Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Structurele problemen (fabrieksfout) met de Model S oplage vanaf September 2014

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb gemerkt dat de Tesla's van iig na september 2014 talloze fouten bevatten, zoals:

- Scheve motorkappen;
- Scheve portieren;
- Defecte deurhendels;
- Loszittende dashboard;
- Deur rechtsachter die spontaan open gaat;
- Vocht in de achterlicht-units;
- Haperende scherm;
enz.

Het ergste van allemaal is dat ik stil kwam te staan met een defecte DU, later bleek deze lek te zijn en er water erin is gekomen. Een tesla medewerker vertelde dat dit een gevaarlijke mankement is! Nu nog niet eens 20000 km verder begint de DU het weer te begeven.

Ik adviseer eenieder wiens auto in 2014 is gebouwd om deze grondig te inspecteren. Wat ik met zekerheid kan stellen is dat de productie van september 2014 talloze fouten bevat, fouten die geschaard kunnen worden onder fabrieksfout in mijn optiek. Als ik de problemen onder elkaar plaats en de terugkeer cyclus van de problemen en met de gereden kilometers tot en met nu, kan ik concluderen dat bij een stand van ommenabij 30000 de DU stuk gaat daarnaast gaat bij een kilometerstand van (ongeveer) 50000 gaat het scherm kapot (kosten hiervan buiten de garantie bedragen 5000 excl. btw). Met mijn ervaring en die van mijn directe Tesla vrienden verwacht ik dat het aandeel van Tesla zal dalen, als gevolg van de foutieve productie van de reeks geleverde voertuigen vanaf september 2014.

Ondervinden jullie hier ook last van, en zo ja zijn er problemen die terugkeren?
 
Ik denk dat de tocht aan de voorportieren hieraan toegevoegd kan worden. Daarnaast heb ik ook vocht gehad in de achterlichten, maar voor de rest gaat alles prima (gebouwd eind oktober 2014) en nu 5500 km ver na 3 maanden.



Ik heb gemerkt dat de Tesla's van iig na september 2014 talloze fouten bevatten, zoals:

- Scheve motorkappen;
- Scheve portieren;
- Defecte deurhendels;
- Loszittende dashboard;
- Deur rechtsachter die spontaan open gaat;
- Vocht in de achterlicht-units;
- Haperende scherm;
enz.

Het ergste van allemaal is dat ik stil kwam te staan met een defecte DU, later bleek deze lek te zijn en er water erin is gekomen. Een tesla medewerker vertelde dat dit een gevaarlijke mankement is! Nu nog niet eens 20000 km verder begint de DU het weer te begeven.

Ik adviseer eenieder wiens auto in 2014 is gebouwd om deze grondig te inspecteren. Wat ik met zekerheid kan stellen is dat de productie van september 2014 talloze fouten bevat, fouten die geschaard kunnen worden onder fabrieksfout in mijn optiek. Als ik de problemen onder elkaar plaats en de terugkeer cyclus van de problemen en met de gereden kilometers tot en met nu, kan ik concluderen dat bij een stand van ommenabij 30000 de DU stuk gaat daarnaast gaat bij een kilometerstand van (ongeveer) 50000 gaat het scherm kapot (kosten hiervan buiten de garantie bedragen 5000 excl. btw). Met mijn ervaring en die van mijn directe Tesla vrienden verwacht ik dat het aandeel van Tesla zal dalen, als gevolg van de foutieve productie van de reeks geleverde voertuigen vanaf september 2014.

Ondervinden jullie hier ook last van, en zo ja zijn er problemen die terugkeren?
 
Ik denk dat de tocht aan de voorportieren hieraan toegevoegd kan worden. Daarnaast heb ik ook vocht gehad in de achterlichten, maar voor de rest gaat alles prima (gebouwd eind oktober 2014) en nu 5500 km ver na 3 maanden.

Tocht voorportieren is een probleem wat at random al vanaf de 'classic' lijkt te bestaan.

Ik voeg toe lekkend pano dak maar das volgens mij ook van alle generaties..

We rijden allemaal in een Amerikaans merk wat nog jong is. Afwerking hebben onze oosterburen vaak (nog) wat beter onder de knie.

Druk op de productie is al tijd aan de gang en nog niet afgelopen. Heb niets specifiek gehoord over dat de september modellen probleemgevallen zijn. Waar komt dat nieuws vandaan?
 
