Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sterk wisselende acculading

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds ruwweg de zomervakantie merk ik dat de auto op een of andere manier de SoC regelmatig verkeerd inschat. Tijdens ritten of langer stilstaan lijkt de accu sneller leeg te lopen dan normaal (gerapporteerde energieverbruik zit in de normale orde van grootte, maar weergegeven SoC % en km resterend duiken sneller). Na parkeren na een rit corrigeert de auto dit weer omhoog richting de "correcte" waarde. Eerst zwalkte het eea zo'n twee a drie procent, maar het lijkt langzaam wat erger te worden, laatste ritten scheelde het 5%.

Op dit grafiekje is het mooi te zien. Dat eea tijdens de rit meer zakt dan normaal zie je er niet aan af, maar wel duidelijk de correctie na parkeren;

teslajump.png


Zijn er meer mensen die dit gedrag zien? Toch iets niet helemaal lekker met de accu misschien?
 
Dat de accu sneller leegloopt merk ik niet, maar ik merk wel dat wanneer ik instel te laden tot een bepaald percentage (bijv. 65%) dat de auto er dan vervolgens best vaak naast zit als ik sochtends kijk: 63%, 62%, 68%. Nu gooide ik dat in eerste instantie op temperatuurwisselingen, maar bij grofweg dezelfde temperaturen zie ik toch wisselende resultaten. Ik heb het idee dat het sinds 2020.36.x is (M3 LR) dus ik hoop dat het ook vanzelf weer weggaat..
 
@Misano aangezien je TeslaMate gebruikt, gaat de auto bij jou soms meerdere uren slapen?
Misschien moet je de informatie van dit topic eens volgen, om je BMS te cyclen.
How I Recovered Half of my Battery's Lost Capacity

Dat is wel een interessant verhaal. Sentry mode staat bij mij eigenlijk altijd aan, dus feitelijk slaapt de auto zo goed als nooit. De door de auto gerapporteerde vampire drain is ook een stuk forser nu, tegen de 8% per dag versus 3% a 4% voorheen.

Grappig genoeg begon dit me op te vallen na de zomervakantie, waarbij de auto bij hoge uitzondering juist een maand stilstond en die periode wel in slaap was. Misschien is hij toen extra gaan meten en in de war geraakt ofzo. Ik ga eens proberen om Sentry mode een paar keer een paar uur uit te zetten en de auto te laten slapen, ben benieuwd of en welk effect dat heeft.

De accucapaciteit zelf lijkt an sich nog prima, degradatie op basis van wat hij zelf aangeeft aan range is rond de 5% in anderhalf jaar en 35k kms.
 
Als de auto niet rijdt, wordt er alleen door de 12V apparatuur energie verbruikt. Dat betekent dat de 12V batterij langzaam leeg loopt en af en toe weer opgeladen wordt vanuit de hoofdaccu. Vandaar dat de SoC van de hoofdaccu schoksgewijs daalt. De Model 3 zou, naar verluidt, een andere manier van op peil houden van de 12V accu krijgen, maar ik weet niet of dat ook daadwerkelijk is doorgevoerd.
 
Zojuist ook in Teslamate gekeken naar het terugspringen van de batterijlading, maar deze is niet zichtbaar. Het bericht van Wouter #3 is wel een goede om uit te proberen.
Ik zie in Teslamate dat de auto iedere 6 a 7 uur voor zo'n twee uur wakker is, waarschijnlijk om de 12V accu bij te laden en om met Tesla wat informatie uit te wisselen. Een keer de auto aansluiten op Wifi en dan met Pi-hole kijken welke sites benaderd worden.
 
Apart, toch maar eens met Tesla gaan praten, of het is de blackvue? Naast Teslamate heb ik geen 3de party apps
Hier een typische patroon van mijn auto:
View attachment 597733
Heb je een blackvue?

Dat is de oorzaak van dat de auto telkens wakker wordt.

Ik had het zelfde probleem in mijn Model X. Wekenlang ging het ding niet slapen, en mijn range liep terug.

Een keer afgekoppeld en de X sliep als een roos en de range stabiliseerde.

