Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Stuursensor, hoe werkt het?

This site may earn commission on affiliate links.
Kan iemand mij uitleggen hoe de stuursensor werkt? Soms reageert hij al als ik m'n hand alleen maar in de buurt van het stuur hou en soms moet ik een seconde of wat knijpen en bewegen voordat hij reageert.
 
Just like a woman.

Alle gekheid op een stokje: Ik vermoed dat het werkt via de drukopnemer die gekoppeld is aan de servo van de stuurbekrachtiging / autosteer. Ik merk dat ik wel degelijk enige torsie in de stuurstang moet opwekken wil de melding verdwijnen. Volgens mij zitten er geen sensoren in het stuurwiel zelf.
Maar ik laat me graag corrigeren.
 
Alle gekheid op een stokje: Ik vermoed dat het werkt via de drukopnemer die gekoppeld is aan de servo van de stuurbekrachtiging / autosteer. Ik merk dat ik wel degelijk enige torsie in de stuurstang moet opwekken wil de melding verdwijnen. Volgens mij zitten er geen sensoren in het stuurwiel zelf.
Maar ik laat me graag corrigeren.

Dit dacht ik ook maar in de praktijk lijkt het niet zo te werken. Vandaar mijn vraag. Als ik mij het goed herinner is de plek waar je het stuur vastpakt ook van invloed. Op 10 voor 2 heb ik de snelste reactie.
 
Waarschijnlijk werkt de sensor als volgt: het kost een bepaalde hoeveelheid energie om het stuur te draaien in de Auto Pilot stand. Op het moment dat iemand het stuur vast heeft zal die beweging meer energie kosten. Je krijgt als het ware een kleine piek in de stroom opname van het apparaat dat zorgt voor het draaien van het stuur. Die piek is te detecteren etc.. De snelste manier om de auto te laten weten dat je je handen aan het stuur hebt lijkt ook niet om het stuur vast te pakken maar om het (licht) te bewegen.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Zou het niet zo zijn dat bij het vasthouden van het stuur op twee manieren kracht gedetecteerd kan worden:
a) door zelf het stuur te bewegen;
b) doordat het stuur door de auto naar een andere positie gebracht wil worden, maar dat het wordt tegengehouden?
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Er zit geen proximity sensor in het stuur of zo. Het werkt echt door de weerstand te meten die de autopilot ondervindt bij stuurcorrecties die de autopilot zelf uitvoert. Die zijn er altijd, hoe minuscuul dan ook, en via de correlatie tussen toegediende kracht en daadwerkelijke stuuruitslag weet ie of je het stuur vast hebt of niet.
 
Bij Benz (E-klasse) gebruikt het systeem de stuurhoeksensor om vast te stellen of de bestuurder het stuurwiel vast houdt. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de bestuurder altijd wel iets stuurt. een kleine stuurhoekverandering is daarbij voldoende.
Aangezien het stuurwiel van de S rechtstreeks afkomstig is van een Benz, ben ik er van overtuigd dat de methodiek dezelfde is.

Dit werkt bij Benz niet altijd feilloos. Als je het stuur stil houdt krijg je meermaals de melding "handen aan het stuurwiel" daarbij gaat de radio uit en krijg je een akoestische en visuele melding.
Heb overigens nooit uitgelezen hoe groot de stuurhoekverandering precies moet zijn.
 
Ik heb het even in een loaner uit zitten proberen.
Wat me opviel is dat met het stuur bewegen terwijl de AP aanstaat, maar zonder daarbij zo ver te sturen dat de AP afslaat, niet doorgegeven wordt. Dus je kunt dan het stuur lichtjes heen en weer bewegen zonder dat de auto begint te zwabberen (met AP uit zwabbert ie dan wel bij dezelfde stuurbeweging).
Er is dus blijkbaar tijdens het rijden geen directe fysieke verbinding tussen stuur en stuurhuis (althans, er is waarschijnlijk wel een fysieke verbinding, maar met een zodanige hoeveelheid speling of vering dat die pas aangrijpt wanneer het stuurhuis niet of te traag elektrisch verzet wordt, bijv. door een defect). Ik vraag me af of er een aparte servo op de stuurwielstang zit om het stuurwiel mee te laten draaien tijdens AP, of dat dit dan wel via de fysieke (met speling/vering) verbinding gaat...

En tijdens AP wordt input van de bestuurder dus (binnen bepaalde grenzen) genegeerd. Vandaar ook dat de auto met best wel een schok stuurt als je de AP af laat schakelen door te sturen (bijv. door op de snelweg uit te voegen zonder de AP uit te zetten), want hij negeert eerst de stuurinput, totdat je buiten de grenzen komt en de AP afslaat, dan verzet die de wielen direct naar de door jouw gewenste stand (die verder is dan nodig want de auto reageerde eerst niet op je input dus je stuurde verder uit).
Ik vind dit eigenlijk best vervelend gedrag, maar ik heb niet lang genoeg gereden om eraan te wennen of het te leren voorkomen.

Enfin lang verhaal kort: doordat het stuurwiel (een klein beetje) verdraaid kan worden zonder dat dit de auto een andere koers doet laten volgen, kan volgens mij de AP meten of er verschil is tussen de verwachte stand van het stuurwiel, en de door jouw handen vastgehouden stand van het stuurwiel. Misschien -indien er een aparte stuurwielservo is- verdraaien ze het stuurwiel wel een fractie terwijl je het vast zou moeten houden om dit te meten...