Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sterk wisselende acculading

This site may earn commission on affiliate links.
Dit vind ik een plausibele verklaring. Dat de schommelingen zo groot zijn en vooral dat ze zich regelmatig herhalen wijst op een zekere degradatie. Je zou verwachten dat na kalibreren het pack er enige tijd klaar mee is. M.a.w. wat veroorzaakt de regelmatige nood aan kalibreren.

Ik kan me voorstellen dat de auto zo'n kalibratie doet als hij "in rust" is, dus dan is na parkeren inderdaad een logisch moment. Voelt dan nu wel een beetje alsof er dan 4% van de accu is die af en toe niet meer mee doet en dus die kalibratieissues oplevert. Waarbij er dan waarschijnlijk een moment gaat komen dat de correctie naar boven toe niet meer plaats gaat vinden.

Toch wel gek, want mn degradatie op basis van de range die de auto weergeeft stijgt nog altijd gelijkmatig en lijkt ook wel in de goede orde van grootte te zitten (nu zo'n 5% na ruim anderhalf jaar en 35k km) dus die wijkt iig niet duidelijk 4% af van wat het zou moeten zijn.
 
Balanceren is eigenlijk niet meer dan het gelijk trekken van het spanningsniveau van alle celgroepen (ruim 100) in serie. Bij een gezonde batterij met celgroepen die een gelijke capaciteit hebben, blijven de niveaus bij laden en ontladen mooi gelijk op- en aflopen. Eens gebalanceerd, is het maar sporadisch nodig het proces grondig te herhalen. Als de capaciteit van een of meer van de groepen signifacant afwijkt van die van de andere, dan krijg je bij elke verandering in SOC ook een verandering in spanning en dus telkens opnieuw wat te balanceren. Als je balanceren alleen laat plaatsvinden bij een occasionele hoge SOC, dan speelt het verschil in capaciteit minder.
Waarmee ik niet gezegd heb dat ik helemaal zeker ben dat dit de oorzaak is.
 
Vannacht zowel de blackvue als de smart summon uit gehad en de auto wordt nog steeds wakker voor 2 uur. De zoektocht gaat verder...
Toch is dat voor een deel ook "normaal". Ik heb mijn auto dus ook een maandje echt laten slapen een keer en toen zag ik hetzelfde gebeuren, al was dat wel op wat langere tijdschaal; de auto wordt om de 2 a 3 dagen uit zichzelf wakker en gaat na 2 a 3 uur weer slapen;

teslastate.png
 
Last edited:
Toch is dat voor een deel ook "normaal". Ik heb mijn auto dus ook een maandje echt laten slapen een keer en toen zag ik hetzelfde gebeuren, al was dat wel op wat langere tijdschaal; de auto wordt om de 2 a 3 dagen uit zichzelf wakker en gaat na 2 a 3 uur weer slapen;

teslastate.png
DIt patroon zou ook meer gebruikelijk zijn. Het patroon van iedere 6 a 7 uur en dan 2 uur wakker is wel te vaak i.m.o.
Tesla gooit het op derde apps maar wijzigen van wachtwoord toont aan dat dit niet het geval is.
 
Vannacht zowel de blackvue als de smart summon uit gehad en de auto wordt nog steeds wakker voor 2 uur. De zoektocht gaat verder...

Heb je al een reset uitgevoerd? In het verleden was bij mij dat bijna altijd de boosdoener. Schakel ook nog even wifi uit door je wifi accesspoint te verwijderen uit je auto want een instabiele wifi verbinding zorgt ook voor problemen.
 
Blackvue heeft een minder 12V-draining effect dan Sentry. maar dat is het niet, denk ik:
Ik denk dat je smart summon aan hebt staan en dan wellicht ook nog in standby modus.
Summon staat net als de blackvue nu al een paar dagen uit en ik zie dat de auto langer slaapt (meer dan 12 uur). Mijn vermoeden is dat het aan summon ligt. Dat ga ik nog uitproberen.

@wooter en @SpeedyEddy : Dank je!
 
  • Like
Reactions: wooter
geie
Toch is dat voor een deel ook "normaal". Ik heb mijn auto dus ook een maandje echt laten slapen een keer en toen zag ik hetzelfde gebeuren, al was dat wel op wat langere tijdschaal; de auto wordt om de 2 a 3 dagen uit zichzelf wakker en gaat na 2 a 3 uur weer slapen;

teslastate.png
Ik herken het plaatje uit de Teslamate logger: groen is in slaap, lichtblauw is online, en geel is offline. Weet jij ook waarom je auto in die maand soms offline was?
 
geie

Ik herken het plaatje uit de Teslamate logger: groen is in slaap, lichtblauw is online, en geel is offline. Weet jij ook waarom je auto in die maand soms offline was?

