Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is een veel gebruikte misvatting.
Pv-panelen werken idd efficiënter bij koude temperaturen. Maar wanneer het in onze lage landen kouder is, gaat dat meestal gepaard met mindere zonneuren en kortere zonnebanen. Waardoor er alsnog minder wordt opgewekt.
Vergelijk het met een F1wagen, die haalt misschien een thermische effiëntie van 45% maar ook niet op de momenten dat je in het normale verkeer ze tegenkomt.

Ik treed dus Hendrik bij.
de hoek waaronder de panelen liggen is heel belangrijk.
Met de laag staande zon in de winter leveren mijn panelen op een zonnige winterse dag toch aardig wat op. (dakhelling is 42°)
bij een plat dak is het in de winter niet vet.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Met mijn zonnepanelen haal ik in de maanden dec of jan net zoveel als dat ik in de zomermaanden in 1,5 dag haal. Dat is een opbrengst die ik bijna verwaarloosbaar vind.
Hoe is de ligging en de hoek van het dak? Vaak liggen panelen relatief schuin.
Tsja of een container accu's in de tuin (of onder de oprit, of in de kelder, of...) Wie weet ontstaat er dan wel een gigafactory voor goedkope thuisbatterijen voor opslag van zonne-energie.
Vroeger hadden we ook enorme stookolie (...mazout) tanks in de tuin begraven, waarom nu geen thuisaccu's? Zolang als de levensduur de terugverdientijd ver overstijgt en de investering enigszins te overzien is...
Voeg daar nog wat retail brokers aan toe die de particulier toegang geven tot de onbalansmarkt voor elektriciteit en je hebt meteen voor velen een nieuwe hobby gecreëerd ;)

Edit: bovenstaande is ironisch bedoeld. We hebben het beste elektriciteitsnet ter wereld hier, laten we het alsjeblieft koesteren en er de vruchten van plukken. Off grid gaan met zo weinig ruimte als de meesten hier hebben is zowat onmogelijk. Daarnaast, voor die 180 euro per maand besteed ik mijn energieopwekking met plezier uit in plaats van het zelf te doen.

We hebben een prima energienet.... nu, maar zonder bizarre aanpassingen is dat 10 jaar flink anders. Het net kan erg slecht omgaan met de lokale productie (met name zonnepanelen) die de komende jaren online gaat komen. Als al jouw buren zonnepanelen hebben, kan je echt jouw stroom niet meer kwijt op het net. Dus wordt opslag steeds interessanter en rendabeler.

Ik zeg niet dat we nu al allemaal die stap al kunnen maken naar volledig offgrid. Maar er zijn ontwikkelingen die nieuwe mogelijkheden zullen gaan bieden, zeker voor nieuwbouw. Een dak van een rijwoning is minimaal 30 m2, met het huidige rendement van zonnepanelen kan je daar al 5 kW piek op kwijt, maar met een verwachte verdubbeling van het rendement in ca. 10 jaar (vooralsnog zijn de rendementen sterk toegenomen en de prijzen gedaald). En 10 kW piek levert (basis van PVgis), in de slechtste maand, december nog altijd gemiddeld 8,19 kW op per dag en in gemiddeld de koudste maand (februari) 15,40 kWh per dag. Daarmee kan je zonder enig probleem je huis van elektriciteit voorzien, en waarschijnlijk ook verwarmen.
En misschien vormt een elektrische auto over 10 jaar daar een prachtige aanvulling op. 2 dagen voor kerst ga je nog even 20 minuten naar een ultracharger, die de 150 kWh batterij van de auto oplaad en daarvan zet je bij thuiskomst 25 kWh over naar je thuisbatterij.

We kunnen lachen om dergelijke toekomstbeelden in de nabije toekomst. Maar wie van ons had 15 jaar geleden gedacht in een elektrische auto te rijden, waarvan de prestaties bijna alle auto´s overtreffen, zonder enige moeite naar de vakantie bestemming rijdend, met superchargers, terwijl AP zijn werk doet. De wereld gaat de komende 2 decennia bizar veranderen.
 