Ja, naast tocht heb ik ook last van water dat binnen druppelt bij regenval, komt door de driehoekjes aan de voorzijde, daar zit de fout in. Bij bij staat de wagen op 50000, en mijn vrienden hebben ook evenveel gereden, en ik zie een structuur in de problemen en trends. Bij voorbeeld het volgende: op een gegeven moment begon mijn scherm te haperen, vervolgens (paar dagen later) daalde mijn rechterspiegel naar beneden zonder dat ik daar een commando voor af had gegeven. Later werd er verteld dat er een bug zat in de software.

DimiVdb, vanaf 20000 km gaat je DU beginnen met een lichte zoem bij een snelheid vanaf 40 km/u dit (het gezoem) gaat in de loop der tijd alleen maar toenemen en bij 30000 zal het de top hebben bereikt en valt het onder de classificatie: Onmiddellijk vervangen.

Voor het vocht in de achterlens heb ik de wagens ieder 3 keer moeten terug brengen, en tot op heden is het nog niet opgelost. Dus wat ik kan concluderen is dat naast de software technische problemen er contstructieproblemen zijn bij de oplage vanaf september 2014, ik heb je voertuig niet gezien maar ben er sterk van overtuigd dat als je je knipperlichten (driehoekjes bij de zijschermen voor) gaat controleren dat deze niet naadloos aansluiten aan de scherm en dat er een inkeping is.

De side appliqués (zwarte panelen tussen de zijruiten) bevinden zich te diep waardoor ze wind en water binnenlaten, na een bodyshop bezoek aan splinter hoort het in theorie opgelost te zijn. Maar dit geeft wel aan de de voertuigen incompleet zijn en niet aan een kritische afleveringen check zijn onderworpen.

- - - Updated - - -

Tocht voorportieren is een probleem wat at random al vanaf de 'classic' lijkt te bestaan.

Druk op de productie is al tijd aan de gang en nog niet afgelopen. Heb niets specifiek gehoord over dat de september modellen probleemgevallen zijn. Waar komt dat nieuws vandaan?

ERvee, mijn Tesla's en die van mijn directe kennissen zijn afgeleverd in September 2014 en allen bevatten ze dezelfde fouten. Het is absurd dat de wagens na aflevering een bezoek moeten brengen aan Splinter (schadeherstelbedrijf) om het werk uit te voeren wat in de fabriek verricht moest worden.

Daarnaast melden we problemen, en worden deze "opgelost". Echter het oplossen is van korte duur, want na een tijdje keert het weer terug zoals de haperende Scherm bij een aantal vrienden is deze reeds vervangen. En bij een aantal gaat de portier van rechtsachter open tijdens het rijden.

Bij een kennis waren de problemen dusdanig groot dat deze van een nieuwe voertuig is voorzien.

De problemen zijn in grote mate en keren continu terug ERvee, derhalve kunnen concluderen dat de September oplage foutief was/is.
 
Ja, naast tocht heb ik ook last van water dat binnen druppelt bij regenval, komt door de driehoekjes aan de voorzijde, daar zit de fout in. Bij bij staat de wagen op 50000, en mijn vrienden hebben ook evenveel gereden, en ik zie een structuur in de problemen en trends. Bij voorbeeld het volgende: op een gegeven moment begon mijn scherm te haperen, vervolgens (paar dagen later) daalde mijn rechterspiegel naar beneden zonder dat ik daar een commando voor af had gegeven. Later werd er verteld dat er een bug zat in de software.

DimiVdb, vanaf 20000 km gaat je DU beginnen met een lichte zoem bij een snelheid vanaf 40 km/u dit (het gezoem) gaat in de loop der tijd alleen maar toenemen en bij 30000 zal het de top hebben bereikt en valt het onder de classificatie: Onmiddellijk vervangen.

Voor het vocht in de achterlens heb ik de wagens ieder 3 keer moeten terug brengen, en tot op heden is het nog niet opgelost. Dus wat ik kan concluderen is dat naast de software technische problemen er contstructieproblemen zijn bij de oplage vanaf september 2014, ik heb je voertuig niet gezien maar ben er sterk van overtuigd dat als je je knipperlichten (driehoekjes bij de zijschermen voor) gaat controleren dat deze niet naadloos aansluiten aan de scherm en dat er een inkeping is.

De side appliqués (zwarte panelen tussen de zijruiten) bevinden zich te diep waardoor ze wind en water binnenlaten, na een bodyshop bezoek aan splinter hoort het in theorie opgelost te zijn. Maar dit geeft wel aan de de voertuigen incompleet zijn en niet aan een kritische afleveringen check zijn onderworpen.

- - - Updated - - -



ERvee, mijn Tesla's en die van mijn directe kennissen zijn afgeleverd in September 2014 en allen bevatten ze dezelfde fouten. Het is absurd dat de wagens na aflevering een bezoek moeten brengen aan Splinter (schadeherstelbedrijf) om het werk uit te voeren wat in de fabriek verricht moest worden.