Nee, Helaas geen idee over offline. Wel gezocht naar een antwoord bij zowel Teslamate als Teslafi. Er schijnt geen belangrijk verschil te zijn:
Zie antwoord van Teslamate bouwer:
Suspending Logging wakes up the car. · Issue #111 · adriankumpf/teslamate

Zie antwoord vanuit Teslafi gebruiker:
Teslafi Model 3 - asleep vs offline.
 
Heb je al een reset uitgevoerd? In het verleden was bij mij dat bijna altijd de boosdoener. Schakel ook nog even wifi uit door je wifi accesspoint te verwijderen uit je auto want een instabiele wifi verbinding zorgt ook voor problemen.
Reset zeker geprobeerd, maar was niet het antwoord.
Ook de WIFI heb ik geprobeerd (definitief uit ;) ) en was wederom niet het antwoord. Tesloop heeft hier ook een youtube filmpje over gemaakt en in hun wagenpark hebben ze het wifi issue niet kunnen reproduceren. Nu is een instabiele wifi wat lastig om goed te reproduceren denk ik.
 
Summon staat net als de blackvue nu al een paar dagen uit en ik zie dat de auto langer slaapt (meer dan 12 uur). Mijn vermoeden is dat het aan summon ligt.

Smart Summon stand-by bedoel je? Dat houd net als Sentry Mode je AP HW aan en zal je auto niet gaan slapen.

Daarnaast, Smart Summon is waarschijnlijk op 99% van de plekken waar je parkeert toch niet te gebruiken in Nederland dus niet zinvol om aan te hebben staan.
 
Ik herken het plaatje uit de Teslamate logger: groen is in slaap, lichtblauw is online, en geel is offline. Weet jij ook waarom je auto in die maand soms offline was?

Geen idee waarom Maurice1 hierop reageerde want het is mijn auto :) Geen idee ook waarom hij een tijdje offline geweest is nee, hij stond dus een paar weken stil geparkeerd op dezelfde plek. Tijdelijk even het mobiele bereik kwijt oid verwacht ik.

Komt er op neer dat de auto geen internetverbinding meer heeft, ik heb het soms ook als hij ergens anders staat in zwak wifibereik. Dan wil ie nog wel eens zn mobiele data uitzetten en overschakelen op wifi, maar daarvan is t signaal dan zo zwak dat ie netto geen verbinding heeft.
 
Geen idee waarom Maurice1 hierop reageerde want het is mijn auto :) Geen idee ook waarom hij een tijdje offline geweest is nee, hij stond dus een paar weken stil geparkeerd op dezelfde plek. Tijdelijk even het mobiele bereik kwijt oid verwacht ik.

Komt er op neer dat de auto geen internetverbinding meer heeft, ik heb het soms ook als hij ergens anders staat in zwak wifibereik. Dan wil ie nog wel eens zn mobiele data uitzetten en overschakelen op wifi, maar daarvan is t signaal dan zo zwak dat ie netto geen verbinding heeft.
Sorry...
Alleen heb ik ook offline en asleep in de teslamate en dacht een goede bijdrage te kunnen leveren.
 
Smart Summon stand-by bedoel je? Dat houd net als Sentry Mode je AP HW aan en zal je auto niet gaan slapen.

Daarnaast, Smart Summon is waarschijnlijk op 99% van de plekken waar je parkeert toch niet te gebruiken in Nederland dus niet zinvol om aan te hebben staan.
Helaas.... ik heb alleen summon (AP1)... al een "oude tesla" ;). De auto van tegenwoordig verouderd al net zo hard als je smartphone. Ze laten ook dezelfde prijs ontwikkeling zien. Al moet ik wel zeggen dat de vlaggenschip van Apple onderhand verdubbeld is in prijs de laatste jaren.
 
Heb je een blackvue?

Ik had het zelfde probleem in mijn Model X. Wekenlang ging het ding niet slapen, en mijn range liep terug.

Een keer afgekoppeld en de X sliep als een roos en de range stabiliseerde.

interesting, bedoel je hiermee te zeggen dat er een relatie is tussen 'phantom draining' en 'batterij degradatie'? Oftewel: onverklaarbaar energie-verbruik en capaciteit van energie-opslag? Dit zouden (in theorie) twee verschillende aspecten moeten zijn, maar er zit natuurlijk een gemeenschappelijk element in.

