Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Kan iemand bij de M3 nakijken of de pen rechts boven ook zo ver naar binnen zit? Het lijkt mij niet goed, maar de auto laad wel op. Durf hem ook niet aan te raken met een tang om eventueel zelf naar buiten te trekken.

Die rechter pin is de CP pin. Dat is de pin waarover de communicatie loopt voor het laden. Zonder die pin werkt het laden ook niet.
Het lijkt zo te horen, zie bv:

https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/12/tesla-charging-inlet-europe-1.jpg
https://assets.aversio.com/resources/ckfinder/userfiles/141/images/type 2.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Prise_type_2_Mennekes_BMW_i3.jpg

(De laatste is van een BMW i3, die slechts 1-fase kan laden en dus de onderste 2 pinnen niet gebruikt)
 
  • Informative
Reactions: ScoopT
Kan iemand bij de M3 nakijken of de pen rechts boven ook zo ver naar binnen zit? Het lijkt mij niet goed, maar de auto laad wel op. Durf hem ook niet aan te raken met een tang om eventueel zelf naar buiten te trekken.

Dat hoort zo. Het is de "controle pilot". Het zorgt ervoor dat het laden pas kan beginnen als je de stekker er helemaal in hebt gestoken.
 
  • Informative
Reactions: ScoopT and Tozz
Kan iemand bij de M3 nakijken of de pen rechts boven ook zo ver naar binnen zit? Het lijkt mij niet goed, maar de auto laad wel op. Durf hem ook niet aan te raken met een tang om eventueel zelf naar buiten te trekken.

Hier nog wat extra info:

"Het laden kan enkel geschieden wanneer zowel de CP als de PP verbonden zijn.

Mocht het vergrendelen van de kabel door bijvoorbeeld een defect mechanisme falen en de kabel wordt toch uit de aansluiting gehaald tijdens het laden, dan zal als eerste de Control Pilot zijn connectie verliezen. Dit is immers de kortste pin.

Zodra echter de CP niet meer verbonden is zullen de auto en het laadstation per direct het laadproces stoppen. Nog voordat de overige pinnen geen contact meer maken is de gehele aansluiting spanningsloos en zal er dus geen slijtage optreden omdat er simpelweg geen vermogen meer door de aansluiting gaat."
 
  • Like
  • Informative
Reactions: ebullio and ScoopT
Dit weekend de Model 3 geleverd gekregen. Ik ervaar aanzienlijk veel windgeruis vanaf 80kmh. Langs de buitenkant niet veel aan te merken, maar ik krijg wel mijn vinger tussen de deur als die gesloten is. Op dit moment overweeg ik om de auto gewoon terug te geven :(
IMG_2595.jpeg
 
@tomschouteden ik vrees dat in ieder geval je foto normaal is, dat is identiek bij mijn wagen en is ook wat ik bij de showroommodellen zag. Ik vermoed ook dat als ze dat anders hadden afgewerkt het best wat windgeluid had gescheeld.

Inmiddels is bij mijn 3 ook de SOS/eCall error opgelost door iets van 'n onderdeel te vervangen. Kort voor m'n bezoek aan het SeC kreeg ik een aantal keer de melding 'Storing klepsensor laadcontact: Laadcontact werkt mogelijk niet volgens verwachting'. Dit is weer opgelost door de sensor te kalibreren. Hopelijk kan ik nu weer een tijdje wegblijven; morgen is de auto 5 weken 'oud', waarvan hij 2.5 week bij het SeC of hun detailer heeft gestaan.
 
Ik heb ook veel windgeruis gehad. Aan de voorkant bij de frunk zit op de scharnieren een kapje. Kijk even na of deze goed zitten bij mij was er 1 los en dit gaf een hoop herrie.

Deze netjes terug gemonteerd en het was opgelost

Gr
 
[..] Kort voor m'n bezoek aan het SeC kreeg ik een aantal keer de melding 'Storing klepsensor laadcontact: Laadcontact werkt mogelijk niet volgens verwachting'. Dit is weer opgelost door de sensor te kalibreren. Hopelijk kan ik nu weer een tijdje wegblijven; morgen is de auto 5 weken 'oud', waarvan hij 2.5 week bij het SeC of hun detailer heeft gestaan.
Te vroeg gejuicht, dag later en de fout is weer terug.
 
Waarschijnlijk stomme vraag, maar als je aan zo een splitkabel 2 telefoons hangt om op te laden dan laden ze langzamer neem ik aan?

Deze splitkabel spitst het signaal in stroom en data. Dus je kunt er maar 1 telefoon mee opladen. De andere kabel aansluiting kun je dan gebruiken voor de dashcam of muziek.

Het probleem met opladen dat optreedt sinds de laatste update wordt blijkbaar verholpen als er geen data signaal wordt meegestuurd. Daarom is deze splitter een goede oplossing. Ik heb gekozen voor de data blocker omdat ik rechts al een 4 ports USB hub heb. Het prijsverschil is minimaal en die extra kabeltjes heb ik niet nodig...
 
Deze splitkabel spitst het signaal in stroom en data. Dus je kunt er maar 1 telefoon mee opladen. De andere kabel aansluiting kun je dan gebruiken voor de dashcam of muziek.

Het probleem met opladen dat optreedt sinds de laatste update wordt blijkbaar verholpen als er geen data signaal wordt meegestuurd. Daarom is deze splitter een goede oplossing. Ik heb gekozen voor de data blocker omdat ik rechts al een 4 ports USB hub heb. Het prijsverschil is minimaal en die extra kabeltjes heb ik niet nodig...

Sorry. Bij nader inzien blijkt deze versie van de kabel 1 aansluiting te hebben voor opladen en 1 voor opladen + data. Of die 2e aansluiting dan werkt met de front USB van de model 3 weet ik niet, maar als het werkt en je sluit 2 telefoons aan dan zal het laden inderdaad langer duren. Dus je kunt beter 1 telefoon op de linker USB en 1 op de rechter USB aansluiten.
 
Sorry. Bij nader inzien blijkt deze versie van de kabel 1 aansluiting te hebben voor opladen en 1 voor opladen + data. Of die 2e aansluiting dan werkt met de front USB van de model 3 weet ik niet, maar als het werkt en je sluit 2 telefoons aan dan zal het laden inderdaad langer duren. Dus je kunt beter 1 telefoon op de linker USB en 1 op de rechter USB aansluiten.
dit lijkt mij een leuke oplossing voor het tweede laadkabeltje + mijn usb stik voor dashcam. een usb stik zal ook wel wat stroom nodig hebben denk ik