Dit vind ik een plausibele verklaring. Dat de schommelingen zo groot zijn en vooral dat ze zich regelmatig herhalen wijst op een zekere degradatie. Je zou verwachten dat na kalibreren het pack er enige tijd klaar mee is. M.a.w. wat veroorzaakt de regelmatige nood aan kalibreren.
Ik kan me voorstellen dat de auto zo'n kalibratie doet als hij "in rust" is, dus dan is na parkeren inderdaad een logisch moment. Voelt dan nu wel een beetje alsof er dan 4% van de accu is die af en toe niet meer mee doet en dus die kalibratieissues oplevert. Waarbij er dan waarschijnlijk een moment gaat komen dat de correctie naar boven toe niet meer plaats gaat vinden.
Toch wel gek, want mn degradatie op basis van de range die de auto weergeeft stijgt nog altijd gelijkmatig en lijkt ook wel in de goede orde van grootte te zitten (nu zo'n 5% na ruim anderhalf jaar en 35k km) dus die wijkt iig niet duidelijk 4% af van wat het zou moeten zijn.