Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Summon gedegradeerd

This site may earn commission on affiliate links.
Dag iedereen,

Toen we onze Model 3 pas hadden (één van de eerste in België), heb ik af en toe wel eens met de Summon-functie gespeeld. Echt goed werkte het niet, hij had moeite om het kleine drempeltje te nemen om de garage binnen te rijden (soms lukte het, soms gaf hij op) en bij het buiten rijden ging hij soms scheef in de richting van de muur waarbij hij het weer opgaf. Maar verder was het af en toe wel bruikbaar, bijvoorbeeld om hem uit een smalle parkeerplaats te halen, of om hem net een beetje vooruit of achteruit te bewegen als ik na het uitstappen merkte dat ik toch wat dicht tegen een andere auto stond.

Na lange tijd de functie niet meer gebruikt te hebben, probeerde ik het laatst nog eens. Ik merk dat het nu een pak slechter werkt, eigenlijk totaal onbruikbaar. Uit de garage rijden lukt niet meer, de parkeerrem gaat telkens af en terug op, hij lijkt altijd wel ergens een obstakel te detecteren. Ik probeerde ook een keer op een parking met dwarse parkeerplaatsen de auto vooruit in het volgende vak te laten rijden. Aan beide zijden een halve meter plaats, voor de auto helemaal open, maar hij gaat maar met kleine beetjes vooruit en heeft drie keer opgegeven voordat hij uiteindelijk toch in het andere vak stond.

Is dit normaal? Is de software zodanig aangepast met extra veiligheid dat de functie eigenlijk onbruikbaar geworden is?

Of is er iets mis met de auto, de sensoren misschien?

We hebben wel laatst de achterbumper moeten laten vervangen, waarbij de sensoren opnieuw gecalibreerd zijn. (Carglass carosserie, gecertifieerd door Tesla). Kan dat er iets mee te maken hebben?

Bedankt,

Michel
 
De wetgever heeft voor Europa verplicht dat Summon enkel werkt met een actieve Bluetooth-verbinding, en bluetooth gaat goed tot zo een 12 meter voor zover er geen hindernissen zijn.

Vroeger was Summon relaxer qua deze voorwaarden (toen moest je enkel in de buurt van de auto staan volgens geolocatie, een actieve bluetooth verbinding was niet nodig). Dat kan verklaren waarom het vroeger beter werkte dan nu.

Ik heb vroeger vaak Summon gebruikt, maar gebruik het nu eigenlijk nooit net omdat het niet meer zo goed werkt.
 
Is dit normaal?
Neen, is met 1 vd vorige updates zelfs verbeterd. Vroeger moest ik de sleutel op de ruitenwisser leggen, nu mag hij in mijn zak blijven. Maar dat kan ook aan de upgrade naar MCU2 liggen.
Maar blijft een gadget, wegens veel te traag.
Al gebruik ik het wel eens om de wagen nog wat dieper in een parkeerplaats te krijgen als blijkt dat ik niet 100% ok sta.
 
Eens, summon is er niet beter op geworden. Bluetooth is hier niet nodig voor mijn Model S 2018 maar keyfob moeten zeer dichtbij de auto zijn. Ik moet de sleutels nog steeds vaak op het raam leggen en ik heb MCU2.

Vaak start summon niet eens en vaak aborts waardoor als je het een keer gebruikt je het 2 tot 4x moet "proberen" voor het een keer lukt.

Dat Smart summon is helemaal een lachertje en zelfs het woord gimmick niet waard omdat het ZO VRESELIJK SLECHT werkt. Autopark is ook drama. Sinds een tijdje is het vision based on hierdoor pakt deze heel veel parkeervakken niet meer.
 
Ik moest van in het begin wel dicht bij de auto staan, het werkte nooit van op enkele meters afstand, en ik heb nog steeds dezelfde telefoon. Hebben ze de bluetooth-afstand misschien nog scherper afgesteld omdat een of andere regelneuker ontdekt had dat het soms toch nog lukte van op enkele centimeters te ver weg? Echt, hij weigert vaak als ik vlak naast of achter de auto sta (om hem vooruit te laten rijden).
 
Vorige week voor het eerst summon gebruikt op onze Model 3 en dat ging eigenlijk wel goed. In een garage uit rijden (want ik kon niet aan de kofferklep) en terug in rijden, appeltje eitje.

Ik stond er inderdaad wel vlak naast.
 
