Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Stromer (en andere e-bikes)

This site may earn commission on affiliate links.

Carl

Active Member
Supporting Member
Jan 12, 2013
1,745
2,182
Belgium
We hebben onze Tesla'tjes maar wat doen we met korte afstanden (tussen pakweg 1km en 10km)? Ik heb net de Stromer ST3 en ST5 e-bikes uitgeprobeerd. Man, wat is dat een verschil met de Matra e-bike die ik acht jaar geleden kocht (wel ook niet dezelfde prijscategorie natuurlijk, die Stromer ST5 kost even veel als een kleine benzinewagen :confused:). Maar wat was dat leuk rijden. De "sport-modus" van ST5 vond ik gewoon verslavend.

Wat zijn jullie ervaringen met Stromers (of eventueel nog betere speed-pedelecs)?
 
Altijd goed om de wagen te laten staan voor de kleinere afstanden! Ik ben dan nog wel van de ouderwetse soort. Indien tijd en weer het toestaan, dan leg ik afstanden tot 20km, enkele reis, af op stadsfiets. Langer afstanden doe ik incidenteel met de racefiets (een enkele reis, terug met gezin in Tesla), en dan vind ik het heerlijk om achter een Stromer te hangen
 
Mijn broer heeft al enkele jaren een Stromer en rijd er iedere dag mee naar zijn werk. Van Sint Niklaas naar Hoboken, door weer en wind, dag of nacht. Altijd met de Stromer, als hij werkt. Hij is er heel tevreden over maar staat ook blijkbaar dikwijls met panne.
Zelf had ik onlangs het idee om me een E-mtb aan te schaffen. Ik kon er eentje testen uit de shop van omze mtb clubvoorzitter. Één van de topmodellen van Lapierre. Full suspension, full carbon met slechts 18kg gewicht. Prijskaartje van +7k eraan. Ondersteuning tot 25+ 26km per uur.
Met hogere ondersteuning (tot45km/u) mag je niet meer in de bossen en op de dijken rijden. Je hoort dikwijls van een 25km versie die illegaal gechipt is naar 45, maar daar zouden de constructeurs met de huidige generatie een oplossing voor hebben. Als je de gechipte fiets aan het net hangt, kunnen ze dit detecteren en de fiets blokkeren. Ook wil ik het risico niet lopen dat de verzekering niet tussen komt bij een ongeval met een aangepaste fiets.
Dus, ik mee met de verkenning van onze toertocht met deze top Lapierre. Onze toertocht is 50km op Waasmunsters grondgebied.
De eerste km ging het vrij vlot omdat iedereen nog aan het opwarming was. Bij ons eerste klimmetje, dat er snel kwam, was ik met de vingers inde neus als allereerste boven. Maar toen begon het. De mannen waren opgewarmd en begonnen 25, 27,30,32 te rijden. En weg was de trap ondersteuning. En blijf je achter met een zware fiets. Op een derde van de rit ben ik moeten afhaken en heb ik me aan het tempo van de fiets aangepast. En toe was het leuk rijden, maar niet boven die 25km/ uur. Ik ben nog nooit zo uitgeput geweest als na die rit. Ik had continu op normale ondersteuning gereden en had nog geen halve batterij verbruikt.
Mijn conclusie:
Super fiets als je in mindere conditie bent.
Super fiets als je daarmee in het Brusselse of in de Ardennen gaat rijden.
Maar niet voor in het Waasland als je nog op een pittige manier een tour door de bossen en de velden wil maken.
 
  • Funny
Reactions: Keezje and shthpnz
Heb zelf n van Moof S2 sinds n maand of 2.
Erg blij mee, weinig vergelijk met andere merken maar zo eens wat zaken die mij blij maken. Heeft n EU en n US setting, verschil is trapondersteuning tot 25 of tot 32 km/u. Is eenvoudig met bijbehorende app van EU naar US en terug te zetten. Het is n 2 traps automaat dus nooit zelf schakelen en natuurlijk het design, al is dat kwestie van smaak natuurlijk :)
 
