Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Amsterdam - Taxi Hangout

This site may earn commission on affiliate links.
@PaulW5: volgens mij zijn het geen superchargers maar snelladers die de taxibedrijven zelf hebben (ongeveer de helft van de snelheid).

Als er 2 tegelijk laden, is de som hetzelfde 2x60kW continue (Statisch) t.o.v 120kW variabel verdeeld over 2 voertuigen. Dus je hebt géén hoge snelheid de eerste 30-40% bij een lege accu, maar dat is juist prima voor een Taxi, en we weten allemaal hoe snel je onder de 60kW gaat zakken tijdens het laden. Een Taxi zal niet snel onder de 150km zitten als hij vol aan zijn dienst begonnen is. De issue is GRATIS laden bij SuC en NIET gratis laden bij de taxi centrale. Ik ben ook van mening dat ze ook opdracht hebben gekregen vanuit de centrale. Want de lader is wel kosteloos door Tesla beschikbaar gesteld, maar de stroom niet. Ook thuisladen en/of (semi) publiek kost geld. Dus gaat puur hier om meer winst, want gedurende de aanbesteding hebben ze het echt wel de kosten/baten analyse gemaakt ZONDER rekening te houden met gratis laden aan een SuC. Dus zo zielig zijn ze echt niet hoor, het is puur uit winstoogmerk dit, niets meer, niets minder. Maar wel huilie huilie doen als er initiatieven zijn van o.a. Uber (niet Uberpop!) die voor een lagere prijs, een betere service geven. Dan gaan ze maar auto's beplakken en slopen en is de wereld te klein.
 
Ik vraag me af hoeveel taxi chauffeurs dit punt nu als wachtplek gaan gebruiken. Laden tot ze een ritje krijgen, en ondertussen koffie drinken en bijpraten. Als dat zo is, schiet het z'n doel voorbij. Als ze daar laden omdat ze anders zonder komen, tja, dat is hun goed recht. Ze vallen nu eenmaal meer op omdat ze zo herkenbaar taxi zijn.
 
Een eerste reactie van de project verantwoordelijke @ teslamotors:

Hartelijk dank voor uw e-mail en ik ben blij met uw feedback..
Op dit moment kan ik inhoudelijk niet ingaan op uw e-mail. Echter kan ik u verzekeren dat dit absoluut onze aandacht heeft.
Ik hoop u hiermee voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.

Een onderkend probleem inmiddels dus. En nu maar afwachten wat de oplossing wordt....
 
Genoeg geciteerd, ga nu maar even het artikel lezen, het is de moeite!

+1 voor Teslarati

Leuk artikel. Maar dat de taxivloot van een Europese hoofdstad inmiddels grotendeels bestaat uit Tesla's die de lokale supercharger veranderen in een soort permanente taxistandplaats heeft de auteur denk ik ook niet voorzien. Ik hoop toch dat Tesla met een oplossing komt; als dit aanhoudt gaat het ten koste van de uitstraling en vooral ook het praktische nut van het SeC / de SuC Amsterdam.

Ik heb toevallig een tijdje terug met een (gewone) Uberchauffeur gesproken over elektrisch rijden. Volgens hem komt het in de praktijk nauwelijks voor dat een taxi meer dan 300km op een dag rijdt. Het is overduidelijk dat het gebruik van de SuC op deze manier meer te maken heeft met gemak, zuinigheid en gewoonte dan met noodzaak.
 
Leuk artikel. Maar dat de taxivloot van een Europese hoofdstad inmiddels grotendeels bestaat uit Tesla's die de lokale supercharger veranderen in een soort permanente taxistandplaats heeft de auteur denk ik ook niet voorzien.


+1 voor ErikS! Ik zou er ook niet mee kunnen lachen, volledig mee eens, maar STEL nu dat die taxi-chauffeurs geen taxi-chaffeurs waren maar allemaal "legit" MS-rijders. Dan zouden deze wel al een "oplossing" gevonden hebben onderling ipv de rest te "benadelen". Probleem is dat ik denk dat Tesla (tenzij er ooit afspraken gemaakt zijn met de Taxi-Branche) dit moeilijk -via een procedure - kan vermijden.
 
Een eerste reactie van de project verantwoordelijke @ teslamotors:

Hartelijk dank voor uw e-mail en ik ben blij met uw feedback..
Op dit moment kan ik inhoudelijk niet ingaan op uw e-mail. Echter kan ik u verzekeren dat dit absoluut onze aandacht heeft.
Ik hoop u hiermee voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.

Een onderkend probleem inmiddels dus. En nu maar afwachten wat de oplossing wordt....

@ErnstT: thanks for sharing. Goed te lezen dat Tesla het probleem onderkent. Ik heb vertrouwen in Tesla dus ook vertrouwen dat ze op korte termijn voor dit probleem een gepaste oplossing vinden.

Schot voor de boeg om iedereen gelukkig te houden: op een andere plek (dichtbij Schiphol?) een x-aantal superchargers bouwen speciaal voor de taxi's. Zeggen dat ze daar zoveel mogen laden als ze willen (doen ze nu toch ook al), maar wel onder de voorwaarde dat ze niet meer mogen laden bij het SeC in Amsterdam. Iedereen tevreden lijkt me.
 
@ErnstT: thanks for sharing. Goed te lezen dat Tesla het probleem onderkent. Ik heb vertrouwen in Tesla dus ook vertrouwen dat ze op korte termijn voor dit probleem een gepaste oplossing vinden.