Eens, summon is er niet beter op geworden. Bluetooth is hier niet nodig voor mijn Model S 2018 maar keyfob moeten zeer dichtbij de auto zijn. Ik moet de sleutels nog steeds vaak op het raam leggen en ik heb MCU2.

Vaak start summon niet eens en vaak aborts waardoor als je het een keer gebruikt je het 2 tot 4x moet "proberen" voor het een keer lukt.

Dat Smart summon is helemaal een lachertje en zelfs het woord gimmick niet waard omdat het ZO VRESELIJK SLECHT werkt. Autopark is ook drama. Sinds een tijdje is het vision based on hierdoor pakt deze heel veel parkeervakken niet meer.
Zo zie je maar mcu1 is veel beter 🤗
Ik kan de zwarte panter achter mij aan laten rijden en garage of parkeervak in en uit. Vooral vaak gebruikt wanneer er iets in de kofferbak moet terwijl de auto achteruit tegen de muur geparkeerd staat
 
  • Like
Reactions: Maarten
Eerst werkte het redelijk goed maar na een app update (van 3 naar 4?) werkte het eigenlijk niet meer. Een poosje terug was er weer een update nu werkt het redelijk als ik niet thuis ben. Thuis ligt mijn slagingspercentage onder de 50%.
Soms krijg ik voldoende ruimte om bij de kast voor de Tesla te komen maar de garage uit werkt zelden. Ik denk dat ie nauwe ruimtes ook minder aantrekkelijk is gaan vinden.
Ik weet dat de wifi bij de bestuurders kant in de garage niet echt goed is maar of dat uitmaakt?
 
Eerst werkte het redelijk goed maar na een app update (van 3 naar 4?) werkte het eigenlijk niet meer. Een poosje terug was er weer een update nu werkt het redelijk als ik niet thuis ben. Thuis ligt mijn slagingspercentage onder de 50%.
Soms krijg ik voldoende ruimte om bij de kast voor de Tesla te komen maar de garage uit werkt zelden. Ik denk dat ie nauwe ruimtes ook minder aantrekkelijk is gaan vinden.
Ik weet dat de wifi bij de bestuurders kant in de garage niet echt goed is maar of dat uitmaakt?
Als ik wifi op m'n mobiel uitzet lijkt SUMMON beter te gaan.
Geen wetenschappelijk bewijs maar 2x geprobeerd tevergeefs te starten met matige wifi en na uitschakelen wifi op mobiel ging het wel "goed".

Anderen ook deze ervaring?

Edit / toelichting: ik gebruik deze functie zo nu en dan om de auto naar buiten te rijden -> aan de rand van een wifi gebied (lees: beperkte bandbreedte / wifi verbinding)
 
Last edited:
Ook ik heb constant problemen met Summon.
Naast de besturdersplaats tegen de deur werkt het over het algemaan prinma.
Als ik 20cm achter de auto sta wordt de sleutel niet herkend.
Ik heb de vraag aan tesla gesteld of de afstand mogelijk in FEET is geprogrammeerd in plaats van in meters.
Helaas geen antwoord....

Wat is jullie ervaring?
Kunnen we een soort pooltje maken aan welke kant je staat en waar de sleutel nog wordt gedetecteerd?
 
Ook ik heb constant problemen met Summon.
Naast de besturdersplaats tegen de deur werkt het over het algemaan prinma.
Als ik 20cm achter de auto sta wordt de sleutel niet herkend.
Ik heb de vraag aan tesla gesteld of de afstand mogelijk in FEET is geprogrammeerd in plaats van in meters.
Helaas geen antwoord....

Wat is jullie ervaring?
Kunnen we een soort pooltje maken aan welke kant je staat en waar de sleutel nog wordt gedetecteerd?
Sleutel op de ruitenwissers leggen deed het bij mij.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Wie vertrouwt de autopark van zijn auto voldoende om het te doen zonder jouw aanwezigheid? 😂

LOL nou in NL moet je er toch naast staan en op een gemarkeerde parkeerplaats dus we hebben er toch niks aan.

Trouwens, ik heb er vertrouwen in dat de auto niks zal raken zoals auto's of bomen of personen. Stoeprandjes is wel anders. Al diverse malen meegemaakt dat autopark de stoep op wil rijden.

Maar het wordt wel eens tijd.... Hoelang geleden is die demo wel niet dat de auto zich zelf parkeert na het uitstappen. 4.5 jaar ofzo?