Ik rij liever op de fiets dan in de Tesla. Rij nu totaal 150.000 km in een velomobiel, een Quest van Velomobiel.nl.
Daarnaast rij ik met een Speed Pedelec, een Gazelle Citizen. Dit is een budget Speed Pedelec met een 350 Watt motor. Tegen wind haal ik normaal gesproken net aan 35 km/h, soms zelfs nog iets minder. Voor de wind haalt ie wel 45 km/h.
Het bereik met maximale ondersteuning is bij hard doorrijden iets meer dan 30 km. Rij ik rustig dan kan het ook 60 km zijn. Ik heb een tweede 400 wH accu en dat geeft veel rust. Een lege accu is met een middenmotor geen pretje.
Inmiddels is er ook een VanRaam Twinny Plus in ons gezin. Mijn vrouw viel regelmatig met een gewone e-bike en na het operatief aanbrengen van het nodige ijzerwerk in haar lichaam is dat solo fietsen voorbij.
Deze fiets is een tandem driewieler met starthulp en zelfs duimgas, heerlijk samen weer veilig op weg. De eerste 6 maanden dat we de fiets hebben al 1.300 km gereden.
 

Attachments

  • Vanraam Twinny Plus.jpg
    Vanraam Twinny Plus.jpg
    78.8 KB · Views: 101
Ik rijdt normaal zelf met de gewone racefiets , mijn vrouw heeft een e-MTB nl een Cannondale Tramount 1 (omgebouwd met baanbanden voor gebruik op de weg) en een electrische stadsfiets van Scott. Beide hebben een Bosch motor, met hetzelfde soort batterij. Die batterijen kan je verwisselen. Zo kan ze voor een langere tocht van een standard range er een long range van maken :)

De Cannondale heeft een chip voor 45km/h, de Scott daar heb ik zelf de begrenzing volledig afgehaald (Ludicrous+) Als wij met ons 2 weg zijn dan rijden we ongeveer 30 km/h. Soms rijdt ik zelf al eens met die getunede stadsfiets naar mijn werk. Op de dijk van het kanaal kan je er dan wielertoeristen afrijden tegen 45+. Dat is wel eens een keer leuk.

Als je de begrenzing er volledig afhaalt dan geeft je km teller een foute snelheid aan. Ook moet je beseffen dat in Ludicrous + de belasting voor de drivetrain aanzienlijk is. Je merkt gewoon de slijtage die je aanricht.

Tenslotte hebben wij op de zaak voor 1 van onze medewerkers een Stromer gekocht. Die ondersteunt natuurlijk nog veel feller (500w motor in het achterwiel vs 250w middenmotor Bosch) maar weegt ook een stuk zwaarder en is ook berucht voor de vele software/hardware problemen. Na 6 maand is de MCU1 ook al vervangen door een MCU2 :)

Heb vorig jaar een testritje gemaakt op een Cowboy. Die kost slechts 1995 euro en weegt 16kg incl. Belt-drive. De fiets reed bijzonder aangenaam, zelf op Belgische kinderkopjes. De ondersteuning voelt minder agressief als een Bosch in de hoogste stand. Als ik in een centrumstad zou wonen dan kocht ik zo eentje. Range is wel iets beperkter, maximumsnelheid feitelijk 33km/h.

Het businessmodel lijkt wat op Tesla, ze verkopen enkel rechtstreeks via internet of in de eigen saloons.
 
Sinds 2 jaar de gelukkige bezitter van de Electrified S van VanMoof.
Heerlijk robuuste fiets met ondersteuning in NL tot 25 km en in de US tot 20 mijl. (en dus rij ik altijd in de US)
Kan altijd mee in de S met achterbank plat.
Support via de app op de iPhone. De tesla onder de E-fietsen
 
Voor afstanden van 1-10km zou ik niet direct een speedpedelec aanschaffen. Het voordeel van een speedpedelec ligt in de hoge snelheid die je kan halen op de lange rechte stukken. Een speedpedelec is meer een alternatief voor de auto dan voor de fiets. Ik rijd zelf 1x per week 51km naar mijn werk (en ook weer terug natuurlijk). Dat lukt mij op een fiets zonder ondersteuning niet en met de speedpedelec wel. 10.000 euro voor een ST5 is misschien ook wel wat over de top voor een ritje van onder de 10km, maar die afweging moet ieder uiteraard voor zich maken

Stromer is een klein en relatief jong bedrijf. Dat maakt dat nog niet alles perfect is. Dat lossen ze vaak op met OTA updates. Soms moet je naar een Stromer SeC (lees FM) om onder garantie een onderdeel te laten vervangen. De drivetrain en accu kennen echter hun gelijke nog niet onder concurrenten. Als je serieuze afstanden wil maken, moet je wel heel erg geen Stromer willen hebben om geen Stromer te kopen.

