Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storing klepsensor laadcontact

This site may earn commission on affiliate links.
Het viel mij al een tijdje op dat het even duurde voordat mijn laadpoort ontgrendelde als ik thuis de laadkabel wou aansluiten. Als ik op de knop van de laadkabel drukte ging wel het klepje open, maar de laadpoort ontgrendelde pas 5 seconden later. Sinds vanmorgen krijg ik echter ook de melding "Storing klepsensor laadcontact. Laadcontact werkt mogelijk niet volgens verwachting".

Het is vrij irritant want de melding verschijnt elke minuut weer met de nodige geluidssignalen. Ik heb het klepje bekeken en de schakelaar er achter ziet er prima uit (ook niet vies). Ik heb maar weer eens een service-afspraak ingeschoten, maar die kan pas over 3.5 week. Iemand dit eerder gehad en hoe is dit opgelost? Ik lees alleen iets over een Model 3 waarbij de sensor opnieuw gecalibreerd is. Zou verwachten dat het een aan/uit schakelaar is, maar blijkbaar meet die hoe ver de schakelaar is ingedrukt.

Hopelijk kan ik nog wel (thuis) laden, want anders wordt 12-8 wel een beetje lang wachten. Heb ik wel weer een goede reden om met de cabrio op pad te gaan :)
 
Bij mij trad dit vorig jaar af en toe op, ook midden op de snelweg.
De 2e of 3rde keer dat ik het meldde heeft Tesla toen de logs kunnen uitlezen.

De mobiele service heeft daarna mijn chargeport vervangen: Service-ervaringen

Nog 1 keer zo'n melding gehad in de zomer van 2019.
Daarna nooit meer, wellicht is er sindsdien in de SW iets aangepast.

Laden was overigens nooit een issue.
 
Goed te horen dat het laden geen issue is, maar ik merkte thuis zojuist dat de laadpoort wel vergrendelde. Op de terugweg heb ik de melding niet meer gehad. Ik laat de mobile ranger maar even staan. Als het niet meer terugkomt, dan gooi ik die er een week daarvoor wel uit.
 
De bediening van de laadklep werkt nogal bijzonder. Het klepje wordt aangestuurd door een module met daarin een motortje en die weet ook de positie van het klepje. Daar zit meestal het probleem, omdat die aangeeft dat het klepje niet goed dicht zit. Deze dient ook gecalibreerd te worden. Dat klepje drukt ook een knopje in, dus het zou veel logischer zijn om dat knopje te gebruiken als indicatie of het klepje gesloten is. Buiten garantie kost je dit ongeveer €240.
 
De auto rijdt ook altijd wel, maar er zijn altijd wel een aantal kleine problemen en dat erger ik mij gewoon aan. Tesla probeert het tot nu toe ook altijd wel op te lossen, maar als ik na de garantietermijn dezelfde hoeveelheid problemen blijf houden dan wordt het toch wel een dure grap.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Dit probleem heb ik de laatste 3 weken ook. Echt fijn dat je laadpoort dan ook open staat als je geparkeerd staat. Ook de automatische portiervergrendeling werkt dan niet. Staat je auto dus met ingeschoven portiergrepen en een open laadpoort. Een paar dagen is het probleem weg geweest en nu weer terug met alle meldingen gedurende het rijden. Iedere paar minuten accoustisch en in het scherm. Na twee maanden geleden een nieuwe drive-train ben ik wel wat vatbaar voor irritatie. Zeker nadat ik een zeer aanwezige brom in de nieuwe drive-train heb. Dinsdag maar weer inleveren in Rotterdam. Ook voortdurend de melding dat mijn sleutelbatterij bijna leeg is. Zit een nieuwe in van de Tesla ranger en is weer terug. Zucht... Maar wat een heerlijke auto in de bergen!
 
Vannacht een klappend geluid op de oprit. Blijkt de poort voortdurend open en dicht te gaan. Leuk dat hij kwispelt als je er aankomt maar dit is niet grappig. Dus mijn bed maar uitgegaan en de stekker er in gestoken. Blij wordt ik niet van dit gedoe.
 
Nu al drie keer een mobile ranger gehad om dit issue op te lossen. De laatste keer is de hele laadpoort vervangen, maar na twee dagen alweer hetzelfde probleem. Kan op het lijstje met zaken die we maar voor lief nemen... Bij de volgende service-beurt maar weer eens melden en kijken wat er dan gebeurd. Schijnt niet veel voor te komen dit issue. Ik krijg langzaam de indruk dat mijn auto door de stagiar in elkaar is gezet...
 
