Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Op de Supercharger-pagina (Supercharger | Tesla België) zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd:
- Brussel (Q2 2021) en Gent (Q4 2021) toegevoegd
- Leuven (Q3 2021) en Luik (2022) nog steeds aanwezig
- Lavaux-Sainte-Anne, Mons, Tournai en Turnhout weggehaald

Op zich mooie toevoeging voor Brussel en Gent, zeker gezien Machelen zo belabberd triest is om te laden. Anderzijds vind ik het wel triest dat Luik nog wél op de Roadmap staat (met Verviers en Remouchams in de buurt), maar Lavaux-Sainte-Anne weg.

In de zomer een kayaktrip op de Semois uitgesteld aangezien het niet echt praktisch was met de Model 3 SR+, zou moeten doorrijden en laden in Charleville-Mézières om vervolgens helemaal terug richting Leuven te moeten gaan. Het hele gebied in de Ardennen is echt heel matig voorzien van (snel)laders, beetje jammer dat na al die jaren de Ardennen nog steeds zo'n groot gat heeft qua dekking. (Zeker wanneer we het vergelijken met de goede dekking in Nederland..)
Ik had ook gemerkt dat Lavaux-Sainte-Anne verdwenen is. Dit zou nochtans een ideale tussenstop zijn (vanuit Gent) op weg naar Luxembourg.
Heeft er iemand een idee wat de reden hiervoor is?
Misschien moeten we een petitie opstarten om deze terug op de kaart te zetten.
PS. Wallonië is inderdaad een zwart gat, ook wat publieke AC laders betreft
 
  • Like
Reactions: Gsteen
Ik had ook gemerkt dat Lavaux-Sainte-Anne verdwenen is. Dit zou nochtans een ideale tussenstop zijn (vanuit Gent) op weg naar Luxembourg.
Heeft er iemand een idee wat de reden hiervoor is?
Misschien moeten we een petitie opstarten om deze terug op de kaart te zetten.
PS. Wallonië is inderdaad een zwart gat, ook wat publieke AC laders betreft
Inderdaad; we hebben een huis in Vresse alwaar we 2fasig laden met de Fivari. Maar Lavaux-st-Anne (op 60km) zou toch wel leuk zijn bij eventuele elektriciteitsproblemen (of het vergeten van de Fivari lader..)
 
Dit zou nochtans een ideale tussenstop zijn (vanuit Gent) op weg naar Luxembourg.
Sedert de 100km/u beperking op de Brusselse ring, verlies je bijna geen tijd meer als je over Charleroi rijdt. Dan passeer je vlak bij de SuCs van Nijvel en Namen.
Maar sowieso, vanuit Gent geraak je toch in Aarlen (of zelfs Metz, als je verder moet)? En er komt er 1 bij aan de goeie kant van Luxemburg.

PS: Je wagentype in je footer zetten zou helpen om in te schatten of het correct is wat ik zeg.
 
Sedert de 100km/u beperking op de Brusselse ring, verlies je bijna geen tijd meer als je over Charleroi rijdt. Dan passeer je vlak bij de SuCs van Nijvel en Namen.
Maar sowieso, vanuit Gent geraak je toch in Aarlen (of zelfs Metz, als je verder moet)? En er komt er 1 bij aan de goeie kant van Luxemburg.

PS: Je wagentype in je footer zetten zou helpen om in te schatten of het correct is wat ik zeg.
We rijden af en toe naar Luxembourg naar een vriendin. Zij woont op 300km van ons, vlak bij de SuC van Mënsbech (voorlopig de enige in Luxembourg). Dus geen enkel probleem om daar te geraken zonder tussenladen (zelfs niet met mijn SR+ met FSD).
We houden er echter van om relax te rijden (FSD is hierbij een grote hulp) en ongeveer halfweg te stoppen voor een koffie. Lauvaux-Sainte-Anne zou hiervoor perfect gelegen zijn. Ik apprecieer enorm de "Tesla way of driving" om op vakantie te gaan : 2 uurtjes rijden, even de beentjes strekken en een koffie drinken (zoals door alle veiligheidsdeskundigen wordt voorgeschreven)
PS. Ik zal wellicht hiermee een aantal forumleden choqueren maar ik kijk er al naar uit dat Vlaanderen/België het gidsland Nederland (wat dit toch betreft) volgt en een snelheidsbeperking van 100km op alle autosnelwegen instelt; daarnaast zou het goed zijn dat Vlaanderen en Wallonië ook zo snel mogelijk een km heffing invoeren, net zoals het Brusselse gewest van plan is. Dit kan het relax filevrij rijden alleen maar bevorderen :)
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Vreemd: Brussel is aan Hilton Grote Markt (dus niet voor roadtrips) Lux is omweg richting centrum. Enfin, hoe meer hoe beter zullen we maar zeggen!
Ik heb de indruk dat Tesla een aantal city chargers wil installeren, bv in Gent, Brussel, Leuven, Luik, ... We moeten niet vergeten dat er meer en meer Tesla eigenaars in de stad wonen, zonder de mogelijkheid om een eigen wallbox/laadpaal te installeren. Niet iedereen heeft een huis met een tuintje (of in dit geval een oprit).
 