Daarnaast melden we problemen, en worden deze "opgelost". Echter het oplossen is van korte duur, want na een tijdje keert het weer terug zoals de haperende Scherm bij een aantal vrienden is deze reeds vervangen. En bij een aantal gaat de portier van rechtsachter open tijdens het rijden.

Bij een kennis waren de problemen dusdanig groot dat deze van een nieuwe voertuig is voorzien.

De problemen zijn in grote mate en keren continu terug ERvee, derhalve kunnen concluderen dat de September oplage foutief was/is.

Gewoon de koop ontbinden. Als je in redelijkheid kan aantonen dat de problemen structureel zijn en niet binnen een acceptabele termijn definitief opgelost worden, sta je juridisch heel sterk. Een briefje van een advocaat aan Tesla kan wonderen verrichten.
 
Gewoon de koop ontbinden. Als je in redelijkheid kan aantonen dat de problemen structureel zijn en niet binnen een acceptabele termijn definitief opgelost worden, sta je juridisch heel sterk. Een briefje van een advocaat aan Tesla kan wonderen verrichten.

Welke problemen ervaar jij Wim S. Zoals ik geschreven had, een Tesla bezitter is reeds voorzien van een nieuwe voertuig omdat zijn exemplaar niet deugde (ware het niet dat zijn voertuig toevallig in September 2014 geleverd is;). Heb je zelf (juridische) zaak gemaakt tegen Tesla vanwege je auto?
 
Welke problemen ervaar jij Wim S. Zoals ik geschreven had, een Tesla bezitter is reeds voorzien van een nieuwe voertuig omdat zijn exemplaar niet deugde (ware het niet dat zijn voertuig toevallig in September 2014 geleverd is;). Heb je zelf (juridische) zaak gemaakt tegen Tesla vanwege je auto?

Ik heb een Model S afgeleverd op 23 november 2013. Behalve een niet goed werkende DAB+ radio, deze wordt eerdaags vervangen, heb ik in het geheel geen problemen met mijn Model S.

Als je zoveel problemen met je Model S hebt en deze worden ook nog eens niet binnen een redelijke termijn opgelost, dan zou ik de druk op Tesla wat opvoeren.
Ik zou Tesla schriftelijk van je bevindingen op de hoogte stellen. In die brief moet je een redelijke termijn noemen, zeg een maand, waarbinnen de problemen dienen te zijn opgelost. Lukt dat niet dan de koop ontbinden.
Een probaat middel is een kort briefje, bij voorkeur van een advocaat, waarin je aankondigt dat je de koop wil ontbinden. Dat vindt een Amerikaans bedrijf heel onaangenaam.
Goede kans dat er alert op wordt gereageerd en Tesla snel met een voorstel komt.
 
Ik heb een Model S afgeleverd op 23 november 2013. Behalve een niet goed werkende DAB+ radio, deze wordt eerdaags vervangen, heb ik in het geheel geen problemen met mijn Model S.

Als je zoveel problemen met je Model S hebt en deze worden ook nog eens niet binnen een redelijke termijn opgelost, dan zou ik de druk op Tesla wat opvoeren.
Ik zou Tesla schriftelijk van je bevindingen op de hoogte stellen. In die brief moet je een redelijke termijn noemen, zeg een maand, waarbinnen de problemen dienen te zijn opgelost. Lukt dat niet dan de koop ontbinden.
Een probaat middel is een kort briefje, bij voorkeur van een advocaat, waarin je aankondigt dat je de koop wil ontbinden. Dat vindt een Amerikaans bedrijf heel onaangenaam.
Goede kans dat er alert op wordt gereageerd en Tesla snel met een voorstel komt.

Wim S, bedankt voor je snelle respons. Menig Tesla bezitter van de September lichting heeft al diverse malen de problemen aangekaart en tot op heden zijn deze niet definitief opgelost. Voor de deurhendels bijvoorbeeld bezoeken we vrijwel twee wekelijks de SC.

Wees blij dat je auto in 2013 is geleverd want dat waren wel (carrosserie technisch) goede voertuigen.
 