Nu heb ik er een accupack tussen een +12V bij contact en gaat ie lekker slapen.

Maar met mijn upgrade naar MCU2 worden de blackvues misschien overbodig?
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Het terugspringen van de acculading heb ik deze week wel gezien:
Ha, kijk, hoeveel procent zijn die schommelingen bij jou? Lijkt 1% als ik de schaalverdeling moet gokken?

Sluipverbruikers op 12V zal bij mij het probleem niet geven, ik heb niks aangesloten op dat vlak. Wel Sentry mode altijd aan en dus een significante vampire drain maar dat is verder normaal en prima. Sentry mode staat bovendien altijd al aan dus daar is nu niet specifiek iets in veranderd. Het is dat gekke fluctueren van het ladingspercentage waar ik me wat "zorgen" om maak. Los van dat het gewoon irritant is met ritten plannen, scheelt nu soms opeens spontaan 4% a 5% acculading, dat is toch al snel een km of 20.

Inmiddels de auto een keertje bewust tot op 4% leeggereden en een paar uur "in rust" aan de laadpaal laten staan, lijkt nog niet veel geholpen te hebben.
 
Sentry mode houdt wel je auto wakker, dus van dat hercalibreren komt dus niks van in huis.

Daarom ook de presets in de configuratie om sentry mode automatisch thuis en/of op je werk uit te zetten, indien je dat wenst.

Sentry mode heeft in weze een vergelijkbaar effect als je Blackvue dashcams laten draaien: je hebt een constant stroomverbruik, wat de auto wakker houdt.
 
Sentry mode houdt wel je auto wakker, dus van dat hercalibreren komt dus niks van in huis.
....
Het herkalibreren van het accupakket vindt tegenwoordig continu plaats in plaats van bij het bereiken van een specifieke SoC. Vermoedelijk veroorzaakt dat in combinatie met temperatuurswisselingen en het op peil houden van de 12V accu het gesignaleerde, ‘onverklaarbare’ effect.
 
Sentry mode houdt wel je auto wakker, dus van dat hercalibreren komt dus niks van in huis.

Daarom ook de presets in de configuratie om sentry mode automatisch thuis en/of op je werk uit te zetten, indien je dat wenst.

Sentry mode heeft in weze een vergelijkbaar effect als je Blackvue dashcams laten draaien: je hebt een constant stroomverbruik, wat de auto wakker houdt.
De blackvue draait op de 12V accu. De auto gaat wel slapen/ offline zijn. Vannacht de auto zonder blackvue laten draaien en helaas, de auto wordt nog steeds 2 uur wakker iedere 6 a 7 uur. Ik probeer het nog een paar dagen voor de zekerheid.

Het verbruik is wel wat minder :). Normaal verliest de auto in de nacht redelijk vaak 1% en nu is de batterij nog steeds op hetzelfde niveau.
 
De blackvue draait op de 12V accu. De auto gaat wel slapen/ offline zijn. Vannacht de auto zonder blackvue laten draaien en helaas, de auto wordt nog steeds 2 uur wakker iedere 6 a 7 uur. Ik probeer het nog een paar dagen voor de zekerheid.

Het verbruik is wel wat minder :). Normaal verliest de auto in de nacht redelijk vaak 1% en nu is de batterij nog steeds op hetzelfde niveau.
Blackvue heeft een minder 12V-draining effect dan Sentry. maar dat is het niet, denk ik:
Ik denk dat je smart summon aan hebt staan en dan wellicht ook nog in standby modus.
 
Het herkalibreren van het accupakket vindt tegenwoordig continu plaats in plaats van bij het bereiken van een specifieke SoC. Vermoedelijk veroorzaakt dat in combinatie met temperatuurswisselingen en het op peil houden van de 12V accu het gesignaleerde, ‘onverklaarbare’ effect.
Dit vind ik een plausibele verklaring. Dat de schommelingen zo groot zijn en vooral dat ze zich regelmatig herhalen wijst op een zekere degradatie. Je zou verwachten dat na kalibreren het pack er enige tijd klaar mee is. M.a.w. wat veroorzaakt de regelmatige nood aan kalibreren.