Servicebeurten zijn toch afgeschaft?
Ik vind het wel fijn om elk jaar even naar de staat van mijn auto te laten kijken. Ook een Tesla heeft onderhoud nodig aan remmen, banden, ...

Ik heb besloten gewoon de mobile ranger weer te laten langs komen totdat het probleem echt over is. Die laadklep op de model S is ook een absurd ontwerp. Dat ding werkt met een stappenmotor, moet gecalibreerd worden middels speciale software en het lijkt overdreven complex.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Onderhoud aan banden?
Remmen doe ik regeneratief. Nee dat is overdreven, maar ze slijten daardoorwel trager. Wij gaan jaarlijks naar de keuring om die te controleren, eens de wagen 4 jaar is.

In 2012 hebben wij 2 nieuwe auto's gekocht van hetzelfde merk.
Na 5 jaar moesten er onderdelen van de remmen vervangen worden van de auto met 25k op de teller terwijl de andere auto na 300k nog steeds met de originele remmen over de wegen toerde. (alleen remvloeistof was 1x ververst)

Vooral bij weinig gebruik (regenereren) en een pekelperiode kun je er op wachten dat er iets vast gaat zitten.

Waarom zou je de auto/remmen niet even na laten kijken voor ca. Euro 150,-- (eens in de 2 jaar? / afhankelijk van gebruik)
Veelal alleen wat vet op kritische delen en je voorkomt een hoop ellende en mogelijke vervolgschade (een iets aanlopende rem merk je niet zo snel maar zorgt uiteindelijk voor veel hogere kosten)
 
  • Like
Reactions: bugboy
Wederom bezoek gehad van de ranger. Auto harde reset gegeven (accu en batterijpakket losgekoppeld) en nieuwe software er in geschoten. Wederom opnieuw gecalibreerd en fingers crossed dat het nu wel goed is. Ik had nu dat de auto spontaan 's nachts de laadklep open deed. Hopelijk is het nu over. Als dit niet helpt, dan moet de auto naar de werkplaats voor een uitgebreidere diagnose...
 
En het is wederom kapot. Het is nu nog vervelender dan de vorige keer. De laadpoort springt spontaan open als de auto geparkeerd staat. Ik kan de auto dan wel weer op slot doen, maar dan gaat die dicht en meteen weer open. In de app lijkt het ook dat de laadklep vergrendeld is en die kan ik dan ontgrendelen. Daarna blijft die wel dicht. Aangezien de laadklep aan de straatkant zit is het best gevoelig voor vandalisme. Helaas wil mobile service niet meer komen voor dit probleem, omdat ze niet meer weten wat ze kunnen doen. Software is opnieuw geladen, harde reset en laadpoort vervangen. Bezoekje aan SeC kost me sowieso een halve dag (of twee keer op en neer rijden, 1 uur enkele reis). Kans dat het verholpen wordt lijkt me ook klein. Om gek van te worden...
 
En het is wederom kapot. Het is nu nog vervelender dan de vorige keer. De laadpoort springt spontaan open als de auto geparkeerd staat. Ik kan de auto dan wel weer op slot doen, maar dan gaat die dicht en meteen weer open. In de app lijkt het ook dat de laadklep vergrendeld is en die kan ik dan ontgrendelen. Daarna blijft die wel dicht. Aangezien de laadklep aan de straatkant zit is het best gevoelig voor vandalisme. Helaas wil mobile service niet meer komen voor dit probleem, omdat ze niet meer weten wat ze kunnen doen. Software is opnieuw geladen, harde reset en laadpoort vervangen. Bezoekje aan SeC kost me sowieso een halve dag (of twee keer op en neer rijden, 1 uur enkele reis). Kans dat het verholpen wordt lijkt me ook klein. Om gek van te worden...
Lijkt wel of ie van iets of iemand een signaal krijgt om open te gaan. Toen vroeger bij SeC Amsterdam de Superchargers nog in bedrijf waren stonden daar ook vele auto's met open laadklepjes op de parkeerplaats. Kwam door de knopjes op de kabels die het open laadklep signaal gaven.

Of blijft er iets hangen in de Tesla app? Of iets met scheduled charging? Ik probeer maar een spoor te vinden, goed bedoeld.
 
  • Like
Reactions: bugboy