  • Like
Reactions: Carl and robertvg
Hoewel we een beetje off topic gaan wil ik er nog wel iets aan toevoegen. Ik verwacht van de deal met Solar City dat men met revolutionaire aankondigingen gaat komen. Als men de batterijtechniek steeds verder ontwikkelt kijk ik er niet gek van op wanneer een zonnepaneel iets dikker wordt en dan bijv. 1 tot 2 keer de dagopbrengst kan opslaan wanneer de afname minder is en die dan kan afgeven.
Er is al gesproken over in plaats van een dak met bedekking met dakpannen en daarop dan zonnepanelen een kant en klaar dak te leveren dat energie opwekt en ook daaronder kan direct opslag zijn of wellicht in het andere deel van het dak dat niet aan de zonkant ligt.

Wat als straks de batterijprijs inderdaad fors onder de 100€ per kWh zakt? Dan heb je voor 10k dik 100 kWh opslag en daar kom je een groot deel van het jaar mee uit (wat een huishouden betreft). Wellicht gaan we nog zien dat klassieke energieopwekking iets wordt voor alleen de donkere maanden.

Ik denk ook dat het de komende 20 jaar erg gaat veranderen.
 
We hebben een prima energienet.... nu, maar zonder bizarre aanpassingen is dat 10 jaar flink anders. Het net kan erg slecht omgaan met de lokale productie (met name zonnepanelen) die de komende jaren online gaat komen. Als al jouw buren zonnepanelen hebben, kan je echt jouw stroom niet meer kwijt op het net. Dus wordt opslag steeds interessanter en rendabeler.

Ik verwacht dat de netbeheerder in de toekomst lokaal bulkopslag gaat toepassen om dat probleem te verhelpen, hij kan dat tzt op wijkniveau waarschijnlijk veel goedkoper doen dan dat wij dat als particulier op adresniveau kunnen.

Als men de batterijtechniek steeds verder ontwikkelt kijk ik er niet gek van op wanneer een zonnepaneel iets dikker wordt en dan bijv. 1 tot 2 keer de dagopbrengst kan opslaan wanneer de afname minder is en die dan kan afgeven.
Is geen slecht idee, ben benieuwd waar ze mee komen!
Wat als straks de batterijprijs inderdaad fors onder de 100€ per kWh zakt? Dan heb je voor 10k dik 100 kWh opslag en daar kom je een groot deel van het jaar mee uit (wat een huishouden betreft). Wellicht gaan we nog zien dat klassieke energieopwekking iets wordt voor alleen de donkere maanden.
Ik verwacht dat de netbeheerder steeds meer een energie exchange of clearing house rol gaat spelen, met de energieleveranciers als retail brokers (analoog aan financiele beurzen dus zeg maar).
Hoe dan ook zul je overtollige energie (of een gebrek aan energie) hebben vanwege de seizoenen, en er zullen altijd mensen en bedrijven zijn die geen zonnepanelen kwijt kunnen of een grotere energiebehoefte hebben.
Dat is vraag en aanbod en daar zijn wij NL heel goed in ;) dus ik denk dat het elektriciteitsnet + bijbehorende spelers nog heel relevant gaan blijven.
 

Attachments

  • IMG_2818.JPG
    IMG_2818.JPG
    605.2 KB · Views: 63
Ik verwacht dat de netbeheerder steeds meer een energie exchange of clearing house rol gaat spelen, met de energieleveranciers als retail brokers (analoog aan financiele beurzen dus zeg maar).
Hoe dan ook zul je overtollige energie (of een gebrek aan energie) hebben vanwege de seizoenen, en er zullen altijd mensen en bedrijven zijn die geen zonnepanelen kwijt kunnen of een grotere energiebehoefte hebben.
Dat is vraag en aanbod en daar zijn wij NL heel goed in ;) dus ik denk dat het elektriciteitsnet + bijbehorende spelers nog heel relevant gaan blijven.

Het handelen is een taak van EPEX (het vroegere APX) en zal denk ik daar ook wel blijven. De TSO's en netbeheerders hebben meer de taak om het netwerk goed en stabiel te laten werken en hebben geen (direct) financiele rol in de levering.
 
Het handelen is een taak van EPEX (het vroegere APX) en zal denk ik daar ook wel blijven. De TSO's en netbeheerders hebben meer de taak om het netwerk goed en stabiel te laten werken en hebben geen (direct) financiele rol in de levering.
Ik verwacht eerder dat netbeheerders geld gaan bieden op een energiemarkt aan partijen die regionale congestie oplossen. De netbeheerder kan dan immers afwegen, doe ik een investering in het netwerk, of kan ik doordat iemand opslag heeft, die investering uitsparen en wat heb ik dan over om die opslag te kunnen gebruiken.
 
