) in Bratislava heb je de buitenwijken meegerekend inmiddels minimaal 5 chademo laders (vaak bij supermarkten etc aldaar) aldus PlugShare...
Wat betreft het verlies van tijd heb je natuurlijk wel een punt. Gelukkig kan ik die als zelfstandig consultant redelijk vrij indelen :D
 
@Michael75D ik begrijp dat je prima met thuis laden en SUC uit de voeten kan. Maar om een publieke laadpaal druppel lader op te noemen ben ik niet met je eens. De meeste palen zijn 3*16A, dat is al gauw 50 km bereik per uur erbij. Naast het thuis laden, maak ik ook bijna dagelijks gebruik van publieke laadpalen, hierdoor hoef ik niet langs een supercharge. Daarnaast vind ik het een voordeel dat je bijvoorbeeld in Amsterdam heel makkelijk kan zien waren parkeerplaats vrij is door gebruik te maken van een app. Waarom niet investeren in een type twee kabel? Maar goed ik begrijp dat iedere situatie anders is maar ik kan echt niet zonder die kabel. En om nog altijd langs de supercharger te moeten vind ik zonde van mijn tijd.
 
Volstrekt eens met @Michael75D, - gegeven mijn eigen ervaring en rijpatroon. maar de discussie bevestigt maar weer eens dat iedereen een eigen rij-patroon heeft ... en daarbij z'n eigen. passende keuze maakt qua laadvoorbereiding...Amsterdam herken ik - sterker nog laadplekken zijn voor parkeren in veel gevallen onbezet.. maar ja, als je nooit in Amsterdam komt, why bother..??
 
Je moest mijn kabelset eens zien -;)
met niet op de foto: Type2/Type 3C kabel - Type2 2 meter, Type2 7 meter, ChaDemo adapter, 25 en 10 meter verlengkabel, UMC, Juicebooster. En ik heb - muv de verloopstukken - vrijwel alles allemaal wel eens nodig gehad de afgelopen 3,5 jaar -;)
Mijn kabel/adapterset is iets minder uitgebreid maar de keren dat ik meer dan m'n UMC en eventueel een verlengkabel de afgelopen 3,5 jaar nodig heb gehad zijn op 2 handen te tellen.