HBO
Onze Tesla van september tot nu toe geen enkel probleem. DAB doet het ook. Het is me nog steeds niet duidelijk om hoeveel auto's het gaat? Voor jou persoonlijk natuurlijk heel vervelend maar geen reden om direct te generaliseren. Wij rijden ook Renault, een volwassen en uitgegroeid merk, maar daar kan ik je ook verhalen van vertellen...
Problemen kunnen altijd voorkomen, gaat er meer om hoe ze worden opgelost.
veel succes
 
Die van mij is geleverd in december 2014 en inmiddels staat er 17500km op de teller. Geen van de beschreven problemen in de eerste post herken ik.
Wel heb ik na een wasbeurt wat vocht in de achterlichten. Maar dat verdwijnt vanzelf. Ik had ook een tochtend linker voorportier, maar dat is door Tesla prima verholpen.
 
troll.jpg
 
  • Like
Reactions: S-19910
Die van mij is in oktober geproduceerd en staat nu 8500 km op, dus op zich vrij weinig. Ik heb geen enkele van de genoemde problemen. Misschien komt het nog, maar hopelijk valt het mee. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een algemeen probleem is met alle Tesla's in of vanaf september 2014.
 
De mijne is begin dit jaar geproduceerd en geen enkel punt komt bij mij voor.
Het valt me juist op dat de auto zo veel beter is dan mijn inmiddels verkochte classic uit 2013....

Maar.... indien iemand zoveel pech met de auto heeft als omschreven dan is dat natuurlijk heel vervelend.
Ik ben wel benieuwd welke verbanden er ontdekt kunnen worden bij het optreden van de problemen.

Is de "maandagochtend productie" van invloed?
Is er een bepaalde batch van toegeleverde producten?
Is er een seizoensinvloed (bijv. einde kwartaal?)? Of...
Is er wellicht een verband tussen de kleur van de auto en deze problematiek?
Zouden bijv. groene meer problemen hebben dan bruine of witte meer problemen hebben dan blauwe ?

Wellicht dat we daarmee de vinger kunnen leggen op de oorzaak van de problemen en deze voor de toekomst uit kunnen sluiten....?
 
Last edited:
Mijn wagen staat bij de detailer voor coating (prod Jan/Feb 2015; hij heeft er 10-tallen gedaan), en dit is wat hij zegt:

Heb ook even mijne toer gedaan naar de mankementen toe maat moet zeggen dat uwe echt heel goed is afgewerkt
En zo heb ik er nog niet veel gezien

en eerder had ie al gezegd
Meestal zitten de rubbers heel slecht rond het schuifdak
En zijn de klepjes voor eventuele bagagedragers op te monteren al een beetje beschadigd

Denk wel dat er "contineous improvement" is bij Tesla, en de wagens alleen maar beter worden met verloop van de tijd
 
Gewoon de koop ontbinden. Als je in redelijkheid kan aantonen dat de problemen structureel zijn en niet binnen een acceptabele termijn definitief opgelost worden, sta je juridisch heel sterk. Een briefje van een advocaat aan Tesla kan wonderen verrichten.

Ja, maar dan kan je (hij dus, wil niet onnodig quoten) niet meer Taxi rijden... Je zal een Tesla moeten hebben aangezien dat de reden is dat ze een Taxi vergunning Schiphol hebben gekregen. Dus zoals met alles bij Tesla worden zaken netjes opgelost.
 
Wim S, bedankt voor je snelle respons. Menig Tesla bezitter van de September lichting heeft al diverse malen de problemen aangekaart en tot op heden zijn deze niet definitief opgelost. Voor de deurhendels bijvoorbeeld bezoeken we vrijwel twee wekelijks de SC.
Het lijkt erop dat (bijv.) de portiersloten niet berekend zijn op taxi gebruik en iedere keer opnieuw afgesteld moeten worden, correct?

Ik ben het met je eens dat Tesla het gewoon moet oplossen, maar dit soort dingen zal wel bij de ingenieurs in Californië op de tekentafel terecht komen en resulteren in een aanpassing voor nieuw te leveren Tesla's. Pas dan zullen ze die kunnen retrofitten op jouw auto('s) en zal het probleem verholpen zijn, daar zal wel wat tijd overheen gaan.
Het is de vraag of de monteurs op het SeC genoeg bewegingsruimte krijgen om intussen ad hoc oplossingen op eigen houtje uit te voeren (bijv. het gebruik van extra borgmidel of iets dergelijks om iets te fixeren waarvan de instelling te snel verandert).

Los hiervan, wat is de reden dat je dit zo generaliserend op het forum plaatst, met zelfs nog een 'beursadvies' erbij? Er is een 'janken over tekortkomingen' draadje waar dit gewoon in past. Nu komt het vooral over als 'ik ben niet blij en ik wil trollen', en dat kan alleen maar tegen je werken op een liefhebbersforum...
 
OK het is dus een taxi probleem... Die worden een stuk intensiever gebruikt. Geen van de problemen komen mij bekend voor maar mijn deuren bijvoorbeeld slechts 2 a 3 x per dag open en dicht.

