Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Stekkerclub

This site may earn commission on affiliate links.
Werd door mede forum genoot ook gewezen op dit draadje (afsplitsing Italië draadje).

Ik wil de standaard 220V lader van Tesla gebruiken als backup in het buitenland. Via Google zijn veel verloopstekkers (ook geaard) te vinden. Vaak laten de verloopstekkers een groot gebruik vermogen echter niet toe.

Hebben je suggesties voor verloopstekkers voor Frankrijk, Zwitserland en Italië?

Zag dit op internet (GB, I en CH) maar kan niets vinden voor B en F (hoog vermogen geaard)

Skross Wereldstekker Winkel Online - Goedkoopste Skross Wereldstekkers Aanbod Online

Ik begrijp overigens dat België gelijk is aan Frankrijk (E) en Duitsland gelijk aan Nederland (F). Klopt dat?
 
Last edited:
Meld even in welke regio je zit. Ik heb een Juicebooster 2 die eventueel uitgeleend kan worden, maar ik zit in het hoge noorden. Als je zelf in Limburg zit is dat niet bijzonder praktisch.

Voor Belgie en Frankrijk zul je niets vinden, omdat daar geen verloopjes voor nodig zijn normaliter. Alleen als je pech hebt dat de installateur aldaar de draden heeft omgewisseld heb je een probleem. Daarvoor kun je dan een reguliere Nederlandse stekkerdoos pakken, zodat je de stekker kunt omdraaien.
 
Dank voor het aanbod. Maar de tesla 220v lader is voor mij als backup voldoende. Kan alle type verloopstekkers, geaard met hoog vermogen vinden....helaas niet type E (Frankrijk, België).

Is opladen zonder aarde een optie? De stekker van de Tesla lader heeft volgens mij immers een gat om het extra gat in het type E stopcontact te omzeilen.
 
Dank voor het aanbod. Maar de tesla 220v lader is voor mij als backup voldoende. Kan alle type verloopstekkers, geaard met hoog vermogen vinden....helaas niet type E (Frankrijk, België).

Nogmaals:

Voor Belgie en Frankrijk zul je niets vinden, omdat daar geen verloopjes voor nodig zijn normaliter (is beide Schuko, alleen met penaarde). Alleen als je pech hebt dat de installateur aldaar de draden heeft omgewisseld heb je een probleem. Daarvoor kun je dan een reguliere Nederlandse stekkerdoos pakken, zodat je de stekker kunt omdraaien.

Is opladen zonder aarde een optie? De stekker van de Tesla lader heeft volgens mij immers een gat om het extra gat in het type E stopcontact te omzeilen.

De auto zal niet laden zonder aarde. Hij heeft inderdaad een gat t.b.v. de Belgische en Franse penaarde stopcontacten. Maar die penaarde betekent dat je de stekker maar op 1 manier in het stopcontact kan doen. In tegenstelling tot in nederland waar je de stekker ook kan omdraaien.

Indien het stopcontact verkeerd is aangesloten moet je de stekker dus omdraaien, maar dat kan niet. Dat kun je omzeilen door een Nederlandse stekkerdoos (zonder penaarde, maar met gewone randaarde) te gebruiken. Die kan namelijk wel in het Belgische/Franse stopcontact en vervolgens kun je de stekker van de UMC op beide manieren in de stekkerdoos pluggen.
 
Sorry Tozz, dan heb ik jou in eerste instantie verkeerd begrepen.

Ik kan dus gewoon de NL Tesla stekker van de 220V zonder problemen in het Franse en Belgische stopcontact stoppen? Hoe werkt de randaarde van de NL stekker dan in combinatie met de pin aarde in het Franse stopcontact?

En waarom een stekkerdoos gebruiken bij verkeerde installatie? Ik kan dan toch ook de stekker in het stopcontact omdraaien? Of zeg ik als electriciteitsleek nu iets heel doms? ;)

Dank voor julie snelle reacties, ga volgende week rijden, wil dus wel voorbereid zijn.
 
Sorry Tozz, dan heb ik jou in eerste instantie verkeerd begrepen.

Ik kan dus gewoon de NL Tesla stekker van de 220V zonder problemen in het Franse en Belgische stopcontact stoppen? Hoe werkt de randaarde van de NL stekker dan in combinatie met de pin aarde in het Franse stopcontact?

En waarom een stekkerdoos gebruiken bij verkeerde installatie? Ik kan dan toch ook de stekker in het stopcontact omdraaien? Of zeg ik als electriciteitsleek nu iets heel doms? ;)

Dank voor julie snelle reacties, ga volgende week rijden, wil dus wel voorbereid zijn.

