Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Dat kan je volgens mij niet voorzien. Ik ben afgelopen weekend doorheen Duitsland gereden en de ene keer kwam ik aan bij een half volle supercharger waar ik dan moest bijprikken bij de B stall, waarvan de Model 3 op de A stall dan toevallig 5 minuten later vertrok. Bij een andere supercharger gaf de navigatie aan dat 4 van de 5 stalls bezet waren, en toen ik 10 minuten later arriveerde waren alle laadpalen vrij. En ik ben ook op een supercharger gearriveerd waarvan alle CCS stalls bezet waren, maar ik had nog genoeg om door te rijden tot de volgende supercharger die leeg was.
 
Ik zou het er niet op gokken...... Ik heb 1 wintersport meegemaakt tijdens de schoolvakantie en dat was toch echt een drama en toen reed ik 's nachts. Mensen die ik sprak die overdag reden waren helemaal gefrustreed. Nevernooit meer dat ik dat nog een keer ga doen.

Probleem met files bij SuC's is dat je echt aan het wachten bent als alle stalls bezet zijn. Je kunt niet even in een restaurantje gaan eten want je moet doorschuiven als er een plek vrijkomt.

Eén SuC met meer dan 50% stalls bezet is niet zo erg maar als het bijna al je stops zijn is het wel mega irritant dat je er 2x zo lang of nog langer staat.

Tenzij je wellicht niet via de befaamse route de soleil gaat dan zou ik het wellicht overwegen maar serieus als je naar het strand gaat vertrek je vroeg of laat maar niet op 11u in de ochtend op goed geluk toch? Zo zie ik dat ook nu met snelladen op vakantie :)


Een tip voor A Better Route Planner gebruikers. Vul bij "Time to Open Charge Port" een hogere waarde in. Bijvoorbeeld 15 of 20 minuten om te simuleren dat je zolang zou moeten wachten. ABRP gaat dan met zijn planner voor langere trips tussen SuC's ipv 'splash and dash op vol vermogen' stops. Ook zal ABRP dan eerder voorstellen om op een lagere snelheid te rijden om zuiniger te rijden. Stel dat het dan toch rustig is kun je dit altijd negeren en een ander plan trekken.
 
Ik denk dat je niet anders kan? Je kan toch niet je supercharger plekken van tevoren reserveren? :)

Nu, in Duitsland heb ik bij verschillende superchargers ook 4 of meer laadpalen van de concurrentie gezien, met vermogens van 135kW.

Inderdaad, er is meer en meer keuze aan laadpalen maar is natuurlijk minder aangenaam mbt het plannen en het gemak van de SuC.

Snel off topic: Ik merk dat in België de M3 op meer en meer lijsten van bedrijfswagens komt de staan. Ik denk dat we misschien toch wel eens een kleine invasie gaan zien de komende maanden in België. Hopelijk timmert Musk snel wat extra super chargers in elkaar.
 
Inderdaad, er is meer en meer keuze aan laadpalen maar is natuurlijk minder aangenaam mbt het plannen en het gemak van de SuC.

Snel off topic: Ik merk dat in België de M3 op meer en meer lijsten van bedrijfswagens komt de staan. Ik denk dat we misschien toch wel eens een kleine invasie gaan zien de komende maanden in België. Hopelijk timmert Musk snel wat extra super chargers in elkaar.
Ik ben afgelopen maandag overdag naar Zuid Duitsland gereden. Alleen de eerste was druk, 3 Tesla's op een 8 Charger punt. De ervaring is dat elke autobahnhhof en autohof minimaal een 50kw lader heeft, maar vaak een aantal 100kw+ laders die met Maingau pas werken. Verder geen andere auto's aan deze laders gezien. Allemaal werken ze goed tot nu toe. Meerdere keren op ongeveer 190kw geladen bij ionity. Vaak staan daar ook nog andere laders naast. Misschien heb ik geluk gehad. Autopilot werkt trouwens best goed op bergweggetjes, maar is leuker om op cruisecontrol te doen, die zorgt dan dat de snelheid er een beetje uit wordt gehaald bij de scherpe bochten. Hopelijk is het vrijdag als ik terug rij weer zo mooi rustig.
 
Afgelopen weken veel in Frankrijk bij SuC's gestaan. Voor M3 rijders is het zeker verbeterd. Toen ik heen ging waren er op heel veel locaties maar 2 stalls beschikbaar. De laatste weken is er heel veel omgebouwd. Zeker op de drukke routes. Ik ben op de bekendere punten langs de drukke routes nergens meer MS/X only stalls tegen gekomen. De gouden tip voor de M3 rijder zou wel eens kunnen zijn dat je bij drukte de SuC's links laat liggen en Ionity gaat gebruiken. Bij de verschillende Ionity laadbeurten ben ik niemand tegen gekomen.

Vanuit Utrecht naar Narbonne:
- Froyennes Nord
- Chartres Bois Paris
- Boismandé Ouest
- Montbartier

Daarbij ben ik op de terugreis vanuit Lyon verschillende voltooide/bijna voltooide Ionity laders tegen gekomen:
- Aire de Darvault (Visueel voltooid)
- Taponas (laders waren gebracht en stonden ingepakt klaar)
- Montelimar Est (Visueel voltooid)

Het kan dus best zijn dat Ionity nog snel wat punten op de drukke wegen gaat openen daar. Daarbij zijn veel Ionity locaties in Frankrijk nu voorzien van 4 laders en zijn bijna alle locaties al constructief voorbereid op 8 laders. Op IonityTracker kan je de live gang goed volgen.
 