Tja, aan welk bedrijf doet Stromer mij nu ook weer denken ....
 
  • Like
Reactions: Frank C
Ik rijd bijna dagelijks, 29km enkel, naar het werk met een A2B speedelec. Met de 500w motor zit je zo aan de max snelheid van 45km/u. Alleen loopt het verbruik dan snel op. Na 3j en 29000km is hij aan vervanging toe. Heb een test gedaan met een Strömer en riese muller. Beide vielen een beetje tegen in de ondersteuning. Ik bedoel, met de A2B is er meer trapondersteuning. Toch ben ik voor de Superdelite gegaan omdat er in 2020 een 75Nm motor uitkomt en ik vond hem prettiger rijden, comfortabeler, beter rijhouding. Wat natuurlijk heel persoonlijk is. Dus vanaf de 3e week van januari rijd ik RM superdelite.
 
Heb zelf n van Moof S2 sinds n maand of 2.
Erg blij mee, weinig vergelijk met andere merken maar zo eens wat zaken die mij blij maken. Heeft n EU en n US setting, verschil is trapondersteuning tot 25 of tot 32 km/u. Is eenvoudig met bijbehorende app van EU naar US en terug te zetten. Het is n 2 traps automaat dus nooit zelf schakelen en natuurlijk het design, al is dat kwestie van smaak natuurlijk :)
Ja schitterend design, die Van Moof. Het idee om in de VS te gaan rijden had ik ook meteen door op m'n Matra (bepaalde sequentie van toetsen induwen - kostte me een paar minuten googlewerk :p, en ik neem aan dat dat voor vele merken zo is). Maar ik wil nu wel een krachtig ding - mijn commute (10 km) is ofwel via een saaie rechte weg over een gevaarlijk fietspad ofwel 90% via het prachtige Zoniënwoud maar dan wel met een paar 2 à 4-kilometer-lange hellingen om U tegen te zeggen, genre 10% (met een gewone fiets reed ik dan 8 à 10 km/u of zo, met de Matra zo'n 18 km/u, maar ik zou die graag aan pakweg 25 km/u doen zonder een douche te moeten nemen bij aankomst :rolleyes:). En de afdalingen nog steeds @ 60 km/u natuurlijk:).
 
Ik rijd sinds november 2017 een Stromer ST1X.
Heerlijk om woonwerk verkeer (16,5km enkele weg) te combineren met een workout zonder bezweet aan te komen.
Daarnaast zou ik er met de tesla ongeveer even lang over doen en met de metro zelfs een kwartier langer.
‘s-middags met de tesla naar huis duurt door de files zelfs langer.
Nog geen grote problemen gehad de afgelopen 9000 km, behalve dat deze week na een beurt waar aangegeven werd dat de ketting nog niet vervangen hoefde te worden, of de weg terug naar huis, de ketting brak :mad:
Onderhoudsbeurten hebben ook tesla tarieven: 120 euro plus materialen.
 
Heb ook een Stromer , ST2 ,reeds 3 jaar , 1 keer problemen gehad , kortsluiting waardoor bedieningsmodule en batterij defect ws , vervangen onder garantie ,verbruik is ook zeer laag , ben er zeer tevreden van
VERBRUIK STROMER
9.08 Wh/km =
0.908KWh op 100 km
 
Ik rij sinds enkele maanden een ST3 naar het werk. 12km enkel. s‘Ochtends doe ik er de helft van de tijd over dan met de Tesla, ‘s avonds het dubbele. Maar ineens een workout dan. Ik neem ook al lang niet meer de kortste weg maar die die het aangenaamst rijdt (fietsostrade). in begin een software issue (fiets dacht dat de 983wh batterij 860 of zoiets was) maar na OTA update prima.