Er zijn 2 'vrouwelijke' kanten van een Schuko:

Penaarde:
https://media.alfana.nl/images/product/mennekes-schuko-met-penaarde-230v-11611.jpg?v=57010

Randaarde:
https://media.alfana.nl/images/prod...-2pa-230v-ip44-schuko-blauw-11061.jpg?v=56984

En 1 mannelijke:

https://www.elektronica-shop.nl/contents/media/penaarde-randaarde-schuko-frankrijk.jpg

Die mannelijke past in beide vrouwelijke varianten, met het volgende verschil:

- In een stopcontact met RANDaarde kan je de stekker op 2 manieren er in pluggen. Je kunt de stekker 180 graden draaien. Dit werkt dus eigenlijk altijd, want als de installateur van het stopcontact de fase en de nul heeft omgedraaid dan kun je gewoon de stekker omdraaien.

- In een stopcontact met PEnaarde kan je de stekker maar op 1 manier er in pluggen. Het gat in de mannelijke kant moet dan immers matchen met de pen van de vrouwelijke kant. Als de installateur hier de draden verkeerd om heeft geplaatst dan kun je de stekker niet omdraaien, omdat dan de pen niet meer bij het gat zit.

De oplossing?

https://image.allekabels.nl/image/1049933-0/3-voudige-stekkerdoos-1.5-meter.jpg

De stekker aan die stekkerdoos past in een stopcontact met penaarde. De uitgangen (de stekkerdoos, de vrouwelijke) heeft geen penaarde maar randaarde. Je Tesla UMC kun je dus omdraaien in die stekkerdoos.
 
  • Informative
Reactions: Robbaman
Er bestaan ook stopcontacten zonder randaarde en stekkers zonder pen.
images
357626623.png
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Hoi allen, net nieuw hier, rijdt sinds dec2016 model s 90d, elke dag met plezier. Geweldig dat er zelfs n stekkerforum is. Ik ga van ma 14 okt tot zondag 20 okt naar schotland met mn gezinnetje. Las dat een CHADEMO-koppelstuk nodig is. Kan ik die van iemand lenen (voor n mooie fles Brunello:))? Woon in oisterwijk. Zelf heb ik de originele tesla sneeuwkettingen 19 inch ter uitleen overigens!
 
Kwartje is eindelijk gevallen.....dank voor jouw geduld en uitgebreide uitleg;)

Kom er na ruim 50 jaar achter dat onze NL geaarde stekkers aan 1 kant ook een gat hebben voor penaarde;)

En voor de zekerheid een NL geaarde stekkerdoos/haspel mee.

Fijn weekend!

Ik heb met de UMC van mijn model S nog nooit in Belgie kunnen laden ( ook niet als ik de stekker omdraai ) , heb daarvoor een Fivari SMART gekocht.

fyi
 
Ik heb met de UMC van mijn model S nog nooit in Belgie kunnen laden ( ook niet als ik de stekker omdraai ) , heb daarvoor een Fivari SMART gekocht.

fyi

Ik heb met de UMC van mijn model S nog nooit in Belgie kunnen laden ( ook niet als ik de stekker omdraai ) , heb daarvoor een Fivari SMART gekocht.

Inderdaad: igv je de UMC model s niet gebruikt, heb ik interesse om m over te nemen.....

Als het goed is, kan ik deze gebruiken, om mijn model 3 op 3 fasen krachtroom te laden
interesse ?
gr
Paul
 
Kan iemand me helpen aan een umc lader voor in Noorwegen, om bij de huisjes te laden. Wil hem huren , overkopen, lenen borg betalen enz? We hebben hem pas volgend jaar nodig begin juli tot eind augustus 2020
Kan je daar niet aan helpen, maar wel aan de ervaring dat Noorwegen echt bomvol snellaadstations staat. Best veel SuC’s, maar ook andere laadstations bij supermarkten etc. Twee lokale passen bestellen en je kan overal terecht. Is goede aparte draad over. Ik heb geen moment behoefte gehad bij huisje te laden.

Hou er daarbij rekening mee dat gemiddelde snelheid enorm laag ligt (80km/u Max) en verbruik dus ook.
 
Kan je daar niet aan helpen, maar wel aan de ervaring dat Noorwegen echt bomvol snellaadstations staat. Best veel SuC’s, maar ook andere laadstations bij supermarkten etc. Twee lokale passen bestellen en je kan overal terecht. Is goede aparte draad over. Ik heb geen moment behoefte gehad bij huisje te laden.

Hou er daarbij rekening mee dat gemiddelde snelheid enorm laag ligt (80km/u Max) en verbruik dus ook.
Dank!!
 
Kan je daar niet aan helpen, maar wel aan de ervaring dat Noorwegen echt bomvol snellaadstations staat. Best veel SuC’s, maar ook andere laadstations bij supermarkten etc. Twee lokale passen bestellen en je kan overal terecht. Is goede aparte draad over. Ik heb geen moment behoefte gehad bij huisje te laden.

Hou er daarbij rekening mee dat gemiddelde snelheid enorm laag ligt (80km/u Max) en verbruik dus ook.
ik heb afgelopen jaar naar noorwegen geweest en heb de UMC van een M3 geleend die doet het wel.