Ik heb de indruk dat Tesla een aantal city chargers wil installeren, bv in Gent, Brussel, Leuven, Luik, ... We moeten niet vergeten dat er meer en meer Tesla eigenaars in de stad wonen, zonder de mogelijkheid om een eigen wallbox/laadpaal te installeren. Niet iedereen heeft een huis met een tuintje (of in dit geval een oprit).
Voor die stedelingen zonder eigen laadmogelijkheid is het verstandiger snellaadpleinen langs de toegangswegen van/naar de steden aan te leggen. In stadscentra is niet logisch. Bij winkelcentra zijn semi-snelladers (50kW) een betere optie.
 
Geen paniek, allen. We hebben dit nog gezien; de supercharger in Namur had ook eerst zijn pinnetje in het midden van de stad en dat bleek later ook gewoon langs de snelweg te zijn. Idem met de supercharger Brugge. Er is echt geen reden om te geloven dat de volgende supercharger op de grote markt in Brussel zal geplaatst worden.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: FVO and Adm
Geen paniek, allen. We hebben dit nog gezien; de supercharger in Namur had ook eerst zijn pinnetje in het midden van de stad en dat bleek later ook gewoon langs de snelweg te zijn. Idem met de supercharger Brugge. Er is echt geen reden om te geloven dat de volgende supercharger op de grote markt in Brussel zal geplaatst worden.
Iemand bij Tesla moet het pinnetje zetten, nog voor de exacte locatie bekend is of bekend gemaakt mag worden. Hij geeft dan in Google maps maar de stad in en krijgt zo een pinnetje in het centrum. Logisch toch.
 
We rijden af en toe naar Luxembourg naar een vriendin. Zij woont op 300km van ons, vlak bij de SuC van Mënsbech (voorlopig de enige in Luxembourg). Dus geen enkel probleem om daar te geraken zonder tussenladen (zelfs niet met mijn SR+ met FSD).
We houden er echter van om relax te rijden (FSD is hierbij een grote hulp) en ongeveer halfweg te stoppen voor een koffie. Lauvaux-Sainte-Anne zou hiervoor perfect gelegen zijn. Ik apprecieer enorm de "Tesla way of driving" om op vakantie te gaan : 2 uurtjes rijden, even de beentjes strekken en een koffie drinken (zoals door alle veiligheidsdeskundigen wordt voorgeschreven)
PS. Ik zal wellicht hiermee een aantal forumleden choqueren maar ik kijk er al naar uit dat Vlaanderen/België het gidsland Nederland (wat dit toch betreft) volgt en een snelheidsbeperking van 100km op alle autosnelwegen instelt; daarnaast zou het goed zijn dat Vlaanderen en Wallonië ook zo snel mogelijk een km heffing invoeren, net zoals het Brusselse gewest van plan is. Dit kan het relax filevrij rijden alleen maar bevorderen :)
Je hebt al 1 forumlid dat niet gechoqueerd is. Ik volg je in al deze standpunten.
 
Groeten uit Brugge! #WorkInProgress

IMG_20210129_093937.jpg
IMG_20210129_093927.jpg
IMG_20210129_093922.jpg
IMG_20210129_093224.jpg
 

Attachments

  • IMG_20210129_093927.jpg
    IMG_20210129_093927.jpg
    469 KB · Views: 51
  • IMG_20210129_093922.jpg
    IMG_20210129_093922.jpg
    542.1 KB · Views: 29
  • IMG_20210129_093224.jpg
    IMG_20210129_093224.jpg
    754.1 KB · Views: 30