Schot voor de boeg om iedereen gelukkig te houden: op een andere plek (dichtbij Schiphol?) een x-aantal superchargers bouwen speciaal voor de taxi's. Zeggen dat ze daar zoveel mogen laden als ze willen (doen ze nu toch ook al), maar wel onder de voorwaarde dat ze niet meer mogen laden bij het SeC in Amsterdam. Iedereen tevreden lijkt me.
Ik ben voor meerdere SuC's verspreid rond Amsterdam, zoals ook in Londen, zonder restricties.
 
Wie heeft er tot nu toe hier nu echt behoorlijke overlast van gehad, behalve dan een kwartiertje langer wachten of laden dan gepland? En dan bedoel ik niet dat je dan maar omgedraaid bent en wat rustiger naar huis bent gereden, of 'm dan maar aan een 22kW paal hebt gezet (wat je normaliter zou hebben gedaan toen die SuC er nog niet was).
We kunnen ons allemaal voorstellen dat het vervelend is voor de doorgaande reiziger die hierdoor iets langer over zijn roadtrip doet, maar beter dat die SuC voluit gebruikt wordt, dan dat ie de hele dag leeg staat (hoe leeg zou het zijn zonder taxi's eigenlijk?). Het eerste laat zien dat meer SuCs nodig zijn, het laatste niet.
En ook, wat heb je liever: meer stalls/SuCs op doorgaande routes in Frankrijk, Italie etc of meer SuCs in A'dam (bij wijze van spreken in je achtertuin)?
 
Wie heeft er tot nu toe hier nu echt behoorlijke overlast van gehad, behalve dan een kwartiertje langer wachten of laden dan gepland? En dan bedoel ik niet dat je dan maar omgedraaid bent en wat rustiger naar huis bent gereden, of 'm dan maar aan een 22kW paal hebt gezet (wat je normaliter zou hebben gedaan toen die SuC er nog niet was).
We kunnen ons allemaal voorstellen dat het vervelend is voor de doorgaande reiziger die hierdoor iets langer over zijn roadtrip doet, maar beter dat die SuC voluit gebruikt wordt, dan dat ie de hele dag leeg staat (hoe leeg zou het zijn zonder taxi's eigenlijk?). Het eerste laat zien dat meer SuCs nodig zijn, het laatste niet.
En ook, wat heb je liever: meer stalls/SuCs op doorgaande routes in Frankrijk, Italie etc of meer SuCs in A'dam (bij wijze van spreken in je achtertuin)?

nu zijn het alleen de taxi's in Adam straks
ook de taxi's in Oosterhout , Zwolle, Parijs etc denk je er dan nog steeds net zo over?
 
Wie heeft er tot nu toe hier nu echt behoorlijke overlast van gehad, behalve dan een kwartiertje langer wachten of laden dan gepland?
Sorry hoor, een kwartiertje?... Een SuC is voor mij een tankstation en daar wil ik zo kort mogelijk zijn, dus als ik onderweg naar huis ben en even een kwartiertje moet laden aan hoge snelheid om thuis te kunnen geraken maar dan ook nog een kwartier moet wachten plus de extra laadtijd omdat ik niet het volle vermogen zal krijgen ivm bezetting van de partnerstall dan ben ik goed sacherijnig als het vol staat met taxi's uit Amsterdam regio. Allemaal leuk maar het wachten terwijl je auto aan het laden is is al geen pretje, en zeker niet als je in Amsterdam bent want een kop koffie kan je pakken en dat is het. Geen horeca aanwezig waar je even wat kan eten. In een kwartiertje laad je aan een CHAdeMO 11kW vermogen erbij, zo een 50 echte km. Dus wat de taxi's veroorzaken is dat sommige Tesla rijders dan maar betaald gaan laden onderweg bij een dure snellader ipv aan de SuC in Amsterdam terwijl je wel hebt betaald voor superchargen EN op doorreis bent.... Het valt me nog steeds op dat velen hier maar over het feit heen stappen dat de SuC NIET bedoeld is om te laden als je niet op doorreis bent, en dan maakt het niet uit of je een taxi bent of niet. Niet op doorreis, niet naar SuC...
 
Last edited:
je wel hebt betaald voor superchargen

Over dat betaald hebben : dat valt overigens wel mee. Tesla Motors boekt $25 per wagen per verwachte levensduurjaar als inkomsten om toekomstige kosten voor de SuCs te dekken. Aan in Nederland geldende energieprijzen wil dat zeggen dat je na 2x 'vol laden' op kosten van de Tesla Motors Corp financiers (aandeel- en bondhouders) of mede-eigenaars die er geen gebruik van maken aan het superchargen bent...
 
Over dat betaald hebben : dat valt overigens wel mee. Tesla Motors boekt $25 per wagen per verwachte levensduurjaar als inkomsten om toekomstige kosten voor de SuCs te dekken. Aan in Nederland geldende energieprijzen wil dat zeggen dat je na 2x 'vol laden' op kosten van de Tesla Motors Corp financiers (aandeel- en bondhouders) of mede-eigenaars die er geen gebruik van maken aan het superchargen bent...

Die begrijp ik dus niet.... Wat bedoel je nou? Enige wat ik weet is dat een Super Charge optie iets van 2500 kost, en dat is ook altijd zo overal gecommuniceerd. En ja, de 85kW accu is altijd supercharge aan maar dat wil niet zeggen dat het gratis is. Jij doelt blijkbaar hoe zaken in de boeken bij Tesla staan, ik heb het over wat het daadwerkelijk ons heeft gekost en wat ook zo aangegeven is door Tesla om de kosten van de auto te verklaren.

Maar dit is het enige waar er blijkbaar een comment op komt... Over het wel of niet betalen van superchargen....