Ik verwacht eerder dat netbeheerders geld gaan bieden op een energiemarkt aan partijen die regionale congestie oplossen. De netbeheerder kan dan immers afwegen, doe ik een investering in het netwerk, of kan ik doordat iemand opslag heeft, die investering uitsparen en wat heb ik dan over om die opslag te kunnen gebruiken.

De berichten die ik nu hoor zijn juist dat we steeds meer toegaan naar een grote europese markt (PCR) ipv regionale markten.
Maar het balanceren van de regionale netten zal zeker een uitdaging gaan worden nu steeds meer zonnepanelen geplaatst worden om aan EPC eisen te voldoen
 
De berichten die ik nu hoor zijn juist dat we steeds meer toegaan naar een grote europese markt (PCR) ipv regionale markten.
Maar het balanceren van de regionale netten zal zeker een uitdaging gaan worden nu steeds meer zonnepanelen geplaatst worden om aan EPC eisen te voldoen
Sorry, ik was niet duidelijk. Ja, doordat op de landsgrenzen erg goede verbindingen zijn gemaakt, zullen de regio's waarbinnen gebalanceerd worden best groter kunnen worden. En ook op inter regionaal gebied kent men forse congestie (Kijk Duitsland, waar enorme investeringen in Noord-Zuid hoogspanning nodig was als gevolg van duurzame energie, veel windmolens in het noorden, veel zon in het zuiden).

Maar ik verwacht dat regionale netbeheerders in Nederland een steeds groter probleem zullen gaan krijgen door zon. Stroom gaat in principe maar 1 kant op, en waar het eerste huis 235V krijgt, komt er bij het laatste huis nog ongeveer 225V (even hypothetisch). Als nu dat laatste huis ineens flink zon over heeft, zal dat "tegen de stroom in moeten".

Daarom wordt er steeds meer gekeken om regionaal de netten in lussen uit te voeren, maar dat is ook een tijdelijke oplossing. Want wat te doen als er op zo'n lus iedereen zonnepanelen heeft die gelijktijdig fors opwekken, terwijl er bijna niemand thuis is. Enerzijds zal de prijs van elektriciteit binnen die lus mogelijk zelfs een negatieve waarde krijgen, maar ook zal de lokale congestie moeten worden gewaardeerd. Iemand die dat probleem voor de netbeheerder kan oplossen heeft zijn investering in opslag zo terug verdiend en krijgt gratis de stroom van zijn buren.
 
Af en toe ga ik vanuit de randstad naar het noorden van het land, waarbij de kortste weg door de flevopolder gaat. Heen en weer ruim 400km, dus net niet te doen op 1 charge (S85). Tot nu toe was de keuze: (proberen te) laden op locatie, omrijden via Zwolle of hopen op een plekje bij de gezellig drukke SuC Amsterdam voor de laatste kilometers op de terugweg. Tot mijn verrassing zag ik op de kaart ineens een SuC bij Drachten waar ik nog nooit van gehoord had. Dit keer heb ik daar opgeladen; lekker rustig en goede koffie bij v/d Valk. Helemaal prima dat Tesla het netwerk blijft uitbreiden, en ook wel grappig hoe nieuwe SuC's terloops worden geopend. Toch vraag ik mij wel af: is er een bepaald beleid of een bepaald lijstje dat Tesla afwerkt? De hoofdroutes in Nederland zijn redelijk voorzien, maar het aantal auto's groeit gestaag door en laatst had ik bij Zwolle rond lunchtijd nog net het laatste plekje. Is bekend waar de eerstvolgende SuC's komen (als er tenminste nog bijkomen..) of is het de bedoeling dat we verrast blijven worden?
 
Net even langsgereden maar dat lint hing er niet meer.
Het leek me al sterk dat ze al begonnen te bouwen terwijl de vergunning nog maar net is aangevraagd.
Dit ziet er uit als een aantal gewone laadplaatsen, geplaatst direct bij de ingang. Dus waar de SuC's komen blijft nog even een raadsel. Is in de meeste gevallen toch meestal een beetje achteraf?