Ik deel hier graag even mijn laatste lock down-projectje. We houden ons nuttig bezig: ik bouwde recent een degelijke hybride fiets om naar elektrisch, met
zo'n conversiekit.
Ineens voor voldoende vermogen gegaan: een 1500W rear HUB non-geared motor met een zelfgemaakte 48V batterij. De instellingen kunnen aangepast worden zodat het geheel toch nog min of meer streetlegal wordt: Ik heb nu (meestal) het vermogen op de helft staan en de maximumsnelheid op 30 km/u, zou ook 25 km/u kunnen zijn. Het prettige is dat de instellingen ook via een App op de smartphone kunnen aangepast worden.
Op het "circuit" stel ik de snelheid op onbeperkt in, maximaal vermogen enz... Als de fiets via BT verbinding maakt met de App worden die instellingen overgenomen
. Sluit ik de App of schakel ik BT uit dan worden de "street legal" instellingen van de fiets zelf terug overgenomen. Dus als ik op de openbare weg kom of een blauw zwaailicht zie, even BT uitschakelen en we zijn in orde.
De zelfgemaakte batterij is een 48V 25Ah batterij met gerecycleerde 18650cellen, geassembleerd met een zelfgemaakt puntlastoestel, gemaakt met een transformator uit een oude microgolfoven, een SSR en wat arduino. Voor de kenners: een 14s12p configuratie: een flinke jonge.
Ik fietste laatst 40 km door het heuvelachtige gebied rond Leuven, richting Overijse en Oud-Heverlee: gemiddelde GPS snelheid 31 km/u en geen druppel zweet (ik wil maar zeggen: met flinke ondersteuning) en had nadien nog ruim de helft van de capaciteit over. 100 km moet kunnen.
Omdat het een non-geared motor betreft en de elektronica van de controller het toelaat, kan er ook regeneratief geremd worden. Op lange afdalingen handig en veilig en goed voor het bereik.
Topsnelheid op vlakke weg, zonder ondersteuning - omdat de beentjes toch niet meer kunnen volgen- , net geen 60 km/u: fijn maar niet veilig.