Mijn Model 3LR zit nu op 25.000km, opgegeven range is 560km, zit nu bij 100% op 480km..... (ahum).. Echter, de afgelopen weken heb ik bijzonder veel last van phantom draining. Middels een algehele reset, wachtwoorden veranderen, wifi ontkoppelen etcetera, lijkt dit phantom draining verholpen (momenteel tweede dag monitoring, maar ziet er goed uit). Echter blijft natuurlijk die degradatie een probleem, maar zou het kunnen zijn dat dit zich, na verloop van tijd, weer stabiliseert / oploopt??
 
interesting, bedoel je hiermee te zeggen dat er een relatie is tussen 'phantom draining' en 'batterij degradatie'? Oftewel: onverklaarbaar energie-verbruik en capaciteit van energie-opslag? Dit zouden (in theorie) twee verschillende aspecten moeten zijn, maar er zit natuurlijk een gemeenschappelijk element in.

Mijn Model 3LR zit nu op 25.000km, opgegeven range is 560km, zit nu bij 100% op 480km..... (ahum).. Echter, de afgelopen weken heb ik bijzonder veel last van phantom draining. Middels een algehele reset, wachtwoorden veranderen, wifi ontkoppelen etcetera, lijkt dit phantom draining verholpen (momenteel tweede dag monitoring, maar ziet er goed uit). Echter blijft natuurlijk die degradatie een probleem, maar zou het kunnen zijn dat dit zich, na verloop van tijd, weer stabiliseert / oploopt??
Er zijn al hele discussies geweest over de weergegeven range en de koppeling met de batterijdegradatie. Ik durf het niet aan om deze opnieuw te starten ;).
@wooter heeft al een mooie link gedeeld om de verloren range terug te winnen: How I Recovered Half of my Battery's Lost Capacity

Verder goed door de menu-opties lopen wat consumenten van de batterij zijn:
- (smart) summon (Wist ik eerst niet)
- mobiele verbinding
- Wifi niet is mijn ervaring na een weekje testen.
- en andere automatische processen die gestart kunnen worden, zoals de auto die zich aanpast aan jou werktijden (scheduled departure) ed. Met corona is dit geen benodigde optie meer voor mij.
 
Er zijn al hele discussies geweest over de weergegeven range en de koppeling met de batterijdegradatie. Ik durf het niet aan om deze opnieuw te starten ;).
@wooter heeft al een mooie link gedeeld om de verloren range terug te winnen: How I Recovered Half of my Battery's Lost Capacity

Verder goed door de menu-opties lopen wat consumenten van de batterij zijn:
- (smart) summon (Wist ik eerst niet)
- mobiele verbinding
- Wifi niet is mijn ervaring na een weekje testen.
- en andere automatische processen die gestart kunnen worden, zoals de auto die zich aanpast aan jou werktijden (scheduled departure) ed. Met corona is dit geen benodigde optie meer voor mij.

check, had de link inmiddels ook geopend, ben deze momenteel aan het doorworstelen!
Is ook niet mijn bedoeling om opnieuw discussies op te roepen, ik verdiep me pas sinds een paar dagen in deze problematiek. Mijn 'trigger' was de puur comment van wooter waarin de relatie tussen onverklaarbare energie consumptie en batterij degradatie aangetipt werd, was voor mij nieuw. Is eigenlijk ook onlogisch: waardoor een batterij leeg raakt heeft, in eerste opzicht, niets te maken met de opslagcapaciteit van een batterij (meer specifiek de degradatie van de batterij). Maar anyway, 'k ga verder met lezen van de link, wordt vervolgd :)
 
Er zijn al hele discussies geweest over de weergegeven range en de koppeling met de batterijdegradatie. Ik durf het niet aan om deze opnieuw te starten ;).
@wooter heeft al een mooie link gedeeld om de verloren range terug te winnen: How I Recovered Half of my Battery's Lost Capacity

Verder goed door de menu-opties lopen wat consumenten van de batterij zijn:
- (smart) summon (Wist ik eerst niet)
- mobiele verbinding
- Wifi niet is mijn ervaring na een weekje testen.
- en andere automatische processen die gestart kunnen worden, zoals de auto die zich aanpast aan jou werktijden (scheduled departure) ed. Met corona is dit geen benodigde optie meer voor mij.

in toevoeging hierop gelijk mijn bevindingen: gister met Tesla telefonisch contact gehad, een kundig persoon aan de telefoon gehad welke tevens de volgende stappen voor complete reset van auto adviseerde:
  • harde reset auto middels de twee stuurknoppen ingedrukt houden plus voet op rem (waarschijnlijk wel bekend)
  • opvolgend in menu veiligheid op uitschakelen drukken --> confirmatie
  • gehele auto is nu uit
  • 5 minuten in auto blijven zitten, om daarna op rempedaal drukken, auto wordt weer wakker
zijn redenatie hiervoor was dat de auto soms blijft hangen in (een gedeelte van) een software-update, waardoor deze niet in slaapstand gaat. Met bovenstaande handeling voer je een volledige reset uit. Geen idee of dit een valide argument is, maar het is een simpele handeling, kan geen kwaad om uit te voeren.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1