Best wel een risico om van de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van bijv het merk met de ster en dito service over te stappen naar een nieuwkomer in de automobielmarkt. Die Schiphol aanbesteding had nooit zo uitgeschreven mogen worden als er eigenlijk maar 1 auto conform is: je kunt nu niet eens overstappen. Succes met het oplossen van de problemen!

Het lijkt erop dat (bijv.) de portiersloten niet berekend zijn op taxi gebruik en iedere keer opnieuw afgesteld moeten worden, correct?

Ik ben het met je eens dat Tesla het gewoon moet oplossen, maar dit soort dingen zal wel bij de ingenieurs in Californië op de tekentafel terecht komen en resulteren in een aanpassing voor nieuw te leveren Tesla's. Pas dan zullen ze die kunnen retrofitten op jouw auto('s) en zal het probleem verholpen zijn, daar zal wel wat tijd overheen gaan.
Het is de vraag of de monteurs op het SeC genoeg bewegingsruimte krijgen om intussen ad hoc oplossingen op eigen houtje uit te voeren (bijv. het gebruik van extra borgmidel of iets dergelijks om iets te fixeren waarvan de instelling te snel verandert).

Los hiervan, wat is de reden dat je dit zo generaliserend op het forum plaatst, met zelfs nog een 'beursadvies' erbij? Er is een 'janken over tekortkomingen' draadje waar dit gewoon in past. Nu komt het vooral over als 'ik ben niet blij en ik wil trollen', en dat kan alleen maar tegen je werken op een liefhebbersforum...
 
Wat wij (de bezitters van de September oplage) ervaren, is dat we beschikken over vrijdagmiddag exemplaren die even snel in elkaar zijn gezet om vervolgens aan de man te brengen. Wat wij zien is dat de oplage met twee problemen kampt, namelijk: 1 de technische problemen, hieronder vallen de haperende schermpen en de falende sleutelherkenningsmodules, de defecte deurhendels, swaybars en de laadcomponenten die niet meer 32 ampère laden. Hier zitten de problemen in en je mag best weten dat we vrijwel wekelijks de Servicecenter bezoeken om de auto's op te lappen om vervolgens weer voor een zeer korte duur van de nieuwe onderdelen te genieten waarna ze weer stuk gaan:(. Daarnaast hebben we de carosserietechnische mankementen, De wagens zijn dusdanig scheef in elkaar gezet dat tijdens het rijden met regenval wind en water naar binnen komt. Zelfs na een bezoek aan de bodyshop wordt je door TESLA het volgende verkocht "Het blijft mensenwerk, dus u moet het er maar mee doen, we kunnen wel aanpassingen verrichten maar we kunnen u niet verzekeren dat het ten koste gaat van andere onderdelen/aanzichten)". pvh, ik moet je tegenspreken op je uitspraak "Dus zoals met alles bij Tesla worden zaken netjes opgelost". Wat ik en mijn kennissen ervaren is dat de medewerkers wel netjes zijn maar het probleem zit hem in het product zelf. Het product of in dit geval de oplage van September 2014 deugt niet en vormt in sommige gevallen een gevaar op de weg. Ik bezit de auto sinds September en mijn kennissen ook en tot op heden zijn de problemen nog steeds niet opgelost. Sterker nog deze nemen alleen maar toe.

Billytcherno, ik ben blij dat je wagen een ruime voldoende scoort in de ogen van de detailer. Echter vraag ik me af of je bij de aanschaf je ervan bewust was dat je na de aflevering een kans had dat de wagen incompleet zou zijn, en dat je dus je wagen weken kwijt zou zijn om weer "goed" te krijgen.
 
Ik heb een December 2013 model en heb ook ontzettend veel structurele problemen. Ik ga deze week voor de 8e keer (!) een bezoek inplannen omdat ik inmiddels alweer een lijst heb van meerdere problemen.
Defect remlicht, vocht in remlicht, DAB+ dat niet werkt, driehoekje waar tocht door komt, geluidsbox die "trilt" (in achterklep), etcetra, etcetra. De grootste ergenis is nog wel dat de problemen na een aantal week gewoon weer terugkeren. Ik heb nu voor de derde keer vocht in m'n achterlichten net als het remlicht wat nu al voor de tweede keer defect is.

Ik moet zeggen dat ik er ook een beetje moe begin van te worden/klaar mee ben. Ik zit nu op 75.000km en las een tijd terug dat Tesla toch de 80.000km grens hanteert voor garantie. Als dat het geval is gaat de auto de verkoop in.