Afgelopen weken veel in Frankrijk bij SuC's gestaan. Voor M3 rijders is het zeker verbeterd. Toen ik heen ging waren er op heel veel locaties maar 2 stalls beschikbaar. De laatste weken is er heel veel omgebouwd. Zeker op de drukke routes. Ik ben op de bekendere punten langs de drukke routes nergens meer MS/X only stalls tegen gekomen. De gouden tip voor de M3 rijder zou wel eens kunnen zijn dat je bij drukte de SuC's links laat liggen en Ionity gaat gebruiken. Bij de verschillende Ionity laadbeurten ben ik niemand tegen gekomen.

Vanuit Utrecht naar Narbonne:
- Froyennes Nord
- Chartres Bois Paris
- Boismandé Ouest
- Montbartier

Daarbij ben ik op de terugreis vanuit Lyon verschillende voltooide/bijna voltooide Ionity laders tegen gekomen:
- Aire de Darvault (Visueel voltooid)
- Taponas (laders waren gebracht en stonden ingepakt klaar)
- Montelimar Est (Visueel voltooid)

Het kan dus best zijn dat Ionity nog snel wat punten op de drukke wegen gaat openen daar. Daarbij zijn veel Ionity locaties in Frankrijk nu voorzien van 4 laders en zijn bijna alle locaties al constructief voorbereid op 8 laders. Op IonityTracker kan je de live gang goed volgen.

Ik mag volgende week naar Zuid Frankrijk rijden en wil natuurlijk proberen zo min mogelijk in de wacht te moeten voor een paal. Die Ionity laadstations klinken dus wel aantrekkelijk als uitwijk locaties. Ik kan alleen zo snel niet vinden of je daar ook terecht kunt met andere laadpassen dan die van Ionity zelf. Werken die palen ook met bijvoorbeeld Plugsurfing of NewMotion?
 
Ik mag volgende week naar Zuid Frankrijk rijden en wil natuurlijk proberen zo min mogelijk in de wacht te moeten voor een paal. Die Ionity laadstations klinken dus wel aantrekkelijk als uitwijk locaties. Ik kan alleen zo snel niet vinden of je daar ook terecht kunt met andere laadpassen dan die van Ionity zelf. Werken die palen ook met bijvoorbeeld Plugsurfing of NewMotion?
Maak je geen zorgen hoor, vorige week vrijdag totaal geen drukte bij het laden
Op de Newmotion app kan je kijken of je de ionity laders kan gebruiken
Anders via de QR code
Ionity site even lezen is ook wel handig van te voren. Suc6
 
Gisteren en vandaag de trip gemaakt vanuit Nederland naar de Dordogne.
Geladen bij de volgende punten: Rijsel, Senlis, Chateauroux en Brive-la-Gaillarde.
Met een beetje geluk heb ik nergens hoeven wachten. Rijsel was wel vol toen wij weggingen maar de Tesla die toen aankwam kon op mijn plekje staan. Ook de snelheid gewoon goed overal.

Wordt alleen niet heel erg blij van de Ibisen en Novotels bij de meeste stops. Hotel bij Chateauroux daarentegen was echt prima.
 
Of via valenciennes rijden ;) dan kan je dat rotstuk (werken) na de kennedy tunnel ook inneens vermijden....
Valenciennes en Charleville Mézières heeft zelfde beperkingen als Lille. Komt vanwege de beperkingen en de sluiting van bepaalde hotel recepties. Is er geen receptie aanwezig dan sluit het hek en zonder toegangscode kom je er dan niet in. Ik heb geen reden om naar Frankrijk te moeten gaan maar kennis van mij moet wekelijks naar een datacenter in Parijs en die zegt dat het bij de SuC welke geplaatst zijn bij hotels het er niet beter op is geworden. Paar weken terug was Senlis ook ineens zonder aankondiging gesloten.
 
Valenciennes en Charleville Mézières heeft zelfde beperkingen als Lille. Komt vanwege de beperkingen en de sluiting van bepaalde hotel recepties. Is er geen receptie aanwezig dan sluit het hek en zonder toegangscode kom je er dan niet in. Ik heb geen reden om naar Frankrijk te moeten gaan maar kennis van mij moet wekelijks naar een datacenter in Parijs en die zegt dat het bij de SuC welke geplaatst zijn bij hotels het er niet beter op is geworden. Paar weken terug was Senlis ook ineens zonder aankondiging gesloten.

Huh? Senlis kan toch niet dicht? Je rijdt naast de courtepaille en ibis budget naar de chargers. En Valenciennes, daar sta ik geregeld voor de poort maar dan blijf je gewoon doorbellen. Ik kom daar op de meest ontiechelijke uren dus gegarandeerd dat die beste man of vrouw een dutje aan het doen is of nummer 2.

Ik denk niet dat het Novotel daar ooit dicht is geweest aangezien dit hotel het Accor "AllSafe" label draagt en dus open blijft.

Nu ja, het zijn rare tijden....

(Nee, geen code hier)
 
  • Helpful
Reactions: BMW740iL