Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit nu op dynamisch tarief en enkele dagen geleden 44 kW geladen voor iets minder dan 7 EUR all in.
Komt ongeveer op 0,16 cent per kWh... Ik kan niets anders aanraden als je net als ik een grootverbruiker bent.
Zit zelfs goedkoper dan bij het vast contract dat ik had.
Het draait hem er gewoon om dat je dan laadt wanneer de spotprijzen het goedkoopst zijn (meestal 's nachts, tussen ochtend en middag of tussen middag en avond).
Doe dit al een jaar zo. Bij komend voordeel was dat met zonnenpanelen dit jaar, dat je veel kon salderen aan een hoog tarief in de zomermaanden. Heb nog een behoorlijk buffer staan voor de winter
 
Sterrebeek gaat nog wel een tijdje duren.

67544A30-603C-4098-AC33-0C3C27B89634.jpeg
 
Naar locatie toe is het wel jammer dat de route tussen autostrade en SuC vaak heel traag gaat door al het verkeer naar IKEA en andere winkels. FastNed een paar km ervoor kan makkelijk tien minuten schelen.
Fastned locatie is een openbare aanbesteding geweest toen Tesla nog niet aan laden voor andere merken deed.

Bovendien, wat wil je liever: 6 laadpalen in 1 richting, of 12 laadpalen voor beide richtingen?

Ik heb al in GB gereden, en daar heb je superchargers op snelwegparkings. Dus 4 of 6 stalls per richting 😭

Maar goed, staat je natuurijk vrij om aan de FastNed in Kortenberg te laden, nietwaar (en ik zou het ook doen als ik een paar kWh's extra nodig zou hebben).
 
Fastned locatie is een openbare aanbesteding geweest toen Tesla nog niet aan laden voor andere merken deed.

Bovendien, wat wil je liever: 6 laadpalen in 1 richting, of 12 laadpalen voor beide richtingen?

Ik heb al in GB gereden, en daar heb je superchargers op snelwegparkings. Dus 4 of 6 stalls per richting 😭

Maar goed, staat je natuurijk vrij om aan de FastNed in Kortenberg te laden, nietwaar (en ik zou het ook doen als ik een paar kWh's extra nodig zou hebben).
Het zijn er maar vier in elke richting 😁

Ik ben prima tevreden over het SuC-netwerk hoor. Maar een nadeel is soms wel dat je extra tijd verliest omdat de palen wat weg staan van de snelweg. In dit geval kan je dit op slechte momenten wel meer dan tien minuten 'laadtijd' schelen. Maar de snellere alternatieven zijn dingen die je vooral weet als je de regio wat kent of als je de moeite doet om het uit te zoeken. Als ik SuC gebruik, is dat occasioneel voor verre reizen en volg ik gewoon de navigatie. Ik zou dus 'nooit' bij FastNed uitkomen, gewoon omdat ik niet op de hoogte ben.
 
Het zijn er maar vier in elke richting 😁

Ik ben prima tevreden over het SuC-netwerk hoor. Maar een nadeel is soms wel dat je extra tijd verliest omdat de palen wat weg staan van de snelweg. In dit geval kan je dit op slechte momenten wel meer dan tien minuten 'laadtijd' schelen. Maar de snellere alternatieven zijn dingen die je vooral weet als je de regio wat kent of als je de moeite doet om het uit te zoeken. Als ik SuC gebruik, is dat occasioneel voor verre reizen en volg ik gewoon de navigatie. Ik zou dus 'nooit' bij FastNed uitkomen, gewoon omdat ik niet op de hoogte ben.
Ik heb het tijdverlies om naar de SuC te rijden nooit een probleem gevonden.
Met mijn MS was mijn laadstop meestal 40-50 minuten. Dan heb je er wel 5 minuten voor over om naar een aangenamere locatie te rijden.
Met de MY en een stop van ‘slechts’ 20-30 minuten, is die aangename locatie inderdaad minder nodig.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Het zijn er maar vier in elke richting 😁

Ik ben prima tevreden over het SuC-netwerk hoor. Maar een nadeel is soms wel dat je extra tijd verliest omdat de palen wat weg staan van de snelweg. In dit geval kan je dit op slechte momenten wel meer dan tien minuten 'laadtijd' schelen. Maar de snellere alternatieven zijn dingen die je vooral weet als je de regio wat kent of als je de moeite doet om het uit te zoeken. Als ik SuC gebruik, is dat occasioneel voor verre reizen en volg ik gewoon de navigatie. Ik zou dus 'nooit' bij FastNed uitkomen, gewoon omdat ik niet op de hoogte ben.
Dat vond ik deze week een beetje een irritatie. Ik moest even 'overal' zijn, en ik ging mijn laatste bestemming wel halen, maar terug naar huis ging niet lukken. Er was wel een publieke laadpaal op bestemming, maar in België kan dat mee- of tegenvallen.

