Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

SuperCharger V3.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik betwijfel of de MS 75(D) direct na een firmware upgrade sneller kan gaan laden. Met het 350V pack nu al begrensd op 96kW (hoogste wat ik ooit gezien heb) - als dat sneller kon hadden ze dag mijn inziens al wel gedaan.
 
Dus een upgrade van de bestaande superchargers naar 145 KW komt er op termijn. V2 wordt wel niet vervangen door V3. Firmware update zal ervoor zorgen dat je kan laden aan 250 KW bij die nieuwe chargers. Hopelijk wil dit ook zeggen dat je volop kan juicen bij ionity, fastned Ed. Dan wordt het mes wel interessanter om bij de concurrenten te gaan laden dan op het eigen netwerk.
 
Ik hoop vooral dat de software update van de M3 ook de 175 kW ccs van fastned en ionity volledig open zet (nu beperkt tot 120kW). Daar kunnen we dan meteen van profiteren, ik verwacht niet heel snel v3 hardware in de lage landen.
Zou wel heel triest van Tesla zijn als ze dat niet zouden doen. Maar inderdaad, bij een 175kW CCS charger moet een Model 3 ook sneller kunnen laden.

Stroom blijft stroom. Kwestie van Voltage en Amperage goed zetten richting de auto.
 
Zou wel heel triest van Tesla zijn als ze dat niet zouden doen. Maar inderdaad, bij een 175kW CCS charger moet een Model 3 ook sneller kunnen laden.

Stroom blijft stroom. Kwestie van Voltage en Amperage goed zetten richting de auto.

Ja dat zou je zeggen, maar de auto kan zeggen "ik slik van non-Tesla chargers niet meer an 120 kW". Ik verwacht het overigens niet, dus er is een goeie kans dat we gewoon na de update gebruik kunnen maken van 175kW (en later van 250kW als Fastned de 175 chargers gaat upgraden naar 350kW).

Ik snap die 145kW nog niet.
Volgens mij bestaat een SuC v2 uit 12 11kW laders, oftewel 132kW.
135kW staat er ook op de labels. 145kW was alleen theoretisch haalbaar dacht ik.

Blijkbaar zit er wat marge in de apparatuur en kunnen ze het opkrikken naar 145kW, anders zouden ze dat statement niet maken lijkt me ;-)
 
Dus een upgrade van de bestaande superchargers naar 145 KW komt er op termijn. V2 wordt wel niet vervangen door V3. Firmware update zal ervoor zorgen dat je kan laden aan 250 KW bij die nieuwe chargers. Hopelijk wil dit ook zeggen dat je volop kan juicen bij ionity, fastned Ed. Dan wordt het mes wel interessanter om bij de concurrenten te gaan laden dan op het eigen netwerk.

Er staat nergens dat v2 niet geretrofit zal worden naar v3, die optie is expliciet wel genoemd. Echter, niet elke v2 zal naar v3 worden omgezet. Tesla ziet v3 puur als een corridor voorziening, veel SUCs zijn al lang niet meer onderdeel van het corridor netwerk en zullen dus ook waarschijnlijk niet geüpgraded worden.

Ergo: Zevenaar misschien wel (corridor naar het oosten) maar Badhoevedorp niet (ik geef maar twee voorbeelden).
 
Er staat nergens dat v2 niet geretrofit zal worden naar v3, die optie is expliciet wel genoemd. Echter, niet elke v2 zal naar v3 worden omgezet. Tesla ziet v3 puur als een corridor voorziening, veel SUCs zijn al lang niet meer onderdeel van het corridor netwerk en zullen dus ook waarschijnlijk niet geüpgraded worden.
Ergo: Zevenaar misschien wel (corridor naar het oosten) maar Badhoevedorp niet (ik geef maar twee voorbeelden).

Als ze bestaande lokaties upgraden zullen ze de oude hardware wel voor nieuwe lokaties gebruiken.
Het is niet zo dat de SuCv2 hardware nou rijp is om in de prullebak te gooien (maak er dan mooie STWCs van :cool:)
 
Ik vraag me af of Van der Valk er wel zo blij mee zal zijn. Dat gaat ze toch klandizie kosten.
nou precies dat heb nu al amper tijd voor een natje en een droogje :)

Wel mooi hoe Tesla inspeelt op een groeimarkt. 4 Maanden geleden maakte iedereen zich nog zorgen over de komst van de M3 en nog meer wachten bij de charger omdat hij vol is etc. (wat mij nog nooit is overkomen maar dat terzijde)
Moet je nagaan wat een impact dit heeft op (hub) locaties als een Zevenaar. Je kan bekant een koffie to go halen en je kan weer op weg.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jooop
Ik vraag me af of Van der Valk er wel zo blij mee zal zijn. Dat gaat ze toch klandizie kosten.
nou precies dat heb nu al amper tijd voor een natje en een droogje :)

Wel mooi hoe Tesla inspeelt op een groeimarkt. 4 Maanden geleden maakte iedereen zich nog zorgen over de komst van de M3 en nog meer wachten bij de charger omdat hij vol is etc. (wat mij nog nooit is overkomen maar dat terzijde)
Moet je nagaan wat een impact dit heeft op (hub) locaties als een Zevenaar. Je kan bakent een koffie to go halen en je kan weer op weg.
Mooie kans voor een foodtruck/koffietruck bij drukke superchargers in de toekomst. Hoef je niet meer bij die pauper mcdonalds naar binnen.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Carl and Phofstee
upload_2019-3-4_13-5-3-png.382813


Die laatste regel ondermijnt mijn vertrouwen in de bron nogal wat. 200kW is 200kW op elk voltage. 350Kw is beduidend sneller. Of zou hij bedoelen dat er meer stroom door de kabel loopt (gezien het onderwerp kabelkoeling), dat klopt natuurlijk wel maar dan staat heter wel erg raar.

ik denk dat het een verspreking aka typfout is.
De vraag ging over gekoelde kabels; en het is dan ook aannemelijk dat het antwoord ging over de stromen.
En dan klopt het : 200 at 400v is higher than the Taycans 350 at 800V.
Higher Amps, maar dan zonder gekoelde kabel. Wat eigenaardig lijkt.
 
  • Like
Reactions: Ipe
Wel spannend wat de max laadprestatie van de X100 wordt. Het voelt al een beetje onwennig dat mijn vrouw nu opeens meer range heeft dan ik, straks sta ik dan ook nog voor aap bij de Supercharger.
 
Ik hoop vooral dat de software update van de M3 ook de 175 kW ccs van fastned en ionity volledig open zet (nu beperkt tot 120kW). Daar kunnen we dan meteen van profiteren, ik verwacht niet heel snel v3 hardware in de lage landen.
Voor ons wordt V3 eind 2019 beloofd:

Our first non-beta V3 Supercharger site will break ground next month, with North American sites ramping in Q2 and Q3 before coming to Europe and Asia-Pacific in Q4.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: shthpnz