Die publieke laadpaal zat niet in de navigatie van Tesla. De FastNed locaties evenmin, noch een CCS locatie bij een TotalEnergies.

Op het einde per toeval ontdekt dat vlak bij een op- en afrit van de snelweg nabij mijn huis er een enkele 120kW CCS lader is geplaatst op de carpool parking. Daar 5 minuten ingeprikt voor genoeg buffer te hebben... Maar ook weer, niks waarin mijn Tesla navigatie kon helpen.

En inderdaad, op bestemming was de laadpaal geICEd. Maar via een omweg kon ik er toch aan, dus met m'n 7 meter kabel toch kunnen laden en de batterij zat voor 63% vol toen ik klaar was met mijn presentatie...

Inderdaad, op vakantie rij ik gewoon de Superchargers af. Maar dagdagelijks durf ik dus wel afwijken voor die snelle prik.
 
Die SuC is voor mij welgekomen. Op weg naar de oma (van de kids) even stoppen bij Ikea om wat rond te kijken en terwijl laden. Komt goed.

Edit, aan de foto's te zien hierboven en wat google map wandelen : das best een eindje zonder voetpad. En de Pizzahut is al even ver. Wat moet ik bij een Brico tijdens laden? En dan nog aanschuiven van afrit tot laadpunt. Even afwachten of het iets voor ons is.
 
Last edited:
Die SuC is voor mij welgekomen. Op weg naar de oma (van de kids) even stoppen bij Ikea om wat rond te kijken en terwijl laden. Komt goed.

Edit, aan de foto's te zien hierboven en wat google map wandelen : das best een eindje zonder voetpad. En de Pizzahut is al even ver. Wat moet ik bij een Brico tijdens laden? En dan nog aanschuiven van afrit tot laadpunt. Even afwachten of het iets voor ons is.
Er is wel een nieuw fiets- en wandelpad tussen Weiveldlaan en E40. Maar ja, je moet 10 minuten lopen tot Pizza Hut of IKEA (800m). Er staat één food truck in de parking maar daar heb je geen WC en om 18.00 het is al dicht (met meeste winkels).
 
Heb jaren lang daar achter gewerkt (brixtonlaan) en was s'ochtends and s'avonds een hel. Dat was een tijdje geleden, maar heb niet de indruk dat het beter is geworden.
Ook op zaterdag nogal druk owv alle winkels. En uiteraard, geen horeca ernaast.
Weiveldlaan heeft tot nu toe geen voetpad, nogal gevaarlijk voor voetgangers, zeker in het donker.
Dit is ook een zeer drukke parking, ben benieuwd hoe ICEing zal aangepakt worden.
Uiterst vreemd locatie.

Maar bon, een SuC meer is een SuC meer, kan alleen maar nuttig zijn.
 
SuC Zaventem gaat vooruit. Wegens een medewerker de grondwerken moeten op maandag 5 Dec afgerond zijn, daarna komt een ander bedrijf om stellen te plaatsen.
 

Attachments

  • B700C19D-9B7A-42AD-9119-CB8A2DC2E153.jpeg
    B700C19D-9B7A-42AD-9119-CB8A2DC2E153.jpeg
    811.3 KB · Views: 58
  • DBF73E61-83E5-4105-B6C0-FA7D57DD2723.jpeg
    DBF73E61-83E5-4105-B6C0-FA7D57DD2723.jpeg
    1,010.2 KB · Views: 61
  • 6435BC05-9B7E-4E9F-ACA2-75B058D78BF8.jpeg
    6435BC05-9B7E-4E9F-ACA2-75B058D78BF8.jpeg
    1,015.8 KB · Views: 61
Nog enkele foto’s van werken aan de SuC Zaventem van vandaag, het gaat flink vooruit.
View attachment 882362

Nice, dat is aan de Ikea en niet zo ver van waar ik woon. Thuis kan ik niet laden. Soms gebruik ik wel eens een SuC. Laatst was at bij Dockx, maar die ligt minder gunstig voor mij. Die aan de luchthaven heb ik nog niet gebruikt, maar die is dan ook maar 75kW.

De vraag is hier hoe het zit met diensten. Toiletten en een drankje zit er niet echt in, of je moet al tijdens de openingsuren van Ikea gaan, maar dat is ook een stukje wandelen. Niet dat ik het zelf nodig heb.